HAPPY FEET
ALPHA 21.00
Κινούμενα σχέδια, 2006 (Έγχρ.), 109'
Αμερικανική ταινία του Τζορτζ Μίλερ.
Πέρα από τις οικολογικές εκκλήσεις για τη σωτηρία των αυτοκρατορικών πιγκουΐνων, αυτό το animation πρέπει κυρίως να εκληφθεί ως ένα μανιφέστο για τη διαφορετικότητα. Ο πιγκουΐνος Μαμπλ, ντροπή του είδους του επειδή χορεύει κλακέτες αντί να τραγουδά όπως όλοι οι όμοιοί του, συμβολίζει τον γκέι, το «διανοούμενο», τον «καλλιτέχνη», αυτόν που εύκολα μπαίνει στο ρατσιστικό στόχαστρο, μόνο και μόνο γιατί είναι διαφορετικός από τους άλλους. Κι ας περιπλανιέται εξόριστος προσπαθώντας να βρει λύση στην αυξανόμενη έλλειψη ψαριών που απειλεί με αφανισμό τη φυλή του.
Ευπρόσδεκτο το μήνυμα, μακάρι όμως να προερχόταν από ένα πιο ευρηματικό σενάριο και από μια ταινία με λιγότερα τραγούδια. Όπως και στο «Moulin Rouge» έχει γίνει ένα ποτ-πουρί από διασκευές γνωστών επιτυχιών, που τα ερμηνεύουν οι Prince, Pink, K.D. Lang και πολλοί ακόμα τραγουδιστές, αλλά και οι ηθοποιοί Νικόλ Κίντμαν, Ρόμπιν Γουίλιαμς, Χιου Τζάκμαν και Μπρίτανι Μέρφι, οι οποίοι έχουν δανείσει τις φωνές τους στους χαρακτήρες της ταινίας - ελπίζουμε να δούμε την πρωτότυπη βερσιόν για να μη στερηθούμε αυτή την απόλαυση.
ΚΑΝΤΙΡ. ΕΝΑΣ ΑΦΓΑΝΟΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ
ET1 21.45
Ντοκιμαντέρ, 2008 (Έγχρ.), 79'
Ελληνική ταινία της Αννέτας Παπαθανασίου.
Ο Καντίρ είναι ακόμα ένας πρόσφυγας. Η δικιά του ταινία όμως δεν είναι–ευτυχώς!– ακόμα ένα ντοκιμαντέρ, αλλά ένα ενδιαφέρον οδοιπορικό από τη χώρα μας –όπου έφτασε το 2001– ως το Αφγανιστάν –στο οποίο επιστρέφει αναζητώντας την οικογένειά του–, μακριά από καρτποσταλικές εικόνες και τουριστικά ενσταντανέ.
Το μεταπολεμικό δράμα της ασιατικής χώρας κυριαρχεί φυσικά στις αφηγήσεις όλων, αλλά η Παπαθανασίου δεν γοητεύεται από αυτό, ούτε τρέχει πίσω του. Επικεντρώνεται στην ιστορία ενός ανθρώπου με δύο πατρίδες (ή καμιά πλέον) κι ενός κόσμου διχασμένου ανάμεσα στην ιστορία του, η οποία σβήνεται και γράφεται διαρκώς, και τις καθημερινές του ανάγκες, που όλες τους μεγαλώνουν υπό τη σκιά του φόβου. Χιουμοριστικές ανάσες, αφηγηματική ροή μυθοπλαστικής ταινίας, η κάμερα του Δημήτρη Κορδελά να «κλέβει» λεπτομέρειες κι ένας σύγχρονος Οδυσσέας ο οποίος αναζητά πυξίδα για να προσανατολιστεί στον καινούργιο, παγκοσμιοποιημένο χάρτη.
ΤΖΟ ΚΑΙ ΜΑΞ: ΠΥΓΜΑΧΟΙ ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ
MEGA 23.30
Βιογραφική, 2002 (Έγχρ.), 109'
JOE AND MAX. Αμερικανο-γερμανική τηλεταινία του Στιβ Τζέιμς, με τους Λέοναρντ Ρόμπερτς, Τιλ Σβάιγκερ, Ρίτσαρντ Ράουντρι.
Ήταν δύο από τους διασημότερους πυγμάχους όλων των εποχών. Ο αφροαμερικανός Τζο Λούις και ο Γερμανός Μαξ Σμέλινγκ συναντήθηκαν δύο φορές στο ρινγκ πριν ξεσπάσει ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Η πρώτη ήταν το 1936 (όπου ο Τζο Λούις ηττήθηκε από τον ανώτερο τεχνικά Σμέλινγκ) και το 1938 (όπου ο Σμέλινγκ βγήκε νοκάουτ στο πρώτο γύρο και επέστρεψε ντροπιασμένος στην πατρίδα του). Μεταξύ τους δημιουργήθηκε μια σχέση την οποία καταγράφει αυτή η τηλεταινία, παρακολουθώντας ταυτόχρονα τη ζωή τους στις διαφορετικές πορείες που ακολούθησε.
Επειδή όμως και οι δύο αθλητές ήταν είδωλα τεράστιου διαμετρήματος σε μια ταραγμένη εποχή όπου προετοιμαζόταν ένας μεγάλος πόλεμος, η προπαγανδιστική μηχανή τους χρησιμοποίησε και τους δύο για τους σκοπούς της. Με μεγαλύτερη έμφαση στον Σμέλινγκ, ο οποίος έχει και μεγαλύτερο ενδιαφέρον λόγω της αντίθεσής του με το ναζιστικό καθεστώς, αυτή η χαμηλού προϋπολογισμού τηλεταινία έχει συμπαθητικές ερμηνείες, προκαλεί μερικές ενδιαφέρουσες σκέψεις περί αθλητικής ειδωλο-λατρείας και συμμετοχής των ίδιων των αθλητών στην ειδωλοποίησή τους, αλλά η κινηματογραφική της αξία είναι ελάχιστη.
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 2.5/5)
STAR 24.00
Θρίλερ, 2007 (Έγχρ.), 100'
EASTERN PROMISES. Αγγλο-αμερικανική ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, με τους Βίγκο Μόρτενσεν, Ναόμι Γουότς, Βενσάν Κασέλ.
Σ’ ένα κουρείο, ένας άντρας δολοφονείται με ξυράφι και μια γυναίκα που αιμορραγεί ακατάσχετα μπαίνει σ’ ένα φαρμακείο ζητώντας βοήθεια. Είμαστε σε μια ταινία του Κρόνενμπεργκ, ο οποίος, μέσα από μερικά αιματοβαμμένα πλάνα, κάνει από την αρχή τις απαραίτητες συστάσεις – γιατί αυτό που ακολουθεί κρύβει πολλές περισσότερες εκπλήξεις από ένα συμβατικό αστυνομικό θρίλερ ή μια τυποποιημένη γκανγκστερική περιπέτεια. Ο Καναδός σκηνοθέτης, άλλωστε, είναι μετρ στο παιχνίδι του φαίνεσθαι και του είναι, είτε πρόκειται για κινηματογραφικούς χαρακτήρες είτε για κινηματογραφικά είδη. Έτσι, όταν βλέπεις την Άννα και τον Νικολάι, μια γεμάτη πείσμα γυναίκα της διπλανής πόρτας κι ένα σιωπηλό σοφέρ της ρώσικης μαφίας, υποψιάζεσαι ότι η ήρεμη επιφάνεια πάνω στην οποία σταματά το βλέμμα κρύβει ανομολόγητα μυστικά και πάθη.
Πίσω από την περιπετειώδη πλοκή της, λοιπόν, η αινιγματική αυτή ταινία δεν είναι παρά ένα ταξίδι κάτω από την «ανθρώπινη επιφάνεια»: σ’ αυτά που ο Νικολάι δεν αποκαλύπτει με τη γραμμένη πάνω στο σώμα του ιστορία, σ’ εκείνα που σπρώχνουν υποσυνείδητα την Άννα να συνεχίσει ν’ αναζητά το παρελθόν μιας νεαρής Ρωσίδας η οποία πέθανε κατά τη διάρκεια της γέννας. Εγκλωβίζοντας τους ήρωές του σ’ έναν κλοιό θανάτου και σ’ ένα νυχτερινό, κλειστοφοβικό Λονδίνο, ο Κρόνενμπεργκ υιοθετεί έναν ψυχρό σκηνοθετικό μινιμαλισμό κι αφήνει τα σώματα και τα βλέμματα ν’ ανοίξουν το δρόμο προς την κινηματογραφική αλήθεια. Αυτήν που μια βίαιη, σιωπηλή και γυμνή σκηνή –αυτήν του χαμάμ, σκηνή ανθολογίας, πραγματικά– κρατά σφιχτότερα από πολλές «αληθινές» ταινίες του μοντέρνου σινεμά.
Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΗΣ
MEGA 02.00
Κωμωδία, 2002 (Έγχρ.), 80'
THE MASTER OF DISGUISE. Αμερικανική ταινία του Πέρι Άντελιν Μπλέικ, με τους Ντάνα Κάρβεϊ, Τζένιφερ Εσποζίτο, Τζέιμς Μπρόλιν.
Ένας Ιταλός σερβιτόρος με ταλέντο στις μεταμφιέσεις τα βάζει μ’ έναν επικίνδυνο κακοποιό.
Δεν υπάρχει τρόπος, όμως, να μεταμφιέσουμε τα δικά μας αποδοκιμαστικά σχόλια γι’ αυτή την κακόγουστη κωμωδία.
ΜΗΝ ΠΕΙΣ ΛΕΞΗ
STAR 02.15
Θρίλερ, 2001 (Έγχρ.), 114'
DON’T SAY A WORD. Αμερικανική ταινία του Γκάρι Φλέντερ, με τους Μάικλ Ντάγκλας, Σον Μπιν, Μπρίτανι Μέρφι.
Μια συμμορία εκβιάζει έναν επιφανή ψυχίατρο για να μάθει πού βρίσκεται κρυμμένη η λεία μιας ληστείας, μυστικό που κατέχει μια κατατονική κοπέλα, η οποία από μικρό παιδί βρίσκεται έγκλειστη σε ψυχιατρικά ιδρύματα.
Σφιχτοδεμένο θρίλερ αγωνίας με χιτσκοκικές επιρροές, βασισμένο σε μπεστ σέλερ του Άντριου Κλάβαν. Αδύναμο σημείο ο σχηματικός «κακός» του Σον Μπιν.
BLUE CHIPS
ΑΝΤ1 03.30
Δραματική, 1994 (Έγχρ.), 108'
Αμερικανική ταινία του Γουίλιαμ Φρίντκιν, με τους Νικ Νόλτε, Σακίλ Ο’ Νιλ, Μαίρη ΜακΝτόνελ.
Ένας προπονητής πανεπιστημιακής ομάδας μπάσκετ αναγκάζεται να αποκτήσει με άνομα μέσα τρεις ταλαντούχους παίκτες.
Το σενάριο έγραψε ο Ρον Σέλτον, πρώην μπεϊζμπολίστας και νυν σεναριογράφος και σκηνοθέτης («Οι Λευκοί δεν Μπορούν να Πηδήξουν», «Παράβαση Καθήκοντος»). Καλά και ενδιαφέροντα όσα μας δείχνει, δεν αρκούν όμως για να συγκροτήσουν μια καταγγελία που να ενδιαφέρει όσους δεν είναι φίλαθλοι.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου