ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΡΓΥΡΗ
ΕΤ1 21.00
Ντοκιμαντέρ, 2006 (Έγχρ.), 105'
EIN LIED FUR ARGYRIS. Ελβετική ταινία του Στέφαν Χάουπτ.
Πόσο εφικτή είναι η ουσιαστική συμφιλίωση με τους Γερμανούς, ενός ανθρώπου που υπέστη την πιο βάναυση θηριωδία στα χρόνια της Κατοχής; Μ’ αυτή την αγωνία ως ζητούμενο, το ντοκιμαντέρ αφηγείται την ιστορία του Αργύρη Σφουντούρη, ο οποίος σε ηλικία τεσσάρων ετών θρήνησε γονείς και 30 συγγενείς ανάμεσα στους 218 συγχωριανούς του, οι οποίοι σφαγιάστηκαν από τους Γερμανούς στο Δίστομο τον Ιούνιο του 1944.
Πόσο εφικτή είναι η ουσιαστική συμφιλίωση με τους Γερμανούς, ενός ανθρώπου που υπέστη την πιο βάναυση θηριωδία στα χρόνια της Κατοχής; Μ’ αυτή την αγωνία ως ζητούμενο, το ντοκιμαντέρ αφηγείται την ιστορία του Αργύρη Σφουντούρη, ο οποίος σε ηλικία τεσσάρων ετών θρήνησε γονείς και 30 συγγενείς ανάμεσα στους 218 συγχωριανούς του, οι οποίοι σφαγιάστηκαν από τους Γερμανούς στο Δίστομο τον Ιούνιο του 1944.
Παρά την τηλεοπτικής λογικής κινηματογράφηση και την κάπως υπερβολικά διάρκεια, το ντοκιμαντέρ δίνει το κλίμα της μεταπολεμικής Ευρώπης (οι τύψεις της νεότερης γενιάς των Γερμανών, ο αγώνας των θυμάτων για αναγνώριση της γενοκτονίας, οι πολιτικές αποφάσεις για αποζημιώσεις κ.ο.κ.). Βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και στο 1ο Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών του Λος Άντζελες.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 3/5 - Πρόταση Ημέρας)
STAR 22.00
Θρίλερ, 1997 (Έγχρ.), 135'
CONSPIRACY THEORY. Αμερικανική ταινία του Ρίτσαρντ Ντόνερ, με τους Μελ Γκίμπσον, Τζούλια Ρόμπερτς, Πάτρικ Στιούαρτ.
Ένας παρανοϊκός ταξιτζής που διατυπώνει τις πιο παράδοξες υποθέσεις περί συνωμοσιών, γίνεται στόχος μυστικών υπηρεσιών.
Από την ομάδα των «Φονικών Όπλων» ένα θρίλερ πολιτικής παράνοιας, απ’ όπου δεν απουσιάζει το χιούμορ: όταν ακούς σε ταινία με τον Γκίμπσον και τη Ρόμπερτς να εμπλέκεται σε συνωμοσίες ο Όλιβερ Στόουν, τότε αυτό παραμένει ένα από τα καλύτερα mainstream συνωμοσιολογικά θρίλερ.
Ένας παρανοϊκός ταξιτζής που διατυπώνει τις πιο παράδοξες υποθέσεις περί συνωμοσιών, γίνεται στόχος μυστικών υπηρεσιών.
Από την ομάδα των «Φονικών Όπλων» ένα θρίλερ πολιτικής παράνοιας, απ’ όπου δεν απουσιάζει το χιούμορ: όταν ακούς σε ταινία με τον Γκίμπσον και τη Ρόμπερτς να εμπλέκεται σε συνωμοσίες ο Όλιβερ Στόουν, τότε αυτό παραμένει ένα από τα καλύτερα mainstream συνωμοσιολογικά θρίλερ.
ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ
ΕΤ1 24.00
Κοινωνική, 2007 (Έγχρ.), 100'
UN SECRET. Γαλλική ταινία του Κλοντ Μιλέρ, με τους Πατρίκ Μπριέλ, Σεσίλ ντε Φρανς, Ζιλί Ντεπαρντιέ.
Ελάχιστα γνωστός στη χώρα μας, ο «αθόρυβος» δημιουργός του σύγχρονου γαλλικού σινεμά Κλοντ Μιλέρ («Garde a Vue / Το Αίνιγμα», «Η Συνοδός», «Εφιάλτης στο Χιόνι») έχει δοκιμαστεί σε πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους στιλ. Ξεκινώντας, όπως συνηθίζει, από λογοτεχνική αφετηρία, αυτήν τη φορά διασκευάζει ένα αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του ψυχαναλυτή Φιλίπ Γκραμπέρ, ο οποίος θυμάται τα παιδικά του χρόνια και το πώς έμαθε την αληθινή ιστορία της εβραϊκής οικογένειάς του κατά τη δεκαετία του ’30 και τη γερμανική κατοχή.
Ο Μιλέρ αναβιώνει μια ολόκληρη εποχή, παρακολουθεί διακριτικά έναν απαγορευμένο έρωτα να γεννιέται και να φουντώνει υπό αντίξοες ιστορικά συνθήκες, ενώ περιγράφει, χωρίς μελοδραματισμούς και γραφικότητες, ένα εσωτερικό ταξίδι ενηλικίωσης. Η σκηνοθετική του κομψότητα αναδεικνύει κρυφές πτυχές σε μια ιστορία που δεν πρωτοτυπεί, ούτε αιφνιδιάζει, ενώ δεν μπορεί να αποτινάξει εντελώς το ακαδημαϊκό της ύφος. Ο Πατρίκ Μπριέλ κερδίζει με την εσωτερικότητά του, η Σεσίλ ντε Φρανς λάμπει και η ταινία ήταν υποψήφια για 11 Σεζάρ, από τα οποία κέρδισε αυτό του β΄ ρόλου για τη Ζιλί Ντεπαρντιέ.
Ελάχιστα γνωστός στη χώρα μας, ο «αθόρυβος» δημιουργός του σύγχρονου γαλλικού σινεμά Κλοντ Μιλέρ («Garde a Vue / Το Αίνιγμα», «Η Συνοδός», «Εφιάλτης στο Χιόνι») έχει δοκιμαστεί σε πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους στιλ. Ξεκινώντας, όπως συνηθίζει, από λογοτεχνική αφετηρία, αυτήν τη φορά διασκευάζει ένα αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του ψυχαναλυτή Φιλίπ Γκραμπέρ, ο οποίος θυμάται τα παιδικά του χρόνια και το πώς έμαθε την αληθινή ιστορία της εβραϊκής οικογένειάς του κατά τη δεκαετία του ’30 και τη γερμανική κατοχή.
Ο Μιλέρ αναβιώνει μια ολόκληρη εποχή, παρακολουθεί διακριτικά έναν απαγορευμένο έρωτα να γεννιέται και να φουντώνει υπό αντίξοες ιστορικά συνθήκες, ενώ περιγράφει, χωρίς μελοδραματισμούς και γραφικότητες, ένα εσωτερικό ταξίδι ενηλικίωσης. Η σκηνοθετική του κομψότητα αναδεικνύει κρυφές πτυχές σε μια ιστορία που δεν πρωτοτυπεί, ούτε αιφνιδιάζει, ενώ δεν μπορεί να αποτινάξει εντελώς το ακαδημαϊκό της ύφος. Ο Πατρίκ Μπριέλ κερδίζει με την εσωτερικότητά του, η Σεσίλ ντε Φρανς λάμπει και η ταινία ήταν υποψήφια για 11 Σεζάρ, από τα οποία κέρδισε αυτό του β΄ ρόλου για τη Ζιλί Ντεπαρντιέ.
ΑΧΑΛΙΝΩΤΕΣ ΝΥΧΤΕΣ
STAR 02.45
Σινεφίλ, 2008 (Έγχρ.), 98'
THE INFORMERS. Αμερικανο-γερμανική ταινία του Γκρέγκορ Τζόρνταν, με τους Κιμ Μπέισινγκερ, Μπίλι Μπομπ Θόρντον, Μίκι Ρουρκ.
Οι ιστορίες ισχυρών (όπως νοούνταν τότε τα στελέχη της βιομηχανίας του θεάματος) αλλά και καθημερινών ανθρώπων διασταυρώνονται στη διάρκεια μιας εβδομάδας στο Λος Άντζελες του 1983.
Και ποιος θα μπορούσε να βρίσκεται πίσω απ’ αυτές τις ιστορίες παρά ο Μπρετ Ίστον Έλις, που αποτύπωσε όπως κανείς άλλος τη δεκαετία των καταχρήσεων, του ατομικιστικού ηδονισμού και της εκκεντρικότητας. Όμως αυτό το στιλιζαρισμένο δράμα είναι τόσο ξεφτισμένο όσο η ανάμνηση της ιλουστρασιόν επικάλυψης εκείνης της δεκαετίας.
Οι ιστορίες ισχυρών (όπως νοούνταν τότε τα στελέχη της βιομηχανίας του θεάματος) αλλά και καθημερινών ανθρώπων διασταυρώνονται στη διάρκεια μιας εβδομάδας στο Λος Άντζελες του 1983.
Και ποιος θα μπορούσε να βρίσκεται πίσω απ’ αυτές τις ιστορίες παρά ο Μπρετ Ίστον Έλις, που αποτύπωσε όπως κανείς άλλος τη δεκαετία των καταχρήσεων, του ατομικιστικού ηδονισμού και της εκκεντρικότητας. Όμως αυτό το στιλιζαρισμένο δράμα είναι τόσο ξεφτισμένο όσο η ανάμνηση της ιλουστρασιόν επικάλυψης εκείνης της δεκαετίας.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου