300
(Βαθμολογία Armageddon: 2.5/5)
STAR 22.00
Ιστορική, 2007 (Έγχρ.), 117'
Αμερικανική ταινία του Ζακ Σνάιντερ, με τους Τζέραρντ Μπάτλερ, Λένα Χίντι, Ντόμινικ Γουέστ.
Όπως απέδειξε προ ετών η «Τροία», ο ομηρικός κόσμος μπορεί να μεταγραφεί στα χολιγουντιανά πρότυπα μόνο ως πολεμική σαπουνόπερα, καθώς οι ηθικές επιταγές και οι αξίες του Αχιλλέα ή του Έκτορα είναι ξένος τόπος για ολόκληρο σχεδόν το δυτικό πολιτισμό, πόσο μάλλον για τον clean cut ήρωα του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά. Το ίδιο συμβαίνει και στην ταινία του Ζακ Σνάιντερ, με τον Λεωνίδα, τους 300 του και τη σπαρτιάτικη φιλοσοφία ζωής να μεταφέρονται στο (Χόλιγουντ) σήμερα, να σκέφτονται και να αντιδρούν όπως ο Ράμπο και η διμοιρία του.
Όπως απέδειξε προ ετών η «Τροία», ο ομηρικός κόσμος μπορεί να μεταγραφεί στα χολιγουντιανά πρότυπα μόνο ως πολεμική σαπουνόπερα, καθώς οι ηθικές επιταγές και οι αξίες του Αχιλλέα ή του Έκτορα είναι ξένος τόπος για ολόκληρο σχεδόν το δυτικό πολιτισμό, πόσο μάλλον για τον clean cut ήρωα του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά. Το ίδιο συμβαίνει και στην ταινία του Ζακ Σνάιντερ, με τον Λεωνίδα, τους 300 του και τη σπαρτιάτικη φιλοσοφία ζωής να μεταφέρονται στο (Χόλιγουντ) σήμερα, να σκέφτονται και να αντιδρούν όπως ο Ράμπο και η διμοιρία του.
Το πρόβλημα, και στις δύο περιπτώσεις, δεν είναι λοιπόν η ιστορική πιστότητα, αλλά η μυθοπλαστική αναπαράσταση ενός «μακρινού» σύμπαντος (ενός ξένου πολιτισμού, μιας φανταστικής χώρας, του αρχαίου κόσμου…) που δεν μπορεί να συμπεριφέρεται ηθικά και αισθητικά, άρα και πολιτικά, παρά μόνο με το δικό μας τρόπο. Ο Σνάιντερ μεταφέρει με μια πρωτόγνωρη τεχνική το κόμικ των Φρανκ Μίλερ και Λιν Βάρλεϊ, «300», προσπαθώντας να μείνει όσο γίνεται πιο κοντά στην αισθητική και τη φιλοσοφία του. Επιπλέον, οι ενδυματολογικές επιλογές όπως και οι εξωπραγματικές σεναριακές «πινελιές» (οι μεταλλαγμένοι και τα τέρατα του περσικού στρατού) οδηγούν την ταινία μακριά από τα χωράφια της Ιστορίας, βαθιά στην ηρωική φαντασία. Οι ψηλοί, καλογυμνασμένοι, ημίγυμνοι και θαρραλέοι Έλληνες μάχονται για «την ελευθερία και τη δημοκρατία» –μια ατάκα που επαναλαμβάνεται διαρκώς– απέναντι σε μαυριδερούς σκλάβους Ανατολίτες οι οποίοι ξέρουν μόνο να δωροδοκούν, να σφάζουν αμάχους και να… πεθαίνουν θεαματικά. Ακόμα κι ο Ξέρξης μοιάζει με γκέι ράπερ μπροστά στον ημίθεο Λεωνίδα, σύμβολο μιας αιμοδιψούς πολεμικής αρετής η οποία απεχθάνεται ακόμα και τους «φιλόσοφους και παιδεραστές Αθηναίους». Ό,τι δηλαδή υπερασπίζεται και η φετιχιστική ματιά του σκηνοθέτη πάνω στη θεαματική πλευρά της βίας, η οποία, με τη λογική ενός προχωρημένου βιντεοπαιχνιδιού, αποθεώνεται στην οθόνη επί ένα ολόκληρο δίωρο.
BLACK SNAKE MOAN
STAR 02.30
Δραματική, 2006 (Έγχρ.), 116'
Αμερικανική ταινία του Κρεγκ Μπριούερ, με τους Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Κριστίνα Ρίτσι, Τζάστιν Τίμπερλεϊκ.
Αν δεν είναι cult μια ταινία στην οποία ο Σάμιουελ Τζάκσον υποδύεται έναν μπλουζίστα στο Τενεσί που δένει την Κριστίνα Ρίτσι σε ένα καλοριφέρ για να τη θεραπεύσει από τις σεξουαλικές ορμές της, τότε τι είναι;
Βασικά είναι ένα σοφτ πορνό με καλά ερμηνευτικά και μουσικά άλλοθι, που προσβάλλει με την υποκρισία και την καλυμμένα exploitation ματιά του.
Αν δεν είναι cult μια ταινία στην οποία ο Σάμιουελ Τζάκσον υποδύεται έναν μπλουζίστα στο Τενεσί που δένει την Κριστίνα Ρίτσι σε ένα καλοριφέρ για να τη θεραπεύσει από τις σεξουαλικές ορμές της, τότε τι είναι;
Βασικά είναι ένα σοφτ πορνό με καλά ερμηνευτικά και μουσικά άλλοθι, που προσβάλλει με την υποκρισία και την καλυμμένα exploitation ματιά του.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου