Ανανεωμένο το χιούμορ και η ευρηματικότητα του Γούντι Αλεν στη νέα ταινία του, «Θα συναντήσεις έναν ψηλό μελαχρινό άντρα», που προβάλλεται αυτή την εβδομάδα. Μαζί και το αναμενόμενο κοινωνικό θρίλερ «The social network» του Ντέιβιντ Φίντσερ.
Στο πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα και οι ταινίες: «Δεσμοί αίματος» του Νορβηγού Μάριους Χολστ, η κωμωδία «Μια οικογένεια... ψώνιο» του Ντέρικ Μπορτ, το καρτούν «(Γ)λυκάκια» των Αντονι Μπελ και Μπεν Γκλακ και η περιπέτεια φαντασίας «Ο τελευταίος μαχητής του ανέμου» του Νάιτ Σιάμαλαν. Αναφέρω και δύο εξαιρετικές ταινίες που προβάλλονται απόψε στο 23ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (κιν/φος «Απόλλων»): την απολαυστική ισπανική κωμωδία «Υο Tambien» των Αντόνιο Ναχάρο και Αλβάρο Πάστορ και τη σερβική παραγωγή «Κάποιες άλλες ιστορίες».
The social network
ΗΠΑ, 2010. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Φίντσερ. Σενάριο: Ααρόν Σόρκιν. Ηθοποιοί: Τζέσι Αϊζενμπεργκ, Αντριου Γκάρφιλντ, Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, Αρμι Χάμερ. 120'
*** ½
Με αφορμή την ιστορία της ίδρυσης του Facebook από τον νεαρό Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο Φίντσερ έφτιαξε ένα συναρπαστικό θρίλερ γύρω από τη φιλία, τη μεγαλομανία, την προδοσία αλλά και την ανάγκη ανθρώπινης επαφής. Το πώς ένας αντικοινωνικός νέος κατάφερε να ιδρύσει το Facebook, μια τεράστιας δημοτικότητας υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης, είναι στο φόντο της νέας ταινίας του Ντέιβιντ Φίντσερ («Seven», «Zodiac»). Η ταινία αρχίζει το 2003, όταν ο 19χρονος χάκερ, φοιτητής του Χάρβαρντ, Μαρκ Ζούκερμπεργκ (ένας πολύ καλός Τζέσι Αϊζενμπεργκ), απογοητευμένος μετά τον χωρισμό με το κορίτσι του, μπήκε στο σύστημα των υπολογιστών του πανεπιστημίου και έφτιαξε το Facemash, μια ιστοσελίδα όπου οι φοιτητές μπορούσαν να συγκρίνουν τις συμφοιτήτριές τους και να ψηφίσουν την πιο «καυτή». Παρά το σοκ και τις κατηγορίες για μισογυνισμό και παραβίαση του πανεπιστημιακού συστήματος, η απρόσμενα μεγάλη επιτυχία της ιστοσελίδας οδήγησε τον Ζούκερμπεργκ, σε συνεργασία με τον συμφοιτητή του Εντουάρντο Σάβεριν, στη δημιουργία του «The Harvard connection» κι ένα χρόνο αργότερα του «The Facebook» (που αργότερα θα μετατραπεί σε απλό Facebook). Η ιστοσελίδα μέσα σ' έναν χρόνο θ' αποκτήσει περισσότερους από 5 εκατομμύρια χρήστες (σήμερα ξεπερνούν τα 50 εκατομμύρια) και θα μετατρέψει τον Ζούκερμπεργκ στον πιο νέο δισεκατομμυριούχο του κόσμου.
Πίσω από την ιστορία της ίδρυσης του Facebook υπάρχουν και θέματα όπως αυτά της φιλίας, της μεγαλομανίας, της προδοσίας, των σκευωριών και των ταξικών διαφορών. Στοιχεία που ο Φίντσερ εκμεταλλεύτηκε για να φτιάξει μια συναρπαστική, με ενδιαφέροντες διαλόγους, αλλά και με σασπένς και σωστό ρυθμό ταινία, που δεν απέχει και πολύ από εκείνο στα γνωστά θρίλερ του. Μέσα από μια σειρά ανακρίσεις και καταθέσεις, μας δίνεται η ευκαιρία να διεισδύσουμε στα παρασκήνια του Χάρβαρντ και ν' ανακαλύψουμε τα διάφορα παιχνίδια που παίζονται εκεί. Από το Χάρβαρντ, οι αδερφοί Γουίνκελβος θα καταγγείλουν τον Ζούκερμπεργκ για κλοπή της ιδέας τους. Ενώ, αργότερα, θα τον καταγγείλει και ο φίλος του, Σάβεριν, όταν ο Ζούκερμπεργκ, εντυπωσιασμένος από έναν επιδεικτικό Σον Πάρκερ (ιδρυτή του Napster), ακολουθεί τη συμβουλή του και πηγαίνει μαζί του στην Καλιφόρνια, όπου κατορθώνει να επεκτείνει το Facebook.
Ταυτόχρονα, το «The social network» δείχνει πώς ένας αντικοινωνικός νέος κατάφερε να αποκτήσει εκατομμύρια φίλους, ενώ τελικά παρέμεινε μόνος. Οπως υποβάλλεται και στο τελευταίο πλάνο της ταινίας, όπου ένας μοναχικός Ζούκερμπεργκ συνεχίζει, σε ένα άδειο δωμάτιο, να χτυπάει τα πλήκτρα στο laptop του.
Δεσμοί αίματος
Mirush. Νορβηγία, 2007. Σκηνοθεσία: Μάριους Χολστ. Σενάριο: Λαρς Γκούντμεσταντ, Μγίκορν Ολαφ Γιοχάνεσεν. Ηθοποιοί: Ενρίκο Λο Βέρσο, Ναζίφ Μουαρέμι, Γκλεν Αντρέ Κάαντα. 100'
***
Η οδύσσεια ενός 15χρονου αγοριού που ξεκινά από το Κόσοβο για τη Νορβηγία σε αναζήτηση του πατέρα του, σε μια ταινία δοσμένη μ' ένα άμεσο, μπρούτο, στιλ. Ταινία για την αναζήτηση της αλήθειας, την ανάγκη να γνωρίσουμε από πού καταγόμαστε, να αγαπηθούμε και να μάθουμε ποιοι ήμαστε, είναι η βραβευμένη σε διάφορα φεστιβάλ ταινία «Δεσμοί αίματος» του Νορβηγού Μάριους Χολστ, που πρωτοείδαμε στο 21ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου της «Ε». Ταυτόχρονα είναι και μια ταινία για τη λήθη, το παρελθόν που θέλουμε να ξεχάσουμε, και τη ζωή που δεν συγχωρεί.
Ο πρωταγωνιστής της, ο Μιρούς (ένας πολύ συμπαθητικός Ναζίφ Μουαζέμι), ένα 15χρονο αγόρι, που συμπεριφέρεται σαν να είναι 20, δεν έχει γνωρίσει ποτέ τον πατέρα του. Μετά τον θάνατο του αδελφού του, και αφού βρει τη μητέρα του στην αγκαλιά ενός εραστή, ο Μιρούς θα ξεκινήσει ένα ταξίδι από το Κόσοβο, με προορισμό τη Νορβηγία, για να βρει τον πατέρα που τον άφησε χρόνια πριν και δεν επέστρεψε ποτέ. Εκεί, ο Μιρούς προσπαθεί, με επιμονή, υπομονή αλλά και πονηριά, να βρει τρόπο να προσεγγίσει τον πατέρα του. Αποτέλεσμα: μέσα από το δράμα που εκτυλίσσεται, πατέρας και γιος αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν τον ίδιο τους τον εαυτό.
Ο Χολστ έφτιαξε μια ταινία, δείγμα τού πώς μια «νεανική» ταινία μπορεί να έχει και άλλα, πιο ανθρώπινα και σημαντικά επίπεδα. Μια ταινία δοσμένη μ' ένα άμεσο, μπρούτο, στιλ, από το οποίο δεν λείπει και ο ποιητικός ρεαλισμός, που συνδυάζει τη δύναμη των ταινιών του Κόπολα με το ημι-ντοκιμαντερίστικο στιλ των «Βρώμικων δρόμων» του Σκορσέζε, και τη δύναμη και την εικαστική σύλληψη που συναντάμε στις ταινίες του Ελία Καζάν (δημιουργό που την επίδρασή του παραδέχεται ο σκηνοθέτης), καθώς και με στοιχεία της αρχαίας τραγωδίας.
Μια οικογένεια... ψώνιο
The Joneses. ΗΠΑ, 2009. Σκηνοθεσία: Ντέρικ Μπορτ. Σενάριο: Ντέρικ Μπορτ, Ράντι Ντίνζλερ. Ηθοποιοί: Ντέιβιντ Ντουχόβνικ, Ντέμι Μουρ, Αμπέρ Χεντ, Μπεν Χόλιγκσγουερθ. 96'
**
Η μανία του μεγαλοαστού Αμερικανού να έχει ό,τι και ο γείτονάς του, σατιρίζεται αρκετά έξυπνα στη διασκεδαστική αυτή κωμωδία. Ηιστορία που παρουσιάζει η κωμωδία αυτή του Ντέρικ Μπορτ δεν μπορούσε παρά να συμβεί σε μια χώρα ευημερίας όπως η Αμερική -ή, για να είμαι πιο δίκαιος, σε περιοχές όπου ζουν ευημερούσες, μεγαλοαστικές οικογένειες. Σε μια τέτοια περιοχή φτάνει η φαινομενικά τέλεια οικογένεια του Στιβ και της Κέιτ Τζόουνς, με τα τέλεια, τινέιτζερ παιδιά της, για να βάλει μπροστά το πονηρό, κερδοφόρο σχέδιό της...
Ο Γερμανός σκηνοθέτης/παραγωγός Ντέρικ Μπορτ έφτιαξε μια έξυπνη, με διασκεδαστικά ευρήματα (δεν λείπουν και τα κλισέ) κωμωδία, όπου σατιρίζεται η μανία των αστών Αμερικανών να έχουν ό,τι έχει (ακόμη και καλύτερο) και ο γείτονάς τους. Για να «ρίξει» τους πλούσιους, σνομπ γείτονές τους, ο Μπορτ μετατρέπει το ζευγάρι των Τζόουνς σ' ό,τι πιο ελκυστικό μπορεί: η Κέιτ είναι όμορφη, σέξι και ντύνεται με σινιέ φορέματα, ενώ ο σύζυγος είναι επιτυχημένος επιχειρηματίας που έχει ένα μοντέρνο, με όλες τις ανέσεις, σπίτι, και δυο θαυμάσια, «τρέντι» παιδιά, υπόδειγμα στο σχολείο τους. Ο,τι δηλαδή χρειάζεται για να πέσει ένας χαζός στην παγίδα... *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου