Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2012

Οι 20 οικονομικά πιο ισχυρές ομάδες ποδοσφαίρου

Η "Deloitte" δημοσίευσε την λίστα των 20 πιο ισχυρών ομάδων του ποδοσφαίρου με βάση τα έσοδά τους, που έφτασαν συνολικά τα 4.400.000.000 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση εν μέσω οικονομικής κρίσης. Το Contra.gr αναλύει τους κερδισμένους και τους χαμένους. Ξεφεύγει το clasico, υποχωρούν οι Άγγλοι, προβληματίζουν οι Ιταλοί. Οι προβλέψεις για τη νέα σεζόν.

Η εταιρία οικονομικών υπηρεσιών "Deloitte" συνέταξε για 15η χρονιά την έρευνα "Football Money League", δηλαδή την κατάταξη των 20 πλουσιοτέρων ομάδων με βάση τα έσοδά τους.
Οι αναλυτές έλαβαν υπ' όψιν τους 3 πηγές εσόδων, που αφορούν την καθημερινή ποδοσφαιρική δραστηριότητα ενός συλλόγου, δηλαδή τα έσοδα που απολαμβάνει μία ομάδα την ημέρα που δίνει τους εντός έδρας αγώνες της (εισιτήρια, πωλήσεις προϊόντων της κλπ), τα έσοδα από τις πωλήσεις δικαιωμάτων μετάδοσης (τηλεοπτικά δικαιώματα, marketing pool από τις διοργανώσεις της UEFA κλπ) και εμπορικά έσοδα (διαφημίσεις, χορηγίες φανέλας κλπ). Σημειώνεται ότι δεν υπολογίζονται έσοδα από αλλαγές στο μετοχικό κεφάλαιο, οικονομικές ενισχύσεις από τους ιδιοκτήτες ή από πωλήσεις ποδοσφαιριστών.
Οι 20 κορυφαίες ομάδες είχαν συνολικά έσοδα για τη σεζόν 2010-2011 (με τελευταία ημέρα την 30ή Ιουνίου του 2011) 4.400.000.000 ευρώ, ποσό που αυξήθηκε κατά 3% σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, παρά την οικονομική κρίση που πλήττει την Ευρώπη.
Πρωταθλήτρια για 7η σερί σεζόν (το ρεκόρ της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ είναι 8 συνεχόμενες πρωτιές) αναδείχθηκε η Ρεάλ Μαδρίτης, η οποία παρουσίασε έσοδα ύψους 480.000.000 ευρώ. Η Μπαρτσελόνα μείωσε την απόσταση από τους "μερέγκες στα 29.000.000 ευρώ, ενώ η Γιουνάιτεντ ακολουθεί σε μεγάλη απόσταση, με έσοδα 367.000.000 ευρώ.
Στην πρώτη 20άδα που αναλύεται εκτενώς, υπάρχουν 6 αγγλικοί σύλλογοι, 5 ιταλικοί, 4 γερμανικοί, 3 ισπανικοί και 2 γαλλικοί, με την Μπενφίκα να καταλαμβάνει την 21η θέση και να απέχει 12.000.000 ευρώ από την "ουραγό" Νάπολι. Οι "παρτενοπέι" αποτελούν τη 1 από τις 3 νέες ομάδες στη φετινή λίστα, που μαζί με Ντόρτμουντ και Βαλένθια πήραν τις θέσεις των Ατλέτικο Μαδρίτης, Στουτγκάρδης και Άστον Βίλα.
Εξετάζοντας τις τάσεις που έχουν δημιουργηθεί, οι ισπανικοί "κολοσσοί" ξεφεύγουν κάθε χρόνο από τον ανταγωνισμό εκμεταλλευόμενοι την ξεχωριστή διαπραγμάτευση των εγχώριων τηλεοπτικών συμβολαίων τους, σε συνδυασμό με τις αγωνιστικές επιτυχίες. Παρ' όλα αυτά, εμφανίζουν μία ισορροπημένη εικόνα στον καταμερισμό της εξάρτησης από τους 3 τομείς εσόδων, με συνέπεια να αποφύγουν τους κινδύνους που επιφέρει μία πιθανή αγωνιστική κρίση.
Αντιθέτως, οι ιταλικοί σύλλογοι συνεχίζουν στο μοτίβο που τους θέλει να εξαρτώνται απόλυτα από τα δικαιώματα μετάδοσης, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη Ρόμα, όπου η συγκεκριμένη πηγή εσόδων αντιπροσωπεύει το 64% επί του συνόλου. Στη Γερμανία, αντίθεση, οι σύλλογοι στηρίζονται περισσότερο στα εμπορικά έσοδα, αφού τα φθηνά εισιτήρια περιορίζουν τα άμεσα ωφέλη που μπορεί να αποκομίσει μία ομάδα της Bundesliga από τον κόσμο της.
Το Contra.gr αναλύει τους αριθμούς της έκθεσης της "Deloitte" για κάθε μία από τις 20 ομάδες, προβλέποντας το μέλλον τους στην έκδοση του 2013.
1 (1). Ρεάλ Μαδρίτης: 479.500.000 ευρώ

Η αύξηση της τάξης του 9% επιβραβεύει και οικονομικά την επιλογή του Φλορεντίνο Πέρεθ να προσλάβει τον Ζοζέ Μουρίνιο το καλοκαίρι του 2010, σε μία εποχή που η φημολογία θέλει τον Πορτογάλο τεχνικό να αποχωρεί στο τέλος της τρέχουσας σεζόν. Οι κυπελλούχοι Ισπανίας παρουσίασαν έσοδα αυξημένα κατά 40.900.000 ευρώ, γεγονός που οφείλεται στην αύξηση των εσόδων από τα δικαιώματα μετάδοσης, μιας και μετά από 6 σεζόν προχώρησαν από τη φάση των 16 του Champions League. Η πορεία μέχρι τα ημιτελικά απέφερε 39.300.000 ευρώ, ήτοι 12.100.000 ευρώ περισσότερα από τα αντίστοιχα έσοδα του 2009-2010. Η προσοδοφόρα τηλεοπτική συμφωνία με τη "MediaPro" (λήγει το 2013-2014) εξακολουθεί να στηρίζει το σύλλογο. Τα εμπορικά έσοδα επίσης αυξήθηκαν (κατά 14%) και πλέον η Ρεάλ βρίσκεται πίσω μόνο από την Μπάγερν σε αυτήν την κατηγορία. Πάντως, παρά τα περισσότερα παιχνίδια λόγω καλύτερης πορείας στα κύπελλα Ισπανίας κι Ευρώπης, σημειώθηκε η προσέλευση του κόσμου στο "Σαντιάγο Μπερναμπέου" ήταν μικρότερη από πέρυσι κι έτσι μειώθηκαν και τα έσοδα σ' αυτήν την κατηγορία.
Πρόβλεψη: Η 5ετής συμφωνία με την "Emirates Airlines" που αρχίζει από το 2011-2012 σε συνδυασμό με τη διαρκή αύξηση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στα έσοδα της Ρεάλ, θα την οδηγήσουν πάνω από το φράγμα των 500.000.000 ευρώ του χρόνου.
2 (2). Μπαρτσελόνα: 450.700.000 ευρώ

Η άκρως πετυχημένη σεζόν με 4 τρόπαια μέσα στο οικονομικό έτος που τελείωσε τον Ιούνιο του 2011 απέφερε τα ανάλογα αποτελέσματα. Η "ψαλίδα" από τη Ρεάλ συρρικνώθηκε από τα 40.500.000 ευρώ στα 28.800.000 ευρώ εξαιτίας της αύξησης των εσόδων κατά 52.600.000 ευρώ (13%). Για πρώτη φορά τα έσοδα από τις ημέρες αγώνων ξεπέρασαν τα 100.000.000 ευρώ, αφού οι Καταλανοί έδωσαν περισσότερους εντός έδρας αγώνες (29 από 27 πέρυσι), ενώ αυξήθηκε και η μέση προσέλευση του "Καμπ Νου" σε 79.186 θεατές μ.ό. Τα έσοδα από δικαιώματα μετάδοσης ανέρχονται σε 183.700.000 ευρώ, νούμερο που κατατάσσει τους "μπλαουγκράνα" στην κορυφή σε αυτόν τον τομέα, με σημαντική παράμετρο τα 51.000.000 ευρώ που εισέπραξε από την UEFA για το Champions League και την επέκταση του συμβολαίου με τη "Mediapro" κατά 1 χρόνο, μέχρι το 2014-2015. Τα εμπορικά έσοδα γνώρισαν επίσης άνθιση και ανέρχονται σε 156.300.000 ευρώ, ποσό που αποτελεί ρεκόρ συλλόγου και οφείλεται στη συμφωνία με την "Qatar Airlines" έως το 2015-2016, η οποία ανακοινώθηκε μεσούσης της σεζόν και αξίζει 30.000.000 ευρώ ετησίως.
Πρόβλεψη: Με τη χορηγική συμφωνία της φανέλας να προσμετράται για ολόκληρη τη σεζόν πλέον και τα 3.500.000 ευρώ από την κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων, η Μπαρτσελόνα θα μειώσει ακόμα περισσότερο την απόσταση από τη Ρεάλ και ενδέχεται ακόμα και να την προσπεράσει, εάν καταφέρει να έχει μία εξίσου πετυχημένη σεζόν όπως η περσινή και οι Καστιγιάνοι καταποντιστούν μέχρι το τέλος της χρονιάς.
3 (3). Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ: 367.000.000 ευρώ

Η αγωνιστική επιτυχία των "κόκκινων διαβόλων" την περσινή σεζόν ανταμείφθηκε πλουσιοπάροχα. Η ομάδα του Άλεξ Φέργκιουσον παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση εσόδων κατά 16&, με τις 3 πηγές εσόδων να έχουν σχεδόν απόλυτη ισορροπία, κατάσταση ιδανική για μία ποδοσφαιρική ομάδα. Τα εμπορικά έσοδα της Γιουνάιτεντ αντιπροσωπεύουν το 36% του συνόλου και αυξήθηκαν κατά 27% από πέρυσι εξαιτίας της 4ετούς συμφωνίας που υπογράφηκε με την "Aon Corporation" και τέθηκε σε ισχύ τον Ιούνιο του 2010, με ετήσιες απολαβές 22.100.000 ευρώ. Η πρώτη χρονιά της συμφωνίας της Premier League για τα τηλεοπτικά δικαιώματα επιβράβευσε τους πρωταθλητές Αγγλίας με 66.900.000 ευρώ, υποκινώντας την αύξηση κατά 14$ στον τομέα των δικαιωμάτων, μαζί με τα 53.200.000 ευρώ που εισέπραξε από την κορυφαία διασυλλογική διοργάνωση της οποίας ήταν φιναλίστ. Στα έσοδα από τους αγώνες, τα 75.109 εισιτήρια μέσο όρο και τα περισσότερα εντός έδρας παιχνίδια συνεισέφεραν στην αύξηση 8%, με συνέπεια στο συγκεκριμένο τομέα, με έσοδα 120.300.000 ευρώ, η Γιουνάιτεντ να βρίσκεται πίσω μόνο από τη Ρεάλ.
Πρόβλεψη: Η νέα σεζόν σηματοδοτεί την έναρξη της 4ετούς χορηγικής συμφωνίας με την "DHL" για τις προπονητικές φανέλες, που θα γεμίζει κάθε χρόνο τα ταμεία με 44.300.000 ευρώ. Παρ' όλα αυτά, ο "υποβιβασμός" στο Europa League και η πιθανή απώλεια του πρωταθλήματος θα κρατήσει τη Γιουνάιτεντ πίσω σε σχέση με την κούρσα του clasico, που ήδη απέχει 83.700.000 ευρώ και του χρόνου ενδέχεται η διαφορά από τη Μπαρτσελόνα να κυμαίνεται σε 9ψήφιο νούμερο.
4 (4). Μπάγερν Μονάχου: 321.400.000 ευρώ

Η σεζόν 2009-2010 στέφθηκε με αποτυχία για την Μπάγερν Μονάχου, η οποία τερμάτισε στην 3η θέση της Bundesliga και αποκλείστηκε από τη φάση των 16 του Champions League. Σε οικονομικά μεγέθη, η αγωνιστική κάμψη μεταφράστηκε σε μείωση εσόδων κατά 1.600.000 ευρώ, που της στερεί την ευκαιρία να πλησιάσει το βάθρο των πρωτοπόρων. Η συρρίκνωση των εσόδων από τις μεταδόσεις των ευρωπαϊκών αγώνων ήταν αναπόφευκτη (14% λιγότερα σε σχέση με πέρυσι), ενώ περίπου κατά το ίδιο ποσό μειώθηκαν και τα συνολικά έσοδα από την UEFA που ανήλθαν στα 32.600.000 ευρώ. Παρ' όλα αυτά, τα έσοδα από τις ημέρες αγώνων αυξήθηκαν κατά 8% εξαιτίας της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων, παρά τα λιγότερα εντός έδρας παιχνίδια. Επιπροσθέτως, η Μπάγερν στέφεται "πρωταθλήτρια" στα εμπορικά έσοδα, με 177.700.000 ευρώ φέτος, αυξημένα κατά 3%, που οφείλονται στην 8ετή επέκταση της συμφωνίας με την "Adidas", η οποία θα αποφέρει ετησίως μέχρι το 2020 περί τα 25.000.000 ευρώ.
Πρόβλεψη: Η αγωνιστική ανάταση και η διεκδίκηση και ει δυνατόν κατάκτηση ενός τίτλου θα φέρει περισσότερα έσοδα τη νέα σεζόν σε τομείς που επιδέχονται βελτίωσης, όπως τα δικαιώματα μεταδόσεων. Ακόμα και με τους συγκεκριμένους ρυθμούς, πάντως, ο πρόεδρος των Βαυαρών, Ούλι Χένες, ευελπιστεί πως το χρέος του γηπέδου θα αποπληρωθεί σε 6-7 χρόνια, με συνέπεια ο σύλλογος να αυξήσει ραγδαία την αγοραστική δύναμή του.
5 (5). Άρσεναλ: 251.100.000 ευρώ

Οι "κανονιέρηδες" διατήρησαν οριακά την 5η θέση και τη φετινή σεζόν, παρότι παρέμειναν για 6ο σερί χρόνο δίχως κάποιον τίτλο. Εμφανίζουν μικρή αύξηση εσόδων, στην οποία δεν προσμετρούνται τα 33.000.000 ευρώ από την αξιοποίηση της γης στο πρώην γήπεδό τους, μιας και η έρευνα της "Deloitte" λαμβάνει υπ' όψιν μόνο τα αθλητικά έσοδα. Τα 60.025 εισιτήρια μ.ό. στο πρωτάθλημα δεν επαρκούσαν για να αυξήσουν τα έσοδα από τις ημέρες αγώνα, με συνέπεια να παρατηρηθεί μείωση της τάξης του 1%, ωστόσο ο σύλλογος παραμένει στην 4η θέση της συγκεκριμένης κατηγορίας. Σχεδόν απαράλλαχτη έμεινε και η πηγή εσόδων των μεταδόσεων, με τη μείωση κατά 3.800.000 ευρώ των εσόδων της UEFA να αντισταθμίζεται από το βελτιωμένο συμβόλαιο της Premier League. Το σκέλος που υπάρχει μεγάλη ανάγκη ανάπτυξης είναι το εμπορικό, αφού αντιπροσωπεύει μόλις το 20% των συνολικών εσόδων των Λονδρέζων και οφείλεται στις μακροχρόνιες συμφωνίες που έχουν συνάψει με την "Emirates" για το γήπεδο (μέχρι το 2020-2021) και τη φανέλα (2013-2014), οι οποίες με τις σημερινές τιμές δεν προσφέρουν ανταγωνιστικές αποδοχές.
Πρόβλεψη: Αν και φέτος σημείωσε αύξηση στα εμπορικά έσοδα, η Άρσεναλ δεν πρόκειται να ξεπεράσει το τεχνητό "ταβάνι" που έχει στήσει και αναμένεται να υποχωρήσει στην κατάταξη.
6 (6). Τσέλσι: 249.800.000 ευρώ

Ο έτερος "γίγαντας" του Λονδίνου πλησίασε σε απόσταση αναπνοής την Άρσεναλ, αυξάνοντας κατά 8% τα έσοδά του, σε μία κατά τα άλλα αποτυχημένη σεζόν με αγωνιστικά κριτήρια. Η κυριότερη πηγή εσόδων (πλην του πορτοφολιού του Ρόμαν Αμπράμοβιτς) λογίζεται η τηλεόραση, αφού απέφερε 112.300.000 ευρώ στα ταμεία του συλλόγου, ποσό αυξημένο κατά 18% σε σχέση με πέρυσι, εξαιτίας της καλύτερης πορείας στην Ευρώπη. Η UEFA έδωσε στους "μπλε" 44.500.000 ευρώ λόγω της πρόκρισής του στα προημιτελικά του Champions League. Η μικρή χωρητικότητα του "Στάμφορντ Μπριτζ" δεν αφήνει πολλά περιθώρια στα έσοδα της ημέρας αγώνα, με τα 2.800.000 ευρώ μ.ό. ανά ματς να βρίσκονται πολύ πίσω από τα 4.100.000 ευρώ που βγάζει το "Ολντ Τράφορντ" και τα 3.700.000 ευρώ του "Έμιρεϊτς". Παρ' όλα αυτά, σημειώθηκε μία μικρή αύξηση και σε αυτόν τον τομέα, όπως και τα εμπορικά έσοδα, στα οποία βέβαια δεν προσθέτει τίποτα η 6ετής συμφωνία με τον φιλανθρωπικό οργανισμό "Right to Play".
Πρόβλεψη: Η κατάληξη του ανταγωνισμού με την Άρσεναλ έγκειται στις αγωνιστικές επιτυχίες που θα έχουν φέτος οι 2 σύλλογοι, με την Τσέλσι να έχει προβάδισμα για την 5η θέση, λόγω περισσότερο δυνατοτήτων ανάπτυξης.
7 (7). Μίλαν: 235.100.000 ευρώ

Το πρώτο πρωτάθλημα μετά το 2003-2004 έφερε τη Μίλαν ξανά σε θέση αγωνιστικής ισχύος, κάτι που ίσχυε πάντα τον τελευταίο καιρό σε σχέση με τα οικονομικά της. Πρόκειται για την κορυφαία ιταλική ομάδα, έστω κι αν τα έσοδά της παρουσίασαν μείωση σε σχέση με το 2009-2010. Η κεντρική διαχείριση στα εγχώρια τηλεοπτικά δικαιώματα ουσιαστικά υποβάθμισε τους "ροσονέρι", παρότι εισέπραξαν περισσότερα χρήματα από την UEFA (25.800.000 ευρώ) σε σχέση με πέρυσι. Βελτίωση σημειώθηκε στα έσοδα αγώνα, που οφείλεται στην αύξηση κατά 10.800 θεατών του μέσου όρου προσέλευσης στο Σαν Σίρο (53.600 εισιτήρια), αν και τα 35.600.000 ευρώ έσοδα σε αυτήν την κατηγορία αποτελούν τη χαμηλότρερη επίδοση του τοπ-10. Τα εμπορικά έσοδα βελτιώθηκαν χάρη στη χορηγία της "Emirates" στη φανέλα που αποφέρει 12.000.000 ευρώ τη σεζόν.
Πρόβλεψη: Η καλύτερη πορεία στο Champions League αναπόφευκτα αυξάνει και τα έσοδα κάθε κατηγορίας για τους "ροσονέρι", που έχουν μεγάλα περιθώρια αύξηση των εσόδων από τις ημέρες αγώνα.
8 (9). Ίντερ: 211.400.000 ευρώ

Οι πρωταθλητές Ευρώπης και κόσμου του 2010 κέρδισαν μία θέση στην κατάταξη, έστω κι αν εμφάνισαν μειωμένα έσοδα κατά 6%. Τα έσοδα από τα δικαιώματα μετάδοσης έπεσαν κατά 13.500.000 ευρώ εξαιτίας της κεντρικής διαχείρισης, με συνέπεια οι "νερατζούρι" να "πληρώσουν" το... ιταλικό μοντέλο άντλησης εσόδων, με την υπερεξάρτηση από τα χρήματα της τηλεόρασης. Συγκεκριμένα, για την Ίντερ, τα έσοδά της οφείλονται κατά 58% σε αυτά των δικαιωμάτων μετάδοσης. Σε συνδυασμό με τη μείωση κατά 15% των εσόδων από την ημέρα αγώνα, η αύξηση των εμπορικών εσόδων κατά 12% (5.800.000 ευρώ) δεν ήταν αρκετή για να βελτιώσει τη θέση του συλλόγου.
Πρόβλεψη: Η Ιταλία απέτυχε στη διεκδίκηση του Euro 2016, με συνέπεια τα σχέδια για ανακαίνιση του "Τζιουζέπε Μεάτσα" να περάσουν στις καλένδες και τα όνειρα για αύξηση των εμπορικών εσόδων να τελματώσουν. Παράλληλα, οι "νερατζούρι" ανακοίνωσαν τη μείωση των εμπορικών συνεργατών τους από 60 σε 25, ώστε να ενδυναμώσουν τη σχέση με τους πιο "πιστούς" χορηγούς, ενώ θα πρέπει να ληφθεί υπ' όψιν η θέση που αφαιρείται από την Ιταλία στο Champions League από τη νέα σεζόν, που ίσως κοστίσει στην Ίντερ το "εισιτήριο" του 2012-2013.
9 (8). Λίβερπουλ: 203.300.000 ευρώ

Η πτώση συνεχίζεται για τη Λίβερπουλ που εδώ και 2 χρόνια χάνει από μία θέση. Οι "κόκκινοι" πέρασαν την πρώτη σεζόν τους δίχως Champions League από το 2003-2004 και είναι η μόνη ομάδα του τοπ-10 που δεν αγωνίστηκε στην κορυφαία διασυλλογική διοργάνωση. Οι αντικατάσταση των αγώνων του Champions League με αυτούς του Europa League επηρέασαν τα έσοδα από τις ημέρες αγώνα κατά 5%, αφού προσέλκυσαν λιγότερο κοινό, με φθηνότερα εισιτήρια. Τα έσοδα δικαιωμάτων μειώθηκαν ραγδαία κατά 18%, αφού από τα 26.300.000 ευρώ του Champions League η ομάδα του Μέρσεϊσαϊντ περιορίστηκε στα 6.500.000 ευρώ της δεύτερης τη τάξει διασυλλογικής διοργάνωσης. Η αύξηση των εσόδων από το νέο τηλεοπτικό συμβόλαιο της Premier League (εισέπραξε 61.100.000 ευρώ) και κυρίως η νέα εμπορική συμφωνία για χορηγία 4 ετών στη φανέλα από την "Standard Chartered" έναντι 22.000.000 ευρώ ετησίως, ισοσκέλισαν κάπως την κατάσταση.
Πρόβλεψη: Ο ιδιοκτήτης του συλλόγου, Τζον Χένρι, αναζητεί τρόπο κατασκευής νέου γηπέδου που θα εκτοξεύσει τα έσοδα του συλλόγου, ωστόσο μέχρι τότε θα πρέπει να περιμένει ακόμα μεγαλύτερη μείωση στα έσοδα, αφού η Λίβερπουλ φέτος διανύει την πρώτη σεζόν της μετά από περίπου μία δεκαετία δίχως ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο.
10 (16). Σάλκε: 202.400.000 ευρώ

Η "πρωταθλήτρια" της αύξησης εσόδων της φετινής έκδοσης του Football Money League αδιαμφισβήτητα είναι η Σάλκε. Τα ταμεία της συγκέντρωσαν 62.600.000 ευρώ περισσότερα από πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 45%. Ο λόγος είναι προφανής και ονομάζεται ημιτελικά Champions League, τα οποία υπερκέρασαν τις όποιες αντιξοότητες προκάλεσε η 14η θέση στη Bundesliga. Η UEFA αντάμειψε με 39.800.000 την παρέα του Ραούλ και του Κυριάκου Παπαδόπουλου, με τα έσοδα των δικαιωμάτων ουσιαστικά να διπλασιάζονται και να φτάνουν τα 74.300.000 ευρώ. Τα εμπορικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 11.900.000 ευρώ, παρά την μακρόχρονη συμφωνία που υπάρχει με την εταιρία αθλητικών δικαιωμάτων "Infront Germany" για τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του γηπέδου της ομάδας. Τα έσοδα της ημέρας αγώνα αυξήθηκαν μεν κατά 46% (κατά 11.800.000 ευρώ), με τη "Φέλτινς Αρένα" γεμίζει από 61.673 θεατές στα περισσότερα παιχνίδια (1.600.000 ευρώ έσοδα ανά ματς), ωστόσο η έκρηξη υπολοίπων πηγών εσόδων λόγω της προσωρινής επιτυχίας δημιούργησαν μία πλασματική ανωμαλία στην κατανομή των εσόδων κι έτσι οι θεατές προσφέρουν μόλις το 18% των εσόδων της Σάλκε.
Πρόβλεψη: Το 37% των εσόδων από δικαιώματα θα μειωθεί αναπόφευκτα του χρόνου, ελλείψει Champions League, ωστόσο η εμπορική συμφωνία με την "Gazprom" για ακόμα 5 θα αποφέρει συνολικά 75.000.000 ευρώ στα ταμεία του συλλόγου. Σε συνδυασμό με την αύξηση των γερμανικών θέσεων για την κορυφαία διασυλλογική διοργάνωση, η Σάλκε έχει όλα τα φόντα να αντιστρέψει την κατάσταση μετά την διαφαινόμενη κάμψη της επόμενης σεζόν.
11 (12). Τότεναμ: 181.000.000 ευρώ

Η πορεία της Τότεναμ μέχρι τα προημιτελικά του Champions League στην "παρθενική" εμφάνισή της στη διοργάνωση αποτυπώθηκε και στα οικονομικά του συλλόγου, όπου κατέγραψε έσοδα ρεκόρ, αυξημένα κατά 36% από το 2009-2010. Η μοναδική αυτή κατάσταση απεικονίζεται και στην "πίτα" των εσόδων, αφού παραπάνω από τα μισά (51%) οφείλονται στα δικαιώματα μετάδοσης που αυξήθηκαν κατά 61% και απέφεραν 92.000.000 ευρώ στους "πετεινούς" (εκ των οποίων τα 31.100.000 από την UEFA). Τα έσοδα από τους αγώνες αυξήθηκαν κατά 18% και οφείλονται στα 27 εντός έδρας ματς σε σχέση με τα 24 περσινά και στα sold out του "Γουάιτ Χαρτ Λέιν". Όσο για τα εμπορικά έσοδα, αυξήθηκαν κατά 18%, σε 41.100.000 ευρώ, μετά τις 2 χορηγικές συμφωνίες για τη φανέλα, μία για την Premier League και μία για το Champions League και τα εγχώρια κύπελλα, που συνολικά καταβάλλουν στους Λονδρέζουν με 16.100.000 ευρώ το χρόνο.
Πρόβλεψη: Η απουσία από το φετινό Champions League θα στερήσει θέσεις από την ομάδα του Χάρι Ρέντναπ, αν και υπέγραψε 5ετή συμφωνία με την "Under Armour" που θα τεθεί σε ισχύ το 2012-2013. Το σημαντικότερο πρόβλημα είναι το γηπεδικό, αφού είναι μόλις το 10ο μεγαλύτερο στην Premier League (χωρητικότητα 36.240 θεατές), αλλά δεν επιλύθηκε με το Ολυμπιακό Στάδιο του Λονδίνου.
12 (11). Μάντσεστερ Σίτι: 169.600.000 ευρώ

Το οικονομικό "θαύμα" που συντελείται στη Μάντσεστερ Σίτι είναι ουσιαστικά απόρροια εσόδων που δεν λογίζονται σε αυτή τη λίστα, δηλαδή τα χρήματα που έχουν "μεταγγιστεί" από τις πετρελαιοπηγές του σεΐχη Μανσούρ. Παρ' όλα αυτά, σε μία σεζόν που οι "πολίτες" περιορίστηκαν στο Europa League και στην 3η θέση του πίνακα της βαθμολογίας, οι ρυθμοί αύξησης των εσόδων είναι αξιόλογοι. Συνολικά η αύξηση αγγίζει το 22%, έστω κι αν ο σύλλογος έχασε μία θέση στην κατάταξη. Μόνο τα εμπορικά έσοδα, με δεκάδες συμφωνίες να αρχίζουν από φέτος, αυξήθηκαν κατά 24% και άγγιξαν τα 64.000.000 ευρώ, έχοντας τριπλασιαστεί τα τελευταία 2 χρόνια. Τα δικαιώματα μετάδοσης αυξήθηκαν κατά 27% λόγω του καλύτερου πλασαρίσματός τους στην ιστορία της Premier League και την κατάκτηση του κυπέλλου Αγγλίας, με το Europa League να αποφέρει μόλις 6.100.000 ευρώ. Η μικρότερη ανάπτυξη εντοπίζεται στα έσοδα της ημέρας αγώνα, μόλις 9%, έστω κι αν η προσέλευση αυξάνεται και η πληρότητα του "Ιτιχάντ" για το 2010-2011 άγγιξε το 96% (μ.ό. 45.880 θεατές).
Πρόβλεψη: Η παρουσία στο Champions League, η ενδεχόμενη κατάκτηση του πρωταθλήματος και η νέα 10ετής πολυεπίπεδη συμφωνία με την "Etihad Airways" αναμένεται να εκτοξεύσουν τη Σίτι στο τοπ-10 της επόμενης λίστας.
13 (10). Γιουβέντους: 153.900.000 ευρώ

Η αποτυχία της "γηραιάς κυρίας" να προκριθεί από τους ομίλους του Europa League και η κακή πορεία στη Serie A επέφερε αισθητή μείωση των εσόδων, κατά 25%, με συνέπεια ο σύλλογος να φύγει από το τοπ-10 και να απομακρυνθεί από τις ομάδες του Μιλάνου. Η UEFA μεταβίβασε μόλις 1.800.000 ευρώ στο Τορίνο, σε σχέση με τα 22.600.000 ευρώ του 2009-2010, ενώ από τα τηλεοπτικά δικαιώματα της Serie A οι "μπιανκονέρι" έχασαν κι άλλα χρήματα, με συνέπεια τα έσοδα σε αυτόν τον τομέα να πέσουν από τα 88.700.000 ευρώ σε 43.800.000 ευρώ. Ο εν λόγω τομέας είναι και ο πλέον βασικός για τη Γιουβέντους, αφού αντιπροσωπεύει το 57% των συνολικών εσόδων της, μιας και η βάση των φιλάθλων ελλείψει ιδιόκτητου γηπέδου ποτέ δεν προσέφερε μεγάλα ποσά στα ταμεία. Συγκεκριμένα, δε, το 2010-2011, αυτά τα έσοδα μειώθηκαν κατά 31%, με τη Γιουβέντους να εισπράττει μόλις 500.000 ευρώ ανά εντός έδρας παιχνίδι. Στο εμπορικό σκέλος, παρουσιάστηκε αύξηση μόλις 2.000.000 ευρώ στα έσοδα, παρότι ο σύλλογος απέκτησε 2 χορηγούς για τη φανέλα, έναν για τα εντός έδρας ματς και έναν για τα εκτός έδρας.
Πρόβλεψη: Η μετακίνηση στο νέο γήπεδό της θα φέρει σημαντική άνοδο στα έσοδα της Γιουβέντους από τις ημέρες αγώνα και στα εμπορικά έσοδα, τα τελευταία, όμως, θα υποστούν σοβαρό πλήγμα εξαιτίας της απουσίας από τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Μοναδική σταθερά, τα 12.400.000 ευρώ που προσφέρει ετησίως η "Nike" μέχρι το 2015-2016.
14 (15). Μαρσέιγ: 150.400.000 ευρώ

Παρότι έχασε τα "σκήπτρα" στο γαλλικό πρωτάθλημα, η Μαρσέιγ προσπέρασε τη Λιόν στα έσοδα και είναι πλέον η κορυφαία ομάδα της χώρας για πρώτη φορά μετά από 7 χρόνια, με έσοδα αυξημένα κατά 9.300.000 ευρώ. Σημαντικό ρόλο έπαιξε η πρόκριση από τη φάση των ομίλων του Champions League, με συνέπεια να αποσπάσει 25.100.000 ευρώ από την UEFA και συνολικά να αυξήσει κατά 7.400.000 ευρώ τα έσοδα από δικαιώματα, που αντιπροσωπεύουν το 52% των συνολικών εσόδων. Αυτή η οικονομική ανισορροπία διατηρείται εις βάρος των εσόδων από τη μέρα αγώνα, τα οποία αυξήθηκαν μόλις κατά 400.000 ευρώ, παρότι οι Μασσαλοί είναι η ομάδα με τη μεγαλύτερη υποστήριξη στη Ligue 1 (51.081 θεατές μ.ό.). Στο ίδιο επίπεδο κυμάνθηκε η αύξηση στα εμπορικά έσοδα, που έφτασαν τα 46.600.000 ευρώ, στην πρώτη χρονιά χορηγίας από την "BetClic".
Πρόβλεψη: Η ολοκλήρωση των εργασιών της ανακαίνισης του "Βελοντρόμ", που στέρησε εισιτήρια από την σεζόν 2010-2011 και η αύξηση της χωρητικότητάς του σε 67.000 θεατές θα βοηθήσει τα έσοδα της Μαρσέιγ, όπως επίσης η συμφωνία με την "Intersport" που αρχίζει το 2012-2013.
15 (18). Ρόμα: 143.500.000 ευρώ

Η επιστροφή της Ρόμα στο Champions League της προσέφερε καλύτερο πλασάρισμα κατά 3 θέσεις στη λίστα, έστω κι αν στο πρωτάθλημα περιορίστηκε στην 6η θέση. Τα έσοδα από τις ημέρες αγώνα έπεσαν κατά 7%, αφού η προσέλευση μειώθηκε κατά 15%, αλλά αυτή η μεταβολή ουσιαστικά διαγράφηκε από τη μεγάλη εξάρτηση του συλλόγου από τα δικαιώματα. Το 64% των εσόδων των "τζιαλορόσι" αφορούν αυτήν την κατηγορία (μεγαλύτερο ποσοστό από κάθε άλλη ομάδα) και η αύξηση κατά 25.500.000 ευρώ παρέσυρε θετικά όλο το σύνολο. Μόνο από την UEFA, η Ρόμα εισέπραξε 30.100.000 ευρώ, σε σχέση με τα 2.400.000 που είχε πάρει το 2009-2010 για το Europa League. Ούτε η μείωση κατά 3.300.000 ευρώ στα εμπορικά έσοδα έπαιξε κάποιο ρόλο στη γενική εικόνα των Ρωμαίων.
Πρόβλεψη: Η Ρόμα πλέον δεν ανήκει στα χέρια της οικογένειας Σένσι και οι πολυάριθμες μεταγραφές του καλοκαιριού αναμένεται να φέρουν καλύτερες εμπορικές συμφωνίες. Η πιο σπουδαία αναμένεται να έλθει το καλοκαίρι του 2013, όταν τελειώνει η χορηγία της "Wind" στη φανέλα που προσφέρει μόλις 6.000.000 ευρώ ετησίως. Επιπροσθέτως, εάν η Ρόμα μετακομίσει στο δικό της γήπεδο έως το 2014 όπως τη θέλουν αρκετά σενάρια, θα έχει τη δυνατότητα να ανακάμψει από την επερχόμενη πτώση που θα ακολουθήσει τη φετινή σεζόν, λόγω της απουσίας το Champions League.
16 (-). Ντόρτμουντ: 138.500.000 ευρώ

Οι Γερμανοί επέστρεψαν στη Football Money League μετά την επιστροφή τους στην κορυφή της Γερμανίας, που τους βοήθησε να σημειώσουν ρεκόρ εσόδων, αυξημένα κατά 32% από την προηγούμενη σεζόν. Τα εμπορικά έσοδα, που στη Γερμανία συνηθίζεται να αποτελούν την κύρια πηγή εσόδων, αυξήθηκαν κατά 18.000.000 ευρώ, με τη μακροχρόνια κι επικερδή συμφωνία με την "Sportfive" να θέτει τις βάσεις γι' αυτήν την εξέλιξη. Τα έσοδα της ημέρας αγώνα των Βεστφαλών περιλαμβάνουν ένα οξύμωρο, αφού πρόκειται για την ομάδα με τον περισσότερο κόσμο στο γήπεδο μετά την Μπαρτσελόνα (78.416 θεατές), αλλά τα πολύ φθηνά εισιτήρια, ειδικά στο νότιο πέταλο που φιλοξενεί 25.000 θεατές, της αποφέρουν μόλις 1.300.000 ευρώ ανά αγώνα και ως εκ τούτου χαμηλά έσοδα σε αυτήν την κατηγορία. Τα δικαιώματα μετάδοσης απέφεραν 11.000.000 περισσότερα στα ταμεία της ομάδας, κυρίως λόγω της επιστροφής στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις (το Europa League της απέφερε 4.500.000 ευρώ).
Πρόβλεψη: Η παρουσία στο Champions League, παρότι σύντομη, θα αυξήσει τον πήχη των εσόδων από τα δικαιώματα, ενώ η ενεργοποίηση των μπόνους στις χορηγίες από την κατάκτηση του πρωταθλήματος και η αντικατάσταση της "Kappa" από την "Puma" to 2012-2013 θα προσφέρουν περισσότερα έσοδα στο γερμανικό σύλλογο.
17 (14). Λιόν: 132.800.000 ευρώ

Η 7η σερί παρουσία των "γκον" στη λίστα συνεπάγεται με απώλεια 3 θέσεων και μειωμένα έσοδα κατά 13.300.000 ευρώ. Αυτή η κάμψη οφείλεται στη μικρότερη επιτυχία στο Champions League σε σχέση με τα ημιτελικά του 2009-2010, που επέφερε πτώση στα έσοδα από τα δικαιώματα κατά 8.600.000 ευρώ (τα 6.700.000 ευρώ από τα λιγότερα χρήματα της UEFA). Η Λιόν έδωσε 3 λιγότερα εντός έδρας παιχνίδια με συνέπεια να μειωθούν και τα έσοδα από τις ημέρες αγώνα κατά 23%, ενώ μείωση παρατηρήθηκε και στην προσέλευση (από 35.767 σε 35.266 θεατές). Μετά τις απώλειες 6.200.000 ευρώ στα έσοδα του 2009-2010 στο εμπορικό κομμάτι, η εικόνα βελτιώθηκε την επόμενη χρονιά, με αύξηση 1.300.000 ευρώ, χάρη στη 10ετή συμφωνία με την "Adidas" και την επέκταση της χορηγίας της "BetClic", με διαφήμιση στα εκτός έδρας παιχνίδια.
Πρόβλεψη: Με τη μεταμόρφωση της Παρί Σεν Ζερμέν, η πρόκριση στο Champions League γίνεται ακόμα πιο δύσκολη για τη Λιόν, η οποία θα χάσει έδαφος εφόσον μείνει εκτός "νυμφώνος" την επόμενη σεζόν. Έδαφος που δεν πρόκειται να κερδίσει μέχρι να μετακομίσει στο νέο γήπεδό της, το "Σταντ ντε Λιμιέρ", που είναι προγραμματισμένο να ανοίξει το 2014.
18 (13). Αμβούργο: 128.800.000 ευρώ

Η απουσία από το Champions League και η 8η θέση στη Bundesliga υποβιβάσε το Αμβούργο κατά 5 θέσεις στη Football Money League, αφού υπέστη απώλεια εσόδων ύψους 17.400.000 ευρώ. Τα εμπορικά έσοδα δέχθηκαν μεγάλες πιέσεις κι εν τέλει υποχώρησαν κατά 5% (2.900.000 ευρώ), αν και συγκρατήθηκαν από την επέκταση της συμφωνίας με την "Emirates" για τη φανέλα που τελειώνει το 2014-2015 και τα 6ετή δικαιώματα για την ονομασία του γηπέδου από την "Imtech", που αξίζει 4.200.000 ετησίως μέχρι το 2015-2016. Μεγάλη πτώση σημείωσαν και τα έσοδα από την ημέρα αγώνα, κατά 15%, με το Αμβούργο να δίνει 9 λιγότερα εντός έδρας παιχνίδια σε σχέση με το 2009-2010, όταν έφτασε μέχρι τα ημιτελικά του Europa League. Αν και η πληρότητα του γηπέδου παρέμεινε υψηλή (95%), τα έσοδα ανά ματς έπεσαν από τα 2.500.000 ευρώ σε 1.900.000 ευρώ. Όσο για τα δικαιώματα μετάδοσης, τα 26.700.000 ευρώ (με την UEFA να μην αποδίδει τίποτα στο σύλλογο) αντιπροσωπεύουν το μικρότερο ποσό από όλες της ομάδες της Football Money League.
Πρόβλεψη: Το φετινή πάθημα δεν έγινε μάθημα για το Αμβούργο, που βολοδέρνει στο μέσο της βαθμολογίας της Bundesliga και διακινδυνεύει να περάσει ακόμα μία σεζόν χωρίς ευρωπαϊκή πρόκληση και χρήματα από την UEFA, με συνέπεια να εκτοπιστεί από τη λίστα.
19 (-). Βαλένθια: 116.800.000 ευρώ

Μετά από 3 χρόνια απουσίας, η Βαλένθια επιστρέφει στη λίστα παρουσιάζοντας αύξηση εσόδων κατά 18% (17.500.000 ευρώ). Η οικονομική "τρύπα" που υπερβαίνει τα 300.000.000 ευρώ και οι πωλήσεις των "αστέρων" της δεν στάθηκαν αρκετές για να πτοήσουν αγωνιστικά τις "νυχτερίδες" που είναι η καλύτερη ομάδα της Ισπανίας, μιας και αυτές του clasico βρίσκονται σε διαφορετικό επίπεδο. Η επιστροφή τους στο Champions League οδήγησε σε απότομη αύξηση των εσόδων (42%) στον τομέα των δικαιωμάτων μετάδοσης, που πλέον συμμετέχουν σε ποσοστό 57% στα συνολικά έσοδα. Μόνο από την UEFA, οι Ισπανοί έλαβαν 19.000.000 ευρώ περισσότερα σε σχέση με το 2009-2010 και το Europa League. Η αύξηση των εσόδων στις ημέρες αγώνα μεταφράζεται σε μόλις 900.000 ευρώ, αφού ο σύλλογος έδωσε 3 παιχνίδια λιγότερα στο "Μεστάγια", όπου μάλιστα σημειώθηκε μεγάλη πτώση στην προσέλευση, από 40.842 θεατές σε 36.540, με έσοδα ανά ματς στο 1.100.000 ευρώ. Όσο για τα εμπορικά έσοδα, πρόκειται για τα λιγότερα από όλες τις ομάδες της λίστας, σημειώνοντας και πτώση 5%.
Πρόβλεψη: Φέτος, στη φανέλα της Βαλένθια εμφανίζεται ο λογαριασμός της στο Twitter, μιας και ήταν μία από τις πολλές ισπανικές ομάδες που δεν βρήκαν χορηγό στην αρχή της σεζόν. Αυτός εντοπίστηκε στο πρόσωπο της ενεργειακής εταιρίας "JinkoSolar", με τη συμφωνία να τίθεται σε ισχύ από τον Ιανουάριο του 2012 και τα έσοδα να προσμετρώνται του χρόνου. Όσο για το νέο γήπεδο, το χρονοδιάγραμμα κάνει λόγο για το 2014, οι προβλέψεις για πολλά χρόνια αργότερα, όταν θα κλείσουν οι "τρύπες".
20 (-). Νάπολι: 114.900.000 ευρώ

Η επάνοδος της Νάπολι στην πρώτη γραμμή της αγωνιστικής επικαιρότητας συνοδεύθηκε με την "παρθενική" συμμετοχή της στη Football Money League. Η "Σταχτοπούτα" της λίστας αύξανε διαρκώς τα έσοδά της, τετραπλασιάζοντάς τα μέσα σε 4 χρόνια και η τελευταία αύξηση της τάξης 23.000.000 ευρώ την έφερε στην ελίτ των οικονομικών δυνάμεων του ποδοσφαίρου. Τα έσοδα από τις μεταδόσεις, που μεταφράζονται στο μισό των συνολικών εσόδων, σχεδόν διπλασιάστηκαν (αύξηση 47%), παρότι η UEFA έδωσε μόλις 2.300.000 ευρώ στους "παρτενοπέι" για την πορεία τους στους 32 του Europa League. Το "καυτό" γήπεδο του "Σαν Πάολο" μετέφρασε τη στήριξή του σε αύξηση εσόδων της ημέρες αγώνα κατά 52% (7.500.000 ευρώ), μιας και το Europa League έδωσε την ευκαιρία για ακόμα 5 εντός έδρας ματς και φυσικά προσελεύσεις άνω των 41.000 θεατών. Όσο για τα εμπορικά έσοδα, συγκρατούνται από την πολυετή συμφωνία με την εταιρία εμφιαλωμένου νερού "Lete".
Πρόβλεψη: Η πετυχημένη παρουσία των Ιταλών στο Champions League θα τους εξακοντίσει σε πολύ υψηλότερες θέσεις, έστω κι αν στη Serie A δύσκολα θα τερματίσουν 3οι όπως το 2010-2011. Παράλληλα, υπέγραψαν συμφωνία με την "MSC Cruises" για χορηγία στη φανέλα μαζί με τη "Lete", αυξάνοντας και σε αυτόν τον τομέα τα έσοδα.

(contra)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου