Κυριακή 24 Μαρτίου 2013

Ποια ταινία να δείτε σήμερα στην TV


ΠΩΣ ΝΑ ΧΩΡΙΣΕΤΕ ΣΕ 10 ΜΕΡΕΣ

ANT1 21.00
Κομεντί, 2003 (Έγχρ.), 116'

HOW TO LOSE A GUY IN 10 DAYS. Αμερικανική ταινία του Ντάνιελ Πέτρι, με τους Κέιτ Χάντσον, Μάθιου ΜακΚόναχι, Άνταμ Γκόλντμπεργκ.

Επηρμένος γυναικοκατακτητής βάζει στοίχημα ότι θα καταφέρει να τον ερωτευτεί θανάσιμα μια γυναίκα που θα επιλέξει τυχαία. Δυστυχώς επιλέγει την Άντι, η οποία πρέπει να κάνει έναν άντρα να την ερωτευτεί, αλλά στη συνέχεια να τη χωρίσει μέσα σε 10 μέρες.

Αυτή η κομεντί παρεξηγήσεων δεν λειτουργεί: κι ίσως να φταίει η «κατινιά» των καταστάσεων, ίσως η απουσία χημείας μεταξύ των δύο πρωταγωνιστών, ίσως ότι υπάρχουν οι διαχρονικές ταινίες του ζεύγους Ντόρις Ντέι και Ροκ Χάντσον.



ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ

STAR 21.00
Ιστορική, 1971 (Έγχρ.), 122'

Ελληνική ταινία του Ερρίκου Ανδρέου, με τους Δημήτρη Παπαμιχαήλ, Κάτια Δανδουλάκη, Αλέκο Αλεξανδράκη.

Η ζωή και ο θάνατος του ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης.

Εκεί που πας να πάρεις την ταινία στα σοβαρά, ξεπετάγονται από τα ταμπούρια τους οι τσολιάδες με τις ατσαλάκωτες και φρεσκοπλυμένες φουστανέλες τους, για να σου υπενθυμίσουν πού ακριβώς βρίσκεσαι.


ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΗΡΕΜΙΑΣ

MEGA 21.15
Κωμωδία, 2003 (Έγχρ.), 101'

ANGER MANAGEMENT. Αμερικανική ταινία του Πίτερ Σίγκαλ, με τους Τζακ Νίκολσον, Άνταμ Σάντλερ, Μαρίζα Τομέι.

Εξαιτίας μιας παρεξήγησης, ο Ντέιβ αναγκάζεται να παρακολουθήσει μαθήματα καταπολέμησης του θυμού με τον ειδικό δρ. Ράιντελ. Μόνο που αυτός αποδεικνύεται ένας εκκεντρικός χαρακτήρας που επεμβαίνει στην προσωπική ζωή του Ντέιβ.

Τυπική κωμωδία που βασίζεται στο κοντράστ δύο διαφορετικών μεταξύ τους ηθοποιών. Η διεκπεραιωτική σκηνοθεσία του Πίτερ Σίγκαλ δεν βοηθά τα πράγματα, το φινάλε αποδεικνύεται σαχλό και το μόνο που δίνει ξεχωριστή νότα στην ταινία είναι κάποιοι γκεστ σταρ.


ALI

ΕΤ3 23.00
Βιογραφική, 2001 (Έγχρ.), 157'

Αμερικανική ταινία του Μάικλ Μαν, με τους Γουίλ Σμιθ, Γιον Βόιτ, Μάριο Βαν Πιμπλς.

Η ζωή του πυγμάχου Κάσιους Κλέι, που ασπάστηκε τον ισλαμισμό και μετονομάστηκε σε Μοχάμετ Άλι, επικεντρωμένη στη δεκαετία 1964-1974.

Υπάρχει μια αποσπασματικότητα στην αφήγηση, πολλές σκηνές ιστορικών γεγονότων δεν αναλύονται σε βάθος, ενώ δίνεται μια μικρή εικόνα της μαγείας του πυγμάχου Άλι πάνω στο ρινγκ. Η ερμηνεία του Γουίλ Σμιθ πάντως είναι ομολογουμένως εντυπωσιακή – και κέρδισε φυσικά υποψηφιότητα για Όσκαρ.


ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ

(Βαθμολογία Armageddon: 2/5)

ALPHA 23.00
Δραματική, 2009 (Έγχρ.), 130'

Ελληνική ταινία του Παντελή Βούλγαρη, με τους Γιώργο Αγγέλκο, Χρήστο Καρτέρη, Άννα Παρτσάνη.

Το 1949, τρίτη και τελευταία χρονιά του Εμφυλίου πολέμου, ο Βλάσης και ο Ανέστης, δυο νεαρά αδέρφια, πολεμούν στα βουνά της Δυτικής Μακεδονίας σε αντίπαλα στρατόπεδα. Ο Βούλγαρης έχει την ικανότητα να συγκινεί ακόμα κι όταν αγκαλιάζει μελοδραματικές καταστάσεις (ο Θανάσης Βέγγος σαν παππούς που ζητάει το πτώμα του εγγονού του για να το θάψει), ξέρει πώς να ζωντανεύει χαρακτήρες, βγάζοντάς τους από σχήματα κι απλοποιήσεις (ο ανθυπολοχαγός, η πολυβολήτρια Γιαννούλα). Όταν μένει εστιασμένος στο δράμα των προσώπων και μόνο σ’ αυτό, όπως στο «Προξενιό της Άννας», στις «Ήσυχες μέρες του Αυγούστου», σ’ ένα μεγάλο βαθμό στα «Πέτρινα Χρόνια», καταφέρνει να μας παρασύρει.

Όταν, όμως, ανοίγει τη ματιά του στον ιστορικό σχολιασμό μένει συχνά μετέωρος, παγιδευμένος σ’ έναν αχρωμάτιστο και ουδέτερο ανθρωπισμό. Ερμηνεία της Ιστορίας χωρίς πολιτική –και φυσικά όχι κομματική– θέση δεν υπάρχει. Όπως και στο «Χάππυ Νταίη», όμως, αυτό που συναντάμε στην «Ψυχή Βαθιά» είναι μια αόριστη καταγγελία της βίας και της φρίκης του πολέμου. Αντάρτες και στρατιώτες, δεξιοί κι αριστεροί, όλοι τους είναι καλοί και πατριώτες, παγιδευμένοι από τους απάνθρωπους Αμερικανούς σ’ ένα ανόητο μακελειό. Η συμφιλίωση (θυμηθείτε το τελευταίο πλάνο του «Χάππυ Νταίη») και η απώθηση των τραυμάτων έρχεται ως η μόνη, ιδεολογικά ουδέτερη και δραματουργικά απλοϊκή απάντηση. Συνοδευμένη από ακόμη ένα ποιητικό δίστιχο, συμπληρώνει την εικόνα μιας συναισθηματικά στρατευμένης ταινίας που διστάζει να διαλέξει πολιτικό, αλλά όχι και κινηματογραφικό στρατόπεδο.


ΟΙ ΣΗΜΑΙΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ

STAR 23.45
Πολεμική, 2006 (Έγχρ.), 132'

FLAGS OF OUR FATHERS. Αμερικανική ταινία του Κλιντ Ίστγουντ, με τους Ράιαν Φελίπε, Μπάρι Πέπερ, Άνταμ Μπιτς.

Η φωτογραφία της ύψωσης της αστερόεσσας στην Ίβο Ζίμα αναπτερώνει το ηθικό των Αμερικανών μετά το Περλ Χάρμπορ. Τρεις από τους επιζώντες στρατιώτες της φωτογραφίας καλούνται στην πατρίδα για να «πουλήσουν» την εικόνα του ήρωα. Είναι όμως όντως ήρωες;

Σε επίκαιρη στιγμή, ο Κλιντ Ίστγουντ στοχάζεται πάνω στην έννοια του (πολεμικού) ηρωισμού, αναφερόμενος σε μια αληθινή ιστορία που καταδεικνύει ότι ο «ήρωας» είναι εντέλει μια κατασκευασμένη έννοια των μίντια. Υπάρχει ένας διφορούμενος λόγος καταδίκης του πολέμου, όχι όμως και του εθνικού καθήκοντος να πολεμήσεις για την πατρίδα. Είναι ενδιαφέρον ότι το δεύτερο μέρος, τα «Γράμματα από την Ίβο Ζίμα», παρουσιάζουν την ίδια μάχη από την πλευρά των Ιαπώνων.


ΜΕΡΕΣ ΘΥΜΟΥ

(Βαθμολογία Armageddon: 3/5)

ΝΕΤ 00.30
Δραματική, 2008 (Έγχρ.), 130'

FLAMMEN & CITRONEN. Δανέζικη ταινία του Όλε Κρίστιαν Μάντσεν, με τους Μαντς Μίκελσεν, Θούρε Λίντχαρντ, Στίνε Στένγκαντε.

Τυπικό ιστορικό δράμα, το οποίο –χωρίς να αποφεύγει τις συμβάσεις του «βασισμένου σε αληθινά γεγονότα» κινηματογραφικού είδους– επιβεβαιώνει πως η (μεγάλη) διαφορά κρύβεται συχνά στις (μικρές) λεπτομέρειες^ αυτές που γνωρίζει απέξω και ανακατωτά μια στιβαρή κινηματογραφία όπως η δανέζικη, η οποία παραδίδει εδώ μαθήματα σχεδιασμού, οργάνωσης κι εκτέλεσης παραγωγής. Ήρωες της βραχύβιας δανέζικης αντίστασης (1943-45), οι Φλέιμ και Σιτρόν ξεκινούν έναν καθαρό πόλεμο που σύντομα θα εξελιχτεί σε βρόμικο παιχνίδι.

Ο Μάντσεν περιγράφει γρήγορα και με ακρίβεια τον ιστορικό περίγυρο που διαμορφώνει την ψυχολογία και τα κίνητρα των χαρακτήρων. Στήνει κατόπιν το δαιδαλώδες πλαίσιο από πληροφορίες, υποψίες και μυστικά που περισφίγγει το συνωμοτικό, παράνομο κόσμο τους. Έτοιμος πλέον, απλώνει σιγά σιγά το δίχτυ που θα παγιδεύσει τους πρωταγωνιστές του σ’ έναν αιματοβαμμένο κύκλο όπου αλήθεια και ψέμα, αφοσίωση και προδοσία, θύτες και θύματα γίνονται ένα. Έτσι, το ηρωικό έπος του μετατρέπεται σ’ έναν υπαρξιακό εφιάλτη, όπου το πιο αναμενόμενο κλισέ αποκτά δραματικό νόημα και βάθος, ο σκηνοθετικός ρεαλισμός και οι έξοχα συμπληρωματικές ερμηνείες των Λίντχαρντ - Μίκελσεν ενισχύουν τη συγκίνηση και τα ερωτήματα ξεπηδούν βασανιστικά: πόσο υψηλό είναι το τίμημα της ελευθερίας; Πόσο μακριά βρίσκονται το καλό από το κακό και ο ιερός σκοπός από τα αποτρόπαια μέσα; Μια δανέζικη κινηματογραφική έκπληξη κρύβει μερικές ελάχιστα κοινότοπες απαντήσεις.


Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΗΣ ΜΠΕΤΙ ΠΕΪΤΖ

MEGA 01.15
Βιογραφική, 2005 (Έγχρ.), 91'

THE NOTORIOUS BETTIE PAGE. Αμερικανική ταινία της Μαίρη Χάρον, με τους Γκρέτσεν Μολ, Κρις Μπάουερ, Σάρα Πόλσον.

Η ζωή της βασίλισσας του pin-up ζωντανεύει από τη σκηνοθέτιδα του «American Psycho».

Τα μικρά επεισόδια από την άνοδο μέχρι την πτώση αυτού του κατά λάθος sex symbol της δεκαετίας του ’50 επιμένουν στην αφελή προσωπικότητα της ηρωίδας, αλλά αυτή η αποστασιοποίηση λειτουργεί εις βάρος μιας αποκαλυπτικής μοναχά ως προς τη σάρκα ταινίας. Η Γκρέτσεν Μολ διασώζει με την ερμηνεία της το θρύλο του ονόματος.


ΕΚΠΤΩΤΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ 

ET3 02.00
Δραματική, 2005 (Έγχρ.), 98'

MELEGIN DUSUSU. Τουρκο-ελληνική ταινία του Σεμίχ Καπλάνογλου, με τους Τουλίν Οζέρ, Μπουντάκ Ακαλίν, Μούσα Καραγκιόζ.

Μια βαλίτσα με τα ρούχα μιας νεκρής θα αλλάξει απρόσμενα τη ζωή μιας νεαρής κοπέλας την οποία κακοποιεί ο πατέρας της. Δεύτερη ταινία του μετέπειτα σκηνοθέτη της τριλογίας του Γιουσούφ («Αυγό», «Γάλα», «Μέλι»), ο «Έκπτωτος Άγγελος» είναι ένα αστικό δράμα που εξερευνά, με πολύ πιο σκοτεινό βλέμμα, τη σύγκρουση παλιού και καινούργιου, την αποξένωση και τις περίπλοκες οικογενειακές σχέσεις στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα της γείτονος, θεματικές που απασχολούν μόνιμα τον Καπλάνογλου.

Αργά, μακράς διάρκειας πλάνα, εκφραστικές σιωπές, μοναχικοί άνθρωποι και μικρές, μα κρίσιμες λεπτομέρειες αποκαλύπτουν ένα βυθισμένο στην απόγνωση κόσμο, δέσμιο της πολιτιστικής, ιστορικής και θρησκευτικής του παράδοσης. Με μουντά, ξεπλυμένα χρώματα και το πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ να ντύνει τις μελαγχολικές εικόνες, ο Τούρκος σκηνοθέτης προσθέτει μια μεταφυσική νότα στο παιχνίδι της ανθρώπινης μοίρας και αποτίνει φόρο τιμής στον αγαπημένο του σκηνοθέτη, τον Αντρέι Ταρκόφσκι.


Η ΕΞΕΓΕΡΣΗ

STAR 02.15
Δραματική, 2007 (Έγχρ.), 98'

BATTLE IN SEATTLE. Αμερικανο-καναδο-γερμανική ταινία του Στούαρτ Τάουνσεντ, με τους Μάρτιν Χέντερσον, Μισέλ Ροντρίγκεζ, Γούντι Χάρελσον.

Το χρονικό των διαδηλώσεων στο Σιάτλ κατά τη διάρκεια της συνόδου του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, που δημιούργησαν κατάσταση χάους στην πόλη.

Με εικόνες αρχείου αλλά και ρεαλιστική αναπαράσταση της εξέγερσης των ακτιβιστικών και πολιτικών ομάδων και της αντιμετώπισής τους από την αστυνομία, ο «ηθοποιός-που-έγινε-σκηνοθέτης» Στούαρτ Τάουνσεντ μεταφέρει πιστά ένα χαοτικό κλίμα, σαν να μυρίζουμε τις αναθυμιάσεις από τα δακρυγόνα. Με την εισαγωγή στις πρακτικές του οργανισμού παίρνει αμέσως θέση εναντίον του, αν και προσπαθεί να δείξει όλες τις πλευρές. Εκεί είναι, ωστόσο, που χάνει την εστίαση στα πρόσωπα.


Η ΜΑΡΓΚΟ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΓΑΜΟ

ΑΝΤ1 02.50
Κομεντί, 2007 (Έγχρ.), 93'

MARGOT AT THE WEDDING. Αμερικανική ταινία του Νόα Μπάουμπαχ, με τους Νικόλ Κίντμαν, Τζένιφερ Τζέισον Λι, Τζακ Μπλακ.

Η Μάργκο (Κίντμαν), μια ευφυής, αλλά κακοπροαίρετη συγγραφέας, πηγαίνει στο γάμο της αδερφής της (Λι), όπου φέρνει την αναστάτωση γιατί αποδοκιμάζει τον Μάλκολμ (Μπλακ), τον άντρα που εκείνη έχει επιλέξει, ακόμη και τον ίδιο της τον γιο που συμπαθεί τον Μάλκολμ.

Σε σενάριο δικό του, ο Μπάουμπαχ («Δεσμοί Διαζυγίου») καταγράφει τη συμπεριφορά δύο γυναικών που καταπιέζουν το συναίσθημα με ένα σαρωτικό κυνισμό, αυτόν που τους επιτρέπει η ευφυία τους. Ποιον ενδιαφέρει άραγε όταν αυτές οι δύο γυναίκες ανήκουν στη μεγαλοαστική τάξη; Πίσω απ’ όσα συμβαίνουν όμως, ο Μπάουμπαχ, χωρίς να απορροφάται από τις απορροφημένες από τον εαυτό τους ηρωίδες, αποκαλύπτει την κωμωδία και τα μικρά δράματα της ζωής σε διάφορες εκφάνσεις της, αφήνοντας στο τέλος την πιο γλυκόπικρη γεύση.

(athinorama)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου