ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΑΛΙΚΗΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 1.5/5)
ET1 22.00
Κοινωνική, 2007 (Έγχρ.), 92'
A CASA DE ALICE. Βραζιλιάνικη ταινία του Τσίκο Τεχέιρα, με τους Κάρλα Ρίμπας, Βινίσιους Ζιν, Ρικάρντο Βιλάτσα.
Αντίθετα από τον μακρύ, περιφραστικό ελληνικό τίτλο της, η ταινία του ντοκιμαντερίστα Τσίκο Τεχέιρα είναι γυμνή από στολίδια. Ακόμα και η συνήθης γραφικότητα του βραζιλιάνικου σινεμά (νεανική εγκληματικότητα, φτωχή επαρχία, έθνικ μουσική) απουσιάζει. Υπάρχουν μόνο η Αλίκη (μια 40άρα μανικιουρίστα), το Σάο Πάολο (η πόλη που την έχει αιχμαλωτίσει) και η καθημερινότητά τους• αυτή της μικροαστικής τάξης, με τις προκαταλήψεις, τα όνειρα, τα αδιέξοδά της. Όλα αυτά, όμως, στο βάθος του κάδρου.
Αντίθετα από τον μακρύ, περιφραστικό ελληνικό τίτλο της, η ταινία του ντοκιμαντερίστα Τσίκο Τεχέιρα είναι γυμνή από στολίδια. Ακόμα και η συνήθης γραφικότητα του βραζιλιάνικου σινεμά (νεανική εγκληματικότητα, φτωχή επαρχία, έθνικ μουσική) απουσιάζει. Υπάρχουν μόνο η Αλίκη (μια 40άρα μανικιουρίστα), το Σάο Πάολο (η πόλη που την έχει αιχμαλωτίσει) και η καθημερινότητά τους• αυτή της μικροαστικής τάξης, με τις προκαταλήψεις, τα όνειρα, τα αδιέξοδά της. Όλα αυτά, όμως, στο βάθος του κάδρου.
Με μια κάμερα που εστιάζει στα πρόσωπα, τα βλέμματα και τις χειρονομίες, ο Τεχέιρα κρατάει τις «δευτερεύουσες» αναφορές του σε χαμηλούς τόνους, κοιτάζοντας στα μάτια αληθινούς ανθρώπους και όχι κοινωνιολογικά δείγματα. Μέσα από την κοινοτοπία –τις εξωσυζυγικές σχέσεις, τα νεανικά φλερτ, τους οικογενειακούς καυγάδες, τη μοναξιά της τρίτης ηλικίας, τις καθημερινές γυναικείες κουβέντες– ανασύρει την εξαίρεση, αφήνει τους χαρακτήρες να παρασυρθούν από (κι όχι να καθοδηγήσουν εκείνοι) τις ιστορίες τους και μας ξεναγεί στην κινηματογραφική χώρα της Αλίκης, την οποία τα θαύματα έχουν πάψει πια να επισκέπτονται.
ΝΑ ΜΕ ΘΥΜΑΣΑΙ
STAR 22.00
Δραματική, 2010 (Έγχρ.), 128'
REMEMBER ME. Αμερικανική ταινία του Άλεν Κούλτερ, με τους Ρόμπερτ Πάτινσον, Έμιλι ντε Ραβέν, Πιρς Μπρόσναν.
Ο επιρρεπής σε παραβατικές συμπεριφορές Τάιλερ και η καταπιεσμένη από την υπερπροστατευτικότητα του αστυνομικού πατέρα της Άλι δένονται μέσα από τις απώλειες αγαπημένων τους προσώπων, αλλά η ερωτική τους σχέση κλυδωνίζεται από την αδυναμία τους να διαχειριστούν τις ανοιχτές πληγές του παρελθόντος. Εκτός όμως από τις αιτίες, υπάρχουν και οι αφορμές – τόσο στη ζωή όσο και στις ταινίες.
Μπορεί, λοιπόν, η σχέση παραμελημένου γιου και businessman πατέρα να μην εκφράζεται τόσο σχηματικά κι επιφανειακά όσο σε άλλα δακρύβρεχτα teen δράματα, όμως το γεμάτο σεναριακές ουρές φιλμ δεν αποκτά ούτε για μια στιγμή ρυθμό και κινηματογραφική πειθώ. Ο εδώ επαναστάτης χωρίς αιτία Ρόμπερτ Πάτινσον, όπως και στο franchise του «Λυκόφωτος», είναι πολύ καλύτερος όταν αφήνει τη φωτογραφική goth γοητεία του να υπερισχύσει των ερμηνευτικών του δυνατοτήτων. Αντίθετα, η Έμιλι ντε Ραβέν του «Lost» φαίνεται ότι μπορεί να υποστηρίξει all American girl χαρακτήρες ακόμα και σε τέτοιου είδους εφηβικά δράματα που εύκολα περνούν στη λήθη...
Ο επιρρεπής σε παραβατικές συμπεριφορές Τάιλερ και η καταπιεσμένη από την υπερπροστατευτικότητα του αστυνομικού πατέρα της Άλι δένονται μέσα από τις απώλειες αγαπημένων τους προσώπων, αλλά η ερωτική τους σχέση κλυδωνίζεται από την αδυναμία τους να διαχειριστούν τις ανοιχτές πληγές του παρελθόντος. Εκτός όμως από τις αιτίες, υπάρχουν και οι αφορμές – τόσο στη ζωή όσο και στις ταινίες.
Μπορεί, λοιπόν, η σχέση παραμελημένου γιου και businessman πατέρα να μην εκφράζεται τόσο σχηματικά κι επιφανειακά όσο σε άλλα δακρύβρεχτα teen δράματα, όμως το γεμάτο σεναριακές ουρές φιλμ δεν αποκτά ούτε για μια στιγμή ρυθμό και κινηματογραφική πειθώ. Ο εδώ επαναστάτης χωρίς αιτία Ρόμπερτ Πάτινσον, όπως και στο franchise του «Λυκόφωτος», είναι πολύ καλύτερος όταν αφήνει τη φωτογραφική goth γοητεία του να υπερισχύσει των ερμηνευτικών του δυνατοτήτων. Αντίθετα, η Έμιλι ντε Ραβέν του «Lost» φαίνεται ότι μπορεί να υποστηρίξει all American girl χαρακτήρες ακόμα και σε τέτοιου είδους εφηβικά δράματα που εύκολα περνούν στη λήθη...
Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
MEGA 00.45
Δραματική, 2005 (Έγχρ.), 115'
LA VIDA SECRETA DE LAS PALABRAS. Ισπανική ταινία της Ιζαμπέλ Κοϊξέτ, με τους Τιμ Ρόμπινς, Σάρα Πόλεϊ, Χαβιέ Κάμαρα.
Η Σάρα, μια κουφή και κλεισμένη στον εαυτό της νοσοκόμα, φροντίζει σε μια πετρελαιοπηγή τον τραυματισμένο Τζόζεφ, που είναι πρόσκαιρα τυφλός. Εκείνος μιλά συνέχεια για να βγει από την απομόνωσή του, εκείνη δεν αποκαλύπτει το τραυματικό παρελθόν της, ως τη στιγμή της μεγάλης εξομολόγησης.
Δράμα και συγκίνηση σε μια ταινία που θα μας ξένιζε θεματικά αν δεν μας θύμιζε το «Δαμάζοντας τα Κύματα». Ξεκινά με τις δυσκολίες επικοινωνίας δύο χαρακτήρων και καταλήγει σε αποκαλύψεις για σύγχρονα εγκλήματα πολέμου. Διαθέτει επίσης αρκετές στιγμές χιούμορ, έντονη μελό συγκίνηση και την εξαιρετικά ταλαντούχα Σάρα Πόλεϊ, την οποία δυστυχώς έχουμε καιρό να δούμε. Τρία βραβεία Γκόγια, σκηνοθεσίας, σεναρίου και καλύτερης ταινίας.
Η Σάρα, μια κουφή και κλεισμένη στον εαυτό της νοσοκόμα, φροντίζει σε μια πετρελαιοπηγή τον τραυματισμένο Τζόζεφ, που είναι πρόσκαιρα τυφλός. Εκείνος μιλά συνέχεια για να βγει από την απομόνωσή του, εκείνη δεν αποκαλύπτει το τραυματικό παρελθόν της, ως τη στιγμή της μεγάλης εξομολόγησης.
Δράμα και συγκίνηση σε μια ταινία που θα μας ξένιζε θεματικά αν δεν μας θύμιζε το «Δαμάζοντας τα Κύματα». Ξεκινά με τις δυσκολίες επικοινωνίας δύο χαρακτήρων και καταλήγει σε αποκαλύψεις για σύγχρονα εγκλήματα πολέμου. Διαθέτει επίσης αρκετές στιγμές χιούμορ, έντονη μελό συγκίνηση και την εξαιρετικά ταλαντούχα Σάρα Πόλεϊ, την οποία δυστυχώς έχουμε καιρό να δούμε. Τρία βραβεία Γκόγια, σκηνοθεσίας, σεναρίου και καλύτερης ταινίας.
STRAIGHTHEADS
STAR 02.30
Θρίλερ, 2007 (Έγχρ.), 80'
Αγγλική ταινία του Νταν Ριντ, με τους Τζίλιαν Άντερσον, Ντάνι Ντάιερ, Άνταμ Ρέινερ.
Ένα ζευγάρι, εκείνη στέλεχος επιχείρησης κι εκείνος ένας νεότερός της τεχνικός (καθώς έχει σημασία στην εξέλιξη και η διαφορά κοινωνικής τάξης), δέχονται επίθεση μετά από ένα πάρτι από τρεις άνδρες που βιάζουν τη γυναίκα και τραυματίζουν σοβαρά τον άνδρα. Λίγο καιρό αργότερα, η γυναίκα αναγνωρίζει τον έναν από τους δράστες και αποφασίζει μαζί με το φίλο της να πάρουν εκδίκηση, αλλά καθώς προχωρούν το σχέδιό τους, οι αντιδράσεις τους αρχίζουν να διαφοροποιούνται.
Θα ήθελε να πει πολλά για την αυτοδικία αυτό το θριλεράκι, αλλά τελικά δεν λέει τίποτα και όσα καταφέρνει να ψελίσσει είναι μάλλον επικίνδυνα ιδεολογικά και δίνονται μέσα από πρόχειρο κινηματογραφικό τρόπο. Σίγουρα άξιζε κάτι καλύτερο στην Τζίλιαν Άντερσον, της οποίας η πιο ενδιαφέρουσα δουλειά μετά από το «X-Files» ήταν η τηλεοπτική σειρά «Bleak House».
Ένα ζευγάρι, εκείνη στέλεχος επιχείρησης κι εκείνος ένας νεότερός της τεχνικός (καθώς έχει σημασία στην εξέλιξη και η διαφορά κοινωνικής τάξης), δέχονται επίθεση μετά από ένα πάρτι από τρεις άνδρες που βιάζουν τη γυναίκα και τραυματίζουν σοβαρά τον άνδρα. Λίγο καιρό αργότερα, η γυναίκα αναγνωρίζει τον έναν από τους δράστες και αποφασίζει μαζί με το φίλο της να πάρουν εκδίκηση, αλλά καθώς προχωρούν το σχέδιό τους, οι αντιδράσεις τους αρχίζουν να διαφοροποιούνται.
Θα ήθελε να πει πολλά για την αυτοδικία αυτό το θριλεράκι, αλλά τελικά δεν λέει τίποτα και όσα καταφέρνει να ψελίσσει είναι μάλλον επικίνδυνα ιδεολογικά και δίνονται μέσα από πρόχειρο κινηματογραφικό τρόπο. Σίγουρα άξιζε κάτι καλύτερο στην Τζίλιαν Άντερσον, της οποίας η πιο ενδιαφέρουσα δουλειά μετά από το «X-Files» ήταν η τηλεοπτική σειρά «Bleak House».
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου