Δευτέρα 30 Απριλίου 2012

Γαλλία: Το Ισλάμ εκτοπίζει τον καθολικισμό από τη θέση της επικρατούσας θρησκείας


Γράφει ο Soeren Kern*

Σχεδόν 150 τζαμιά βρίσκονται σήμερα υπό κατασκευή στη Γαλλία, έδρα της μεγαλύτερης μουσουλμανικής κοινότητας στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε σε συνέντευξή του στο γαλλικό ραδιοσταθμό RTL στις 2 Αυγούστου ο Μοχάμεντ Μουσαουί (Mohammed Moussaoui), πρόεδρος του «μουσουλμανικού συμβουλίου της Γαλλίας» (CFCM), η οικοδόμηση αυτών των τζαμιών βρίσκεται σε διαφορετικά στάδια αποπεράτωσης.


Σύμφωνα με την έκθεση «ιδρύοντας τζαμιά: η διαχείριση του Ισλάμ στη Γαλλία και την Ολλανδία» ο συνολικός αριθμός τζαμιών στη Γαλλία έχει υπερδιπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία και υπερβαίνει τις 2,000. Ο πλέον προβεβλημένος μουσουλμάνος ηγέτης της Γαλλίας, ο κοσμήτορας του «μεγάλου τζαμιού των Παρισίων» Νταλίν Μπουμπακέρ (Dalil Boubakeur), προκειμένου να καλυφθούν οι αυξανόμενες ανάγκες, τα τζαμιά στη Γαλλία θα χρειαστεί να υπερδιπλασιαστούν ακόμα μια φορά και να φθάσουν τις 4,000 τουλάχιστο.

Αντιθέτως, σύμφωνα με μια έρευνα της ρωμαιοκαθολικής εφημερίδας των Παρισίων «λα κρουα» η ρωμαιοκαθολική εκκλησία την περασμένη δεκαετία εγκαινίασε μόλις 20 ναούς και έκλεισε πάνω από 60 (πολλοί εκ των οποίων μετατράπηκαν σε τζαμιά).

Αν και σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών «γαλλικό ινστιτούτο κοινής γνώμης» (IFOP) το 64% των Γάλλων (ήτοι 41-42 εκατομμύρια εκ των 65 εκατομμυρίων κατοίκων της) αυτοπροσδιορίζονται ως «ρωμαιοκαθολικοί», μόλις το 4.5% (ή 1.9 εκατομμύρια άνθρωποι), δηλώνουν «ενεργοί» (πως τηρούν δηλαδή τις θρησκευτικές τους υποχρεώσεις).

Αντιστοίχως, σύμφωνα με την εις βάθος έρευνα για το Ισλάμ στη Γαλλία που δημοσίευσε το IFOP την 1η Αυγούστου, από τα 6 εκατομμύρια μουσουλμάνους της Γαλλίας (που ως επί το πλείστον κατάγονται από τη βόρεια Αφρική και την υποσαχάρια Αφρική) το 75% (4.5 εκατομμύρια) δηλώνουν «πιστοί» και το 41% (2.5 εκατομμύρια) «ενεργοί». Σύμφωνα με την έκθεση, πάνω από το 75% των μουσουλμάνων της Γαλλίας δήλωσαν πως θα τηρήσουν τη νηστεία του ιερού μήνα του ραμαζανιού του 2011.

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν πως το Ισλάμ τείνει να εκτοπίσει το ρωμαιοκαθολικισμό από τη θέση της επικρατούσας θρησκείας στη Γαλλία.

Καθώς αυξάνεται ο αριθμός τους, οι μουσουλμάνοι της Γαλλίας γίνονται πιο απαιτητικοί από ποτέ. Χαρακτηριστικό είναι το αίτημα μουσουλμανικών κοινοτήτων προς την ρωμαιοκαθολική εκκλησία να ανοίξει τους άδειους ναούς της στους μουσουλμάνους, ώστε να αποφεύγονται τα κυκλοφοριακά προβλήματα λόγω των μουσουλμάνων που προσεύχονται στους δρόμους. Με κοινή επιστολή τους προς την «εκκλησία της Γαλλίας», στις 11 Μαρτίου, η «εθνική ομοσπονδία του «μεγάλου τζαμιού των Παρισίων»», το «συμβούλιο των δημοκρατών μουσουλμάνων της Γαλλίας» και μια ακτιβιστική μουσουλμανική ομάδα ονόματι «σύλλογος προάστια-σεβασμός», ζήτησαν από τη ρωμαιοκαθολική εκκλησία (στο πνεύμα της διαθρησκευτικής αλληλεγγύης ασφαλώς) να διαθέτει τις Παρασκευές τις άδειες εκκλησίες της στους μουσουλμάνους, ώστε να μην αναγκάζονται «να προσεύχονται στους δρόμους» καθιστάμενοι «όμηροι των πολιτικών».

Κάθε Παρασκευή, χιλιάδες μουσουλμάνοι στο Παρίσι και τις άλλες μεγάλες γαλλικές πόλεις, κλείνουν τους δρόμους και τα πεζοδρόμια (εμποδίζοντας την λειτουργία των καταστημάτων και την ομαλή κυκλοφορία) προκειμένου να τηρήσουν τις ημερήσιες προσευχές τους. Μερικά τζαμιά έχουν εγκαταστήσει μεγάφωνα ώστε να αναμεταδίδουν για τους πιστούς που βρίσκονται στο δρόμο διάφορους ύμνους και το «αλαχού ακμπάρ».

Αυτό το εβδομαδιαίο θέαμα, για το οποίο μαρτυρούν πολυάριθμα βίντεο στο «γιου τιουμπ» (εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ και εδώ) προκαλεί κατάπληξη και αγανάκτηση. Παρά όμως τις πολυάριθμες διαμαρτυρίες, οι αρχές διστάζουν να παρέμβουν φοβούμενες την πρόκληση ταραχών.

Το ζήτημα της παράνομης αυτής κατάληψης του δημόσιου χώρου για θρησκευτικούς λόγους εκτοξεύτηκε στην κορυφή της εγχώριας πολιτικής ατζέντας το Δεκέμβριο του 2010, όταν η Μαρίν Λε Πεν (Marine Le Pen), η χαρισματική νέα ηγέτιδα του ακροδεξιού κόμματος «εθνικό μέτωπο», το κατήγγειλε ως μια «κατοχή, χωρίς τανκς ή στρατιώτες». Κατά τη διάρκεια μιας συγκέντρωσης του κόμματός της στην Λιόν στις 10 Δεκεμβρίου 2010, η Λε Πεν παραλλήλισε τους μουσουλμάνους που προσεύχονται στους δρόμους με τη ναζιστική κατοχή: «όσοι αρέσκονται να μιλούν για το Β’ παγκόσμιο πόλεμο και την κατοχή, ας μιλήσουν και γι’ αυτό (την προσευχή των μουσουλμάνων στους δρόμους) διότι είναι κι αυτό κατοχή γαλλικού εδάφους. Είναι κατοχή ενός τμήματος της επικρατείας μας, έχουμε γειτονιές ολόκληρες όπου επιβάλλεται ο θρησκευτικός νόμος. Είναι κατοχή! Φυσικά, δεν υπάρχουν τανκς, δεν υπάρχουν στρατιώτες, αλλά είναι μολαταύτα μια κατοχή, που βαραίνει στους ντόπιους κατοίκους».

Πολλοί ψηφοφόροι συμφωνούν. Μάλιστα, το ζήτημα της δημόσιας προσευχής των μουσουλμάνων -αλλά και το ευρύτερο ζήτημα του ρόλου του Ισλάμ στη γαλλική κοινωνία- αναδεικνύεται σε ένα από τα κεντρικά πολιτικά θέματα ενόψει των προεδρικών εκλογών του 2012. Σύμφωνα με μια δημοσκόπηση του IFOP για την εφημερίδα «Φρανς σουαρ», σχεδόν το 40% των ψηφοφόρων συμφωνούν με την άποψη της Λε Πεν πως οι προσευχές των μουσουλμάνων σους δρόμους θυμίζουν κατοχή. Μια άλλη δημοσκόπηση, που δημοσίευσε η εφημερίδα «λε Παριζιέν» δείχνει πως η Λε Πεν, που όργωσε τη χώρα επιχειρηματολογώντας πως η Γαλλία υφίσταται μουσουλμανική εισβολή και έχει προδοθεί από την κυβερνώσα ελίτ της, θεωρείται η καταλληλότερη να αντιμετωπίσει το αυξανόμενο πρόβλημα της μουσουλμανικής μετανάστευσης.

Ο Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί (Nicolas Sarkozy), που σύμφωνα με μια δημοσκόπηση της εταιρείας «TNS-Sofres» είδε τον Ιούλιο τη δημοφιλία του να κατρακυλάει στο 25% (χαμηλότερα από κάθε προκάτοχό του λιγότερο από ένα χρόνο πριν την προσπάθεια επανεκλογής του) δείχνει τρομοκρατημένος από την άνοδο της Λε Πεν στις δημοσκοπήσεις και είναι αποφασισμένος να μην της επιτρέψει να κρατήσει το μονοπώλιο του ζητήματος της παρουσίας του Ισλάμ στη Γαλλία.

Πρόσφατα ο Σαρκοζί χαρακτήρισε «απαράδεκτο» το θέαμα της δημόσιας προσευχής των μουσουλμάνων και τόνισε πως οι δρόμοι δεν είναι δυνατό να επιτραπεί να γίνουν «προέκταση των τζαμιών». Υπογράμμισε τέλος πως η πλημμυρίδα θρησκευόμενων μουσουλμάνων στους δρόμους την ώρα της προσευχής τους, όταν τα τζαμιά δεν χωράνε άλλους πιστούς, υπονομεύει την ουδετερόθρησκη γαλλική παράδοση και το διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας.

Απευθυνόμενος στους μουσουλμάνους στις 8 Αυγούστου, ο Γάλλος υπουργός εσωτερικών Κλον Γκεάν (Claude Guéant) απαίτησε να πάψουν να προσεύχονται στους δρόμους και να χρησιμοποιούν για το σκοπό αυτό εγκαταλελειμμένα κτίρια. «Η προσευχή στο δρόμο δεν είναι αποδεκτή. Πρέπει να σταματήσει», δήλωσε ο Γκεάν.

Εντωμεταξύ η Γαλλία εισήχθη στην περίοδο του ραμαζανιού με τα εγκαίνια ενός μεγαλοπρεπούς τζαμιού, χωρητικότητας 2,000 πιστών στο Στρασβούργο, όπου ο μουσουλμανικός πληθυσμός έχει φθάσει να αποτελεί το 15%. Ανάλογο πελώριο τζαμί αναγείρεται στη Μασσαλία, όπου οι μουσουλμάνοι αντιπροσωπεύουν το 25% του πληθυσμού (ή 250,000 κατοίκους). Το λεγόμενο «μεγάλο τζαμί», εμβαδού πάνω από 8,300m2 και χωρητικότητας 7,000 ατόμων στη μεγάλη αίθουσα προσευχής του, θα είναι το μεγαλύτερο και επιβλητικότερο σύμβολο της μουσουλμανικής παρουσίας στη σύγχρονη Γαλλία.

Σύμφωνα με τον Μπουμπακέρ, τον κοσμήτορα του «μεγάλου τζαμιού των Παρισίων», η ανέγερση αυτών και άλλων τζαμιών (που επιβαρύνουν τους Γάλλους φορολογουμένους) θα ανακουφίσει «την πίεση, την απογοήτευση και το αίσθημα της αδικίας» που νιώθουν πολλοί Γάλλοι μουσουλμάνοι. «Όπου ανοίγει ένα τζαμί, κλείνει μια φυλακή», συνέχισε ο Μπουμπακέρ.

Πάντως ο Τούρκος πρωθυπουργός Ριτσέπ Ταγίπ Ερντογάν (Recep Tayyip Erdoğan) είχε κάποτε παραλληλίσει την ανέγερση τζαμιών με στρατιωτική επιχείρηση, επαναλαμβάνοντας δημοσίως το ποίημα που συνέγραψε το 1912 ο εθνικιστής ποιητής Ζιγιά Γκοκάλπ (Ziya Gökalp): «τα τζαμιά είναι οι στρατώνες μας / οι τρούλοι οι ασπίδες μας / οι μιναρέδες οι ξιφολόγχες μας / και οι πιστοί οι στρατιώτες μας».

Αναφερόμενος στην υποχώρηση του ρωμαιοκαθολικισμού και στην άνοδο του Ισλάμ στη Γαλλία, ο Ιταλός φραγκισκανός μοναχός και προκαθήμενος της ρωμαιοκαθολικής επισκοπής της Σμύρνης, στην Τουρκία, Τζιουζέπε Μπερναντίνι (Giuseppe Bernardini) που ζει στον ισλαμικό κόσμο πάνω από 40 χρόνια, ανακαλεί μια συζήτηση που είχε κάποτε με ένα μουσουλμάνο ηγέτη, που του είχε πει: «χάρη στους δημοκρατικούς σας νόμους, θα σας εισβάλουμε. Και χάρη στους θρησκευτικούς μας νόμους, θα σας υποτάξουμε».

*Ο Soeren Kern είναι αναλυτής των ατλαντικών σχέσεων σε δεξαμενή σκέψης της Μαδρίτης


(HUDSON NEW YORK
www.ppol.gr - 28/08/2011)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου