Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΣΑΜΟΥΡΑΪ
(Βαθμολογία Armageddon: 3/5 - Πρόταση Ημέρας)
STAR 22.00
Περιπέτεια, 2003 (Έγχρ.), 154'
THE LAST SAMURAI. Αμερικανική ταινία του Έντουαρντ Ζούικ, με τους Τομ Κρουζ, Κεν Γουατανάμπε, Τίμοθι Σπολ.
Αμερικανός στρατιωτικός που φτάνει στην Ιαπωνία του 1870 για να εκπαιδεύσει τον αυτοκρατορικό στρατό, συλλαμβάνεται από τον Κατσουμότο, τον τελευταίο υπερασπιστή της τιμής των σαμουράι, ο οποίος αντιτίθεται στον δυτικό εκσυγχρονισμό της χώρας, και τελικά μάχεται στο πλευρό του.
Επικό υπερθέαμα στη χρυσή χολιγουντιανή παράδοση, άψογα σκηνοθετημένο, με πιστευτούς χαρακτήρες και καταστάσεις, εμπνεόμενο ελεύθερα από ιστορικά γεγονότα (η κάστα των σαμουράι αντιτάχτηκε στον εκσυγχρονισμό της Ιαπωνίας και ενεπλάκη σε εμφύλιες διαμάχες και εξεγέρσεις). Η ταινία, αν και τιμά δεόντως τις αρχές των σαμουράι, αποφεύγει την εθνικιστική ρητορεία και πολεμοκαπηλεία, μ’ εξαίρεση τις αναγκαίες δραματουργικά σκηνές αυτοθυσίας, όπου οι τελευταίοι πεσόντες σαμουράι παρομοιάζονται με τους 300 του Λεωνίδα… Θετική εντύπωση κάνουν οι αντι-ιμπεριαλιστικές νύξεις (καταγγελία των εμπορικο-στρατιωτικών αμερικανικών συμφερόντων των ΗΠΑ στην Άπω Ανατολή), αρνητική το υπερβολικά μελοδραματικό (και κλισέ) τελευταίο δεκάλεπτο.
Η ΛΕΜΟΝΙΑ
ΒΟΥΛΗ 22.15
Δραματική, 2008 (Έγχρ.), 106'
ETZ LIMON. Ισραηλινο-γερμανο-γαλλική ταινία του Εράν Ρικλίς, με τους Χιαμ Αμπάς, Αλί Σουλιμάν, Ντόρον Τάβορι.
Μια εύστοχη ανάγνωση της πολιτικής κατάστασης στη Μέση Ανατολή μέσα από μια αληθινή προσωπική ιστορία. Η υπόθεση ενός υπουργού Άμυνας, ο οποίος αισθάνεται να απειλείται από ένα αγρόκτημα με λεμονιές, μπορεί να θεωρηθεί έως και αστεία.
Ο Ρικλίς όμως έχει την ευαισθησία και την εξυπνάδα να πιαστεί από ένα τόσο φαινομενικά φαιδρό γεγονός προκειμένου να μιλήσει για εθνική υπερηφάνεια, ταξικές ανισότητες, συζυγική απιστία και συζυγικό χρέος, δημοσιογραφική δεοντολογία, προσωπική μοναξιά κι εθνική απομόνωση. Αξιοπρόσεκτη είναι και η στάση του σκηνοθέτη απέναντι στην απόδοση του δικαστικού αγώνα της Σάλμα. Κρατάει μόνο τις αποχρώσεις αυτής της άνισης μάχης και προτιμά και πάλι να κατανοήσει την ηρωίδα μέσα από μια νέα διάσταση στην προσωπική της ζωή. Εξαιρετική η Χιαμ Αμπάς στον πρωταγωνιστικό ρόλο – κουβαλάει πάνω της από την πρώτη μέχρι την τελευταία σκηνή τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις μιας ζωής.
ΑΛΕΞΙΣΦΑΙΡΟΙ ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ 3
ALPHA 22.30
Κωμωδία, 2007 (Έγχρ.), 90'
RUSH HOUR 3. Αμερικανική ταινία του Μπρετ Ράτνερ, με τους Τζάκι Τσαν, Κρις Τάκερ, Χιρογιούκι Σανάντα.
Τρίτη και φαρμακερή... Οι «Αλεξίσφαιροι Ντετέκτιβ» είχαν αρχίσει να κουράζονται από την προηγούμενη ήδη συνάντησή τους. Την προσπάθεια ανάκτησης του δυναμισμού που χαρακτήριζε το μπριόζο πρωταγωνιστικό δίδυμο έχει αναλάβει να τονώσει αυτή τη φορά το Παρίσι, το απόλυτα φολκλορικό φόντο για ρομάντζο, κοσμοπολίτικες περιπέτειες και κωμικές παρεξηγήσεις με τη διαφορά γλώσσας και νοοτροπίας.
Παρόλα αυτά, το γαλλικό άγγιγμα αποδεικνύεται ελάχιστα αποτελεσματικό, καθώς η αστυνομική ίντριγκα είναι όσο προσχηματικότερη γίνεται, τα ίδια αστεία και κυνηγητά επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά, ακόμα κι οι δύο βασικοί σταρ μοιάζουν χαλαροί και βαριεστημένοι. Για να μη μιλήσουμε για την κωμικοτραγική cameo εμφάνιση του Ρομάν Πολάνσκι...
ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΓΙΑΚΟΥΜΠΙΑΝ
ΔΤ 23.35
Κοινωνική, 2006 (Έγχρ.), 172'
YACOUBIAN BUILDING. Αιγυπτιακή ταινία του Μαρουάν Χαμέντ, με τους Αντέλ Ιμάμ, Γιούσρα, Νουλ Ελ Σαρίφ.
Ένα από τα ιστορικότερα κτίσματα του Καΐρου, κάποτε πολυτελές, αλλά τώρα πια παρηκμασμένο, το μέγαρο Γιακουμπιάν, ανοίγει τις πόρτες του σε μια κινηματογραφική τοιχογραφία-σχόλιο πάνω στη σύγχρονη ιστορία της Αιγύπτου αλλά και φόρο τιμής στο γνήσια λαϊκό σινεμά της. Το μυθιστόρημα του Αλάα Αλ Ασουάνι (μπεστ σέλερ και στη χώρα μας) διασταυρώνει τις ιστορίες των ενοίκων του εμβληματικού κτιρίου, από τις οποίες δεν απουσιάζουν ούτε ένας αντιπροσωπευτικός χαρακτήρας ούτε ένα μελοδραματικό στερεότυπο.
Ο Μαρουάν Χαμέντ χειρίζεται με σκηνοθετική επιδεξιότητα το... φωσκολικό υλικό του, γνωρίζει καλά όλες τις συμβάσεις του είδους και δεν διστάζει να μπει βαθιά στα χωράφια της υπερβολής. Δεν επιστρέφει αλώβητος, ούτε εντελώς δικαιωμένος, αλλά τουλάχιστον με τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία στα χρονικά του αιγυπτιακού σινεμά.
HUSH
STAR 03.15
Θρίλερ, 2005 (Έγχρ.), 90'
Αμερικανο-καναδική τηλεταινία του Χάρβεϊ Καν, με τους Τόρι Σπέλινγκ, Βικτόρια Πρατ, Τάμοχ Πένικετ.
Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά κάποιος αισθάνθηκε την ανάγκη να γυρίσει άλλη μία «Ολέθρια Σχέση», ίσως για να φαντασιώνεται η κόρη του μεγαλο-παραγωγού Σπέλινγκ ότι κάνει καριέρα. Η Τόρι Σπέλινγκ υποδύεται, λοιπόν, μια συγγραφέα παιδικών βιβλίων που μετακομίζει με τον καλό της στην πατρίδα του.
Εκεί ωστόσο καραδοκεί η πρώην του Νόα, η οποία κάνει κόλαση τη ζωή του ζευγαριού. Άδικο για την εμμονή της δεν μπορούμε να της δώσουμε, διότι ο Νόα είναι πολύ ωραίο παιδί (μπορεί να τον θυμάστε από το «Dollhouse» και το «Battlestar Galactica»), αλλά τη διεκπεραίωση του συγκεκριμένου θρίλερ υλικού δεν μπορούμε να την καταλάβουμε.
(athinorama)
(Βαθμολογία Armageddon: 3/5 - Πρόταση Ημέρας)
STAR 22.00
Περιπέτεια, 2003 (Έγχρ.), 154'
THE LAST SAMURAI. Αμερικανική ταινία του Έντουαρντ Ζούικ, με τους Τομ Κρουζ, Κεν Γουατανάμπε, Τίμοθι Σπολ.
Αμερικανός στρατιωτικός που φτάνει στην Ιαπωνία του 1870 για να εκπαιδεύσει τον αυτοκρατορικό στρατό, συλλαμβάνεται από τον Κατσουμότο, τον τελευταίο υπερασπιστή της τιμής των σαμουράι, ο οποίος αντιτίθεται στον δυτικό εκσυγχρονισμό της χώρας, και τελικά μάχεται στο πλευρό του.
Επικό υπερθέαμα στη χρυσή χολιγουντιανή παράδοση, άψογα σκηνοθετημένο, με πιστευτούς χαρακτήρες και καταστάσεις, εμπνεόμενο ελεύθερα από ιστορικά γεγονότα (η κάστα των σαμουράι αντιτάχτηκε στον εκσυγχρονισμό της Ιαπωνίας και ενεπλάκη σε εμφύλιες διαμάχες και εξεγέρσεις). Η ταινία, αν και τιμά δεόντως τις αρχές των σαμουράι, αποφεύγει την εθνικιστική ρητορεία και πολεμοκαπηλεία, μ’ εξαίρεση τις αναγκαίες δραματουργικά σκηνές αυτοθυσίας, όπου οι τελευταίοι πεσόντες σαμουράι παρομοιάζονται με τους 300 του Λεωνίδα… Θετική εντύπωση κάνουν οι αντι-ιμπεριαλιστικές νύξεις (καταγγελία των εμπορικο-στρατιωτικών αμερικανικών συμφερόντων των ΗΠΑ στην Άπω Ανατολή), αρνητική το υπερβολικά μελοδραματικό (και κλισέ) τελευταίο δεκάλεπτο.
Η ΛΕΜΟΝΙΑ
ΒΟΥΛΗ 22.15
Δραματική, 2008 (Έγχρ.), 106'
ETZ LIMON. Ισραηλινο-γερμανο-γαλλική ταινία του Εράν Ρικλίς, με τους Χιαμ Αμπάς, Αλί Σουλιμάν, Ντόρον Τάβορι.
Μια εύστοχη ανάγνωση της πολιτικής κατάστασης στη Μέση Ανατολή μέσα από μια αληθινή προσωπική ιστορία. Η υπόθεση ενός υπουργού Άμυνας, ο οποίος αισθάνεται να απειλείται από ένα αγρόκτημα με λεμονιές, μπορεί να θεωρηθεί έως και αστεία.
Ο Ρικλίς όμως έχει την ευαισθησία και την εξυπνάδα να πιαστεί από ένα τόσο φαινομενικά φαιδρό γεγονός προκειμένου να μιλήσει για εθνική υπερηφάνεια, ταξικές ανισότητες, συζυγική απιστία και συζυγικό χρέος, δημοσιογραφική δεοντολογία, προσωπική μοναξιά κι εθνική απομόνωση. Αξιοπρόσεκτη είναι και η στάση του σκηνοθέτη απέναντι στην απόδοση του δικαστικού αγώνα της Σάλμα. Κρατάει μόνο τις αποχρώσεις αυτής της άνισης μάχης και προτιμά και πάλι να κατανοήσει την ηρωίδα μέσα από μια νέα διάσταση στην προσωπική της ζωή. Εξαιρετική η Χιαμ Αμπάς στον πρωταγωνιστικό ρόλο – κουβαλάει πάνω της από την πρώτη μέχρι την τελευταία σκηνή τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις μιας ζωής.
ΑΛΕΞΙΣΦΑΙΡΟΙ ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ 3
ALPHA 22.30
Κωμωδία, 2007 (Έγχρ.), 90'
RUSH HOUR 3. Αμερικανική ταινία του Μπρετ Ράτνερ, με τους Τζάκι Τσαν, Κρις Τάκερ, Χιρογιούκι Σανάντα.
Τρίτη και φαρμακερή... Οι «Αλεξίσφαιροι Ντετέκτιβ» είχαν αρχίσει να κουράζονται από την προηγούμενη ήδη συνάντησή τους. Την προσπάθεια ανάκτησης του δυναμισμού που χαρακτήριζε το μπριόζο πρωταγωνιστικό δίδυμο έχει αναλάβει να τονώσει αυτή τη φορά το Παρίσι, το απόλυτα φολκλορικό φόντο για ρομάντζο, κοσμοπολίτικες περιπέτειες και κωμικές παρεξηγήσεις με τη διαφορά γλώσσας και νοοτροπίας.
Παρόλα αυτά, το γαλλικό άγγιγμα αποδεικνύεται ελάχιστα αποτελεσματικό, καθώς η αστυνομική ίντριγκα είναι όσο προσχηματικότερη γίνεται, τα ίδια αστεία και κυνηγητά επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά, ακόμα κι οι δύο βασικοί σταρ μοιάζουν χαλαροί και βαριεστημένοι. Για να μη μιλήσουμε για την κωμικοτραγική cameo εμφάνιση του Ρομάν Πολάνσκι...
ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΓΙΑΚΟΥΜΠΙΑΝ
ΔΤ 23.35
Κοινωνική, 2006 (Έγχρ.), 172'
YACOUBIAN BUILDING. Αιγυπτιακή ταινία του Μαρουάν Χαμέντ, με τους Αντέλ Ιμάμ, Γιούσρα, Νουλ Ελ Σαρίφ.
Ένα από τα ιστορικότερα κτίσματα του Καΐρου, κάποτε πολυτελές, αλλά τώρα πια παρηκμασμένο, το μέγαρο Γιακουμπιάν, ανοίγει τις πόρτες του σε μια κινηματογραφική τοιχογραφία-σχόλιο πάνω στη σύγχρονη ιστορία της Αιγύπτου αλλά και φόρο τιμής στο γνήσια λαϊκό σινεμά της. Το μυθιστόρημα του Αλάα Αλ Ασουάνι (μπεστ σέλερ και στη χώρα μας) διασταυρώνει τις ιστορίες των ενοίκων του εμβληματικού κτιρίου, από τις οποίες δεν απουσιάζουν ούτε ένας αντιπροσωπευτικός χαρακτήρας ούτε ένα μελοδραματικό στερεότυπο.
Ο Μαρουάν Χαμέντ χειρίζεται με σκηνοθετική επιδεξιότητα το... φωσκολικό υλικό του, γνωρίζει καλά όλες τις συμβάσεις του είδους και δεν διστάζει να μπει βαθιά στα χωράφια της υπερβολής. Δεν επιστρέφει αλώβητος, ούτε εντελώς δικαιωμένος, αλλά τουλάχιστον με τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία στα χρονικά του αιγυπτιακού σινεμά.
HUSH
STAR 03.15
Θρίλερ, 2005 (Έγχρ.), 90'
Αμερικανο-καναδική τηλεταινία του Χάρβεϊ Καν, με τους Τόρι Σπέλινγκ, Βικτόρια Πρατ, Τάμοχ Πένικετ.
Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά κάποιος αισθάνθηκε την ανάγκη να γυρίσει άλλη μία «Ολέθρια Σχέση», ίσως για να φαντασιώνεται η κόρη του μεγαλο-παραγωγού Σπέλινγκ ότι κάνει καριέρα. Η Τόρι Σπέλινγκ υποδύεται, λοιπόν, μια συγγραφέα παιδικών βιβλίων που μετακομίζει με τον καλό της στην πατρίδα του.
Εκεί ωστόσο καραδοκεί η πρώην του Νόα, η οποία κάνει κόλαση τη ζωή του ζευγαριού. Άδικο για την εμμονή της δεν μπορούμε να της δώσουμε, διότι ο Νόα είναι πολύ ωραίο παιδί (μπορεί να τον θυμάστε από το «Dollhouse» και το «Battlestar Galactica»), αλλά τη διεκπεραίωση του συγκεκριμένου θρίλερ υλικού δεν μπορούμε να την καταλάβουμε.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου