ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ
ΕΤ1 21.00
Ντοκιμαντέρ, 2011 (Έγχρ.), 78'
Ελληνική ταινία του Χρήστου Καρακέπελη.
Αλβανοί, Ινδοί, Τούρκοι, Έλληνες… Οι άνθρωποι που γυρίζουν καθημερινά στην Αθήνα και μαζεύουν πεταμένα παλιοσίδερα τα οποία δίνουν για ανακύκλωση. Αν ένα τηλεοπτικό ρεπορτάζ θα εξαντλούσε το θέμα βάζοντας τους πρωταγωνιστές του να διηγούνται τα πώς και τα γιατί τής μέχρις εδώ πορείας τους –τα λόγια μάς εξηγούν και τους λόγους– ο Χρήστος Καρακέπελης, ως γνήσιος κινηματογραφιστής, αφήνει τις εικόνες να μιλήσουν από μόνες τους.
Ο λόγος, καθαρά συνοδευτικός και ποτέ on camera, λειτουργεί αντιστικτικά, ενισχύει ή υπονομεύει διακριτικά όσα νοήματα κουβαλά το κάδρο. Ένα κάδρο που αποτυπώνει μια διαρκή, επαναλαμβανόμενη καθημερινή ρουτίνα, μια αφανή στους πολλούς πραγματικότητα που έχει πρόσωπο, αλλά όχι όνομα, που ανακυκλώνει ασταμάτητα σιδερένια και ανθρώπινη Πρώτη Ύλη. Παραγκουπόλεις με φόντο την Ακρόπολη, πολυκατοικίες στοιβαγμένες σαν κουτιά όπως τα άχρηστα πλυντήρια το ένα δίπλα στο άλλο (έξυπνο και ιδιαίτερα λειτουργικό το μοντάζ του Γιάννη Χαλκιαδάκη, μόνιμου συνεργάτη του Γιάννη Οικονομίδη), πολύβουοι δρόμοι και μια παγκοσμιοποιημένη, αδυσώπητη αλήθεια που παραμονεύει εκτός κάδρου και ορίζει τους κανόνες του παιχνιδιού. «Μαζεύω ένα σίδερο εδώ, ένα εκεί, αλλά μετά; Αυτός που τα μαζεύει πού τα πάει;» αναρωτιέται ο Σακόλ, μαζί και ο Καρακέπελης, ο οποίος ακολουθεί για λίγο, στην τελευταία, μεγάλη και σιωπηλή σεκάνς της ταινίας, τη διαδρομή ενός φορτηγού γεμάτου «καινούργιες» μπετόβεργες προς έναν «καινούργιο», γεμάτο όνειρα κόσμο. Ακόμη και στον Λίβανο μπορείς να χτίσεις σπίτι με θέα στη θάλασσα…
Ο ΚΑΡΧΑΡΙΟΜΑΧΟΣ
STAR 21.00
Κινούμενα σχέδια, 2004 (Έγχρ.), 90'
SHARK TALE. Αμερικανική ταινία των Μπίμπι Μπέρτζερον, Βίκι Τζένσον και Ρομπ Λέτερμαν.
O Όσκαρ, ένα καυχησιάρικο ψαράκι, παριστάνει τον ατρόμητο καρχαριομάχο και γίνεται ο σταρ της Ψαρούπολης. Στην πραγματικότητα, όμως, έχει σκηνοθετήσει την εξόντωση του φίλου του Λένι, ενός φυτοφάγου καρχαρία που διεκδικεί το δικαίωμα στη διαφορετικότητα, αφού του αρέσει να μασκαρεύεται ως δελφίνι.
Παρότι θεματικά τοποθετημένο σε ένα θαλάσσιο κόσμο, αυτό το ψηφιακό animation της DreamWorks λειτουργεί ως μια σατιρική αντιγραφή του επίγειου κόσμου: η αγαπημένη ταινία των καρχαριών είναι φυσικά τα «Σαγόνια του Καρχαρία», τα ανήλικα ψάρια φοράνε καπελάκια του μπέιζμπολ, η πιο επικερδής επιχείρηση είναι καθαριστήριο φαλαινών κ.ο.κ. Αλλά και όλοι οι κεντρικοί ήρωες, παρότι ψάρια, έχουν ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά που παραπέμπουν άμεσα στους ηθοποιούς που έχουν δανείσει τις φωνές τους – οπότε άλλο ένα μείον η μεταγλωττισμένη βερσιόν που προβάλλεται σήμερα. Η υπόθεση βέβαια είναι αρκετά απλοϊκή, με μηνύματα εναρμονισμένα στο πνεύμα της πολιτικής ορθότητας (αποδεχτείτε το διαφορετικό, δηλαδή έναν…γκέι καρχαρία) και η ταινία, παρότι φαντασμαγορική, δεν έχει μείνει στην ιστορία των ψηφιακών animation.
ΜΙΚΡΟΣ ΣΤΟ ΜΑΤΙ…
MEGA 21.15
Κωμωδία, 2006 (Έγχρ.), 98'
LITTLE MAN. Αμερικανο-καναδική ταινία του Κίνεν Άιβορι Γουέιανς, με τους Μάρλον Γουέιανς, Σον Γουέιανς, Κέρι Ουάσινγκτον.
Ένας νάνος κλέφτης κοσμημάτων παριστάνει το μωρό για να (ξανα)κλέψει ένα διαμάντι.
Ο ορισμός της κακόγουστης κωμωδίας, από τους αδερφούς Γουέιανς οι οποίοι ευθύνονται για το «Scary Movie» και άλλες μεγάλες στο box office και ακόμη μεγαλύτερες στην ανοησία ταινίες.
ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΕΤ1 22.30
Δραματική, 1950 (Α/Μ), 85'
LOS OLVIDADOS. Μεξικανική ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ, με τους Ρομπέρτο Κόμπο, Αλφόνσο Μέχια, Στέλλα Ίντα.
O Χάιμπο, δραπέτης από το αναμορφωτήριο, ηγείται μαζί με το φίλο του Πέντρο μιας συμμορίας ανηλίκων σε φτωχογειτονιά της Πόλης του Μεξικού. Δεν διστάζει να φτάσει μέχρι το έγκλημα, ενώ γίνεται εραστής της μητέρας του Πέντρο, η οποία με τη σειρά της παραδίδει το παιδί της στις αρχές για να το ξεφορτωθεί.
Αυτοεξόριστος από την Ισπανία του Φράνκο, ο Μπουνιουέλ εγκαθίσταται το 1946 στο Μεξικό, όπου ξεκινά μια κανονική σκηνοθετική καριέρα, γυρίζοντας αρχικά ταινίες της ντόπιας εμπορικής παραγωγής, ώσπου να δρέψει τις δάφνες της διεθνούς κριτικής με το «Los Olvidados» που αποτέλεσε μέγα γεγονός και σκάνδαλο στο Φεστιβάλ Κανών 1951. Με πρόσχημα μια κοινωνική θεματολογία, η ταινία αποτελεί την απάντηση ενός σουρεαλιστή στον νεορεαλισμό, με την απεικόνιση μιας αδυσώπητα ρεαλιστικής πραγματικότητας όπου η βία και η ωμότητα αντικαθιστούν τον ουμανισμό, η αθωότητα είναι άγνωστη έννοια ακόμα και στους πιο μικρής ηλικίας ήρωες, στο τέλος της μυθοπλασίας δεν υπάρχει κάποια πορεία προς το έλεος και τον εξαγνισμό κι αν υπάρχει «ομορφιά», αυτή αναδύεται μέσα από το αποτρόπαιο. Η ταινία γυρίστηκε εν μέσω παραιτήσεων μελών του συνεργείου και βίαιων αντιδράσεων από τον μεξικανικό Τύπο εξαιτίας της αρνητικής απεικόνισης των φτωχογειτονιών του Μεξικού αλλά και της καθόλου κολακευτικής εικόνας του συμβόλου της Μεξικάνας μητέρας. Ευτυχώς όμως αγκαλιάστηκε από κάποιους διανοούμενους, τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας στις Κάνες και καθιέρωσε οριστικά και αμετάκλητα το όνομα του Μπουνιουέλ στο διεθνές στερέωμα.
Ο ΧΑΡΙ ΠΟΤΕΡ ΚΑΙ Η ΚΑΜΑΡΑ ΜΕ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ
STAR 22.45
Φαντασίας, 2002 (Έγχρ.), 161'
HARRY POTTER AND THE CHAMBER OF SECRETS. Αμερικανική ταινία του Κρις Κολόμπους, με τους Ντάνιελ Ράντκλιφ, Έμα Γουάτσον, Ρούπερτ Γκριντ.
Παρά τις προειδοποιήσεις, ο Χάρι Πότερ επιστρέφει στο Χόγκουαρτς, όπου αντιμετωπίζει μια σατανική οντότητα η οποία εδρεύει σε ένα μυστικό δωμάτιο της σχολής.
Η πιστή διασκευή του δεύτερου βιβλίου ενθουσιάζει τους fans, αλλά αφήνει σκεπτικούς όσους θα ήθελαν να ζωντανέψει στις εικόνες η χαρισματική φαντασία της Ρόουλινγκ.
ΣΦΑΙΡΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΜΠΡΟΝΤΓΟΥΕΪ
ΕΤ3 23.00
Κομεντί, 1994 (Έγχρ.), 99'
BULLETS OVER BROADWAY. Αμερικανική ταινία του Γούντι Άλεν, με τους Τζον Κιούζακ, Τσαζ Παλμιντέρι, Τζένιφερ Τίλι.
Στη Νέα Υόρκη του 1920 ένας νεαρός θεατρικός συγγραφέας δέχεται να χρίσει πρωταγωνίστρια τού νέου του έργου την ανόητη φιλενάδα ενός γκάνγκστερ.
Αναπόληση με το γνώριμο σατιρικό ύφος του Γούντι Άλεν και το διαρκή προβληματισμό του γύρω από τη δέσμευση του καλλιτέχνη και τη σχέση τέχνης και πραγματικότητας.
ALTER EGO
ALPHA 23.00
Κοινωνική, 2007 (Έγχρ.), 99'
Ελληνική ταινία του Νικόλα Δημητρόπουλου, με τους Σάκη Ρουβά, Ντορέττα Παπαδημητρίου, Δανάη Σκιάδη.
Το δημοφιλές ελληνικό ροκ συγκρότημα Alter Ego ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη για συναυλία. Ο τραγουδιστής, αν και διατηρεί μια κορεσμένη ερωτική σχέση με την τραγουδίστρια του γκρουπ, φλερτάρει επικίνδυνα με την όμορφη οδηγό του πούλμαν. Ο κολλητός του, πάλι, φλερτάρει επικίνδυνα με τα ναρκωτικά.
Όσο το σενάριο εκμηδενίζεται σε κλισέ αναπαραστάσεις τόσο η σκηνοθεσία γίνεται έρμαιο της σεναριακής συνθήκης. Εντέλει, πρόκειται για μια μεγαλόσχημη παραγωγή που υπηρετεί το χολιγουντιανό μοντέλο της διαδοχικής εναλλαγής κωμικού-τραγικού ως το απόλυτο πρότυπο επιτυχίας. Το οξύμωρο είναι ότι σ’ αυτό το εφετζίδικο πλαστό κατασκεύασμα σχεδόν όλες οι ερμηνείες είναι ικανοποιητικές.
Ο ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΗΣ
MEGA 23.15
Περιπέτεια, 1997(Έγχρ.), 107'
THE DEVIL’S OWN. Αμερικανική ταινία του Άλαν Πάκουλα, με τους Μπραντ Πιτ, Χάρισον Φορντ, Μάργκαρετ Κόλιν.
Ένας νεαρός τρομοκράτης του IRA καταφεύγει στην Αμερική, όπου φιλοξενείται από έναν οικογενειάρχη αστυνομικό. Οι δυο άνδρες γρήγορα θα νιώσουν συμπάθεια ο ένας για τον άλλο, όταν όμως ο αστυνομικός ανακαλύπτει την πραγματική ταυτότητα του φιλοξενούμενού του, διχάζεται ανάμεσα στο καθήκον και τη φιλία.
Πολιτικό θρίλερ, που σε επίπεδο πολιτικής αποφεύγει επιδέξια την όποια τοποθέτηση για τα διαδραματιζόμενα στη Βόρειο Ιρλανδία, ενώ σε επίπεδο θρίλερ δεν ξεχωρίζει από μια περιπετειούλα ρουτίνας. Τυπική χολιγουντιανή ταινία με φανταχτερό περιτύλιγμα (βλέπε Μπραντ Πιτ και Χάρισον Φορντ), αλλά χαμηλών προσδοκιών περιεχόμενο.
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΜΕΡΛΙΝ
STAR 02.00
Φαντασίας, 2006 (Έγχρ.), 176'
MERLIN’S APPRENTICE. Αμερικανο-καναδική τηλεταινία του Ντέιβιντ Γου, με τους Σαμ Νιλ, Μιράντα Ρίτσαρντσον, Τζον Ρίρντον.
Το Κάμελοτ πολιορκείται και οδηγείται στην καταστροφή, και μόνο ο μάγος Μέρλιν μπορεί να το σώσει, έχοντας στο πλευρό του έναν νεαρό κλέφτη με μαγικό χάρισμα.
Μια πρωτότυπη ιστορία άσχετη με τους μύθους για τον βασιλιά Αρθούρο, σε μια τηλεταινία που πάσχει σεναριακά αλλά και σε επίπεδο παραγωγής.
ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΤΩΝ ΣΠΗΛΑΙΩΝ
MEGA 02.00
Τρόμου, 2002 ( Έγχρ.), 90'
TEENAGE CAVEMAN. Αμερικανική τηλεταινία του Λάρι Κλαρκ, με τους Άντριου Κίγκαν, Τάρα Σάμπκοφ, Ρίτσαρντ Χίλμαν.
Σε ένα μετα-αποκαλυπτικό μέλλον, μια ομάδα εφήβων μυούνται στο σεξ και τα ναρκωτικά από ένα ζευγάρι που ζει σε σπηλιές.
Τι να θέλει να πει ο προβοκάτορας Λάρι Κλαρκ ξαναγυρνώντας μια ταινία του Ρότζερ Κόρμαν; Μπα, τίποτα. Μάλλον να ικανοποιήσει τη δική του και τη δική μας ηδονοβλεπτική διάθεση ξεγυμνώνοντας τους νεαρούς πρωταγωνιστές του.
(athinorama)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου