ΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ ΓΑΝΤΙΑ
ALPHA 21.00
Κωμωδία, 1960 (Α/Μ), 79'
Ελληνική ταινία του Αλέκου Σακελλάριου, με τους Νίκο Σταυρίδη, Μίμη Φωτόπουλο, Μάρω Κοντού.
Ένας ζηλιάρης σύζυγος παρεκτρέπεται, όταν ύστερα από σειρά παρεξηγήσεων οδηγείται σε εξοχική ταβέρνα, όπου πιστεύει ότι βρίσκεται η γυναίκα του με τον εραστή της.
Από τις καλύτερες κωμωδίες παρεξηγήσεων και ένας από τους πιο αξέχαστους β΄ ρόλους (ο Γιάννης Γκιωνάκης ως Μπρίλης) του παλιού ελληνικού κινηματογράφου.
Ένας ζηλιάρης σύζυγος παρεκτρέπεται, όταν ύστερα από σειρά παρεξηγήσεων οδηγείται σε εξοχική ταβέρνα, όπου πιστεύει ότι βρίσκεται η γυναίκα του με τον εραστή της.
Από τις καλύτερες κωμωδίες παρεξηγήσεων και ένας από τους πιο αξέχαστους β΄ ρόλους (ο Γιάννης Γκιωνάκης ως Μπρίλης) του παλιού ελληνικού κινηματογράφου.
ΟΙ ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΣΟΛΟΜΩΝΤΟΣ
STAR 21.00
Περιπέτεια, 2004 (Έγχρ.), 162'
KING SOLOMON’S MINES. Αμερικανική τηλεταινία του Στιβ Μπόγιουμ, με τους Πάτρικ Σουέιζι, Άλισον Ντούντι, Ρόι Μάρσντεν.
Ο Άλαν Κουότερμεϊν αναλαμβάνει να ανακαλύψει έναν άντρα που βρισκόταν στα ίχνη των ορυχείων του Σολομώντα.
Και για να κυλήσουν οι τρεις ώρες αυτής της καρτποσταλικής διασκευής του μυθιστορήματος του Χ. Ράιντερ Χάγκαρντ, προστίθεται ένα ειδύλλιο που κάνει τον σκληροτράχηλο ήρωα… μετροσέξουαλ.
Ο Άλαν Κουότερμεϊν αναλαμβάνει να ανακαλύψει έναν άντρα που βρισκόταν στα ίχνη των ορυχείων του Σολομώντα.
Και για να κυλήσουν οι τρεις ώρες αυτής της καρτποσταλικής διασκευής του μυθιστορήματος του Χ. Ράιντερ Χάγκαρντ, προστίθεται ένα ειδύλλιο που κάνει τον σκληροτράχηλο ήρωα… μετροσέξουαλ.
Ο ΜΕΞΙΚΑΝΟΣ
ΑΝΤ1 21.15
Περιπέτεια, 2001 (Έγχρ.), 113'
THE MEXICAN. Αμερικανική ταινία του Γκορ Βερμπίνσκι, με τους Μπραντ Πιτ, Τζούλια Ρόμπερτς, Τζέιμς Γκαντολφίνι.
Ο Τζέρι, ένας αποτυχημένος τυχοδιώκτης, αναζητά στο Μεξικό ένα ανεκτίμητης αξίας πιστόλι για λογαριασμό του μαφιόζου αφεντικού του και δέχεται εκβιασμό για να εκτελέσει με επιτυχία την αποστολή του.
Ούτε ακριβώς περιπέτεια ούτε και ρομαντική κομεντί, έχει κάτι από το σινεμά του Τζον Χιούστον ή του Σαμ Πέκινπα, αλλά το αποτέλεσμα είναι αμήχανο.
Ο Τζέρι, ένας αποτυχημένος τυχοδιώκτης, αναζητά στο Μεξικό ένα ανεκτίμητης αξίας πιστόλι για λογαριασμό του μαφιόζου αφεντικού του και δέχεται εκβιασμό για να εκτελέσει με επιτυχία την αποστολή του.
Ούτε ακριβώς περιπέτεια ούτε και ρομαντική κομεντί, έχει κάτι από το σινεμά του Τζον Χιούστον ή του Σαμ Πέκινπα, αλλά το αποτέλεσμα είναι αμήχανο.
ALI
(Βαθμολογία Armageddon: 2.5/5)
ALPHA 23.00
Βιογραφική, 2001 (Έγχρ.), 157'
Αμερικανική ταινία του Μάικλ Μαν, με τους Γουίλ Σμιθ, Γιον Βόιτ, Μάριο βαν Πιμπλς.
Η ζωή του πυγμάχου Κάσιους Κλέι, που ασπάστηκε τον ισλαμισμό και μετονομάστηκε σε Μοχάμετ Άλι, επικεντρωμένη στη δεκαετία 1964-1974.
Υπάρχει μια αποσπασματικότητα στην αφήγηση, πολλές σκηνές ιστορικών γεγονότων δεν αναλύονται σε βάθος, ενώ δίνεται μικρή εικόνα της μαγείας του πυγμάχου Άλι πάνω στο ρινγκ. Η ερμηνεία του Γουίλ Σμιθ, πάντως, είναι ομολογουμένως εντυπωσιακή – και κέρδισε, φυσικά, υποψηφιότητα για Όσκαρ.
Η ζωή του πυγμάχου Κάσιους Κλέι, που ασπάστηκε τον ισλαμισμό και μετονομάστηκε σε Μοχάμετ Άλι, επικεντρωμένη στη δεκαετία 1964-1974.
Υπάρχει μια αποσπασματικότητα στην αφήγηση, πολλές σκηνές ιστορικών γεγονότων δεν αναλύονται σε βάθος, ενώ δίνεται μικρή εικόνα της μαγείας του πυγμάχου Άλι πάνω στο ρινγκ. Η ερμηνεία του Γουίλ Σμιθ, πάντως, είναι ομολογουμένως εντυπωσιακή – και κέρδισε, φυσικά, υποψηφιότητα για Όσκαρ.
Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 3/5 - Πρόταση Ημέρας)
ΑΝΤ1 24.00
Δραματική, 2008 (Έγχρ.), 120'
REVOLUTIONARY ROAD. Αμερικανική ταινία του Σαμ Μέντες, με τους Λεονάρντο ντι Κάπριο, Κέιτ Γουίνσλετ, Κάθι Μπέιτς.
«Τα χρόνια του Αϊζενχάουερ, αν έριχνες μια πέτρα από τον γκρεμό, θα την έβλεπες να πέφτει αργά αργά», είχα διαβάσει κάπου για τη δεκαετία που το αμερικανικό όνειρο ήταν λαμπερό, πολύχρωμο και γοητευτικό. Η ράθυμη ζωή των προαστίων, αμπαλαρισμένη στο γκαζόν, στην έγχρωμη τηλεόραση και στην καμπριολέ Cadillac, είχε κατακτήσει την ειδυλλιακή καθημερινότητα και το ευτυχισμένο υποσυνείδητο των κατοίκων της άλλης πλευράς του Ατλαντικού. Πότε πρόλαβε η ντούμπλφας αυτή πραγματικότητα να δείξει το σκοτεινό της πρόσωπο; Το «Revolutionary Road», διάσημο μυθιστόρημα του Ρίτσαρντ Γέιτς πάνω στο σπαρακτικό τέλος των ψευδαισθήσεων της μεταπολεμικής μεσαίας τάξης, διασκευάζεται από τον Τζάστιν Χέιθ (σενάριο) πιστά και προσεκτικά και γίνεται ένα καλογραμμένο οικογενειακό δράμα.
Με σταθερά δραματουργικά βήματα, ο Μέντες περιγράφει γλαφυρά την παγίδα που οι ίδιοι οι Γουίλερ στήνουν στον εαυτό τους, παίζει διακριτικά με το διφορούμενο των (απελευθερωτικών; πλαστών;) επιθυμιών τους, υπογραμμίζει λεπτομέρειες και, χωρίς να αποφεύγει εντελώς τις απλουστεύσεις (ο ρόλος του «τρελού» Τζον), καταγράφει διεισδυτικά το χρονικό μιας προαναγγελθείσης επαναστατικής αποτυχίας. Ο Ρότζερ Ντίκινς φωτογραφίζει εξαιρετικά ένα χρωματιστό, σαν ψεύτικο, ντεκόρ και ζουμάρει με κόκκο στα βυθιζόμενα αργά στη σκοτεινιά πρόσωπα, τα οποία, μία δεκαετία μετά τον «Τιτανικό» ξαναστέκονται δίπλα δίπλα σ’ ένα καινούργιο, λιγότερο διαβόητο αυτήν τη φορά ναυάγιο. Δύο λαμπεροί σταρ που παίζουν με την εικόνα τους (η Γουίνσλετ βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα), κάνοντας τα λόγια του Γέιτς ν’ ακούγονται ανατριχιαστικά αληθινά: «Πολλοί ζουν στο κενό, αλλά χρειάζεται θάρρος για να παραδεχτείς τη ματαιότητα».
«Τα χρόνια του Αϊζενχάουερ, αν έριχνες μια πέτρα από τον γκρεμό, θα την έβλεπες να πέφτει αργά αργά», είχα διαβάσει κάπου για τη δεκαετία που το αμερικανικό όνειρο ήταν λαμπερό, πολύχρωμο και γοητευτικό. Η ράθυμη ζωή των προαστίων, αμπαλαρισμένη στο γκαζόν, στην έγχρωμη τηλεόραση και στην καμπριολέ Cadillac, είχε κατακτήσει την ειδυλλιακή καθημερινότητα και το ευτυχισμένο υποσυνείδητο των κατοίκων της άλλης πλευράς του Ατλαντικού. Πότε πρόλαβε η ντούμπλφας αυτή πραγματικότητα να δείξει το σκοτεινό της πρόσωπο; Το «Revolutionary Road», διάσημο μυθιστόρημα του Ρίτσαρντ Γέιτς πάνω στο σπαρακτικό τέλος των ψευδαισθήσεων της μεταπολεμικής μεσαίας τάξης, διασκευάζεται από τον Τζάστιν Χέιθ (σενάριο) πιστά και προσεκτικά και γίνεται ένα καλογραμμένο οικογενειακό δράμα.
Με σταθερά δραματουργικά βήματα, ο Μέντες περιγράφει γλαφυρά την παγίδα που οι ίδιοι οι Γουίλερ στήνουν στον εαυτό τους, παίζει διακριτικά με το διφορούμενο των (απελευθερωτικών; πλαστών;) επιθυμιών τους, υπογραμμίζει λεπτομέρειες και, χωρίς να αποφεύγει εντελώς τις απλουστεύσεις (ο ρόλος του «τρελού» Τζον), καταγράφει διεισδυτικά το χρονικό μιας προαναγγελθείσης επαναστατικής αποτυχίας. Ο Ρότζερ Ντίκινς φωτογραφίζει εξαιρετικά ένα χρωματιστό, σαν ψεύτικο, ντεκόρ και ζουμάρει με κόκκο στα βυθιζόμενα αργά στη σκοτεινιά πρόσωπα, τα οποία, μία δεκαετία μετά τον «Τιτανικό» ξαναστέκονται δίπλα δίπλα σ’ ένα καινούργιο, λιγότερο διαβόητο αυτήν τη φορά ναυάγιο. Δύο λαμπεροί σταρ που παίζουν με την εικόνα τους (η Γουίνσλετ βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα), κάνοντας τα λόγια του Γέιτς ν’ ακούγονται ανατριχιαστικά αληθινά: «Πολλοί ζουν στο κενό, αλλά χρειάζεται θάρρος για να παραδεχτείς τη ματαιότητα».
ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ
STAR 00.45
Θρίλερ, 2007 (Έγχρ.), 90'
THE LIFE BEFORE HER EYES. Αμερικανική ταινία του Βαντίμ Πέρελμαν, με τους Ούμα Θέρμαν, Ίβαν Ρέιτσελ Γουντ, Μπρετ Κάλεν.
Παίζοντας με το μοτίβο της παράλληλης αφήγησης σε δύο χρόνους, ο Βαντίμ Πέρελμαν («Σπίτι από Άμμο και Ομίχλη») οριοθετεί το πεδίο ενός αλαφροΐσκιωτου θρίλερ, βασισμένου στο βιβλίο της Λόρα Κάσισκε. Είναι η ιστορία της ατίθασης και απελευθερωμένης ερωτικά Νταϊάνα –σε αντίθεση με τη συντηρητική και θρησκευόμενη κολλητή της–, η οποία στιγματίστηκε για μια ζωή από το αιματηρό μακελειό που έγινε στο σχολείο της, με αποτέλεσμα να χάνει την επαφή της με την πραγματικότητα ακόμη και ύστερα από δεκαπέντε χρόνια.
Έτσι, παρακολουθούμε σε μόνιμη αντιπαραβολή μια αποσβολωμένη Ούμα Θέρμαν να βλέπει οράματα που διαταράσσουν την αστική καθημερινότητά της και μια τολμηρή έφηβη Ίβαν Ρέιτσελ Γουντ να προσπαθεί να πείσει τους πάντες για την κατά βάθος ευαίσθητη ψυχή της. Η επιτήδευση ξεχειλίζει από παντού: τόσο από τα καταφανή ηθικοπλαστικά μηνύματα (ξελογιάστρα 15χρονη λολίτα VS θρησκευόμενη συνομήλικη που εκπροσωπεί το συντηρητικό πρόσωπο της Αμερικής), όσο και από μια ανέμπνευστη σκηνοθεσία που εκμεταλλεύεται εφετζίδικα, αλλά ξεπερασμένα κολπάκια προκειμένου να χτίσει σασπένς με το να θολώνει τα νερά ως προς το «ποιος είναι ποιος».
Παίζοντας με το μοτίβο της παράλληλης αφήγησης σε δύο χρόνους, ο Βαντίμ Πέρελμαν («Σπίτι από Άμμο και Ομίχλη») οριοθετεί το πεδίο ενός αλαφροΐσκιωτου θρίλερ, βασισμένου στο βιβλίο της Λόρα Κάσισκε. Είναι η ιστορία της ατίθασης και απελευθερωμένης ερωτικά Νταϊάνα –σε αντίθεση με τη συντηρητική και θρησκευόμενη κολλητή της–, η οποία στιγματίστηκε για μια ζωή από το αιματηρό μακελειό που έγινε στο σχολείο της, με αποτέλεσμα να χάνει την επαφή της με την πραγματικότητα ακόμη και ύστερα από δεκαπέντε χρόνια.
Έτσι, παρακολουθούμε σε μόνιμη αντιπαραβολή μια αποσβολωμένη Ούμα Θέρμαν να βλέπει οράματα που διαταράσσουν την αστική καθημερινότητά της και μια τολμηρή έφηβη Ίβαν Ρέιτσελ Γουντ να προσπαθεί να πείσει τους πάντες για την κατά βάθος ευαίσθητη ψυχή της. Η επιτήδευση ξεχειλίζει από παντού: τόσο από τα καταφανή ηθικοπλαστικά μηνύματα (ξελογιάστρα 15χρονη λολίτα VS θρησκευόμενη συνομήλικη που εκπροσωπεί το συντηρητικό πρόσωπο της Αμερικής), όσο και από μια ανέμπνευστη σκηνοθεσία που εκμεταλλεύεται εφετζίδικα, αλλά ξεπερασμένα κολπάκια προκειμένου να χτίσει σασπένς με το να θολώνει τα νερά ως προς το «ποιος είναι ποιος».
Ο ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ
STAR 02.30
Πολιτική, 1972 (Έγχρ.), 110'
THE CANDIDATE. Αμερικανική ταινία του Μάικλ Ρίτσι, με τους Ρόμπερτ Ρέντφορντ, Πίτερ Μπόιλ, Μέλβιν Ντάγκλας.
Ένας ιδεαλιστής και φιλελεύθερος δικηγόρος διεκδικεί τη θέση του γερουσιαστή της Καλιφόρνια. Αλλά ενώ διατείνεται ότι δεν θα κάνει κανένα συμβιβασμό, σύντομα διαπιστώνει ότι αυτοί που κινούν τα νήματα της προεκλογικής εκστρατείας είναι οι μάνατζερ της διαφήμισης.
Βραβευμένος με Όσκαρ σεναρίου, ο «Υποψήφιος» είναι η πρώτη αμερικανική ταινία που δείχνει τόσο καθαρά τους φανερούς και κρυφούς πρωταγωνιστές των προεκλογικών παιχνιδιών.
Ένας ιδεαλιστής και φιλελεύθερος δικηγόρος διεκδικεί τη θέση του γερουσιαστή της Καλιφόρνια. Αλλά ενώ διατείνεται ότι δεν θα κάνει κανένα συμβιβασμό, σύντομα διαπιστώνει ότι αυτοί που κινούν τα νήματα της προεκλογικής εκστρατείας είναι οι μάνατζερ της διαφήμισης.
Βραβευμένος με Όσκαρ σεναρίου, ο «Υποψήφιος» είναι η πρώτη αμερικανική ταινία που δείχνει τόσο καθαρά τους φανερούς και κρυφούς πρωταγωνιστές των προεκλογικών παιχνιδιών.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου