Η ΣΚΟΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
ΕΤ1 22.00
Δραματική, 2008 (Έγχρ.), 125'
Ελληνο-γερμανο-ρωσική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, με τους Γουίλεμ Νταφόε, Ιρέν Ζακόμπ, Μπρούνο Γκανζ.
Ο Α., Αμερικανός σκηνοθέτης ελληνικής καταγωγής, γυρίζει μια ταινία πάνω στην ιστορία της μητέρας του Ελένης. Από την Ιταλία και το Βερολίνο ως το Καζακστάν, η ιστορία του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα μπλέκεται με προσωπικές αναμνήσεις και μια παθιασμένη ερωτική ιστορία.
Ο Α., Αμερικανός σκηνοθέτης ελληνικής καταγωγής, γυρίζει μια ταινία πάνω στην ιστορία της μητέρας του Ελένης. Από την Ιταλία και το Βερολίνο ως το Καζακστάν, η ιστορία του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα μπλέκεται με προσωπικές αναμνήσεις και μια παθιασμένη ερωτική ιστορία.
Πλάνα σινιέ, σκηνογραφική μανιέρα, προσχηματική δραματουργία κι ένα σκονισμένο πια σινεμά –σαν έκθεση ιδεών–, το οποίο ακινητοποιεί την ιστορία (μικρή και μεγάλη), τη βαλσαμώνει και –σε ρυθμούς ρέκβιεμ– την περιφέρει σαν επιτάφιο. Τα πάθη των ηρώων, ανύπαρκτα κάποτε στο κινηματογραφικό σύμπαν του δημιουργού, έρχονται τώρα σε πρώτο πλάνο, αλλά δεν μπορούν ούτε στιγμή να πείσουν για το βάθος ή την αλήθεια τους. Συσκευασμένα σε σοβαροφανές περιτύλιγμα (Μπετόβεν, Τζέιμς Τζόις, Αριστοτέλης, Τ.Σ. Έλιοτ...), περιφέρονται με πόζα και στιλ, εγκεφαλικές κατασκευές και σκηνοθετικές καλλιγραφίες. Η αγωνιώδης προσπάθειά τους να επικοινωνήσουν με τους νέους καιρούς –το ροκ, η 11η Σεπτεμβρίου...– κάνει το αδιέξοδό τους ακόμα μεγαλύτερο.
ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ΣΤΟ… ΠΑΡΑΠΕΝΤΕ
STAR 22.00
Κομεντί, 2007 (Έγχρ.), 97'
THE BUCKET LIST. Αμερικανική ταινία του Ρομπ Ράινερ, με τους Τζακ Νίκολσον, Μόργκαν Φρίμαν, Σιν Χέις.
Δύο ασθενείς άντρες με διάγνωση που τους δίνει μόλις έξι μήνες ζωής, κάνουν ένα τελευταίο ταξίδι. Η ανδρική φιλία, η επανεκτίμηση της ζωής, η αναθεώρηση καθοριστικών αποφάσεων όταν η κλεψύδρα κοντεύει ν’ αδειάσει. Με σύνθημα το «ποτέ δεν είναι αργά», ο Ρομπ Ράινερ παρακολουθεί τη δοκιμασία δύο μεσήλικων αντρών που βλέπουν το τέλος ν’ αχνοφαίνεται στον ορίζοντα κι αποφασίζουν να πραγματοποιήσουν τις πιο απίθανες επιθυμίες τους, φτάνοντας μέχρι την κορυφή των Ιμαλαΐων.
Εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους –ο ένας (Τζακ Νίκολσον) πάμπλουτος, δύστροπος, αλαζόνας και εγωιστής, ο άλλος (Μόργκαν Φρίμαν) πρώην μηχανικός αυτοκινήτων, προσηνής, ψύχραιμος και πιο στοχαστικός–, οι δύο ήρωες είναι συμπαθέστατοι, ο καθένας με το δικό του τρόπο. Οι δε πρωταγωνιστές εμπλουτίζουν αυτό το buddy movie με χιούμορ, σαρκασμό, μεγαλοψυχία και εντιμότητα.
Δύο ασθενείς άντρες με διάγνωση που τους δίνει μόλις έξι μήνες ζωής, κάνουν ένα τελευταίο ταξίδι. Η ανδρική φιλία, η επανεκτίμηση της ζωής, η αναθεώρηση καθοριστικών αποφάσεων όταν η κλεψύδρα κοντεύει ν’ αδειάσει. Με σύνθημα το «ποτέ δεν είναι αργά», ο Ρομπ Ράινερ παρακολουθεί τη δοκιμασία δύο μεσήλικων αντρών που βλέπουν το τέλος ν’ αχνοφαίνεται στον ορίζοντα κι αποφασίζουν να πραγματοποιήσουν τις πιο απίθανες επιθυμίες τους, φτάνοντας μέχρι την κορυφή των Ιμαλαΐων.
Εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους –ο ένας (Τζακ Νίκολσον) πάμπλουτος, δύστροπος, αλαζόνας και εγωιστής, ο άλλος (Μόργκαν Φρίμαν) πρώην μηχανικός αυτοκινήτων, προσηνής, ψύχραιμος και πιο στοχαστικός–, οι δύο ήρωες είναι συμπαθέστατοι, ο καθένας με το δικό του τρόπο. Οι δε πρωταγωνιστές εμπλουτίζουν αυτό το buddy movie με χιούμορ, σαρκασμό, μεγαλοψυχία και εντιμότητα.
ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΑΪΝΤΑΧΟ
STAR 02.00
Σινεφίλ, 1991 (Έγχρ.), 104'
MY OWN PRIVATE IDAHO. Αμερικανική ταινία του Γκας βαν Σαντ, με τους Ρίβερ Φίνιξ, Κιάνου Ριβς, Κιάρα Κασέλι.
Δύο νεαροί από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα, ο ναρκομανής και ναρκοληπτικός Μάικ και ο αντιδραστικός Σκοτ, εκδίδονται στους δρόμους του Πόρτλαντ. Αναζητώντας τα ίχνη της μητέρας του Μάικ, θα βρεθούν στην Ιταλία, όπου ο Σκοτ θα ερωτευτεί μια κοπέλα και η (ερωτική) σχέση των δύο ηρώων θα διακοπεί, για ν’ ακολουθήσει ο καθένας το δρόμο του.
Ταυτίζοντας την οπτική του θεατή με εκείνη του ναρκοληπτικού Μάικ, ο Γκας Βαν Σαντ δίνει στην αφήγηση μια ονειρική, εξωπραγματική διάσταση. Οι αναφορές όμως στην πραγματικότητα είναι ωμές και σκληρές, ώστε συχνά η ταινία να μοιάζει με μια κατάβαση στην κόλαση. Ο Ρίβερ Φίνιξ, που παίζει στην ταινία όπως οι υπνωτισμένοι ήρωες του Χέρτζογκ στο «Καρδιά από γυαλί», τιμήθηκε για την ερμηνεία του στο Φεστιβάλ Βενετίας, όπως και ο Γκας Βαν Σαντ με το βραβείο σκηνοθεσίας.
Δύο νεαροί από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα, ο ναρκομανής και ναρκοληπτικός Μάικ και ο αντιδραστικός Σκοτ, εκδίδονται στους δρόμους του Πόρτλαντ. Αναζητώντας τα ίχνη της μητέρας του Μάικ, θα βρεθούν στην Ιταλία, όπου ο Σκοτ θα ερωτευτεί μια κοπέλα και η (ερωτική) σχέση των δύο ηρώων θα διακοπεί, για ν’ ακολουθήσει ο καθένας το δρόμο του.
Ταυτίζοντας την οπτική του θεατή με εκείνη του ναρκοληπτικού Μάικ, ο Γκας Βαν Σαντ δίνει στην αφήγηση μια ονειρική, εξωπραγματική διάσταση. Οι αναφορές όμως στην πραγματικότητα είναι ωμές και σκληρές, ώστε συχνά η ταινία να μοιάζει με μια κατάβαση στην κόλαση. Ο Ρίβερ Φίνιξ, που παίζει στην ταινία όπως οι υπνωτισμένοι ήρωες του Χέρτζογκ στο «Καρδιά από γυαλί», τιμήθηκε για την ερμηνεία του στο Φεστιβάλ Βενετίας, όπως και ο Γκας Βαν Σαντ με το βραβείο σκηνοθεσίας.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου