ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΩΝ
(Βαθμολογία Armageddon: 3/5 - Πρόταση Ημέρας)
ΑΝΤ1 21.00
Θρίλερ, 2010 (Έγχρ.), 138'
SHUTTER ISLAND. Αμερικανική ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, με τους Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, Μαρκ Ράφαλο, Μπεν Κίνγκσλεϊ.
Το 1954, δυο αστυνομικοί καταφθάνουν σε ένα απομονωμένο νησί της ανατολικής ακτής για να ερευνήσουν την εξαφάνιση μιας ασθενούς από μια ψυχιατρική κλινική υψίστης ασφαλείας. Αρχίζουν να υποψιάζονται ότι κάτι ύποπτο συμβαίνει στο ίδρυμα, όταν μια σφοδρή καταιγίδα διακόπτει κάθε επικοινωνία του νησιού με τον έξω κόσμο. Μετά το «Σκοτεινό Ποτάμι» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η σειρά του Μάρτιν Σκορσέζε να μεταφέρει στην οθόνη ένα ακόμα μυθιστόρημα του Ντένις Λεχέιν. Εξίσου αγωνιώδης πλοκή, βαθύτερο μυστήριο, η δε αναπάντεχη ανατροπή του φινάλε δίνει στο φιλμ μια επιπλέον «ανάγνωση», διαλύοντας και ανασυνθέτοντας ολόκληρο το περίτεχνο παζλ από την αρχή.
Το 1954, δυο αστυνομικοί καταφθάνουν σε ένα απομονωμένο νησί της ανατολικής ακτής για να ερευνήσουν την εξαφάνιση μιας ασθενούς από μια ψυχιατρική κλινική υψίστης ασφαλείας. Αρχίζουν να υποψιάζονται ότι κάτι ύποπτο συμβαίνει στο ίδρυμα, όταν μια σφοδρή καταιγίδα διακόπτει κάθε επικοινωνία του νησιού με τον έξω κόσμο. Μετά το «Σκοτεινό Ποτάμι» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η σειρά του Μάρτιν Σκορσέζε να μεταφέρει στην οθόνη ένα ακόμα μυθιστόρημα του Ντένις Λεχέιν. Εξίσου αγωνιώδης πλοκή, βαθύτερο μυστήριο, η δε αναπάντεχη ανατροπή του φινάλε δίνει στο φιλμ μια επιπλέον «ανάγνωση», διαλύοντας και ανασυνθέτοντας ολόκληρο το περίτεχνο παζλ από την αρχή.
Μέχρι να φτάσουμε εκεί, όμως, ο σπουδαιότερος σύγχρονος Αμερικανός σκηνοθέτης μας παρασύρει σε ένα λαβύρινθο όπου σκάλες, πόρτες, διάδρομοι κι ένα αδιάκοπο παιχνίδι τού μέσα με το έξω δημιουργούν μια διαρκή εκκρεμότητα, μια αόρατη όσο και πανταχού παρούσα σημειολογία του σασπένς. Στο κέντρο του λαβυρίνθου ένας τυπικός σκορσεζικός ήρωας. Μόνος εναντίον όλων, ο αστυνόμος Ντάνιελς αγωνίζεται σαν άλλος Τράβις Μπικλ («Ο Ταξιτζής») να ξορκίσει τη μοναξιά, τα βάζει με ένα ολόκληρο σύστημα σαν άλλος Τζέικ Λα Μότα («Οργισμένο Είδωλο») για να λυτρωθεί από τα παρελθόντα αμαρτήματα και αναπόφευκτα μένει στο τέλος μόνος ενάντια στον εαυτό του. Στην ίδια θεματική διαδρομή που έχει επανειλημμένα περπατήσει λοιπόν, ο Σκορσέζε αναρωτιέται πάνω στα όρια της κοινωνικής βίας και της προσωπικής ηθικής όσο και στο «αν αξίζει να ζει κανείς σαν κτήνος ή να πεθαίνει σαν (καλός) άνθρωπος». Ταυτόχρονα, σχολιάζει με δεξιοτεχνικό, βαθιά πολιτικό τρόπο το κλασικό χολιγουντιανό σινεμά, αναδεικνύοντάς το στο συλλογικό ασυνείδητο μιας ολόκληρης εποχής.
ΣΟΥΛΑ ΕΛΑ ΞΑΝΑ
MEGA 21.15
Κωμωδία, 2009 (Έγχρ.), 85'
Ελληνική ταινία του Βασίλη Μυριανθόπουλου, με τους Ζέτα Μακρυπούλια, Μιχάλη Μαρίνο, Μέμο Μπεγνή.
Η Σούλα κλείνει τα 30 και αποφασίζει να παντρευτεί. Καλεί λοιπόν στο νησί όπου είναι διορισμένη τέσσερις παλιές της σχέσεις για να διαλέξει ανάμεσά τους τον άντρα της ζωής της.
Μυριανθόπουλος, Μακρυπούλια και... μόλις ξαναχώρισα. Η εμπορικά πετυχημένη κινηματογραφική συνεργασία «Μόλις Χώρισα» επαναλαμβάνεται ακόμα μια φορά, ως μπριόζα, απενοχοποιημένη συνταγή ερωτικής φάρσας. Το τηλεοπτικής κοπής χιούμορ δεν λείπει, αλλά ευτυχώς δεν κυριαρχεί απόλυτα. Κάμποσες οι αστείες σκηνές, περισσότερες όμως οι αμήχανες, ενώ η λαμπερή πρωταγωνίστρια προσπαθεί ν’ αντισταθμίσει με την τσαχπινιά της την πλήρη σχηματικότητα των αντρικών χαρακτήρων.
Η Σούλα κλείνει τα 30 και αποφασίζει να παντρευτεί. Καλεί λοιπόν στο νησί όπου είναι διορισμένη τέσσερις παλιές της σχέσεις για να διαλέξει ανάμεσά τους τον άντρα της ζωής της.
Μυριανθόπουλος, Μακρυπούλια και... μόλις ξαναχώρισα. Η εμπορικά πετυχημένη κινηματογραφική συνεργασία «Μόλις Χώρισα» επαναλαμβάνεται ακόμα μια φορά, ως μπριόζα, απενοχοποιημένη συνταγή ερωτικής φάρσας. Το τηλεοπτικής κοπής χιούμορ δεν λείπει, αλλά ευτυχώς δεν κυριαρχεί απόλυτα. Κάμποσες οι αστείες σκηνές, περισσότερες όμως οι αμήχανες, ενώ η λαμπερή πρωταγωνίστρια προσπαθεί ν’ αντισταθμίσει με την τσαχπινιά της την πλήρη σχηματικότητα των αντρικών χαρακτήρων.
ΠΡΟΣΤΑΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
STAR 22.50
Κομεντί, 1997 (Έγχρ.), 99'
Ελληνική ταινία του Νίκου Περάκη με τους Ρένο Χαραλαμπίδη, Κατερίνα Γιατζόγλου, Άλκη Παναγιωτίδη.
Ένας νεαρός συγγραφέας αναλαμβάνει να επιμεληθεί την αυτοβιογραφία μιας δημοφιλούς λαϊκής τραγουδίστριας, στη συνέχεια όμως, πέφτει θύμα πλεκτάνης και κατηγορείται για την απαγωγή της κόρης της.
Ξεκινά σαν μια άκρως καυστική σάτιρα με δεκάδες στόχους, αλλά από τη μέση και μετά ο τόνος αλλάζει, τα αστεία γίνονται πιο σπάνια… ή δεν ηχούν πια εξίσου κωμικά, με αποτέλεσμα η ίδια η ταινία να γίνει ολότελα… διαπλεκόμενη.
Ένας νεαρός συγγραφέας αναλαμβάνει να επιμεληθεί την αυτοβιογραφία μιας δημοφιλούς λαϊκής τραγουδίστριας, στη συνέχεια όμως, πέφτει θύμα πλεκτάνης και κατηγορείται για την απαγωγή της κόρης της.
Ξεκινά σαν μια άκρως καυστική σάτιρα με δεκάδες στόχους, αλλά από τη μέση και μετά ο τόνος αλλάζει, τα αστεία γίνονται πιο σπάνια… ή δεν ηχούν πια εξίσου κωμικά, με αποτέλεσμα η ίδια η ταινία να γίνει ολότελα… διαπλεκόμενη.
ΟΤΑΝ ΠΕΡΑΣΟΥN ΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ
ΕΤ3 23.00
Μιούζικαλ, 1946 (Έγχρ.), 132'
TILL THE CLOUDS ROLL BY. Αμερικανική ταινία του Ρίτσαρντ Γουόρφ, με τους Ρόμπερτ Γουόκερ, Τζούντι Γκάρλαντ, Φρανκ Σινάτρα.
Βιογραφία του Τζερόμ Κερν, ενός από τους διασημότερους συνθέτες μουσικής για μιούζικαλ.
Η εξιστόρηση της ζωής του είναι απλώς η αφορμή για μια παρέλαση αστέρων που ερμηνεύουν τα τραγούδια του, ενώ για εγκυκλοπαιδικούς λόγους αναφέρω ότι δύο νούμερα έχουν υπογράψει σκηνοθετικά ο Βινσέντε Μινέλι (αυτό με την Τζούντι Γκάρλαντ) και ο Τζορτζ Σίντνεϊ (το φινάλε).
Βιογραφία του Τζερόμ Κερν, ενός από τους διασημότερους συνθέτες μουσικής για μιούζικαλ.
Η εξιστόρηση της ζωής του είναι απλώς η αφορμή για μια παρέλαση αστέρων που ερμηνεύουν τα τραγούδια του, ενώ για εγκυκλοπαιδικούς λόγους αναφέρω ότι δύο νούμερα έχουν υπογράψει σκηνοθετικά ο Βινσέντε Μινέλι (αυτό με την Τζούντι Γκάρλαντ) και ο Τζορτζ Σίντνεϊ (το φινάλε).
ΓΚΑΤΑΚΑ
MEGA 01.00
Επιστημονικής φαντασίας, 1997 (Έγχρ.), 103'
GATTACA. Αμερικανική ταινία του Άντριου Νίκολ, με τους Ίθαν Χοκ, Ούμα Θέρμαν, Τζουντ Λο.
Στο κοντινό μέλλον, ένας νεαρός που δεν πληροί τις γενετικές προδιαγραφές της νέας ελίτ παίρνει την ταυτότητα ενός άλλου για να μπορέσει να γίνει πιλότος διαστημόπλοιου. Ένας φόνος, όμως, στη δουλειά απειλεί ν’ αποκαλύψει την απάτη του.
Η πρώτη ταινία του Άντριου Νίκολ μεταφέρει τον προβληματισμό του Άλντους Χάξλεϊ σε μια οργουελική φασίζουσα κοινωνία, όπου η γενετική καθορίζει τη μοίρα και την κοινωνική τάξη των ανθρώπων. Παραδόξως, το ενδιαφέρον δεν βρίσκεται στο αστυνομικό σασπένς, αλλά στη συνολική καλλιτεχνική σύλληψη του Νίκολ, ο οποίος κάνει μια καθαρά διαλογική ταινία, μ’ ελάχιστη δράση, επικεντρωμένη στους χαρακτήρες, τα όνειρα του ήρωα να πετάξει στον ουρανό, τη σχέση του με το alter ego του και τις αντιδράσεις των άλλων ηρώων στην αποκάλυψη της αληθινής του ταυτότητας. Εντυπωσιακοί ο σκηνικός διάκοσμος (από συνεργάτη του Γκρίναγουεϊ), η φωτογραφία (από συνεργάτη του Κισλόφσκι) και η πάντα ατμοσφαιρική μουσική του Μάικλ Νάιμαν.
Στο κοντινό μέλλον, ένας νεαρός που δεν πληροί τις γενετικές προδιαγραφές της νέας ελίτ παίρνει την ταυτότητα ενός άλλου για να μπορέσει να γίνει πιλότος διαστημόπλοιου. Ένας φόνος, όμως, στη δουλειά απειλεί ν’ αποκαλύψει την απάτη του.
Η πρώτη ταινία του Άντριου Νίκολ μεταφέρει τον προβληματισμό του Άλντους Χάξλεϊ σε μια οργουελική φασίζουσα κοινωνία, όπου η γενετική καθορίζει τη μοίρα και την κοινωνική τάξη των ανθρώπων. Παραδόξως, το ενδιαφέρον δεν βρίσκεται στο αστυνομικό σασπένς, αλλά στη συνολική καλλιτεχνική σύλληψη του Νίκολ, ο οποίος κάνει μια καθαρά διαλογική ταινία, μ’ ελάχιστη δράση, επικεντρωμένη στους χαρακτήρες, τα όνειρα του ήρωα να πετάξει στον ουρανό, τη σχέση του με το alter ego του και τις αντιδράσεις των άλλων ηρώων στην αποκάλυψη της αληθινής του ταυτότητας. Εντυπωσιακοί ο σκηνικός διάκοσμος (από συνεργάτη του Γκρίναγουεϊ), η φωτογραφία (από συνεργάτη του Κισλόφσκι) και η πάντα ατμοσφαιρική μουσική του Μάικλ Νάιμαν.
D-TOX
STAR 01.00
Θρίλερ, 2001 (Έγχρ.), 96'
Αμερικανική ταινία του Τζιμ Γκιλέσπι, με τους Σιλβέστερ Σταλόνε, Κρις Κριστόφερσον, Πόλι Γουόκερ.
Ένας πράκτορας του FBI που έγινε αλκοολικός όταν ένας serial killer δολοφόνησε τη γυναίκα του καταφεύγει σ’ ένα απομονωμένο κέντρο αποτοξίνωσης, όπου όμως οι ασθενείς αρχίζουν να πεθαίνουν μυστηριωδώς.
Στην αρχή νομίζεις ότι βλέπεις ένα δράμα για ταλαιπωρημένους ψυχολογικά αστυνομικούς, στη συνέχεια η μεταφορά της δράσης σ’ έναν αποκλεισμένο από τα χιόνια χώρο σε κάνει να νομίζεις ότι πρόκειται για μια παραλλαγή της «Ποντικοπαγίδας», αλλά τελικά όλα εξελίσσονται σε προβλέψιμο θρίλερ.
Ένας πράκτορας του FBI που έγινε αλκοολικός όταν ένας serial killer δολοφόνησε τη γυναίκα του καταφεύγει σ’ ένα απομονωμένο κέντρο αποτοξίνωσης, όπου όμως οι ασθενείς αρχίζουν να πεθαίνουν μυστηριωδώς.
Στην αρχή νομίζεις ότι βλέπεις ένα δράμα για ταλαιπωρημένους ψυχολογικά αστυνομικούς, στη συνέχεια η μεταφορά της δράσης σ’ έναν αποκλεισμένο από τα χιόνια χώρο σε κάνει να νομίζεις ότι πρόκειται για μια παραλλαγή της «Ποντικοπαγίδας», αλλά τελικά όλα εξελίσσονται σε προβλέψιμο θρίλερ.
ΠΑΓΙΔΕΥΜΕΝΟΣ
ΝΕΤ 01.00
Δραματική, 2005 (Έγχρ.), 94'
KEEP YOUR DISTANCE. Αμερικανική ταινία του Στου Πόλαρντ, με τους Τζιλ Μπέλοους, Τζένιφερ Γουέστφελντ, Κρίστιαν Κέιν.
Η αξιοζήλευτη προσωπική, κοινωνική και επαγγελματική ζωή ενός άνδρα αρχίζει να απειλείται από μια σειρά μυστηριωδών μηνυμάτων που τον προειδοποιούν για άσχημες ανατροπές.
Το ενδιαφέρον καστ και στο φόντο μια πόλη του αμερικανικού Νότου με ένοχα μυστικά είναι τα μόνα αξιόλογα στοιχεία μιας ταινίας που εκβιάζει το χαρακτηρισμό του θρίλερ μέσα από ένα αστείο σενάριο.
Η αξιοζήλευτη προσωπική, κοινωνική και επαγγελματική ζωή ενός άνδρα αρχίζει να απειλείται από μια σειρά μυστηριωδών μηνυμάτων που τον προειδοποιούν για άσχημες ανατροπές.
Το ενδιαφέρον καστ και στο φόντο μια πόλη του αμερικανικού Νότου με ένοχα μυστικά είναι τα μόνα αξιόλογα στοιχεία μιας ταινίας που εκβιάζει το χαρακτηρισμό του θρίλερ μέσα από ένα αστείο σενάριο.
ΑΡΘΟΥΡ 2: Ο ΑΠΕΝΤΑΡΟΣ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟΥΧΟΣ
STAR 03.00
Κωμωδία, 1988 (Έγχρ.), 113'
ARTHUR 2: ON THE ROCKS. Αμερικανική ταινία του Μπαντ Γιόρκιν, με τους Ντάντλεϊ Μουρ, Λάιζα Μινέλι, Τζον Γκίλγκουντ.
Στο σίκουελ της ταινίας του 1981, το οποίο άργησε κι αυτό δεν είναι ποτέ καλός οιωνός, ο αλκοολικός εκατομμυριούχος Άρθουρ χάνει τα λεφτά του και γίνεται αλκοολικός φτωχός.
Ούτε το χιούμορ ούτε ο πρωταγωνιστής (ούτε η σύντομη εμφάνιση του Τζον Γκίλγκουντ) καταφέρνουν, όπως στην πρωτότυπη ταινία, να ελαφρύνουν το βασικό θέμα που είναι ο εθισμός.
Στο σίκουελ της ταινίας του 1981, το οποίο άργησε κι αυτό δεν είναι ποτέ καλός οιωνός, ο αλκοολικός εκατομμυριούχος Άρθουρ χάνει τα λεφτά του και γίνεται αλκοολικός φτωχός.
Ούτε το χιούμορ ούτε ο πρωταγωνιστής (ούτε η σύντομη εμφάνιση του Τζον Γκίλγκουντ) καταφέρνουν, όπως στην πρωτότυπη ταινία, να ελαφρύνουν το βασικό θέμα που είναι ο εθισμός.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου