ΣΕ ΤΕΝΤΩΜΕΝΟ ΣΧΟΙΝΙ
ΕΤ1 22.00
Ντοκιμαντέρ, 2008 (Έγχρ.), 94'
MAN ON WIRE. Αμερικανο-αγγλική ταινία του Τζέιμς Μαρς.
Η επίπονη, ριψοκίνδυνη και… παράνομη προσπάθεια του Γάλλου ισορροπιστή Φιλίπ Πετίτ να περπατήσει το 1974 σ’ ένα σύρμα το οποίο συνέδεε τους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης. Το πλήθος των βραβείων τα οποία συνοδεύουν το ντοκιμαντέρ του Τζέιμς Μαρς (μεταξύ τους το Όσκαρ ντοκιμαντέρ) επιβεβαιώνει όχι μόνο την κινηματογραφική του ευρηματικότητα, αλλά και την ικανότητα του σινεμά να μετατρέπει μια (σχεδόν) απλή ιστορία σε συναρπαστική περιπέτεια. Το ίδιο το κατόρθωμα του Πετίτ δεν στερείται τόλμης και σασπένς, βεβαίως, αλλά δεν μοιάζει πια τόσο πρωτότυπο όσο τότε.
Πώς αναπαριστάς λοιπόν, έπειτα από 35 χρόνια, ένα γεγονός με ενδιαφέροντα τρόπο χωρίς να καταφύγεις στη μυθοπλασία; Ο Βρετανός ντοκιμαντερίστας καταφεύγει σε μια «μεικτή» τεχνική, συνδυάζοντας αφηγήσεις, φωτογραφίες και υλικό αρχείου αλλά και μια έξυπνη «ανακατασκευή» των γεγονότων με αφαιρετικό όσο και απόλυτα ζωντανό, πειστικότατο στιλ. Το αποτέλεσμα εντυπωσιάζει πολλαπλά. Η ταινία δεν παραλείπει να τοποθετήσει το επικίνδυνο αυτό εγχείρημα στην εποχή του και τη δική της φιλοσοφία, να ανακαλύψει προσωπικά κίνητρα, να μετρήσει σωστά τον κοινωνικό αντίκτυπο, να κοιτάξει πίσω από τα φλας. Αυτό που ανακαλύπτει είναι ό,τι κρύβεται –και αποσιωπάται– κάθε φορά πίσω από ένα θεαματικό θρίαμβο.
ΤΟ ΜΟΥΤΡΟ
(Βαθμολογία Armageddon: 2/5)
STAR 22.00
Περιπέτεια, 2011 (Έγχρ.), 92'
THE MECHANIC. Αμερικανική ταινία του Σάιμον Γουέστ, με τους Τζέισον Στέιθαμ, Μπεν Φόστερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ.
Δύο χρόνια πριν από τον «Εκδικητή της Νύχτας» (1974), το περιπετειώδες θρίλερ που επιβεβαίωσε το στάτους του Τσαρλς Μπρόνσον ως απόλυτου tough guy των ’70s, ο σκηνοθέτης Μάικλ Γουίνερ και ο διάσημος σταρ είχαν συνεργαστεί στο εξίσου επιτυχημένο «Μούτρο». Εκεί ένας μεθοδικός επαγγελματίας δολοφόνος αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει τον παρορμητικό γιο ενός παλιού του φίλου, χωρίς να του έχει αποκαλύψει ένα θανάσιμα μοιραίο μυστικό.
Το καλογραμμένο σενάριο του υποψήφιου για Όσκαρ Λιούις Τζον Καρλίνο («Seconds») κάνει αυτήν τη ρουτινιάρικα σκηνοθετημένη περιπέτεια να διατηρεί ακόμη κάτι από την αρχική πρωτοτυπία και το νεύρο της, στοιχεία τα οποία σοφά υιοθετεί και το ριμέικ του Σάιμον Γουέστ. Γρήγορο μοντάζ, δυναμικότερος αφηγηματικός ρυθμός, cool attitude που ταιριάζει στον φλεγματικό Τζέισον Στέιθαμ κι ένας θερμόαιμος Μπεν Φόστερ, πολύ πειστικότερος από τον ξεχασμένο Γιαν-Μάικλ Βίνσεντ του πρωτότυπου φιλμ. Οι απαραίτητες γραφικότητες και οι μικρές υπερβολές κρατούν, βέβαια, χαρακτήρες και καταστάσεις στα ρηχά, αλλά αυτό είναι το λιγότερο που θα πειράξει οποιονδήποτε θεατή ενός straight forward χολιγουντιανού action thriller.
Ο ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ
ΒΟΥΛΗ 23.40
Ιστορική, 2006 (Έγχρ. & Α/Μ), 110'
MON COLONEL. Γαλλο-βελγική ταινία του Λοράν Ερμπιέ, με τους Ρομπινσόν Στεβενέν, Ολιβιέ Γκουρμέ, Σεσίλ Ντε Φρανς.
Όταν ο συνταξιούχος συνταγματάρχης Ντιπλάν βρίσκεται νεκρός στο Παρίσι, αρχίζει μια αναδρομή στη θητεία του κατά τον πόλεμο της Αλγερίας το 1956. Φως στα χρόνια εκείνα ρίχνει το ημερολόγιο του υπολοχαγού Γκι Ροσί, ο οποίος υπηρέτησε στο πλευρό του Ντιπλάν κι έγινε αυτόπτης μάρτυρας μιας σειράς αποσιωπημένων βασανισμών.
Το σενάριο έχει την υπογραφή και του Κώστα Γαβρά, ενός δημιουργού το έργο του οποίου έχει ταυτιστεί με την αφύπνιση της πολιτικής συνείδησης. Η δομή της ταινίας λειτουργεί ως ένα δικαστήριο εν εξελίξει για τη δράση του συνταγματάρχη και τη βάναυση επιρροή που άσκησε στο νεαρό υπολοχαγό – «κανείς δεν είναι πλασμένος για τέτοιες βαρβαρότητες, απλώς εσύ δεν το ευχαριστιέσαι, αυτό έχει σημασία» λέει χαρακτηριστικά ο Ντιπλάν στον Ροσί. Όμως τόσο ο Ερμπιέ όσο και ο Γαβράς ενδιαφέρονται περισσότερο να ανακαλύψουν ποια είναι τα περιθώρια αντίστασης που έχει ένα θύμα των πολιτικών συγκυριών, παρά να απενοχοποιηθούν από τη ρετσινιά του αποικιοκράτη. Το σχόλιό τους είναι διαυγές και έχει απόλυτη συνάφεια με τους κατασκευασμένους πολέμους των οποίων γινόμαστε μάρτυρες τα τελευταία χρόνια.
ΦΛΑΝΔΡΑ
ΝΕΤ 00.30
Σινεφίλ, 2006 (Έγχρ.), 91'
FLANDRES. Γαλλική ταινία του Μπρουνό Ντιμόν, με τους Αντελαΐντ Λερού, Μπαρμπ Σαμιέλ Μπουαντέν, Ντεμεστέρ Ανρί Κρετέλ.
Σε μια αγροτική περιοχή της Φλάνδρας, η μελαγχολική Μπαρμπέρ μοιράζει τον έρωτά της ανάμεσα σε δύο αγόρια. Όταν αυτά φεύγουν για το μέτωπο, κάπου στη Μέση Ανατολή, η Μπαρμπέρ μαραζώνει. Τα αγόρια ζουν όλη τη βιαιότητα του πολέμου και είναι αμφίβολο αν θα επιστρέψουν σώα.
Επιστρέφοντας στην πατρίδα του, τη Φλάνδρα, ο Ντιμόν καταφέρνει να εμφυσήσει στις πολεμικές σκηνές την αντίφαση που ενυπάρχει στο στρατιώτη, χωρίς καμία διάθεση ηρωοποίησής του. Είναι όμως τόσο εγκεφαλική η στάση του απέναντι σε όλους τους χαρακτήρες, που δεν αφήνει αρκετά περιθώρια να νοιαστούμε γι’ αυτούς. Τα πρόσωπα παραμένουν πιόνια σε μια νοητική σκακιέρα, χωρίς ποτέ να αποκτούν τις διαστάσεις ενός πρωταγωνιστή ζωής.
ΔΕΣΜΟΙ ΔΙΑΖΥΓΙΟΥ
MEGA 02.15
Δραματική, 2005 (Έγχρ.), 81'
THE SQUID AND THE WHALE. Αμερικανική ταινία του Νόα Μπάουμπαχ, με τους Τζεφ Ντάνιελς, Λόρα Λίνεϊ, Τζέσι Άιζενμπεργκ.
Μετά τις πρώτες οικογενειακές τρικυμίες, ο Μπέρναρντ και η Τζόαν ανακοινώνουν το χωρισμό τους στους δύο γιους τους, τον 16χρονο Γουόλτ και τον 12χρονο Φρανκ. Παρά την κοινή ανάληψη της κηδεμονίας των παιδιών, τα προβλήματα δεν δείχνουν να αμβλύνονται.
Ο ελληνικός τίτλος είναι υπερβολικά συμβατικός. Γιατί η επιλογή του «Squid and the Whale» («Το καλαμάρι και η φάλαινα») συνδέεται άμεσα με τις «παραξενιές» αυτής της οικογένειας που γέννησε το ημι-αυτοβιογραφικό σενάριο του Μπάουμπαχ – συν-σεναριογράφου στις «Υδάτινες ιστορίες» του Γουές Άντερσον, ο οποίος εδώ είναι παραγωγός. Πλάνα με «ποτισμένα» χρώματα των ξεχασμένων ’80s, σπίτια φθαρτά που συμπληρώνουν την κενότητα των χαρακτήρων, γειτονιές αληθινές όσο αυτές έξω από το σπίτι μας. Χωρίς εύκολους μελοδραματισμούς και λυπητερές ερμηνείες, ο Μπάουμπαχ οπτικοποιεί περισσότερο τα ερεθίσματα της κενότητας παρά το μελό συναίσθημα. Προσθέτει ταυτόχρονα χάρη, γλύκα αλλά και φόβο στη συναισθηματική αβεβαιότητα με την οποία αντιμετωπίζουν οι έφηβοι τον ανεξίτηλο «σεισμό» που λέγεται διαζύγιο. Όσοι το έχετε ζήσει, θα αναγνωρίσετε τον εαυτό σας στα πρόσωπα των δύο γιων.
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
STAR 02.45
Δραματική, 2007 (Έγχρ.), 110'
DANGEROUS PARKING. Αγγλική ταινία του Πίτερ Χάουιτ, με τον ίδιο και τις Σάφρον Μπάροους, Άλις Έβανς.
Μαύρη κωμωδία βασισμένη στο ημι-αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Στιούαρτ Μπράουν για τη μεταστροφή ενός άσωτου σκηνοθέτη σε οικογενειάρχη που δέχεται το πλήγμα του καρκίνου.
Ο άνισος Πίτερ Χάουιτ (είναι εκείνος που μας έδωσε και το «Απρόσμενος Έρωτας» και το «Johnny English») αναλαμβάνει το βάρος της μεταφοράς ενός cult βιβλίου, αλλά και του πρωταγωνιστικού ρόλου, προσπαθώντας με λάθος τρόπο να κερδίσει τη συμπάθειά μας γι’ αυτό τον καθυστερημένα μετανοημένο ήρωα.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου