ΜΙΑ ΞΑΝΘΙΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
STAR 21.00
Κομεντί, 2007 (Έγχρ.), 93'
BLONDE AMBITION. Αμερικανική ταινία του Σκοτ Μάρσαλ, με τους Τζέσικα Σίμσον, Λιούκ Γουίλσον, Ρέιτσελ Λι Κουκ.
Τίποτα περισσότερο απ’ όσα υπόσχεται ο τίτλος: μια κουκλάρα ξανθών προδιαγραφών και επαρχιακής καλοσύνης, βρίσκει την επιτυχία στη Νέα Υόρκη.
Σκηνοθετεί ο ανιψιός της Πένι Μάρσαλ, η οποία κάνει ένα πέρασμα για να του δώσει κουράγιο.
Τίποτα περισσότερο απ’ όσα υπόσχεται ο τίτλος: μια κουκλάρα ξανθών προδιαγραφών και επαρχιακής καλοσύνης, βρίσκει την επιτυχία στη Νέα Υόρκη.
Σκηνοθετεί ο ανιψιός της Πένι Μάρσαλ, η οποία κάνει ένα πέρασμα για να του δώσει κουράγιο.
ADAPTATION
ΕΤ1 22.00
Σινεφίλ, 2002 (Έγχρ.), 111'
Αμερικανική ταινία του Σπάικ Τζόνζι, με τους Νίκολας Κέιτζ, Μέριλ Στριπ, Κρις Κούπερ.
Όπως και στην περίπτωση της ταινίας «Στο Μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς», της προηγούμενης συνεργασίας του διδύμου Τσάρλι Κάουφμαν (σενάριο) και Σπάικ Τζόνζι (σκηνοθεσία), είναι αδύνατον να συνοψίσεις το θέμα του «Adaptation». Να πούμε πάντως ότι ο Νίκολας Κέιτζ υποδύεται τον... Τσάρλι Κάουφμαν αυτοπροσώπως, ο οποίος επιχειρεί να προσαρμόσει σεναριακά ένα δοκίμιο για τις ορχιδέες, ανακαλύπτοντας ταυτόχρονα ότι οι δαρβινικές αρχές της «προσαρμογής» (adaptation) των ειδών, ένα εκ των οποίων είναι ο άνθρωπος, επηρεάζουν καθοριστικά τη ζωή μας.
Όπως στο «Μπάρτον Φινκ», αλλά μέσα από μια ειρωνική οπτική, οι Τζόνζι-Κάουφμαν παρουσιάζουν εύστοχα την αγωνία του συγγραφέα μπροστά στη λευκή σελίδα, την απουσία δηλαδή έμπνευσης, προβληματίζονται για την έννοια του πάθους (καλλιτεχνικού και συναισθηματικού), σατιρίζουν τα στερεότυπα των σεναρίων του Χόλιγουντ. Το πρόβλημα ωστόσο είναι οι πολλές ιδέες, που δεν αναπτύσσονται πάντα σε βάθος, ενώ διαφωνούμε με το φινάλε όπου η χονδροειδής χολιγουντιανή περιπέτεια εισβάλλει στη ζωή των ηρώων, κάτι που λειτουργεί ειρωνικά, χωρίς όμως να πείθει απόλυτα για την αναγκαιότητά του.
Όπως και στην περίπτωση της ταινίας «Στο Μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς», της προηγούμενης συνεργασίας του διδύμου Τσάρλι Κάουφμαν (σενάριο) και Σπάικ Τζόνζι (σκηνοθεσία), είναι αδύνατον να συνοψίσεις το θέμα του «Adaptation». Να πούμε πάντως ότι ο Νίκολας Κέιτζ υποδύεται τον... Τσάρλι Κάουφμαν αυτοπροσώπως, ο οποίος επιχειρεί να προσαρμόσει σεναριακά ένα δοκίμιο για τις ορχιδέες, ανακαλύπτοντας ταυτόχρονα ότι οι δαρβινικές αρχές της «προσαρμογής» (adaptation) των ειδών, ένα εκ των οποίων είναι ο άνθρωπος, επηρεάζουν καθοριστικά τη ζωή μας.
Όπως στο «Μπάρτον Φινκ», αλλά μέσα από μια ειρωνική οπτική, οι Τζόνζι-Κάουφμαν παρουσιάζουν εύστοχα την αγωνία του συγγραφέα μπροστά στη λευκή σελίδα, την απουσία δηλαδή έμπνευσης, προβληματίζονται για την έννοια του πάθους (καλλιτεχνικού και συναισθηματικού), σατιρίζουν τα στερεότυπα των σεναρίων του Χόλιγουντ. Το πρόβλημα ωστόσο είναι οι πολλές ιδέες, που δεν αναπτύσσονται πάντα σε βάθος, ενώ διαφωνούμε με το φινάλε όπου η χονδροειδής χολιγουντιανή περιπέτεια εισβάλλει στη ζωή των ηρώων, κάτι που λειτουργεί ειρωνικά, χωρίς όμως να πείθει απόλυτα για την αναγκαιότητά του.
ΝΥΧΤΕΣ ΣΤΗ ΡΟΔΑΝΘΗ
STAR 22.45
Δραματική, 2008 (Έγχρ.), 97'
NIGHTS IN RODANTHE. Αμερικανική ταινία του Τζορτζ Γουλφ, με τους Ντάιαν Λέιν, Ρίτσαρντ Γκιρ, Τζέιμς Φράνκο.
«Χαμένες Αγάπες», «Κεραυνοβόλος Έρωτας», «Το Ημερολόγιο» – αλλιώς, ρομαντικά χολιγουντιανά δράματα, βασισμένα σε μπεστ σέλερ του Νίκολας Σπαρκς. Πονεμένες ψυχές, κρυμμένα μυστικά, χτυπήματα της μοίρας, δεύτερες ευκαιρίες και μια αγάπη που σου αλλάζει τη ζωή.
Τι μπορείς να κάνεις μ’ αυτά πέρα από το να αγκαζάρεις δύο ώριμους σταρ, έναν καλό διευθυντή φωτογραφίας, να βρεις το ειδυλλιακό location και να παραγγείλεις ένα σιροπιαστά μελωδικό σάουντρακ; Ο προερχόμενος από το Μπρόντγουεϊ και κινηματογραφικά πρωτοεμφανιζόμενος Τζορτζ Γουλφ δεν δοκιμάζει, πάντως, τίποτα περισσότερο. Έτσι, η Ντάιαν Λέιν γίνεται η Άντριαν που δεν μπορεί ν’ αποφασίσει αν θα διαλύσει οριστικά το γάμο της, ο Ρίτσαρντ Γκιρ ο πετυχημένος, με συνειδησιακά προβλήματα γιατρός και η Ροδάνθη ο ξεχασμένος από Θεό κι ανθρώπους τόπος όπου θα περάσουν μαζί ένα αξέχαστο σαββατοκύριακο. Σχεδόν ανύπαρκτη και σε μεγάλο βαθμό προβλέψιμη ίντριγκα, σεναριακές μικροεκπλήξεις που προσπαθούν να κάνουν τη διαφορά, χαλαρή αφήγηση, δύο πρωταγωνιστές με χημεία, οι οποίοι αγωνίζονται να σώσουν τα δακρύβρεχτα προσχήματα και... πάμε γι’ άλλα.
«Χαμένες Αγάπες», «Κεραυνοβόλος Έρωτας», «Το Ημερολόγιο» – αλλιώς, ρομαντικά χολιγουντιανά δράματα, βασισμένα σε μπεστ σέλερ του Νίκολας Σπαρκς. Πονεμένες ψυχές, κρυμμένα μυστικά, χτυπήματα της μοίρας, δεύτερες ευκαιρίες και μια αγάπη που σου αλλάζει τη ζωή.
Τι μπορείς να κάνεις μ’ αυτά πέρα από το να αγκαζάρεις δύο ώριμους σταρ, έναν καλό διευθυντή φωτογραφίας, να βρεις το ειδυλλιακό location και να παραγγείλεις ένα σιροπιαστά μελωδικό σάουντρακ; Ο προερχόμενος από το Μπρόντγουεϊ και κινηματογραφικά πρωτοεμφανιζόμενος Τζορτζ Γουλφ δεν δοκιμάζει, πάντως, τίποτα περισσότερο. Έτσι, η Ντάιαν Λέιν γίνεται η Άντριαν που δεν μπορεί ν’ αποφασίσει αν θα διαλύσει οριστικά το γάμο της, ο Ρίτσαρντ Γκιρ ο πετυχημένος, με συνειδησιακά προβλήματα γιατρός και η Ροδάνθη ο ξεχασμένος από Θεό κι ανθρώπους τόπος όπου θα περάσουν μαζί ένα αξέχαστο σαββατοκύριακο. Σχεδόν ανύπαρκτη και σε μεγάλο βαθμό προβλέψιμη ίντριγκα, σεναριακές μικροεκπλήξεις που προσπαθούν να κάνουν τη διαφορά, χαλαρή αφήγηση, δύο πρωταγωνιστές με χημεία, οι οποίοι αγωνίζονται να σώσουν τα δακρύβρεχτα προσχήματα και... πάμε γι’ άλλα.
ΤΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ
ALPHA 23.00
Αστυνομική, 2004 (Έγχρ.), 99'
HAVEN. Διεθνής συμπαραγωγή του Φρανκ Ε. Φλάουερς, με τους Μπιλ Πάξτον, Στίβεν Ντιλέιν, Ορλάντο Μπλουμ.
Στον φορολογικό παράδεισο των νησιών Κέιμαν μπλέκονται οι ιστορίες ενός παράνομου έρωτα, ενός επιχειρηματία που διαφεύγει στα νησιά και της κόρης του που φλερτάρει με έναν ντόπιο.
Πολύ μπερδεμένη σεναριακά ταινία, που προσπαθεί να δέσει ένα δραματικό ψηφιδωτό, αλλά καταλήγει να σκορπά τις ψηφίδες της με σκηνοθετικά τεχνάσματα προς εντυπωσιασμό και ταραντινική μίμηση.
Στον φορολογικό παράδεισο των νησιών Κέιμαν μπλέκονται οι ιστορίες ενός παράνομου έρωτα, ενός επιχειρηματία που διαφεύγει στα νησιά και της κόρης του που φλερτάρει με έναν ντόπιο.
Πολύ μπερδεμένη σεναριακά ταινία, που προσπαθεί να δέσει ένα δραματικό ψηφιδωτό, αλλά καταλήγει να σκορπά τις ψηφίδες της με σκηνοθετικά τεχνάσματα προς εντυπωσιασμό και ταραντινική μίμηση.
Ο ΚΑΤΑΔΟΤΗΣ
ΕΤ3 23.00
Δραματική, 1935 (Α/Μ), 90'
THE INFORMER. Αμερικανική ταινία του Τζον Φορντ, με τους Βίκτορ ΜακΛάγκλεν, Χέδερ Έιντζελ, Πρέστον Φόστερ.
Στην Ιρλανδία του 1922, ένας μέθυσος καταδίδει στις αγγλικές αρχές έναν Ιρλανδό πατριώτη. Κυριευμένος από τύψεις προσπαθεί να βρει διέξοδο στο πιοτό, ενώ οι Ιρλανδοί επαναστάτες τον αναζητούν για να τον εκδικηθούν.
Εκπληκτικά δοσμένη τραγωδία, που η σκοτεινή ατμόσφαιρά της θυμίζει το «Μ» του Φριτζ Λανγκ. Πρόκειται περισσότερο για ένα χριστιανικό δράμα γύρω από το θέμα της προδοσίας και της απολύτρωσης, παρά για ένα πολιτικό έργο γύρω από την εξέγερση της Ιρλανδίας. Αλλά ακόμα κι έτσι διαθέτει μια ανυπέρβλητη δραματουργική δύναμη που έκανε ορισμένους κριτικούς να γράψουν πως «αποτελεί τη μεγαλύτερη συνεισφορά στην τέχνη του σινεμά από την εποχή του ομιλούντος». Τέσσερα Όσκαρ, το ένα για τον έξοχο Βίκτορ ΜακΛάγκλεν.
Στην Ιρλανδία του 1922, ένας μέθυσος καταδίδει στις αγγλικές αρχές έναν Ιρλανδό πατριώτη. Κυριευμένος από τύψεις προσπαθεί να βρει διέξοδο στο πιοτό, ενώ οι Ιρλανδοί επαναστάτες τον αναζητούν για να τον εκδικηθούν.
Εκπληκτικά δοσμένη τραγωδία, που η σκοτεινή ατμόσφαιρά της θυμίζει το «Μ» του Φριτζ Λανγκ. Πρόκειται περισσότερο για ένα χριστιανικό δράμα γύρω από το θέμα της προδοσίας και της απολύτρωσης, παρά για ένα πολιτικό έργο γύρω από την εξέγερση της Ιρλανδίας. Αλλά ακόμα κι έτσι διαθέτει μια ανυπέρβλητη δραματουργική δύναμη που έκανε ορισμένους κριτικούς να γράψουν πως «αποτελεί τη μεγαλύτερη συνεισφορά στην τέχνη του σινεμά από την εποχή του ομιλούντος». Τέσσερα Όσκαρ, το ένα για τον έξοχο Βίκτορ ΜακΛάγκλεν.
ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΦΟΒΟΥ
STAR 00.45
Θρίλερ, 2004 (Έγχρ.), 88'
SHADOW OF FEAR. Αμερικανική ταινία του Ριτς Κάουαν, με τους Μάθιου Ντέιβις, Τζέιμς Σπέιντερ, Έινταν Κουίν.
Ένας επιχειρηματίας σκοτώνει κατά λάθος με το αυτοκίνητό του έναν άντρα και εκμυστηρεύεται το περιστατικό σε ένα δικηγόρο, ο οποίος εξαφανίζει τα ίχνη του δυστυχήματος, αλλά υποχρεώνει το δράστη να ξεπληρώσει τη χάρη.
Καλοί ηθοποιοί μένουν ανεκμετάλλευτοι από ένα επιφανειακό σενάριο και σκηνοθεσία που αφαιρεί κάθε υπαρξιακή διάσταση.
Ένας επιχειρηματίας σκοτώνει κατά λάθος με το αυτοκίνητό του έναν άντρα και εκμυστηρεύεται το περιστατικό σε ένα δικηγόρο, ο οποίος εξαφανίζει τα ίχνη του δυστυχήματος, αλλά υποχρεώνει το δράστη να ξεπληρώσει τη χάρη.
Καλοί ηθοποιοί μένουν ανεκμετάλλευτοι από ένα επιφανειακό σενάριο και σκηνοθεσία που αφαιρεί κάθε υπαρξιακή διάσταση.
ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ
ALPHA 01.00
Τρόμου, 2006 (Έγχρ.), 90'
PULSE. Αμερικανική ταινία του Τζιμ Σονζέρο, με τους Κρίστεν Μπελ, Τζόναθαν Τάκερ, Ρον Ρίφκιν.
Κάπου μέσα στους υπολογιστές παραμονεύει ένας διαβολικός ιός που απελευθερώνει φαντάσματα από τον άλλον κόσμο. Ένας χάκερ και μια φοιτήτρια, της οποίας ο φίλος αυτοκτόνησε περνώντας την ώρα του μπροστά στον υπολογιστή, προσπαθούν να εξολοθρεύσουν τον ιό.
Σταθερή έμπνευση ο γιαπωνέζικος κινηματογράφος τρόμου. Ακόμη κι αν είναι β΄ διαλογής, όπως η πρωτότυπη ταινία «Kairo» του Κιγιόσι Κουροσάβα, ριμέικ της οποίας αποτελεί αυτή η ταινία, έχει έξυπνες ιδέες, εκμεταλλεύεται τις εξελίξεις στην τεχνολογία και διαθέτει ατμόσφαιρα. Ο Γουές Κρέιβεν υπογράφει το σενάριο, αλλά η αμερικανική εκδοχή έχει τον ιό της… κολεγιακής ταινίας.
Κάπου μέσα στους υπολογιστές παραμονεύει ένας διαβολικός ιός που απελευθερώνει φαντάσματα από τον άλλον κόσμο. Ένας χάκερ και μια φοιτήτρια, της οποίας ο φίλος αυτοκτόνησε περνώντας την ώρα του μπροστά στον υπολογιστή, προσπαθούν να εξολοθρεύσουν τον ιό.
Σταθερή έμπνευση ο γιαπωνέζικος κινηματογράφος τρόμου. Ακόμη κι αν είναι β΄ διαλογής, όπως η πρωτότυπη ταινία «Kairo» του Κιγιόσι Κουροσάβα, ριμέικ της οποίας αποτελεί αυτή η ταινία, έχει έξυπνες ιδέες, εκμεταλλεύεται τις εξελίξεις στην τεχνολογία και διαθέτει ατμόσφαιρα. Ο Γουές Κρέιβεν υπογράφει το σενάριο, αλλά η αμερικανική εκδοχή έχει τον ιό της… κολεγιακής ταινίας.
ΒΙΚΤΩΡ ΒΙΚΤΩΡΙΑ
STAR 02.30
Μουσική, 1982 (Έγχρ.), 132'
VICTOR VICTORIA. Αμερικανική ταινία του Μπλέικ Έντουαρντς, με τους Τζούλι Άντριους, Τζέιμς Γκάρνερ, Ρόμπερτ Πρέστον.
Ένας από τους σημαντικότερους ανανεωτές της μεταπολεμικής χολιγουντιανής κωμωδίας και δημιουργός του «Ροζ Πάνθηρα», ο Μπλέικ Έντουαρντς, διασκευάζει –σχεδόν στη δύση της καριέρας του– μια γερμανική μουσική κομεντί του 1933 και υπογράφει μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του. Και ταυτόχρονα μία από τις καλύτερές του ταινίες (για το σενάριο της οποίας κέρδισε τη μοναδική του οσκαρική υποψηφιότητα), ένα αλά Μπίλι Γουάιλντερ «μεταμφιεσμένο» σχόλιο γύρω από την πραγματικότητα και τη μεταμφίεσή της σε θέαμα.
Η Τζούλι Άντριους είναι απολαυστική ως γυναίκα που υποδύεται τον άντρα που υποδύεται τη γυναίκα: μια σοπράνο, η οποία στο Παρίσι του Μεσοπολέμου κάνει θραύση ως τραβεστί τραγουδίστρια nightclub και πολιορκείται ερωτικά από έναν Αμερικανό γκάνγκστερ. Το σπιρτόζικο παιχνίδι με τη σεξουαλική ταυτότητα στήνεται δεξιοτεχνικά ανάμεσα στα μουσικοχορευτικά νούμερα και ο Χένρι Μαντσίνι κερδίζει το τέταρτο Όσκαρ του (για τη μελωδικότατη διασκευασμένη μουσική), το μόνο από τα επτά που διεκδικούσε συνολικά το φιλμ.
Ένας από τους σημαντικότερους ανανεωτές της μεταπολεμικής χολιγουντιανής κωμωδίας και δημιουργός του «Ροζ Πάνθηρα», ο Μπλέικ Έντουαρντς, διασκευάζει –σχεδόν στη δύση της καριέρας του– μια γερμανική μουσική κομεντί του 1933 και υπογράφει μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του. Και ταυτόχρονα μία από τις καλύτερές του ταινίες (για το σενάριο της οποίας κέρδισε τη μοναδική του οσκαρική υποψηφιότητα), ένα αλά Μπίλι Γουάιλντερ «μεταμφιεσμένο» σχόλιο γύρω από την πραγματικότητα και τη μεταμφίεσή της σε θέαμα.
Η Τζούλι Άντριους είναι απολαυστική ως γυναίκα που υποδύεται τον άντρα που υποδύεται τη γυναίκα: μια σοπράνο, η οποία στο Παρίσι του Μεσοπολέμου κάνει θραύση ως τραβεστί τραγουδίστρια nightclub και πολιορκείται ερωτικά από έναν Αμερικανό γκάνγκστερ. Το σπιρτόζικο παιχνίδι με τη σεξουαλική ταυτότητα στήνεται δεξιοτεχνικά ανάμεσα στα μουσικοχορευτικά νούμερα και ο Χένρι Μαντσίνι κερδίζει το τέταρτο Όσκαρ του (για τη μελωδικότατη διασκευασμένη μουσική), το μόνο από τα επτά που διεκδικούσε συνολικά το φιλμ.
ΤΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ
ALPHA 02.45
Αστυνομική, 2004 (Έγχρ.), 99'
HAVEN. Διεθνής συμπαραγωγή του Φρανκ Ε. Φλάουερς, με τους Μπιλ Πάξτον, Στίβεν Ντιλέιν, Ορλάντο Μπλουμ.
Στον φορολογικό παράδεισο των νησιών Κέιμαν μπλέκονται οι ιστορίες ενός παράνομου έρωτα, ενός επιχειρηματία που διαφεύγει στα νησιά και της κόρης του που φλερτάρει με έναν ντόπιο.
Πολύ μπερδεμένη σεναριακά ταινία, που προσπαθεί να δέσει ένα δραματικό ψηφιδωτό, αλλά καταλήγει να σκορπά τις ψηφίδες της με σκηνοθετικά τεχνάσματα προς εντυπωσιασμό και ταραντινική μίμηση.
Στον φορολογικό παράδεισο των νησιών Κέιμαν μπλέκονται οι ιστορίες ενός παράνομου έρωτα, ενός επιχειρηματία που διαφεύγει στα νησιά και της κόρης του που φλερτάρει με έναν ντόπιο.
Πολύ μπερδεμένη σεναριακά ταινία, που προσπαθεί να δέσει ένα δραματικό ψηφιδωτό, αλλά καταλήγει να σκορπά τις ψηφίδες της με σκηνοθετικά τεχνάσματα προς εντυπωσιασμό και ταραντινική μίμηση.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου