ΜΑΔΑΓΑΣΚΑΡΗ
STAR 21.00
Κινούμενα σχέδια, 2005 (Έγχρ.), 86'
MADAGASCAR. Αμερικανική ταινία των Έρικ Ντάρνελ και Τομ ΜακΓκραθ.
Ένα λιοντάρι, μια ζέβρα, ένας ιπποπόταμος και μια καμηλοπάρδαλη, που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν σε ζωολογικό κήπο, βρίσκονται κατά λάθος σε ζούγκλα της Μαδαγασκάρης, για να διαπιστώσουν σύντομα ότι η ζωή στη φύση δεν έχει τίποτα το ειδυλλιακό. Ο Έρικ Ντάρνελ, σκηνοθέτης του «Antz», του πρώτου ψηφιακού καρτούν της DreamWorks, επανέρχεται με μια νέα ιστορία του ζωικού βασιλείου, που διαφημίστηκε ως επιστροφή στο παλαβό πνεύμα των καρτούν της δεκαετίας 1930-40.
Ένα λιοντάρι, μια ζέβρα, ένας ιπποπόταμος και μια καμηλοπάρδαλη, που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν σε ζωολογικό κήπο, βρίσκονται κατά λάθος σε ζούγκλα της Μαδαγασκάρης, για να διαπιστώσουν σύντομα ότι η ζωή στη φύση δεν έχει τίποτα το ειδυλλιακό. Ο Έρικ Ντάρνελ, σκηνοθέτης του «Antz», του πρώτου ψηφιακού καρτούν της DreamWorks, επανέρχεται με μια νέα ιστορία του ζωικού βασιλείου, που διαφημίστηκε ως επιστροφή στο παλαβό πνεύμα των καρτούν της δεκαετίας 1930-40.
Ωστόσο το ισχνό σενάριο και οι μέτριες κωμικές καταστάσεις απέχουν όσο η Νέα Υόρκη από τη Μαδαγασκάρη (!) από το σουρεαλιστικό και ανατρεπτικό χιούμορ των κλασικών Looney Tunes. Υπάρχουν μερικά έξυπνα λεκτικά γκαγκ και σκηνές παρωδίας γνωστών ταινιών («American Beauty», «Οι Δρόμοι της Φωτιάς»), όμως οι κεντρικοί ήρωες δεν μας κερδίζουν ως χαρακτήρες κι όχι τυχαία την παράσταση κλέβουν οι ξαφνικές εμφανίσεις τριών πιγκουΐνων.
SPIDER-MAN
MEGA 21.15
Περιπέτεια φαντασίας, 2002 (Έγχρ.), 116'
Αμερικανική ταινία του Σαμ Ράιμι με τους Τόμπι Μαγκουάιρ, Γουίλεμ Νταφόε, Κίρστεν Ντανστ.
Ο Πίτερ Πάρκερ, έτσι όπως τον ενσαρκώνει ο Τόμπι Μαγκουάιρ, είναι ένας καθημερινός τύπος που μετεξελίσσεται σταδιακά σε σούπερ-ήρωα, διατηρώντας το περιθωριακό κοινωνικό στάτους που είχε πριν το τσίμπημα της αράχνης. Δεν διαθέτει χρήματα, άρα ούτε φοβερές κρυψώνες, σούπερ-αυτοκίνητα ή άλλα gadgets. Θυμίζει σε αρκετά σημεία τον δημοσιογράφο Κλαρκ Κεντ του «Σούπερμαν» (το επεισόδιο του ρομαντικού ειδυλλίου με τη Μαίρη Τζέιν μοιάζει να έχει κοπιαριστεί από την ανάλογη σχέση του Σούπερμαν με την Λόις Λέιν), με τον οποίο μοιράζει την ίδια αμηχανία του πώς να φορέσει σε χρόνο ρεκόρ τη χαρακτηριστική στολή του, ενώ σπεύδει σε δημόσιο χώρο.
Κι εδώ βρίσκεται μια βασική αδυναμία της ταινίας: ως πρότυπο ήρωα, ο Άνθρωπος Αράχνη δεν έχει κανένα σκοτεινό σημείο, είναι υπερβολικά προβλέψιμος και μονοδιάστατος. Μια επιτυχημένη φιγούρα του κακού εύκολα μπορεί να τον επισκιάσει, όμως ο Green Goblit (Πράσινο Ξωτικό) δεν είναι Τζόκερ. Η ταινία χρειαζόταν κάτι περισσότερο από έναν σχιζοφρενή που κάνει τα πάντα για να σώσει την οικονομική αυτοκρατορία του κι ίσως έναν άλλο ηθοποιό από τον Γουίλεμ Νταφόε, το παίξιμο του οποίου αγγίζει τα όρια της καρικατούρας. Ο Σαμ Ράιμι δίνει μια υπερβολικά light κινηματογραφική ματιά για σκηνοθέτη που έκανε στο παρελθόν υπερβολικά σκοτεινές και gore ταινίες. Σέβεται το συμβόλαιό του με την Columbia για ένα έργο για όλη την οικογένεια, απογοητεύει όμως τους ενήλικους φαν του κόμικ.
Ο Πίτερ Πάρκερ, έτσι όπως τον ενσαρκώνει ο Τόμπι Μαγκουάιρ, είναι ένας καθημερινός τύπος που μετεξελίσσεται σταδιακά σε σούπερ-ήρωα, διατηρώντας το περιθωριακό κοινωνικό στάτους που είχε πριν το τσίμπημα της αράχνης. Δεν διαθέτει χρήματα, άρα ούτε φοβερές κρυψώνες, σούπερ-αυτοκίνητα ή άλλα gadgets. Θυμίζει σε αρκετά σημεία τον δημοσιογράφο Κλαρκ Κεντ του «Σούπερμαν» (το επεισόδιο του ρομαντικού ειδυλλίου με τη Μαίρη Τζέιν μοιάζει να έχει κοπιαριστεί από την ανάλογη σχέση του Σούπερμαν με την Λόις Λέιν), με τον οποίο μοιράζει την ίδια αμηχανία του πώς να φορέσει σε χρόνο ρεκόρ τη χαρακτηριστική στολή του, ενώ σπεύδει σε δημόσιο χώρο.
Κι εδώ βρίσκεται μια βασική αδυναμία της ταινίας: ως πρότυπο ήρωα, ο Άνθρωπος Αράχνη δεν έχει κανένα σκοτεινό σημείο, είναι υπερβολικά προβλέψιμος και μονοδιάστατος. Μια επιτυχημένη φιγούρα του κακού εύκολα μπορεί να τον επισκιάσει, όμως ο Green Goblit (Πράσινο Ξωτικό) δεν είναι Τζόκερ. Η ταινία χρειαζόταν κάτι περισσότερο από έναν σχιζοφρενή που κάνει τα πάντα για να σώσει την οικονομική αυτοκρατορία του κι ίσως έναν άλλο ηθοποιό από τον Γουίλεμ Νταφόε, το παίξιμο του οποίου αγγίζει τα όρια της καρικατούρας. Ο Σαμ Ράιμι δίνει μια υπερβολικά light κινηματογραφική ματιά για σκηνοθέτη που έκανε στο παρελθόν υπερβολικά σκοτεινές και gore ταινίες. Σέβεται το συμβόλαιό του με την Columbia για ένα έργο για όλη την οικογένεια, απογοητεύει όμως τους ενήλικους φαν του κόμικ.
ΤΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΚΟΓΙΑ
ΕΤ1 22.30
Εποχής, 2006 (Έγχρ.), 114'
GOYA’S GHOSTS. Ισπανική ταινία του Μίλος Φόρμαν, με τους Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Χαβιέ Μπαρδέμ, Νάταλι Πόρτμαν.
Στην Ισπανία του 1792, ο διάσημος ζωγράφος προσπαθεί να προστατεύσει τη νεαρή μούσα του από έναν ιεροεξεταστή. Δεκαπέντε χρόνια μετά, οι τρεις τους θα ξανασυναντηθούν.
Φιλόδοξο έπος, η ταινία επιχειρεί, εκτός από συγκινητικό δράμα, να λειτουργήσει ταυτόχρονα ως πολιτικοκοινωνική αλληγορία, ως στοχασμός πάνω στη γοητεία και την κατάχρηση της εξουσίας, αλλά και ως σχόλιο για τη θέση του καλλιτέχνη απέναντι στην Ιστορία. Ο Γκόγια του ντεφορμέ πλέον Φόρμαν είναι ένας απλός παρατηρητής, του οποίου η αποστασιοποίηση κάνει διάφανες και κάτισχνες τις παθιασμένες αντιπαραθέσεις που μαίνονται γύρω του, ενώ η Ινές, από την αποφυλάκισή της και μετά, μοιάζει όλο και περισσότερο με ηρωίδα σαπουνόπερας. Η σχέση του ζωγράφου με τη βασιλική αυλή και εξουσία, όπως και ο τρόπος με τον οποίο απεικόνισε την εποχή του, είναι σημεία που δίνονται αποσπασματικά και συγκεχυμένα, αφήνοντας τελικά έναν αριβίστα κληρικό να κουβαλήσει στις πλάτες του ό,τι πιο ενδιαφέρον κυκλοφορεί ανάμεσα σ’ αυτά τα «Φαντάσματα».
Στην Ισπανία του 1792, ο διάσημος ζωγράφος προσπαθεί να προστατεύσει τη νεαρή μούσα του από έναν ιεροεξεταστή. Δεκαπέντε χρόνια μετά, οι τρεις τους θα ξανασυναντηθούν.
Φιλόδοξο έπος, η ταινία επιχειρεί, εκτός από συγκινητικό δράμα, να λειτουργήσει ταυτόχρονα ως πολιτικοκοινωνική αλληγορία, ως στοχασμός πάνω στη γοητεία και την κατάχρηση της εξουσίας, αλλά και ως σχόλιο για τη θέση του καλλιτέχνη απέναντι στην Ιστορία. Ο Γκόγια του ντεφορμέ πλέον Φόρμαν είναι ένας απλός παρατηρητής, του οποίου η αποστασιοποίηση κάνει διάφανες και κάτισχνες τις παθιασμένες αντιπαραθέσεις που μαίνονται γύρω του, ενώ η Ινές, από την αποφυλάκισή της και μετά, μοιάζει όλο και περισσότερο με ηρωίδα σαπουνόπερας. Η σχέση του ζωγράφου με τη βασιλική αυλή και εξουσία, όπως και ο τρόπος με τον οποίο απεικόνισε την εποχή του, είναι σημεία που δίνονται αποσπασματικά και συγκεχυμένα, αφήνοντας τελικά έναν αριβίστα κληρικό να κουβαλήσει στις πλάτες του ό,τι πιο ενδιαφέρον κυκλοφορεί ανάμεσα σ’ αυτά τα «Φαντάσματα».
ΕΧΕΤΕ ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΣΑΣ
STAR 22.45
Κομεντί, 1998 (Έγχρ.), 114'
YOU’VE GOT MAIL. Αμερικανική ταινία της Νόρα Έφρον, με τους Τομ Χανκς, Μεγκ Ράιαν, Γκρεγκ Κινίαρ.
Η ιδιοκτήτρια ενός παραδοσιακού βιβλιοπωλείου είναι ερωτευμένη μ’ έναν άγνωστό της συνομιλητή στο Internet, ο οποίος τυγχάνει να είναι ο διευθυντής του ανταγωνιστικού πολυκαταστήματος βιβλίων που άνοιξε απέναντι.
Το ενδιαφέρον της Νόρα Έφρον δεν στρέφεται στον κυβερνοχώρο (ήταν ακόμη νωρίς για να καταπιαστεί κάποιος με το φαινόμενο), αλλά στο πώς να μεταφέρει στην οθόνη την ατμόσφαιρα μιας παραδοσιακής νεοϋορκέζικης γειτονιάς.
Η ιδιοκτήτρια ενός παραδοσιακού βιβλιοπωλείου είναι ερωτευμένη μ’ έναν άγνωστό της συνομιλητή στο Internet, ο οποίος τυγχάνει να είναι ο διευθυντής του ανταγωνιστικού πολυκαταστήματος βιβλίων που άνοιξε απέναντι.
Το ενδιαφέρον της Νόρα Έφρον δεν στρέφεται στον κυβερνοχώρο (ήταν ακόμη νωρίς για να καταπιαστεί κάποιος με το φαινόμενο), αλλά στο πώς να μεταφέρει στην οθόνη την ατμόσφαιρα μιας παραδοσιακής νεοϋορκέζικης γειτονιάς.
Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΠΟΛΥ
ET3 23.00
Αστυνομική, 1960 (Α/Μ), 70'
Ελληνική ταινία του Ίωνα Νταϊφά, με τους Δημήτρη Μυράτ, Νάντια Χωραφά, Βύρωνα Πάλλη.
Ο διακεκριμένος γιατρός Αλέξης Καράτος είναι ο προστάτης της νεαρής Αλίκης Λοΐζου. Αυτή είναι ερωτευμένη με τον ηθοποιό Πέτρο Ζαβέρδη που προφυλακίζεται για τη δολοφονία του δημοσιογράφου Μάρκου. Η Αλίκη πιστεύει ότι ο αγαπημένος της είναι αθώος και ζητάει από τον Καράτο, που στη διάρκεια της Κατοχής διηύθυνε μια αντιστασιακή ομάδα (μέλη της οποίας ήταν ο Ζαβέρδης και ο Μάρκου), να τη βοηθήσει να αποδείξει την αθωότητά του. Η Αλίκη βέβαια αγνοεί κ.λπ. κ.λπ.
Ποιος άλλος θα μπορούσε να ’χε γράψει ένα τέτοιο σενάριο παρά ο Φώσκολος, ο οποίος στους τίτλους εμφανίζεται με το όνομα Κώστας Μαίανδρος.
Ο διακεκριμένος γιατρός Αλέξης Καράτος είναι ο προστάτης της νεαρής Αλίκης Λοΐζου. Αυτή είναι ερωτευμένη με τον ηθοποιό Πέτρο Ζαβέρδη που προφυλακίζεται για τη δολοφονία του δημοσιογράφου Μάρκου. Η Αλίκη πιστεύει ότι ο αγαπημένος της είναι αθώος και ζητάει από τον Καράτο, που στη διάρκεια της Κατοχής διηύθυνε μια αντιστασιακή ομάδα (μέλη της οποίας ήταν ο Ζαβέρδης και ο Μάρκου), να τη βοηθήσει να αποδείξει την αθωότητά του. Η Αλίκη βέβαια αγνοεί κ.λπ. κ.λπ.
Ποιος άλλος θα μπορούσε να ’χε γράψει ένα τέτοιο σενάριο παρά ο Φώσκολος, ο οποίος στους τίτλους εμφανίζεται με το όνομα Κώστας Μαίανδρος.
ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΑ ΜΥΣΤΙΚΑ
ALPHA 23.00
Θρίλερ, 2006 (Έγχρ.), 103'
IRRESISTIBLE. Αυστραλιανή ταινία της Αν Τέρνερ, με τους Σούζαν Σάραντον, Σαμ Νιλ, Έμιλι Μπλαντ.
Μια γυναίκα καταλαμβάνεται από την εμμονή ότι η συνάδελφος του άντρα της προσπαθεί να τον αποπλανήσει ερωτικά.
Την έχουμε δει άπειρες φορές την ιστορία, μόνο που εδώ –χάρη και στις ερμηνείες της Σούζαν Σάραντον και του Σαμ Νιλ– οι υποψίες διογκώνονται σε εμμονές, η καθημερινότητα μετατρέπεται σε θρίλερ και οι απαντήσεις δεν έρχονται από κάποιον οικογενειακό σύμβουλο.
Μια γυναίκα καταλαμβάνεται από την εμμονή ότι η συνάδελφος του άντρα της προσπαθεί να τον αποπλανήσει ερωτικά.
Την έχουμε δει άπειρες φορές την ιστορία, μόνο που εδώ –χάρη και στις ερμηνείες της Σούζαν Σάραντον και του Σαμ Νιλ– οι υποψίες διογκώνονται σε εμμονές, η καθημερινότητα μετατρέπεται σε θρίλερ και οι απαντήσεις δεν έρχονται από κάποιον οικογενειακό σύμβουλο.
ΟΙ ΚΥΝΗΓΗΜΕΝΟΙ
MEGA 23.50
Τρόμου, 2001 (Έγχρ.), 90'
THE FORSAKEN. Αμερικανική ταινία του Τζ.Σ. Καρντόουν, με τους Κερ Σμιθ, Ιζαμπέλα Μίκο, Μπρένταν Φερ.
Ο Σον διασχίζει την έρημο της Αριζόνα με αυτοκίνητο και στη διαδρομή παίρνει μαζί του ένα μυστηριώδη άντρα που είναι κυνηγός βρικολάκων και τη γοητευτική βρικόλακα Μέγκαν. Όταν και ο ίδιος μολύνεται από τον ιό των βρικολάκων, οι τρεις επιβάτες αναζητούν το φορέα του ιού για να τον εξοντώσουν.
Από την ταινία λείπουν τα μπιχλιμπίδια που συναντάμε συνήθως σε αντίστοιχες ταινίες (σταυροί, σκόρδα) σε μια προσπάθεια ανανέωσης του είδους με στοιχεία road movie εφιάλτη. Το αποτέλεσμα είναι ενδιαφέρον, αλλά εξαντλείται σύντομα.
Ο Σον διασχίζει την έρημο της Αριζόνα με αυτοκίνητο και στη διαδρομή παίρνει μαζί του ένα μυστηριώδη άντρα που είναι κυνηγός βρικολάκων και τη γοητευτική βρικόλακα Μέγκαν. Όταν και ο ίδιος μολύνεται από τον ιό των βρικολάκων, οι τρεις επιβάτες αναζητούν το φορέα του ιού για να τον εξοντώσουν.
Από την ταινία λείπουν τα μπιχλιμπίδια που συναντάμε συνήθως σε αντίστοιχες ταινίες (σταυροί, σκόρδα) σε μια προσπάθεια ανανέωσης του είδους με στοιχεία road movie εφιάλτη. Το αποτέλεσμα είναι ενδιαφέρον, αλλά εξαντλείται σύντομα.
ΕΝΑΣ ΕΝΤΙΜΟΤΑΤΟΣ ΚΛΕΦΤΗΣ
ET3 00.10
Αστυνομική, 2001 (Έγχρ.), 93'
ORDINARY DECENT CRIMINAL. Ιρλανδική ταινία του Θαντέους Ο’Σάλιβαν, με τους Κέβιν Σπέισι, Λίντα Φιορεντίνο, Πίτερ Μάλαν.
Αν και ο ήρωας που υποδύεται ο Κέβιν Σπέισι ονομάζεται Μάικλ Λιντς, ο πληροφορημένος θεατής εύκολα αναγνωρίζει στο πρόσωπό του τον Μάρτιν Κάχιλ, διάσημο γκάνγκστερ του Δουβλίνου, τον οποίο αποθανάτισε ο Τζον Μπούρμαν στην ταινία «Ο Στρατηγός». Αναρωτιόμαστε, λοιπόν, ποια η αναγκαιότητα γι’ αυτήν τη νέα ταινία, η οποία δεν έχει το στιλιστικό ενδιαφέρον του «Στρατηγού», ούτε όμως μας αποκαλύπτει κάποια άλλη διάσταση της προσωπικότητας και δράσης του Κάχιλ. Τα πάντα είναι σχεδόν πανομοιότυπα ο ήρωας συζεί με δυο αδελφές, κρύβει συνεχώς το πρόσωπό του από τα μίντια, εφευρίσκει έξυπνους τρόπους για να διαφεύγει της αστυνομικής παρακολούθησης, έχει διαφορές με τον IRA, αρχίζει να χάνει τον έλεγχο των πραγμάτων όταν ληστεύει ένα μουσείο.
Το μόνο που διαφέρει είναι το φινάλε, που χωρίς να θέλουμε να το αποκαλύψουμε εκφράζει τέλεια το μότο της ταινίας «Το έγκλημα δεν πληρώνεται, αλλά μπορεί να είναι άκρως διασκεδαστικό». Για τον Λιντς, λοιπόν, όλα είναι μια πλάκα, όλα ξεκινούν από μια προσωπική του σύγκρουση με την αστυνομία και τον IRA, δυο αρχές που θέλει να δει να γελοιοποιούνται. Θα προτιμούσαμε, πάντως, λιγότερη «ψυχανάλυση» και περισσότερη δράση ή για την ακρίβεια καλύτερη σκηνοθετική καθοδήγηση των αμέτρητων σκηνών των ληστειών.
Αν και ο ήρωας που υποδύεται ο Κέβιν Σπέισι ονομάζεται Μάικλ Λιντς, ο πληροφορημένος θεατής εύκολα αναγνωρίζει στο πρόσωπό του τον Μάρτιν Κάχιλ, διάσημο γκάνγκστερ του Δουβλίνου, τον οποίο αποθανάτισε ο Τζον Μπούρμαν στην ταινία «Ο Στρατηγός». Αναρωτιόμαστε, λοιπόν, ποια η αναγκαιότητα γι’ αυτήν τη νέα ταινία, η οποία δεν έχει το στιλιστικό ενδιαφέρον του «Στρατηγού», ούτε όμως μας αποκαλύπτει κάποια άλλη διάσταση της προσωπικότητας και δράσης του Κάχιλ. Τα πάντα είναι σχεδόν πανομοιότυπα ο ήρωας συζεί με δυο αδελφές, κρύβει συνεχώς το πρόσωπό του από τα μίντια, εφευρίσκει έξυπνους τρόπους για να διαφεύγει της αστυνομικής παρακολούθησης, έχει διαφορές με τον IRA, αρχίζει να χάνει τον έλεγχο των πραγμάτων όταν ληστεύει ένα μουσείο.
Το μόνο που διαφέρει είναι το φινάλε, που χωρίς να θέλουμε να το αποκαλύψουμε εκφράζει τέλεια το μότο της ταινίας «Το έγκλημα δεν πληρώνεται, αλλά μπορεί να είναι άκρως διασκεδαστικό». Για τον Λιντς, λοιπόν, όλα είναι μια πλάκα, όλα ξεκινούν από μια προσωπική του σύγκρουση με την αστυνομία και τον IRA, δυο αρχές που θέλει να δει να γελοιοποιούνται. Θα προτιμούσαμε, πάντως, λιγότερη «ψυχανάλυση» και περισσότερη δράση ή για την ακρίβεια καλύτερη σκηνοθετική καθοδήγηση των αμέτρητων σκηνών των ληστειών.
MR BROOKS
ΝΕΤ 00.30
Θρίλερ, 2007 (Έγχρ.), 120'
Αμερικανική ταινία του Μπρους Έβανς, με τους Κέβιν Κόστνερ, Ντέμι Μουρ, Γουίλιαμ Χαρτ.
Ίσως λόγω της αναπάντεχης επανεμφάνισης του χολιγουντιανού σταρ σε ρόλο ευυπόληπτου πολίτη, αλλά στην πραγματικότητα κατά συρροήν δολοφόνου, το θρίλερ του Έβανς να ξεγελάσει κάποιους αρχικά. Η καθόλου πρωτότυπη ιδέα ενός μόνιμα παρόντος «κακού» alter ego (Γουίλιαμ Χαρτ), το οποίο σπρώχνει τον ήρωα στο έγκλημα, αποδεικνύεται κουραστική και μονότονη πολύ σύντομα.
Η παράλληλη ιστορία της ντετέκτιβ (Ντέμι Μουρ), η οποία έχει αναλάβει να διαλευκάνει τα εγκλήματα, αλλά ταυτόχρονα ζει το προσωπικό της δράμα εξαιτίας του διαζυγίου της (σε μεταμοντέρνα εκδοχή τού «Αστυνομικίνες της Νέας Υόρκης»), αποπροσανατολίζει διαρκώς την κατεύθυνση της μυθοπλασίας, ενώ εξίσου τραβηγμένος είναι και ο ρόλος που καλείται να παίξει η κόρη του κεντρικού ήρωα. Εν ολίγοις, πολλή φασαρία για έναν σχιζοειδή ήρωα, ο οποίος επικαλείται και τα θεία για να λυτρωθεί από το κακό και να είμαστε όλοι ευχαριστημένοι.
Ίσως λόγω της αναπάντεχης επανεμφάνισης του χολιγουντιανού σταρ σε ρόλο ευυπόληπτου πολίτη, αλλά στην πραγματικότητα κατά συρροήν δολοφόνου, το θρίλερ του Έβανς να ξεγελάσει κάποιους αρχικά. Η καθόλου πρωτότυπη ιδέα ενός μόνιμα παρόντος «κακού» alter ego (Γουίλιαμ Χαρτ), το οποίο σπρώχνει τον ήρωα στο έγκλημα, αποδεικνύεται κουραστική και μονότονη πολύ σύντομα.
Η παράλληλη ιστορία της ντετέκτιβ (Ντέμι Μουρ), η οποία έχει αναλάβει να διαλευκάνει τα εγκλήματα, αλλά ταυτόχρονα ζει το προσωπικό της δράμα εξαιτίας του διαζυγίου της (σε μεταμοντέρνα εκδοχή τού «Αστυνομικίνες της Νέας Υόρκης»), αποπροσανατολίζει διαρκώς την κατεύθυνση της μυθοπλασίας, ενώ εξίσου τραβηγμένος είναι και ο ρόλος που καλείται να παίξει η κόρη του κεντρικού ήρωα. Εν ολίγοις, πολλή φασαρία για έναν σχιζοειδή ήρωα, ο οποίος επικαλείται και τα θεία για να λυτρωθεί από το κακό και να είμαστε όλοι ευχαριστημένοι.
ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΒΙΑΣ
STAR 01.15
Περιπέτεια, 2005 (Έγχρ.), 96'
A HISTORY OF VIOLENCE. Αμερικανο-καναδική ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, με τους Βίγκο Μόρτενσεν, Μαρία Μπέλο, Εντ Χάρις.
Ο Τομ, ένας φιλήσυχος οικογενειάρχης, εξοντώνει με αφύσικη ευκολία δύο γκάνγκστερ που αποπειρώνται να ληστέψουν τη καφετέριά του και ανακηρύσσεται ήρωας από τα τοπικά μίντια. Όμως ένας άλλος γκάνγκστερ, ο οποίος ισχυρίζεται ότι αναγνώρισε στο πρόσωπό του έναν επικίνδυνο εγκληματία με τον οποίο έχει ανοιχτούς θανάσιμους λογαριασμούς, απειλεί αυτόν και την οικογένειά του.
Θρίλερ, μια πολιτική αλληγορία για τη βία στην Αμερική ή ένα λεπτοδουλεμένο αστείο με αναφορές στο γουέστερν; Η εναρκτήρια σεκάνς απαντά στον πρώτο, η ιδεολογία της ταινίας στον δεύτερο και η σκηνοθετική προσέγγιση στον τρίτο χαρακτηρισμό. «Το Τέλος της Βίας», μέσα στον άψογο εσωτερικό ρυθμό του, έχει συγκροτηθεί πάνω στο δίπολο της οικογένειας ως φετίχ και της παράλληλης πραγματικότητας την οποία οι άνθρωποι αναζητούν απεγνωσμένα προκειμένου να γίνουν κάποιοι «άλλοι» (μια θεματική που συχνά διατρέχει το έργο του Κρόνενμπεργκ). Ως προς την οικογένεια, οι δύο διαμετρικά αντίθετες ερωτικές σκηνές-κλειδιά του Τομ με την γυναίκα του Έντι στην αρχή και προς το τέλος, δηλώνουν κατηγορηματικά την επικείμενη μεταμόρφωση δυο φιλήσυχων, πολιτικά ορθών ανθρώπων. Ως προς την παράλληλη πραγματικότητα, εδώ ο σκηνοθέτης αναρωτιέται τι γίνεται όταν ο ήρωας προκαλεί την αναγέννησή του επιλέγοντας να καταπατήσει τα βίαια ένστικτά του – που όλοι έχουμε, ανέκαθεν και για πάντα. Όσο για την ενσυνείδητη απόλαυση που έχει καλλιεργήσει η μυθολογία της βίας σε εκατομμύρια θεατές, ο Κρόνενμπεργκ μας χαρίζει μια αποστασιοποιημένη αποδόμηση του ηρωικού γκανγκστερικού προτύπου προκαλώντας ακόμη και το γέλιο του θεατή απέναντι στις πιο εγκληματικά φορτισμένες σκηνές.
Ο Τομ, ένας φιλήσυχος οικογενειάρχης, εξοντώνει με αφύσικη ευκολία δύο γκάνγκστερ που αποπειρώνται να ληστέψουν τη καφετέριά του και ανακηρύσσεται ήρωας από τα τοπικά μίντια. Όμως ένας άλλος γκάνγκστερ, ο οποίος ισχυρίζεται ότι αναγνώρισε στο πρόσωπό του έναν επικίνδυνο εγκληματία με τον οποίο έχει ανοιχτούς θανάσιμους λογαριασμούς, απειλεί αυτόν και την οικογένειά του.
Θρίλερ, μια πολιτική αλληγορία για τη βία στην Αμερική ή ένα λεπτοδουλεμένο αστείο με αναφορές στο γουέστερν; Η εναρκτήρια σεκάνς απαντά στον πρώτο, η ιδεολογία της ταινίας στον δεύτερο και η σκηνοθετική προσέγγιση στον τρίτο χαρακτηρισμό. «Το Τέλος της Βίας», μέσα στον άψογο εσωτερικό ρυθμό του, έχει συγκροτηθεί πάνω στο δίπολο της οικογένειας ως φετίχ και της παράλληλης πραγματικότητας την οποία οι άνθρωποι αναζητούν απεγνωσμένα προκειμένου να γίνουν κάποιοι «άλλοι» (μια θεματική που συχνά διατρέχει το έργο του Κρόνενμπεργκ). Ως προς την οικογένεια, οι δύο διαμετρικά αντίθετες ερωτικές σκηνές-κλειδιά του Τομ με την γυναίκα του Έντι στην αρχή και προς το τέλος, δηλώνουν κατηγορηματικά την επικείμενη μεταμόρφωση δυο φιλήσυχων, πολιτικά ορθών ανθρώπων. Ως προς την παράλληλη πραγματικότητα, εδώ ο σκηνοθέτης αναρωτιέται τι γίνεται όταν ο ήρωας προκαλεί την αναγέννησή του επιλέγοντας να καταπατήσει τα βίαια ένστικτά του – που όλοι έχουμε, ανέκαθεν και για πάντα. Όσο για την ενσυνείδητη απόλαυση που έχει καλλιεργήσει η μυθολογία της βίας σε εκατομμύρια θεατές, ο Κρόνενμπεργκ μας χαρίζει μια αποστασιοποιημένη αποδόμηση του ηρωικού γκανγκστερικού προτύπου προκαλώντας ακόμη και το γέλιο του θεατή απέναντι στις πιο εγκληματικά φορτισμένες σκηνές.
TA ΠΟΥΛΙΑ
STAR 03.15
Θρίλερ, 1963 (Έγχρ.), 119'
THE BIRDS. Αμερικανική ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ, με τους Τίπι Χέντρεν, Ροντ Τέιλορ, Τζέσικα Τάντι.
Η απόλυτη ταινία τρόμου (χωρίς να χρειάζεται ούτε μια νότα μουσικής για να τον υποβάλει), σε μια απόλυτα ακατάλληλη ώρα προβολής... Γοητευμένη από ένα δικηγόρο, η Μέλανι Ντάνιελς έρχεται να τον βρει στο εξοχικό του στο Μποντέγκα Μπέι, όπου τα πουλιά αρχίζουν χωρίς λόγο να επιτίθενται στους κατοίκους.
Κοσμογονική παραβολή πάνω στις έννοιες του χάους και της καταστροφής με οικολογικό άλλοθι, ή, αντίθετα, μια ψυχαναλυτική ταινία πάνω στο οιδιπόδειο σύμπλεγμα; Όποια ερμηνεία κι αν διαλέξεις, ένα είναι βέβαιο: τα «Πουλιά» είναι μια ανεπανάληπτη ταινία, που όρισε μερικούς από τους κανόνες των ταινιών τρόμου.
Η απόλυτη ταινία τρόμου (χωρίς να χρειάζεται ούτε μια νότα μουσικής για να τον υποβάλει), σε μια απόλυτα ακατάλληλη ώρα προβολής... Γοητευμένη από ένα δικηγόρο, η Μέλανι Ντάνιελς έρχεται να τον βρει στο εξοχικό του στο Μποντέγκα Μπέι, όπου τα πουλιά αρχίζουν χωρίς λόγο να επιτίθενται στους κατοίκους.
Κοσμογονική παραβολή πάνω στις έννοιες του χάους και της καταστροφής με οικολογικό άλλοθι, ή, αντίθετα, μια ψυχαναλυτική ταινία πάνω στο οιδιπόδειο σύμπλεγμα; Όποια ερμηνεία κι αν διαλέξεις, ένα είναι βέβαιο: τα «Πουλιά» είναι μια ανεπανάληπτη ταινία, που όρισε μερικούς από τους κανόνες των ταινιών τρόμου.
ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΑ ΜΥΣΤΙΚΑ
ALPHA 03.30
Θρίλερ, 2006 (Έγχρ.), 103'
IRRESISTIBLE. Αυστραλιανή ταινία της Αν Τέρνερ, με τους Σούζαν Σάραντον, Σαμ Νιλ, Έμιλι Μπλαντ.
Μια γυναίκα καταλαμβάνεται από την εμμονή ότι η συνάδελφος του άντρα της προσπαθεί να τον αποπλανήσει ερωτικά.
Την έχουμε δει άπειρες φορές την ιστορία, μόνο που εδώ –χάρη και στις ερμηνείες της Σούζαν Σάραντον και του Σαμ Νιλ– οι υποψίες διογκώνονται σε εμμονές, η καθημερινότητα μετατρέπεται σε θρίλερ και οι απαντήσεις δεν έρχονται από κάποιον οικογενειακό σύμβουλο.
Μια γυναίκα καταλαμβάνεται από την εμμονή ότι η συνάδελφος του άντρα της προσπαθεί να τον αποπλανήσει ερωτικά.
Την έχουμε δει άπειρες φορές την ιστορία, μόνο που εδώ –χάρη και στις ερμηνείες της Σούζαν Σάραντον και του Σαμ Νιλ– οι υποψίες διογκώνονται σε εμμονές, η καθημερινότητα μετατρέπεται σε θρίλερ και οι απαντήσεις δεν έρχονται από κάποιον οικογενειακό σύμβουλο.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου