Γράφει ο Βασίλης Βιλιάρδος
“Η λεηλασία μίας χώρας από τους διεθνείς τοκογλύφους μπορεί να προωθείται με ωμά, αυταρχικά μέσα και, παρά όλα αυτά, να εξυμνείται ως δημοκρατική, επειδή έχουν προηγηθεί εκλογές
– ανεξάρτητα από το πόσο παραβιάζονται στη συνέχεια οι πολιτικές
ελευθερίες, δεν τηρούνται οι προεκλογικές υποσχέσεις ή αγνοείται η
εκφρασμένη δημοκρατική βούληση του λαού.
Υπό το πρίσμα αυτό, η περίπτωση της Βολιβίας αποτέλεσε το πρότυπο, για ένα νέο, περισσότερο εξωραϊσμένο είδος αυταρχισμού – για ένα πολιτικό πραξικόπημα, το οποίο πραγματοποιούν απλοϊκά ντυμένοι πολιτικοί και οικονομολόγοι και όχι αξιωματικοί με στρατιωτικές στολές, στη φανταχτερή συσκευασία ενός δημοκρατικού καθεστώτος” (Klein).
Άρθρο
για την ορθότητα και ρεαλιστικότητα των ιδεών τους, δεν έχουν την παραμικρή ελπίδα να εκλεγούν – επειδή το μεγαλύτερο μέρος των εκλογέων δεν έχει τις πνευματικές ικανότητες, οι οποίες απαιτούνται για να αναγνωρίσουν μία καλή ιδέα ως τέτοια, πόσο μάλλον να την κατανοήσουν.
Στα πλαίσια των φόβων για μαζικές χρεοκοπίες κρατών, οι οποίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν αιματηρές εξεγέρσεις σε πολλές δυτικές Δημοκρατίες, επειδή δεν θα έχουν τη δυνατότητα πια να εξασφαλίσουν τη συνέχεια του κοινωνικού κράτους προνοίας, εργάζονται αρκετοί πολιτικοί επιστήμονες, καθώς επίσης οικονομολόγοι, για τη δημιουργία ενός νέου δημοκρατικού μοντέλου – το οποίο να είναι προσαρμοσμένο στις σύγχρονες συνθήκες.
Ας μην ξεχνάμε δε ότι, ήδη από τη δεκαετία του 1970 ο οικονομολόγος F.A. von Hayek είχε απαιτήσει να εκλέγουν και να εκλέγονται μόνο όλοι όσοι πληρώνουν τους φόρους και τις κρατήσεις τους. Όπως είχε τονίσει, «Όποιος ζει από το κράτος πρόνοιας, είναι αδύνατον από την πλευρά του να ενδιαφέρεται πραγματικά για το κοινό καλό (κατ’ επέκταση, όποιος ζει από κάποιο κόμμα, είναι αδύνατο να ενδιαφέρεται για το καλό του συνόλου). Αντίθετα, ο σκοπός του είναι να μεγεθύνει όλα όσα προσφέρονται δωρεάν από το κοινωνικό κράτος (ή από το κόμμα του) – έως τη στιγμή που θα ακολουθήσει το οικονομικό κραχ».
Αυτό που αναφέραμε λοιπόν στο πρόσφατο άρθρο μας, ότι δηλαδή το ιδανικό πολιτικό σύστημα είναι η μικτή οικονομία, (στην
οποία οι κοινωφελείς, οι στρατηγικές και οι κερδοφόρες μονοπωλιακές
επιχειρήσεις ανήκουν στο κράτος, ενώ όλες οι υπόλοιπες στους ιδιώτες), σε συνθήκες ήρεμης ανάπτυξης και σε «περιβάλλον» άμεσης δημοκρατίας,
όπου οι Πολίτες συμμετέχουν μέσω δημοψηφισμάτων τόσο στις αποφάσεις,
όσο και στον έλεγχο του κράτους, μπορεί να θεωρηθεί, από τη συγκεκριμένη
σκοπιά, εντελώς ουτοπικό.
Σε γενικές γραμμές λοιπόν, εάν υποθέσουμε ότι θα ολοκληρωθεί το PSI, υπολογίζουμε ότι θα απαιτηθούν συνολικά 260 δις € (370 δις € δημόσιο χρέος πλην 107 δις € διαγραφή), συν τουλάχιστον 70 δις € - εκ των οποίων έχουν ήδη εγκριθεί τα περίπου 230 δις € (πρώτο και δεύτερο πακέτο στήριξης). Επομένως, θα απαιτηθούν τουλάχιστον 100 δις € ακόμη (τρίτο πακέτο), εάν παραμείνουν ως έχουν τα πράγματα (στασιμοπληθωρισμός), με την Ελλάδα για πολλά χρόνια εκτός αγορών. Εάν τυχόν οδηγούταν η Ιταλία εκτός αγορών, τότε θα χρειαζόταν πάνω από 2 τρις €.
Συνεχίζοντας, φυσικά και θα μπορούσαμε να περιμένουμε μεγαλύτερη βοήθεια εκ μέρους της Γερμανίας, εάν είμαστε πρόθυμοι να υποταχθούμε στις εντολές της – όπως για παράδειγμα η Πορτογαλία και η Ιρλανδία. Υπενθυμίζουμε δε ότι, κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου τόσο η Ολλανδία, όσο και η Φιλανδία, οι οποίες συνεργάσθηκαν αμέσως με τους εισβολείς, δεν έπαθαν τίποτα – σε αντίθεση με την Ελλάδα, η οποία πλήρωσε πάρα πολύ ακριβά την «αδιαλλαξία» της. Σε κάθε περίπτωση, οι λαοί δεν αλλάζουν μέσα σε λίγες δεκαετίες – επομένως δεν είναι καθόλου περίεργο το ότι, η Γερμανία συνεχίζει να τα θέλει όλα δικά της, όπως συνέβαινε ανέκαθεν.
Περαιτέρω, σημασία δεν έχει τόσο το απόλυτο ύψος του χρέους, σε σχέση με το ΑΕΠ, όσο οι δυνατότητες αποπληρωμής του, τα επιτόκια και ο ρυθμός ανάπτυξης. Εάν λοιπόν τα επιτόκια είναι χαμηλότερα από το ρυθμό ανάπτυξης, ο χρόνος αποπληρωμής μεγάλος και τα πρωτογενή πλεονάσματα του προϋπολογισμού καλύπτουν τόκους και χρεολύσια, τότε είναι σχετικά αδιάφορο το ποσοστό του χρέους, σε σχέση με το ΑΕΠ.
Σε κάθε περίπτωση, θα ήταν κατά τη γνώμη μας προτιμότερος ο δανεισμός μας με στόχο τις επενδύσεις, μέσω μίας τράπεζας ειδικού σκοπού (όπως η γερμανική Kfw, μέσω της οποίας δρομολογήθηκε το σχέδιο Marshall για την ανοικοδόμηση της Γερμανίας), από την εξευτελιστική και προσβλητική για όλους μας διαγραφή χρεών – εκτός του ότι δεν κερδίσαμε απολύτως τίποτα (σύμφωνα με πολλές διεθνείς τράπεζες, η μείωση του δημοσίου χρέους της χώρας μας, στα τέλη του 2012, δεν θα είναι μεγαλύτερη από 30 δις €
- δηλαδή, θα διαμορφωθεί στα 340 δις € ή στο 165% του ΑΕΠ, το οποίο
προβλέπεται να περιορισθεί στα 206 δις €, καταδικάζοντας χιλιάδες
Έλληνες σε εξαθλίωση).
Για να γίνει απλά κατανοητή η ανοησία της διαδικασίας διαγραφής χρέους (PSI), με ένα παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι κάποιος οφείλει στην τράπεζα του το ποσόν των 100.000 €, χωρίς να έχει καμία υποθήκη και χωρίς να υπάρχει φόβος κατάσχεσης της περιουσίας του
(εθνική κυριαρχία, όσον αφορά μία χώρα). Στα πλαίσια αυτά, η τράπεζα
του μειώνει το χρέος κατά 30.000 € και απαιτεί, έναντι αυτού, υποθήκη το
σπίτι του, για τα υπόλοιπα 70.000 €.
Ταυτόχρονα τον υποχρεώνει να μειώσει τα εισοδήματα του (μισθούς) σε μεγάλο βαθμό (αναγκαστική ύφεση για ένα κράτος)
- οπότε δεν είναι δυνατή η αποπληρωμή των δόσεων του δανείου του. Το
τελικό αποτέλεσμα είναι φυσικά να χάσει το σπίτι του – όπου, εν προκειμένω, είναι μάλλον αδιάφορο εάν το χάσει για 70.000 € ή για 100.000 €.
Ολοκληρώνοντας, η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική χώρα, οι πολίτες της οποίας δεν εμπιστεύονται τις τράπεζες και διατηρούν τα χρήματα τους στα σπίτια τους. Σύμφωνα με την Financial Services CS, οι Βρετανοί κρύβουν στα σπίτια τους περισσότερα από 5,6 δις στερλίνες – ενώ το 10% των Βρετανών θεωρεί τα χρήματα του ασφαλέστερα εκτός τραπεζών. Το ίδιο συμβαίνει και σε πολλές άλλες δυτικές χώρες, στις οποίες οι επιχειρήσεις δεν επενδύουν και τα νοικοκυριά δεν καταναλώνουν, εντείνοντας επικίνδυνα την παγκόσμια ύφεση.
(casss)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου