ΔΙΠΛΗ ΠΑΓΙΔΑ
ALPHA 21.00
Περιπέτεια, 1999 (Έγχρ.), 108'
ENTRAPMENT. Αμερικανική ταινία του Τζον Άμιελ, με τους Σον Κόνερι, Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς, Βινγκ Ρέιμς.
Μια υπάλληλος ασφαλιστικής εταιρείας προσπαθεί να παγιδέψει τον μεγαλύτερο ληστή έργων τέχνης, προτείνοντάς του να κάνουν μαζί μια εντυπωσιακή ληστεία.
Μια υπάλληλος ασφαλιστικής εταιρείας προσπαθεί να παγιδέψει τον μεγαλύτερο ληστή έργων τέχνης, προτείνοντάς του να κάνουν μαζί μια εντυπωσιακή ληστεία.
Μια caper movie στη λαμπρή παράδοση του «Τοπκαπί» και της «Υπόθεσης Τόμας Κράουν». Μ’ ένα πραγματικά αριστοτεχνικό σχέδιο, που πρέπει να πραγματοποιηθεί οπωσδήποτε τη νύχτα της 31 Δεκεμβρίου 1999, ο Σον Κόνερι και η συνεργός του, αποπειρούνται να κλέψουν 8 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά και μερικά δευτερόλεπτα από τον ερχομό της νέας χιλιετηρίδας. Μακριά από το εσχατολογικό πνεύμα περί συντέλειας του κόσμου δεκάδων χολιγουντιανών ταινιών, αυτό είναι ίσως το μοναδικό σενάριο που ενέταξε αρμονικά μέσα στη δράση τον ιό της χιλιετίας. Περιττό να τονίσουμε την αρρενωπή γοητεία του Σον Κόνερι, αλλά και τη φυσικότητά του σε ένα ρόλο αντάξιο του Κάρι Γκραντ, δίπλα σε μια πανέμορφη Κάτριν Ζέτα-Τζόουνς.
ΧΑΪΛΑΝΤΕΡ 5: Η ΠΗΓΗ
STAR 22.00
Περιπέτεια φαντασίας, 2007 (Έγχρ.), 94'
HIGHLANDER V: THE SOURCE. Αμερικανική ταινία του Μπρετ Λέοναρντ, με του Έιντριαν Πολ, Θέκλα Ρόιτεν, Πίτερ Γουίνγκφιλντ.
Μα είναι αυτή ταινία για το βράδυ της Παρασκευής; Ούτε οι ελάχιστοι φίλοι της σειράς αυτής μάλλον δεν ενδιαφέρονται να δουν τον Ντάνκαν ΜακΛίοντ, αλλιώς και Χάιλαντερ, να ενώνει τις δυνάμεις του με τους Αθάνατους συντρόφους του για να ανακαλύψουν την καταγωγή του πρώτου Αθανάτου και την πηγή της αθανασίας τους.
Ελπίζω ολόψυχα να μην το κάνουν. Αλλιώς θα συνεχίσουμε να βλέπουμε new age περιπέτειες όπως αυτή.
Μα είναι αυτή ταινία για το βράδυ της Παρασκευής; Ούτε οι ελάχιστοι φίλοι της σειράς αυτής μάλλον δεν ενδιαφέρονται να δουν τον Ντάνκαν ΜακΛίοντ, αλλιώς και Χάιλαντερ, να ενώνει τις δυνάμεις του με τους Αθάνατους συντρόφους του για να ανακαλύψουν την καταγωγή του πρώτου Αθανάτου και την πηγή της αθανασίας τους.
Ελπίζω ολόψυχα να μην το κάνουν. Αλλιώς θα συνεχίσουμε να βλέπουμε new age περιπέτειες όπως αυτή.
ΑΠΕΓΝΩΣΜΕΝΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
MEGA 23.10
Αστυνομική, 1998 (Έγχρ.), 100'
DESPERATE MEASURES. Αμερικανική ταινία του Μπάρμπετ Σρέντερ, με τους Άντι Γκαρσία, Μάικλ Κίτον, Μπράιαν Κοξ.
Ένας επικίνδυνος εγκληματίας δέχεται να δώσει μόσχευμα για να σωθεί ο γιος ενός αστυνομικού, μόνο και μόνο για να βρει την ευκαιρία να αποδράσει.
Στις ελληνικές ταινίες της δεκαετίας του ’60 που είχαν τη σεναριακή υπογραφή του Νίκου Φώσκολου, οι αστυνομικοί αντιμετώπιζαν συχνά το δίλημμα να σκεφτούν ανάμεσα στο καθήκον και τη σωτηρία ενός μέλους της οικογένειάς τους. Αυτό που υπερτερούσε τελικά ήταν το καθήκον, αφού έτσι ήθελε τα πράγματα η σεναριακή λογική της εποχής. Για τον αστυνόμο Φρανκ Κόνορ της ταινίας του Μπάρμπετ Σρέντερ δεν μπαίνει καν δίλημμα: σαφώς και προτεραιότητα έχει η σωτηρία του γιου του, γι’ αυτό και θα κάνει ότι μπορεί για να συλλάβει τον ψυχοπαθή ΜακΚέιμπ (για να τον εξαναγκάσει να κάνει τελικά τη μεταμόσχευση), προστατεύοντάς τον ταυτόχρονα από τα πυρά της αστυνομίας που δεν έχει κανένα ηθικό δίλημμα να μην τον θέλει νεκρό (ο άνθρωπος έχει ήδη ξεπαστρέψει 4-5 αστυνομικούς). Έτσι απορρέει μια ιδιόμορφη κατάσταση, όπου ο Κόνορ είναι ταυτόχρονα διώκτης και προστάτης του Μακ Κέιμπ, αλλά αυτό αποτελεί και το μόνο ενδιαφέρον σημείο της ταινίας, η οποία περνάει με καταδιώξεις μέσα σ’ ένα νοσοκομείο.
Ένας επικίνδυνος εγκληματίας δέχεται να δώσει μόσχευμα για να σωθεί ο γιος ενός αστυνομικού, μόνο και μόνο για να βρει την ευκαιρία να αποδράσει.
Στις ελληνικές ταινίες της δεκαετίας του ’60 που είχαν τη σεναριακή υπογραφή του Νίκου Φώσκολου, οι αστυνομικοί αντιμετώπιζαν συχνά το δίλημμα να σκεφτούν ανάμεσα στο καθήκον και τη σωτηρία ενός μέλους της οικογένειάς τους. Αυτό που υπερτερούσε τελικά ήταν το καθήκον, αφού έτσι ήθελε τα πράγματα η σεναριακή λογική της εποχής. Για τον αστυνόμο Φρανκ Κόνορ της ταινίας του Μπάρμπετ Σρέντερ δεν μπαίνει καν δίλημμα: σαφώς και προτεραιότητα έχει η σωτηρία του γιου του, γι’ αυτό και θα κάνει ότι μπορεί για να συλλάβει τον ψυχοπαθή ΜακΚέιμπ (για να τον εξαναγκάσει να κάνει τελικά τη μεταμόσχευση), προστατεύοντάς τον ταυτόχρονα από τα πυρά της αστυνομίας που δεν έχει κανένα ηθικό δίλημμα να μην τον θέλει νεκρό (ο άνθρωπος έχει ήδη ξεπαστρέψει 4-5 αστυνομικούς). Έτσι απορρέει μια ιδιόμορφη κατάσταση, όπου ο Κόνορ είναι ταυτόχρονα διώκτης και προστάτης του Μακ Κέιμπ, αλλά αυτό αποτελεί και το μόνο ενδιαφέρον σημείο της ταινίας, η οποία περνάει με καταδιώξεις μέσα σ’ ένα νοσοκομείο.
Ο ΜΑΦΙΟΖΟΣ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ ΞΑΝΑΧΤΥΠΑ
STAR 23.45
Κωμωδία, 2004 (Έγχρ.), 98'
THE WHOLE TEN YARDS. Αμερικανική ταινία του Χάουαρντ Ντόιτς, με τους Μπρους Γουίλις, Μάθιου Πέρι, Αμάντα Πιτ.
Ο οδοντίατρος Οζ δέχεται νέο «χτύπημα» από έναν μεγαλομαφιόζο ο οποίος αναζητά το γείτονά του Τζίμι «Τουλίπα», πρώην επαγγελματία δολοφόνο, για να τον εκδικηθεί για τη δολοφονία του γιου του.
Ένα πραγματικά ενοχλητικό σενάριο, με τραβηγμένη πλοκή προκειμένου να εξασφαλιστεί το σίκουελ. Η μεγαλύτερη απογοήτευση έρχεται κυρίως από τις αποκρουστικές ερμηνείες και την αποτυχημένη ενορχήστρωση των κωμικών σκηνών που βασίζονται πάντα στην ατσαλοσύνη των ηρώων, στο μάταιο αυτοσαρκασμό τους και στην πιο αδικαιολόγητη παρωδία του χαρακτήρα του «Νονού» που είδαμε ποτέ.
Ο οδοντίατρος Οζ δέχεται νέο «χτύπημα» από έναν μεγαλομαφιόζο ο οποίος αναζητά το γείτονά του Τζίμι «Τουλίπα», πρώην επαγγελματία δολοφόνο, για να τον εκδικηθεί για τη δολοφονία του γιου του.
Ένα πραγματικά ενοχλητικό σενάριο, με τραβηγμένη πλοκή προκειμένου να εξασφαλιστεί το σίκουελ. Η μεγαλύτερη απογοήτευση έρχεται κυρίως από τις αποκρουστικές ερμηνείες και την αποτυχημένη ενορχήστρωση των κωμικών σκηνών που βασίζονται πάντα στην ατσαλοσύνη των ηρώων, στο μάταιο αυτοσαρκασμό τους και στην πιο αδικαιολόγητη παρωδία του χαρακτήρα του «Νονού» που είδαμε ποτέ.
ΤΟ ΑΟΡΑΤΟ ΞΙΦΟΣ
ΕΤ1 22.00
Περιπέτεια, 2005 (Έγχρ.), 109'
SHADOWLESS SWORD. Νοτιοκορεατική ταινία του Κιμ Γιουνγκ-Τζουν, με τους Λι Σέο-Τζιν, Γιουν Σο-Γι, Σιν Χιουν-Τζουν.
Τυπικό δείγμα της μετά το «Τίγρης και Δράκος» αναβίωσης των wuxia (ασιατικών ταινιών πολεμικών τεχνών), το κορεάτικο «Αόρατο Ξίφος» ξεκινά από ένα ιστορικό γεγονός, την κατάκτηση της επαρχίας Μπαλχάε από τη δυναστεία των Γκεοράν το 926 μ.Χ., και προχωρά σε όλα τα αναμενόμενα: ηρωικούς πολεμιστές, γοητευτικές ξιφομάχους, έρωτες, προδοσίες και τις απαραίτητες ιπτάμενες μονομαχίες.
Όπως όμως συμβαίνει με τα χολιγουντιανά κλισέ, έτσι κι εδώ η «βιομηχανική λογική» δεν αφήνει περιθώρια για πρωτοτυπίες ή αυτοσχεδιασμούς. Σε έναν ψευδοϊστορικό καμβά, η εκδίκηση, ο έρωτας και το καθήκον προβάλλονται ως τα κίνητρα των ηρώων, το φανταστικό στοιχείο χαϊδεύει και δίνει ποιητικές διαστάσεις στην πραγματικότητα, ενώ οι λυρικές ανάσες εναλλάσσονται με σκηνές δράσης... Όλα αυτά, υποστηριζόμενα από μια αρκετά πλούσια παραγωγή, σχεδιασμένα και εκτελεσμένα, όμως, τόσο μηχανικά και άψυχα που οι (όποιες) εκπλήξεις εξαντλούνται στο πρώτο δεκαπεντάλεπτο.
Τυπικό δείγμα της μετά το «Τίγρης και Δράκος» αναβίωσης των wuxia (ασιατικών ταινιών πολεμικών τεχνών), το κορεάτικο «Αόρατο Ξίφος» ξεκινά από ένα ιστορικό γεγονός, την κατάκτηση της επαρχίας Μπαλχάε από τη δυναστεία των Γκεοράν το 926 μ.Χ., και προχωρά σε όλα τα αναμενόμενα: ηρωικούς πολεμιστές, γοητευτικές ξιφομάχους, έρωτες, προδοσίες και τις απαραίτητες ιπτάμενες μονομαχίες.
Όπως όμως συμβαίνει με τα χολιγουντιανά κλισέ, έτσι κι εδώ η «βιομηχανική λογική» δεν αφήνει περιθώρια για πρωτοτυπίες ή αυτοσχεδιασμούς. Σε έναν ψευδοϊστορικό καμβά, η εκδίκηση, ο έρωτας και το καθήκον προβάλλονται ως τα κίνητρα των ηρώων, το φανταστικό στοιχείο χαϊδεύει και δίνει ποιητικές διαστάσεις στην πραγματικότητα, ενώ οι λυρικές ανάσες εναλλάσσονται με σκηνές δράσης... Όλα αυτά, υποστηριζόμενα από μια αρκετά πλούσια παραγωγή, σχεδιασμένα και εκτελεσμένα, όμως, τόσο μηχανικά και άψυχα που οι (όποιες) εκπλήξεις εξαντλούνται στο πρώτο δεκαπεντάλεπτο.
ΔΙΠΛΗ ΠΑΓΙΔΑ
ALPHA 01.15
Περιπέτεια, 1999 (Έγχρ.), 108'
ENTRAPMENT. Αμερικανική ταινία του Τζον Άμιελ, με τους Σον Κόνερι, Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς, Βινγκ Ρέιμς.
Μια υπάλληλος ασφαλιστικής εταιρείας προσπαθεί να παγιδέψει τον μεγαλύτερο ληστή έργων τέχνης, προτείνοντάς του να κάνουν μαζί μια εντυπωσιακή ληστεία.
Μια caper movie στη λαμπρή παράδοση του «Τοπκαπί» και της «Υπόθεσης Τόμας Κράουν». Μ’ ένα πραγματικά αριστοτεχνικό σχέδιο, που πρέπει να πραγματοποιηθεί οπωσδήποτε τη νύχτα της 31 Δεκεμβρίου 1999, ο Σον Κόνερι και η συνεργός του, αποπειρούνται να κλέψουν 8 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά και μερικά δευτερόλεπτα από τον ερχομό της νέας χιλιετηρίδας. Μακριά από το εσχατολογικό πνεύμα περί συντέλειας του κόσμου δεκάδων χολιγουντιανών ταινιών, αυτό είναι ίσως το μοναδικό σενάριο που ενέταξε αρμονικά μέσα στη δράση τον ιό της χιλιετίας. Περιττό να τονίσουμε την αρρενωπή γοητεία του Σον Κόνερι, αλλά και τη φυσικότητά του σε ένα ρόλο αντάξιο του Κάρι Γκραντ, δίπλα σε μια πανέμορφη Κάτριν Ζέτα-Τζόουνς.
Μια υπάλληλος ασφαλιστικής εταιρείας προσπαθεί να παγιδέψει τον μεγαλύτερο ληστή έργων τέχνης, προτείνοντάς του να κάνουν μαζί μια εντυπωσιακή ληστεία.
Μια caper movie στη λαμπρή παράδοση του «Τοπκαπί» και της «Υπόθεσης Τόμας Κράουν». Μ’ ένα πραγματικά αριστοτεχνικό σχέδιο, που πρέπει να πραγματοποιηθεί οπωσδήποτε τη νύχτα της 31 Δεκεμβρίου 1999, ο Σον Κόνερι και η συνεργός του, αποπειρούνται να κλέψουν 8 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά και μερικά δευτερόλεπτα από τον ερχομό της νέας χιλιετηρίδας. Μακριά από το εσχατολογικό πνεύμα περί συντέλειας του κόσμου δεκάδων χολιγουντιανών ταινιών, αυτό είναι ίσως το μοναδικό σενάριο που ενέταξε αρμονικά μέσα στη δράση τον ιό της χιλιετίας. Περιττό να τονίσουμε την αρρενωπή γοητεία του Σον Κόνερι, αλλά και τη φυσικότητά του σε ένα ρόλο αντάξιο του Κάρι Γκραντ, δίπλα σε μια πανέμορφη Κάτριν Ζέτα-Τζόουνς.
DREAMGIRLS
STAR 01.45
Μουσική, 2006 (Έγχρ.), 130'
Αμερικανική ταινία του Μπιλ Κόντον, με τους Τζέιμι Φοξ, Μπιγιονσέ Νόουλς, Έντι Μέρφι.
Στο Ντιτρόιτ των ’60s, ένας φιλόδοξος μάνατζερ αναλαμβάνει το πολλά υποσχόμενο φωνητικό σχήμα των Dreamettes. Ο γάμος του όμως με μία από αυτές προκαλεί ανεπανόρθωτη ζημιά στην ισορροπία του γκρουπ, το οποίο με τη σειρά του θα πληρώσει το τίμημα της δόξας.
Το μεγάλο στοίχημα εδώ είναι πως η απόλαυση του θεατή δεν βασίζεται στο ταίριασμα αρσενικού-θηλυκού επί της σκηνής, όπως ορίζουν οι παραδοσιακές αρχές του μιούζικαλ, αλλά στη διατήρηση της «οικογένειας» (γκρουπ-ατζέντης-στιχουργός), που προέχει σε σχέση με οποιοδήποτε προσωπικό όνειρο. Κατά μία έννοια έχουμε ένα μιούζικαλ που αποδομεί την κυρίαρχη ιδεολογία του είδους. Εξαιρετικά ταλαντούχο ερμηνευτικά όλο το καστ στα τραγούδια που υπογραμμίζουν την υπόθεση και λειτουργούν ως φυσική προέκταση των διαλόγων, χωρίς να συνοδεύονται πάντα από χορογραφίες. Κέρδισε δύο Όσκαρ, για τον ήχο και την ερμηνεία της εκ talent show προερχόμενης Τζένιφερ Χάντσον.
Στο Ντιτρόιτ των ’60s, ένας φιλόδοξος μάνατζερ αναλαμβάνει το πολλά υποσχόμενο φωνητικό σχήμα των Dreamettes. Ο γάμος του όμως με μία από αυτές προκαλεί ανεπανόρθωτη ζημιά στην ισορροπία του γκρουπ, το οποίο με τη σειρά του θα πληρώσει το τίμημα της δόξας.
Το μεγάλο στοίχημα εδώ είναι πως η απόλαυση του θεατή δεν βασίζεται στο ταίριασμα αρσενικού-θηλυκού επί της σκηνής, όπως ορίζουν οι παραδοσιακές αρχές του μιούζικαλ, αλλά στη διατήρηση της «οικογένειας» (γκρουπ-ατζέντης-στιχουργός), που προέχει σε σχέση με οποιοδήποτε προσωπικό όνειρο. Κατά μία έννοια έχουμε ένα μιούζικαλ που αποδομεί την κυρίαρχη ιδεολογία του είδους. Εξαιρετικά ταλαντούχο ερμηνευτικά όλο το καστ στα τραγούδια που υπογραμμίζουν την υπόθεση και λειτουργούν ως φυσική προέκταση των διαλόγων, χωρίς να συνοδεύονται πάντα από χορογραφίες. Κέρδισε δύο Όσκαρ, για τον ήχο και την ερμηνεία της εκ talent show προερχόμενης Τζένιφερ Χάντσον.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου