ΤΟΝ ΑΡΑΠΗ ΚΙ ΑΝ ΤΟΝ ΠΛΕΝΕΙΣ
STAR 21.00
Κωμωδία, 1973 (Έγχρ.), 84'
Ελληνική ταινία του Κώστα Καραγιάννη, με τους Κώστα Βουτσά, Έλια Καλλιγεράκη, Νίκο Ρίζο.
Ο Βουτσάς ανακαλύπτει ότι μπορεί να βγάλει περισσότερα χρήματα ως μαύρος μπάτλερ αντί ως σερβιτόρος.
Κι έτσι ξεκινάει μια εντελώς αδιάφορη (και καθόλου «μαύρη») κωμωδία παρεξηγήσεων.
ILLUMINATI. ΟΙ ΠΕΦΩΤΙΣΜΕΝΟΙ
MEGA 21.15
Θρίλερ, 2009 (Έγχρ.), 140'
ANGELS AND DEMONS. Αμερικανική ταινία του Ρον Χάουαρντ, με τους Τομ Χανκς, Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, Αγιελέτ Ζούρερ.
«Καλύτερη από τον “Κώδικα Da Vinci”». Αυτό είναι το μόνο ζητούμενο για τους παραγωγούς της δεύτερης κινηματογραφικής περιπέτειας του καθηγητή θρησκευτικής εικονολογίας Ρόμπερτ Λάνγκτον και θα συμφωνήσουν σχεδόν όλοι οι θεατές της διασκευής του μυθιστορήματος όπου ο Νταν Μπράουν μας πρωτοσυστήνει το δημοφιλή ήρωά του. Ίδια τεχνική πλοκής, ολόιδια εμμονή στους γρίφους και τη διαδικασία αποκωδικοποίησής τους, παρόμοιοι θρησκευτικο-φιλοσοφικοί συμβολισμοί και μια πιο συγκρατημένη συνωμοσιολογική διάθεση.
Η συνταγή που θα αποκτήσει το συγγραφικό άγγιγμα του Μίδα στον «Κώδικα Da Vinci» κάνει εδώ την πρόβα τζενεράλε της. Μετά την πρώτη, όχι ακριβώς πετυχημένη προσπάθεια εκμετάλλευσής της, όμως, το Χόλιγουντ επανέρχεται, έχοντας κάνει αυτήν τη φορά το homework του. Πιο επικεντρωμένο σενάριο, πιο έντονο μυστήριο και κυρίως πιο σφιχτοί ρυθμοί. Επί της ουσίας, βέβαια, η όλη ίντριγκα είναι εξοργιστικά αστεία –ποιος και γιατί δηλαδή κρύβεται πίσω απ’ όλη τη φασαρία–, ο τρόπος με τον οποίο ο Λάνγκτον κοιτάει αγάλματα και ντουβάρια και βγάζει συμπέρασμα καταντάει αφόρητα κουραστικός, ενώ η ανάγκη συνύπαρξης επιστήμης και θρησκείας μέσα από την τελική επικράτηση των συντηρητικά σκεπτόμενων είναι ευσχήμως αντιδραστική και οπισθοδρομική. Ο Μπράουν είναι, άλλωστε, μανούλα στη new age μεταμφίεση χιλιοπαιγμένων δοξασιών και ιδεοληψιών, στο μεταμοντέρνο ανακάτεμα τεκτονικών συμβόλων, χριστιανικών μύθων και προχωρημένης συνωμοσιολογίας, όπως και στο λογικοφανή τρόπο με τον οποίο ένας Αμερικανός σώζει την ευρωπαϊκή ιστορική κληρονομιά.
ΘΗΛΥΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
STAR 22.45
Κωμωδία, 1999 (Έγχρ.), 104'
Ελληνική ταινία του Νίκου Περάκη, με τις Μαρία Γεωργιάδου, Σμαράγδα Διαμαντίδου, Σόφη Ζαννίνου.
Έξι κυρίες, σύζυγοι παραγόντων μιας επαρχιακής πόλης, οι οποίες αντιμετωπίζουν την αδιαφορία συζύγων και εραστών με μπιρίμπα και κομμωτήριο, μετατρέπουν ένα δυάρι σε ερωτική γκαρσονιέρα.
Αν υπήρχαν κάποια επιτυχημένα αστεία, θα συγχωρούσες τη σεξο-φολκλορική αντιμετώπιση της επαρχιακής ζωής, βασισμένη στο περιστατικό της γκαρσονιέρας της Λάρισας που είχε γίνει ανέκδοτο εκείνη την εποχή.
ΟΙ ΥΠΕΡΟΧΟΙ ΑΜΠΕΡΣΟΝΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 4/5)
ΕΤ3 23.00
Δραματική, 1942 (Α/Μ), 88'
THE MAGNIFICENT AMBERSONS. Αμερικανική ταινία του Όρσον Γουέλς, με τους Τζόζεφ Κότεν, Αν Μπάξτερ, Ντολόρες Κοστέλο.
Στις αρχές του πρηγούμενου αιώνα, η χήρα Ιζαμπέλ Άμπερσον θέλει να παντρευτεί έναν κατασκευαστή αυτοκινήτων, αλλά ο γιος της αντιτίθεται σ’ αυτόν τον κοινωνικά «αταίριαστο» γάμο.
Χρονικό της παρακμής μιας αριστοκρατικής οικογένειας και της εμφάνισης μιας νέας μεσοαστικής τάξης, οι «Υπέροχοι Άμπερσονς» θα ήταν ενδεχομένως το αριστούργημα του Γουέλς αν οι παραγωγοί δεν επενέβαιναν κατά τη δική τους βούληση. Και πάλι όμως έμεινε ένα λαμπρό έργο, με εκπληκτικά πλάνα-σεκάνς, υποβλητική ασπρόμαυρη φωτογραφία και αξέχαστες σκηνές όπως ο χορός των Άμπερσον, ο περίπατος στο χιόνι, η κρίση υστερίας της γριάς Φάνι κ.ά.
Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΤΟΥ ΔΑΡΒΙΝΟΥ
ΕΤ1 23.40
Ντοκιμαντέρ, 2004 (Έγχρ.), 107'
DARWIN’S NIGHTMARE. Γαλλο-αυστριακή ταινία του Ιμπέρ Σοπέρ.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’50, η πέρκα του Νείλου, ένα γιγάντιο ψάρι 40-50 κιλών, εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη λίμνη Βικτόρια της ανατολικής Αφρικής. Στα χρόνια που πέρασαν, το αδηφάγο αυτό ψάρι έφαγε όλα τα υπόλοιπα, κατέστρεψε το οικοσύστημα της λίμνης και κατέληξε (μην έχοντας άλλη τροφή παρά τα ίδια τα νεογνά του) να μην ξεπερνά τα 3-4 κιλά. Η πέρκα έφερε αλιείς, γέννησε μια τεράστια βιομηχανία γύρω από τη λίμνη, Ρώσους πιλότους που φέρνουν όπλα από τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες και φεύγουν με φορτία ψαριού, πόρνες, μαστροπούς, εμπόρους ναρκωτικών, τον πλούτο για τους λίγους, τη φτώχεια για τους πολλούς, το AIDS και άλλες αρρώστιες που δημιουργεί ο υπερπληθυσμός…
Ο σκηνοθέτης αυτού του υποψήφιου για Όσκαρ ντοκιμαντέρ καταγράφει όλα τα στοιχεία μέσα από τη γνωριμία μας με διάφορους χαρακτήρες (μια πόρνη, Ρώσοι πιλότοι, ο διευθυντής ενός εργοστασίου, ο νυχτερινός φύλακάς του που επιθυμεί να γίνει πόλεμος για να πλουτίσει κ.ο.κ.), οι οποίοι σιγά-σιγά μας βάζουν στα αληθινά προβλήματα της περιοχής.
ΣΧΕΣΗ ΖΩΗΣ
STAR 01.00
Κοινωνική, 1993 (Έχρ.), 122'
FEARLESS. Αμερικανική ταινία του Πίτερ Γουίαρ, με τους Τζεφ Μπρίτζες, Ρόζι Πέρεζ, Ιζαμπέλα Ροσελίνι.
Ο Μαξ σώζεται από αεροπορικό δυστύχημα, αλλά βασανίζεται από εφιάλτες και υπαρξιακά ερωτήματα στα οποία θα προσπαθήσει να βρει απάντηση στο πρόσωπο μιας γυναίκας που σώθηκε στο ίδιο δυστύχημα.
Μια βασανιστική, ασκητική πορεία προς την αυτογνωσία σε χαμηλούς τόνους, με εκπληκτικές σκηνές σκηνοθετικής βιρτουοζιτέ. Απευθύνεται κυρίως στη σκέψη, χωρίς να αγνοεί τον συγκινησιακό παράγοντα.
ILLUMINATI. ΟΙ ΠΕΦΩΤΙΣΜΕΝΟΙ
MEGA 01.30 (Επανάληψη)
Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΤΟΥ ΔΑΡΒΙΝΟΥ
ΕΤ1 03.10 (Επανάληψη)
ΠΡΙΝ Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΟΤΙ ΠΕΘΑΝΕΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 3/5)
STAR 03.30
Δραματική, 2007 (Έγχρ.), 111'
BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU ARE DEAD. Αμερικανική ταινία του Σίντνεϊ Λιούμετ, με τους Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, Ίθαν Χοκ, Άλμπερτ Φίνεϊ.
Όταν έφτασε στα χέρια του το σενάριο του πρωτοεμφανιζόμενου Κέλι Μάστερσον, ο Λιούμετ συνειδητοποίησε ότι προλαβαίνει να γυρίσει ακόμα μία καλή ταινία πριν ο διάβολος καταλάβει ότι έχει ήδη φτάσει τα 83. Αστυνομική περιπέτεια –στην οποία υπάρχουν κλέφτες, αλλά όχι αστυνόμοι– με στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ, ο «Διάβολος…» στήνει το δραματουργικό του γαϊτανάκι γύρω από μια αποτυχημένη ληστεία, η οποία, από την αρχή κιόλας της ταινίας, ανοίγει τις πόρτες της κόλασης για την οικογένεια Χάνσον.
Όλα όσα προηγούνται και έπονται της μοιραίας επιχείρησης μπαίνουν σιγά σιγά στη θέση τους ακολουθώντας μια περίτεχνη, μη γραμμική, αλλά στέρεα αφήγηση, η οποία δεν αφήνει και το πιο χαμηλό ημιτόνιο να πάει χαμένο. Χωρίς να παρασύρεται από το ταραντινικό trend, ο Λιούμετ εκμεταλλεύεται τη χρονική ασυνέχεια για να προσδώσει νεύρο και αγωνία στο μελοδραματικό υλικό του, όπως και την κλάση των ερμηνευτών του (με κορυφαίους τους Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν και Άλμπερτ Φίνεϊ), για να βαθύνει πειστικά τα διλήμματα των χαρακτήρων του. Οι μνήμες της αρχαίας τραγωδίας και τα υπαρξιακά, θρησκευτικών καταβολών ερωτήματα ενσωματώνονται αρμονικά στη φόρμα της δραματικής περιπέτειας, ενώ το πικρό φινάλε έρχεται να ταιριάξει απόλυτα με την ιρλανδική παροιμία, απόσπασμα της οποίας αποτελεί ο τίτλος του φιλμ.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου