ΣΥΛΛΑΒΕΤΕ ΤΟΝ ΚΑΡΤΕΡ
ALPHA 21.00
Περιπέτεια, 2000 (Έγχρ.), 98'
GET CARTER. Αμερικανική ταινία του Στίβεν Κέι, με τους Σιλβέστερ Σταλόνε, Μιράντα Ρίτσαρντσον, Ρέιτσελ Λι Κουκ.
Θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις ιεροσυλία την ανάθεση στον Σταλόνε του ρόλου του Τζακ Κάρτερ, ενός γκάνγκστερ ο οποίος επιστρέφει στη γενέτειρά του για να κηδέψει τον αδερφό του και ερευνώντας τα αίτια του θανάτου του έρχεται αντιμέτωπος με την τοπική μαφία.
Και όντως είναι.
ΤΑ ΜΑΘΑΤΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΟΡΓΚΑΝΣ;
MEGA 21.15
Κωμωδία, 2009 (Έγχρ.), 103'
DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS? Αμερικανική ταινία του Μαρκ Λόρενς, με τους Χιού Γκραντ, Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, Σαμ Έλιοτ.
Ένα νεοϋορκέζικο ζευγάρι, του οποίου η σχέση περνάει κρίση, γίνεται μάρτυρας δολοφονίας. Για να το προστατεύσει, το FBI το κρύβει σε μια μικρή πόλη του Γουαϊόμινγκ.
Εκτός φόρμας, ο σεναριογράφος της Σάντρα Μπούλοκ («Βροχή, Χαλάζι και Έρωτας», «Μις… με το Ζόρι», «Δυο Εβδομάδες Προθεσμία») θυμάται τον «Μάρτυρα Εγκλήματος» αλλά ξεχνά πως γράφεται και, κυρίως, πως σκηνοθετείται μια αστεία σκηνή. Σαχλά καλαμπούρια, κακοφτιαγμένα γκαγκ, παντελής έλλειψη τάιμινγκ και μια κακοπαιγμένη σχολική παράσταση στην οποία οι Σαμ Έλιοτ και Μαίρη Στίνμπεργκεν, χωρίς να κάνουν σχεδόν τίποτα, κλέβουν τις εντυπώσεις ως χωριάτες αστυνόμοι με χοντροκομμένους τρόπους και χρυσή καρδιά. Αφού τα ’μαθα, λοιπόν, για τους Μόργκαν, πολύ θα ήθελα να μάθω αν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ο Χιου Γκραντ και η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ αντάλλασσαν έστω και καλημέρα μεταξύ τους, γιατί αλλιώς δεν δικαιολογείται τέτοια έλλειψη χημείας.
CRASH
ΕΤ1 22.15
Δραματική, 2004 (Έγχρ.), 112'
Αμερικανική ταινία του Πολ Χάγκις, με τους Ματ Ντίλον, Σάντρα Μπούλοκ, Ντον Τσιντλ.
Ο περιζήτητος σεναριογράφος Πολ Χάγκις παρουσιάζει 36 ώρες από τη ζωή μιας δωδεκάδας χαρακτήρων στο Λος Άντζελες, που έρχονται μεταφορικά και κυριολεκτικά αντιμέτωποι με κάποια σύγκρουση (crash). Στο επίκεντρο του προβληματισμού του ο ρατσισμός, η ανεπάρκεια του νοσηλευτικού συστήματος, τα οδυνηρά επακόλουθα της οπλοχρησίας, η διάλυση της οικογένειας, η αστυνομική κατάχρηση εξουσίας, η έλλειψη επικοινωνίας στη μεγαλούπολη και πλήθος άλλων προβλημάτων που στιγματίζουν τη σημερινή αμερικανική κοινωνία.
Αν και πολλά απ’ αυτά τα θέματα απλώς εκτίθενται χωρίς βαθύτερη ανάλυση, κάνει εντύπωση η ιδιαίτερη και πρωτότυπη προσέγγιση του ρατσιστικού προβλήματος, που παρουσιάζεται σε όλη την πολυπλοκότητά του. Αν και δεν συγκρίνεται με την ταινία-ψηφιδωτό με την οποία όλες οι ταινίες-ψηφιδωτά συγκρίνονται έπειτα απ’ αυτήν, δηλαδή τα «Στιγμιότυπα», το «Crash» έκανε την έκπληξη και βραβεύτηκε με Όσκαρ καλύτερης ταινίας, σεναρίου και μοντάζ.
ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ
STAR 22.45
Κωμωδία, 1984 (Έγχρ.), 95'
Ελληνική ταινία του Νίκου Περάκη, με τους Νίκο Καλογερόπουλο, Γιώργο Κιμούλη, Τάκη Σπυριδάκη.
Οι περιπέτειες μιας παρέας φαντάρων στο μόλις ιδρυθέν στρατιωτικό κανάλι της ΥΕΝΕΔ, την παραμονή της 21ης Απριλίου.
Από τις μεγάλες εμπορικές επιτυχίες του ελληνικού σινεμά και η αρχή ενός παραγωγικού. Μια έξυπνη (και ιστορικά χρήσιμη) πολιτική και κοινωνική σάτιρα, με αυτοβιογραφικά βιώματα και πολύ απολαυστικές ερμηνείες.
THE MILLION DOLLAR HOTEL
ΕΤ3 23.00
Σινεφίλ, 2000 (Έγχρ.), 122'
Αμερικανο-γερμανική ταινία του Βιμ Βέντερς, με τους Μελ Γκίμπσον, Μίλα Γιόβοβιτς, Τζέρεμι Ντέιβις.
Ένας ντετέκτιβ ερευνά το θάνατο (δολοφονία ή αυτοκτονία;) ενός ναρκομανή του οποίου ο πατέρας είναι βαρόνος των μίντια. Αυτή έμοιαζε να είναι η μεγάλη ευκαιρία του Βέντερς να κάνει μια καλή ταινία μετά από χρόνια, καθώς στο σχέδιο ενεπλάκησαν από τον Μπόνο των U2 που είχε την αρχική σεναριακή ιδέα, μέχρι τον Μελ Γκίμπσον, του οποίου η εταιρεία παραγωγής Icon συγχρηματοδότησε την ταινία.
Αρκούν όμως μερικά λεπτά για να συνειδητοποιήσεις ότι έχεις να κάνεις με μια πλήρη αποτυχία. Ο Βέντερς προσπαθεί να κάνει έναν συγκερασμό ανάμεσα σε φιλμ νουάρ, επιστημονική φαντασία, ρομαντικό δράμα, ειρωνική φάρσα και κοινωνιολογικό δοκίμιο για το ρόλο της τηλεόρασης ή την εκπόρνευση της μοντέρνας τέχνης, αλλά μ’ ένα αφ’ υψηλού διανοουμενίστικο ύφος, που δεν επιτρέπει στην αφήγηση να πάρει ανάσα, ούτε στους χαρακτήρες να υπάρξουν. Το ωραιότερο μέρος της ταινίας (η σχέση ανάμεσα σ’ έναν διανοητικά καθυστερημένο και μια πρώην τρόφιμο του ψυχιατρείου) πνίγεται ανάμεσα σε μια αδιάφορη αστυνομική έρευνα και την αποτυχημένη απόπειρα του Βέντερς να δώσει μια φελινική διάσταση στους ενοίκους του ξενοδοχείου, η οποία καταλήγει να είναι μια γκροτέσκα φάρσα. Κρίμα, γιατί η Μίλα Γιόβοβιτς είναι για πρώτη φορά υπέροχη (η τρέλα της έχει μια εξωκόσμια ηρεμία και αγγελική χάρη). Αλλά και ο Μελ Γκίμπσον κάνει ό,τι μπορεί για να δώσει υπόσταση σ’ ένα ρόλο τον οποίο σαμποτάρει ο Βέντερς με τα κρύα, απομυθοποιητικά αστεία του. Άψογη πάντως η φωτογραφία του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, που δίνει στην ταινία την αίσθηση ότι βρισκόμαστε μέσα στον εικαστικό κόσμο του ζωγράφου Έντουαρντ Χόπερ.
ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ
ALPHA 23.00
Δραματική, 1999 ( Έγχρ.), 121'
BRINGING OUT THE DEAD. Αμερικανική ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, με τους Νίκολας Κέιτζ, Πατρίσια Αρκέτ, Τζον Γκούντμαν.
Ένας οδηγός ασθενοφόρου στη Νέα Υόρκη ο οποίος βρίσκεται στο χείλος της ψυχικής κατάρρευσης, βασανίζεται από τις εικόνες των ανθρώπων που δεν μπόρεσε να σώσει και νιώθει ότι έχει μετατραπεί σε μάρτυρα του Θανάτου.
Αν και ο δραματουργικός περίγυρος είναι (ζοφερά) ρεαλιστικός, ο ρεαλισμός δεν είναι το κίνητρο του Σκορσέζε: τα πάντα στην ταινία είναι ιδωμένα μέσα από την ταραγμένη οπτική του ήρωά του. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στη φωτογραφία που περιγράφει την πόλη σαν ένα «πνευματικό» τοπίο, στη σκηνογραφία καθώς και στη ροκ μουσική επένδυση που λειτουργεί ως σχόλιο.
ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΚΗΠΟΣ
MEGA 23.30
Κομεντί, 2009 (Έγχρ.), 86'
Ελληνική ταινία του Κλεάνθη Δανόπουλου, με τους Βασίλης Μαυρογεωργίου, Ηλέκτρα Τσακαλία, Λαέρτη Μαλκότση.
Ο Φαίδωνας και η Αναστασία, νιόπαντροι κι ερωτευμένοι, νοικιάζουν μια μονοκατοικία με κήπο. Ένα πτώμα που ξαφνικά «προσγειώνεται» σε αυτόν κι ένας φοίνικας που πρέπει να φυτευτεί θα αναστατώσουν επικίνδυνα τη ζωή τους.
O Κλεάνθης Δανόπουλος διασκευάζει στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο ένα δικό του διήγημα. Στο χαρτί η σχετικά έξυπνη αρχική του ιδέα παραμένει συμπαγής και συγκεντρωμένη, λειτουργώντας –μέχρις ενός σημείου αποτελεσματικά– ως κωμωδία καταστάσεων με ανάλαφρο κοινωνικό σχόλιο. Η σεναριακή της μεταμόρφωση, όμως, δεν είναι αντάξιά της. Οι χαρακτήρες αναπτύσσονται σπασμωδικά, η πλοκή επιφυλάσσει ελάχιστες εκπλήξεις κι ενώ υπάρχουν αρκετά σκοτεινά σημεία τα οποία θα μπορούσαν να προσεγγιστούν με χιούμορ, όλα εξελίσσονται σαν ανώδυνη φάρσα. Είναι φανερό ότι ο Δανόπουλος ζητάει κάτι περισσότερο. Αλλά η κωμωδία είναι πριν απ’ όλα τάιμινγκ και το «Στο Βάθος Κήπος» μοιάζει αφηγηματικά με ξεκούρδιστο ρολόι. O Μαυρογεωργίου της θεατρικής «Κατσαρίδας» μοιάζει διαρκώς πανικόβλητος και η Τσακαλία υπερβολικά χαλαρή, ενώ η ξεκαρδιστική παρουσία του Δημήτρη Πουλικάκου και της Τζένης Ρουσσέα πιο καταλυτική.
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
STAR 01.00
Δραματική, 1988 (Έγχρ.), 119'
DANGEROUS LIAISONS. Αμερικανική ταινία του Στίβεν Φρίαρς, με τους Τζον Μάλκοβιτς, Μισέλ Φάιφερ, Γκλεν Κλόουζ.
Η διεφθαρμένη μαρκησία Ντε Μερτέιγ δέχεται να κάνει έρωτα με τον ερωτύλο υποκόμη Βαλμόν μόνο αν εκείνος διαφθείρει μια παρθένα. Ο Βαλμόν, θεωρώντας το στοίχημα εύκολο, βάζει στο παιχνίδι μια πουριτανή παντρεμένη κυρία, την οποία όμως θα ερωτευθεί καταστροφικά. Αριστουργηματική, η καλύτερη σίγουρα, κινηματογραφική διασκευή του ομώνυμου επιστολικού βιβλίου του Λακλό.
Όλη η ταινία είναι μια μακιαβελική μηχανορραφία με επίκεντρο το σεξ, ιδωμένο όμως σαν γοητεία, σπορ, επίδειξη και όχι ως ερωτική απόλαυση. Ο Φρίαρς τονίζει τον ψεύτικο χαρακτήρα αυτού του παιχνιδιού, υπογραμμίζοντας τη θεατρικότητα ενός κώδικα συμπεριφοράς. Οι κοινωνικές αναφορές, στην εποχή που μας ενδιαφέρει, έχουν αφεθεί στο περιθώριο, για να προσεγγιστούν καλύτερα οι χαρακτήρες. Ο Φρίαρς, αν και διαθέτει επιβλητικά σκηνικά, προτιμά τα γκρο πλαν των έξοχων ερμηνειών του, κάνοντας μια λιτή ταινία που αποτελεί μάθημα σκηνοθετικής αποτελεσματικότητας. Με Όσκαρ δεν βραβεύτηκαν οι υποψήφιες Γκλεν Κλόουζ και Μισέλ Φάιφερ, αλλά τα κοστούμια, τα σκηνικά και η σεναριακή διασκευή.
Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΔΟΛΟΦΟΝΩΝ
ΕΤ3 01.30
Περιπέτεια, 1999 (Έγχρ.), 99'
ANGEL’S DANCE. Αμερικανο-γερμανική ταινία του Ντέιβιντ Λ. Κόρλεϊ, με τους Τζέιμς Μπελούσι, Σέριλ Λι, Κάιλ Τσάντλερ.
Για να γίνει εκτελεστής της μαφίας, ένας νεαρός παίρνει τη διαταγή από τον «εκπαιδευτή» του να δολοφονήσει μια ψυχικά διαταραγμένη, αλλά έξυπνη γυναίκα.
Μικρές δόσεις μαύρου χιούμορ, αμοραλισμού και παραλόγου προσθέτουν ενδιαφέρον σε μια από τις λιγότερο γνωστές ταινίες του Μπελούσι.
ΤΑ ΜΑΘΑΤΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΟΡΓΚΑΝΣ;
MEGA 01.45 (Επανάληψη)
Ο ΧΑΣΑΠΗΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 3/5)
ΝΕΤ 02.00
Θρίλερ, 1970 (Έγχρ.), 93'
LE BOUCHER. Γαλλο-ιταλική ταινία του Κλοντ Σαμπρόλ, με τους Ζαν Γιάν, Στεφάν Οντράν, Μάριο Μπεκάρα.
Μια ενάρετη και σεξουαλικά καταπιεσμένη δασκάλα υποπτεύεται ότι ο χασάπης που τη φλερτάρει είναι υπεύθυνος για μια σειρά σαδιστικών εγκλημάτων.
Μία από τις καλύτερες ταινίες του Σαμπρόλ, η οποία στιγματίζει τη μικροαστική υποκρισία, ενώ ταυτόχρονα μας εισάγει στη χιτσκοκική προβληματική της μετάθεσης της ενοχής.
ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΤΑΣΗ: ΜΗΝ ΚΟΙΤΑΣ ΠΙΣΩ
STAR 03.30
Τρόμου, 2008 (Έγχρ.), 89'
REST STOP: DON’T LOOK BACK. Αμερικανική ταινία του Σον Παπαζιάν, με τους Ρίτσαρντ Τίλμαν, Τζέσι Γουάρντ, Γκράχαμ Νόρις.
Δεύτερη στάση της «Επόμενης Στάσης»: Στην πρώτη ταινία, ένας μανιακός δολοφόνος «περιποιήθηκε» τον Τζες και τη Νικόλ, ενώ εδώ ο αδερφός του Τζες ξεκινά για να τον αναζητήσει.
Μάντεψε τι θα του συμβεί μετά από μερικές αηδιαστικές σαδιστικές σκηνές…
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου