Αν και αποφεύγει να χρησιμοποιήσει τη λέξη «κούρεμα», που προκαλεί
έντονες αντιδράσεις στη Γερμανία, ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης
Στουρνάρας στη συνέντευξή του στην «Κ» σημειώνει ότι όταν η Ελλάδα
επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα (και αυτό αναμένεται να γίνει στο τέλος
του έτους), τότε θα τεθεί το θέμα της μείωσης του χρέους, με βάση τη
σχετική απόφαση του Eurogroup.
Επίσης, στο άλλο μεγάλο θέμα που αναμένεται να τεθεί από το ΔΝΤ κατά την επόμενη αξιολόγηση της τρόικας και αναδεικνύεται ήδη από τα διεθνή ΜΜΕ, ότι δηλαδή τα χρήματα του πακέτου βοήθειας τελειώνουν στα μέσα του επόμενου χρόνου, ο κ. Στουρνάρας υπενθυμίζει στους Ευρωπαίους εταίρους πως έχουν δεσμευθεί για επαρκή χρηματοδότηση της Ελλάδας, όσο αυτή από την πλευρά της τηρεί τις δικές της δεσμεύσεις. Σε ό,τι αφορά το δημοσιονομικό κενό για φέτος και τα επόμενα χρόνια, ο υπουργός τονίζει ότι για τη διετία 2013-2014 έχει ήδη καλυφθεί, ενώ για τα έτη 2015 και 2016 το όποιο κενό θα αντιμετωπισθεί με διαρθρωτικές παρεμβάσεις στο Δημόσιο. Διαβεβαιώνει δε ότι δεν θα χρειαστούν οριζόντια επώδυνα μέτρα, όπως μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις ή αύξηση φόρων. Αναγνωρίζει ότι δράσεις για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής δεν υλοποιούνται όσο γρήγορα θα ήθελε και προαναγγέλλει αυστηροποίηση των διατάξεων για το λαθρεμπόριο στα καύσιμα. Επίσης, τονίζει ότι εάν η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν περάσει στις τιμές κατά την περίοδο πιλοτικής εφαρμογής, δεν θα μονιμοποιηθεί.
– Η τρόικα διαπίστωσε δημοσιονομικό κενό 2 δισ. ευρώ τη διετία 2013-2014. Εξακολουθεί να υπάρχει;
– Δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό στη διετία. Υπήρχαν κάποιες αποκλίσεις από τους στόχους του προϋπολογισμού σε ορισμένους τομείς, οι οποίες καλύπτονται από τρεις πηγές: (ι) καλύτερες επιδόσεις σε άλλες κατηγορίες δαπανών ή εσόδων, (ιι) την εφαρμογή παρεμβάσεων που θα αντιμετωπίσουν τις πηγές αποκλίσεων (π.χ. στον ΕΟΠΥΥ), (ιιι) φέρνοντας μπροστά παρεμβάσεις που είχαμε αρχικά προβλέψει για το 2014 (π.χ. τον φόρο πολυτελείας). Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι, για δεύτερη συνεχόμενη αξιολόγηση της τρόικας, δεν θα υπάρξουν νέα μέτρα σε μισθούς και συντάξεις. Αυτό σημαίνει ότι έχει σταθεροποιηθεί η εκτέλεση του προϋπολογισμού και είμαστε εντός στόχων, παρά το γεγονός ότι μειώθηκε το ΕΕΤΗΔΕ κατά 15%. Προφανώς, έχουμε κάνει διορθωτικές κινήσεις σε ορισμένους τομείς για να εξασφαλιστεί η απόδοση των μέτρων που έχουμε νομοθετήσει, αλλά αυτό είναι μέσα στο πρόγραμμα ― σε καμία χώρα δεν εκτελείται ο προϋπολογισμός ακριβώς όπως ψηφίζεται στη Βουλή: π.χ. στη Γαλλία κάνουν συμπληρωματικό προϋπολογισμό 3-4 φορές τον χρόνο.
– Η τρόικα εκτιμά ότι υπάρχει ένα δημοσιονομικό κενό, σχεδόν 2% του ΑΕΠ το 2015-2016. Πώς θα καλυφθεί αυτό χωρίς νέα επώδυνα μέτρα;
– Το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι το κενό είναι μικρότερο, αλλά αναμένουμε να δούμε την πορεία της οικονομίας το καλοκαίρι με τις θετικές ενδείξεις από τον τουρισμό και του επενδυτικού κλίματος μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών πριν κάνουμε τις τελικές μας εκτιμήσεις. Πάντως, το όποιο δημοσιονομικό κενό μπορεί να καλυφθεί χωρίς οριζόντια μέτρα σε μισθούς, συντάξεις και νέους φόρους. Η έμφαση θα είναι σε διαρθρωτικές παρεμβάσεις που μειώνουν το κόστος του κράτους χωρίς να μειωθεί η ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών.
– Φαίνεται πως τα χρήματα του πακέτου δεν επαρκούν για το 2014 και μετά. Θα πρέπει η Ευρωζώνη να δώσει νέο πακέτο βοήθειας;
– Εως τον Ιούλιο 2014 ουδέν πρόβλημα υπάρχει. Για το υπόλοιπο της περιόδου, είμαι βέβαιος ότι οι εταίροι μας θα τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους για επαρκή χρηματοδότηση, όσο και εμείς τηρούμε τις δικές μας.
– Οι κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης δεν έχουν μεταθέσει την αποπληρωμή των ελληνικών ομολόγων, όπως προβλεπόταν. Πώς θα αντιμετωπιστεί αυτό το κενό χρηματοδότησης;
– Υπάρχει πολιτική βούληση από τους εταίρους να βρεθεί άμεσα λύση σε αυτό το θέμα και έχει συγκροτηθεί ειδική ομάδα εργασίας που επεξεργάζεται προτάσεις.
– Κάποιοι υποστηρίζουν ότι μετά τις γερμανικές εκλογές θα τεθεί εκ νέου θέμα βιωσιμότητας του χρέους. Υπάρχει η απόφαση του Eurogroup, που αναφέρεται σε μέτρα απομείωσης του χρέους. Πότε μπορεί να γίνει και με ποιο τρόπο;
– Η απόφαση του Eurogroup προϋποθέτει πρωτογενές πλεόνασμα στη γενική κυβέρνηση. Οταν αυτό επιτευχθεί, τότε θα τεθεί το θέμα της μείωσης του χρέους.
– Η κυβέρνηση δίνει την εικόνα ότι, υπό την πίεση των χρονοδιαγραμμάτων του Μνημονίου, ψάχνει τον απαιτούμενο αριθμό υπαλλήλων προς απόλυση όπως όπως, χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση ούτε των υπηρεσιών ούτε των ανθρώπων.
– Η διαδικασία της κινητικότητας και οι υποχρεωτικές αποχωρήσεις, με παράλληλη πρόσληψη νέων εργαζομένων βάσει της αναλογίας 1 προς 1, αποτελούν αναγκαία εργαλεία για την αναβάθμιση και τον εξορθολογισμό του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης και εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Παρ’ όλα αυτά και με την ιδιότητά μου ως μέλους του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, είναι προσωπική μου πεποίθηση πως η διαδικασία αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού μπορεί και να έπεται της διαδικασίας αξιολόγησης των δομών ενός φορέα, εάν κριθεί πως ο τελευταίος δεν υπηρέτησε ή έπαψε να υπηρετεί τη βασική αποστολή για την οποία δημιουργήθηκε.
(kathimerini)
Επίσης, στο άλλο μεγάλο θέμα που αναμένεται να τεθεί από το ΔΝΤ κατά την επόμενη αξιολόγηση της τρόικας και αναδεικνύεται ήδη από τα διεθνή ΜΜΕ, ότι δηλαδή τα χρήματα του πακέτου βοήθειας τελειώνουν στα μέσα του επόμενου χρόνου, ο κ. Στουρνάρας υπενθυμίζει στους Ευρωπαίους εταίρους πως έχουν δεσμευθεί για επαρκή χρηματοδότηση της Ελλάδας, όσο αυτή από την πλευρά της τηρεί τις δικές της δεσμεύσεις. Σε ό,τι αφορά το δημοσιονομικό κενό για φέτος και τα επόμενα χρόνια, ο υπουργός τονίζει ότι για τη διετία 2013-2014 έχει ήδη καλυφθεί, ενώ για τα έτη 2015 και 2016 το όποιο κενό θα αντιμετωπισθεί με διαρθρωτικές παρεμβάσεις στο Δημόσιο. Διαβεβαιώνει δε ότι δεν θα χρειαστούν οριζόντια επώδυνα μέτρα, όπως μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις ή αύξηση φόρων. Αναγνωρίζει ότι δράσεις για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής δεν υλοποιούνται όσο γρήγορα θα ήθελε και προαναγγέλλει αυστηροποίηση των διατάξεων για το λαθρεμπόριο στα καύσιμα. Επίσης, τονίζει ότι εάν η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν περάσει στις τιμές κατά την περίοδο πιλοτικής εφαρμογής, δεν θα μονιμοποιηθεί.
– Η τρόικα διαπίστωσε δημοσιονομικό κενό 2 δισ. ευρώ τη διετία 2013-2014. Εξακολουθεί να υπάρχει;
– Δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό στη διετία. Υπήρχαν κάποιες αποκλίσεις από τους στόχους του προϋπολογισμού σε ορισμένους τομείς, οι οποίες καλύπτονται από τρεις πηγές: (ι) καλύτερες επιδόσεις σε άλλες κατηγορίες δαπανών ή εσόδων, (ιι) την εφαρμογή παρεμβάσεων που θα αντιμετωπίσουν τις πηγές αποκλίσεων (π.χ. στον ΕΟΠΥΥ), (ιιι) φέρνοντας μπροστά παρεμβάσεις που είχαμε αρχικά προβλέψει για το 2014 (π.χ. τον φόρο πολυτελείας). Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι, για δεύτερη συνεχόμενη αξιολόγηση της τρόικας, δεν θα υπάρξουν νέα μέτρα σε μισθούς και συντάξεις. Αυτό σημαίνει ότι έχει σταθεροποιηθεί η εκτέλεση του προϋπολογισμού και είμαστε εντός στόχων, παρά το γεγονός ότι μειώθηκε το ΕΕΤΗΔΕ κατά 15%. Προφανώς, έχουμε κάνει διορθωτικές κινήσεις σε ορισμένους τομείς για να εξασφαλιστεί η απόδοση των μέτρων που έχουμε νομοθετήσει, αλλά αυτό είναι μέσα στο πρόγραμμα ― σε καμία χώρα δεν εκτελείται ο προϋπολογισμός ακριβώς όπως ψηφίζεται στη Βουλή: π.χ. στη Γαλλία κάνουν συμπληρωματικό προϋπολογισμό 3-4 φορές τον χρόνο.
– Η τρόικα εκτιμά ότι υπάρχει ένα δημοσιονομικό κενό, σχεδόν 2% του ΑΕΠ το 2015-2016. Πώς θα καλυφθεί αυτό χωρίς νέα επώδυνα μέτρα;
– Το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι το κενό είναι μικρότερο, αλλά αναμένουμε να δούμε την πορεία της οικονομίας το καλοκαίρι με τις θετικές ενδείξεις από τον τουρισμό και του επενδυτικού κλίματος μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών πριν κάνουμε τις τελικές μας εκτιμήσεις. Πάντως, το όποιο δημοσιονομικό κενό μπορεί να καλυφθεί χωρίς οριζόντια μέτρα σε μισθούς, συντάξεις και νέους φόρους. Η έμφαση θα είναι σε διαρθρωτικές παρεμβάσεις που μειώνουν το κόστος του κράτους χωρίς να μειωθεί η ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών.
– Φαίνεται πως τα χρήματα του πακέτου δεν επαρκούν για το 2014 και μετά. Θα πρέπει η Ευρωζώνη να δώσει νέο πακέτο βοήθειας;
– Εως τον Ιούλιο 2014 ουδέν πρόβλημα υπάρχει. Για το υπόλοιπο της περιόδου, είμαι βέβαιος ότι οι εταίροι μας θα τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους για επαρκή χρηματοδότηση, όσο και εμείς τηρούμε τις δικές μας.
– Οι κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης δεν έχουν μεταθέσει την αποπληρωμή των ελληνικών ομολόγων, όπως προβλεπόταν. Πώς θα αντιμετωπιστεί αυτό το κενό χρηματοδότησης;
– Υπάρχει πολιτική βούληση από τους εταίρους να βρεθεί άμεσα λύση σε αυτό το θέμα και έχει συγκροτηθεί ειδική ομάδα εργασίας που επεξεργάζεται προτάσεις.
– Κάποιοι υποστηρίζουν ότι μετά τις γερμανικές εκλογές θα τεθεί εκ νέου θέμα βιωσιμότητας του χρέους. Υπάρχει η απόφαση του Eurogroup, που αναφέρεται σε μέτρα απομείωσης του χρέους. Πότε μπορεί να γίνει και με ποιο τρόπο;
– Η απόφαση του Eurogroup προϋποθέτει πρωτογενές πλεόνασμα στη γενική κυβέρνηση. Οταν αυτό επιτευχθεί, τότε θα τεθεί το θέμα της μείωσης του χρέους.
– Η κυβέρνηση δίνει την εικόνα ότι, υπό την πίεση των χρονοδιαγραμμάτων του Μνημονίου, ψάχνει τον απαιτούμενο αριθμό υπαλλήλων προς απόλυση όπως όπως, χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση ούτε των υπηρεσιών ούτε των ανθρώπων.
– Η διαδικασία της κινητικότητας και οι υποχρεωτικές αποχωρήσεις, με παράλληλη πρόσληψη νέων εργαζομένων βάσει της αναλογίας 1 προς 1, αποτελούν αναγκαία εργαλεία για την αναβάθμιση και τον εξορθολογισμό του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης και εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Παρ’ όλα αυτά και με την ιδιότητά μου ως μέλους του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, είναι προσωπική μου πεποίθηση πως η διαδικασία αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού μπορεί και να έπεται της διαδικασίας αξιολόγησης των δομών ενός φορέα, εάν κριθεί πως ο τελευταίος δεν υπηρέτησε ή έπαψε να υπηρετεί τη βασική αποστολή για την οποία δημιουργήθηκε.
(kathimerini)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου