ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗ ΕΚΔΙΚΗΣΗ
STAR 22.00
Αστυνομική, 2009 (Έγχρ.), 101'
TENDERNESS. Αμερικανική ταινία του Τζον Πόλσον, με τους Ράσελ Κρόου, Τζον Φόστερ, Σόφι Τράουμπ.
Ο Ράσελ Κρόου είναι ένας αστυνομικός έτοιμος να συνταξιοδοτηθεί με μια σύζυγο κατατονική στο νοσοκομείο (γιατί πάντα πρέπει να υπάρχει λίγη ταλαιπωρία στην προσωπική ζωή του κινηματογραφικού αστυνομικού). Πριν χρόνια είχε οδηγήσει στη δικαιοσύνη έναν ανήλικο που είχε δολοφονήσει τους γονείς του και τώρα πρόκειται να αποφυλακιστεί. Ο αστυνομικός έχει εμμονή με τον νεαρό, γιατί πιστεύει ότι δεν έχει απαλλαγεί από τις εγκληματικές ορμές του, γι’ αυτό αποφασίζει να τον ακολουθήσει. Υπάρχει όμως και μια έφηβη που έχει εμμονή με τον νεαρό και του ζητάει πιεστικά να τον ακολουθήσει σε ένα ταξίδι του.
Ο Ράσελ Κρόου είναι ένας αστυνομικός έτοιμος να συνταξιοδοτηθεί με μια σύζυγο κατατονική στο νοσοκομείο (γιατί πάντα πρέπει να υπάρχει λίγη ταλαιπωρία στην προσωπική ζωή του κινηματογραφικού αστυνομικού). Πριν χρόνια είχε οδηγήσει στη δικαιοσύνη έναν ανήλικο που είχε δολοφονήσει τους γονείς του και τώρα πρόκειται να αποφυλακιστεί. Ο αστυνομικός έχει εμμονή με τον νεαρό, γιατί πιστεύει ότι δεν έχει απαλλαγεί από τις εγκληματικές ορμές του, γι’ αυτό αποφασίζει να τον ακολουθήσει. Υπάρχει όμως και μια έφηβη που έχει εμμονή με τον νεαρό και του ζητάει πιεστικά να τον ακολουθήσει σε ένα ταξίδι του.
Η αμφιθυμική, προκλητική και γενικά ελαφρώς διαταραγμένη Σόφι Τράουμπ είναι ο βασικός λόγος για να δεις αυτή την ταινία – και να πάρεις τα μάτια σου μακριά από τη βαρύθυμη παρουσία του Ράσελ Κρόου. Εδώ υπάρχει μια αξιοπερίεργη παραλλαγή στο είδος του θρίλερ με serial killer. Μια μελέτη χαρακτήρων και ανθρώπινων εμμονών που βρίσκουν γόνιμο έδαφος να φουντώσουν σε οριακές προσωπικές καταστάσεις και διαπροσωπικές σχέσεις. Η μουσική και η φωτογραφία τυλίγουν τους χαρακτήρες με μια ατμόσφαιρα παραδοξότητας ειδικά στις σκηνές της συνύπαρξης των δύο νεαρών στο road trip που είναι ο βασικός κορμός της ταινίας και σίγουρα οι πιο ενδιαφέρουσες.
ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 3/5 - Πρόταση Ημέρας)
ΕΤ1 01.30
Σινεφίλ, 2208 (Έγχρ.), 128'
ENTRE LES MURS. Γαλλική ταινία του Λοράν Καντέ, με τους Φρανσουά Μπεγκοντό, Εσμεραλντά Κερτανί, Καρλ Νανόρ.
«Εγώ δεν έμαθα το παραμικρό» ομολογεί αφοπλιστικά η νεαρή Νταλά στο τέλος μιας πλούσιας διδακτικής χρονιάς και μιας ταινίας που δεν έχει να διδάξει τίποτα. Ο Γάλλος σκηνοθέτης του συγκλονιστικού «Ελεύθερος Ωραρίου», αφήνοντας ελεύθερες στην αρένα τις αντιθέσεις, τις ιδέες, τις επιθυμίες και τις ανάγκες που κρατούν σε ισορροπία ολόκληρη τη δυτική κοινωνία, ξανακαθίζει το σινεμά στα θρανία και συνυπογράφει το σενάριο με τον Φρανσουά Μπεγκοντό, τον 37χρονο δάσκαλο, ο οποίος έγραψε το αυτοβιογραφικό βιβλίο και κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο σ’ αυτό το χρονικό μιας σχολικής χρονιάς σε μια υποβαθμισμένη συνοικία του Παρισιού.
Με μια σκηνοθετική νηφαλιότητα που κρύβει υπόγεια, εσωτερική ένταση, ο Καντέ εξερευνά με σοκαριστική ειλικρίνεια τις έννοιες της ελεύθερης βούλησης και των κοινωνικών επιταγών, των φυλετικών, οικονομικών και μορφωτικών διακρίσεων, της δημοκρατίας, της δικαιοσύνης, της ισονομίας. Επισημαίνει με διαύγεια τα αδιέξοδά τους, αυτό που κατορθώνει όμως είναι ν’ αποκαλύψει με μια αφοπλιστική κίνηση τη δική μας αδυναμία να τα διαχειριστούμε. Οι μοντέρνες πολιτισμικές αξίες ξεγυμνώνονται μία μία, οι απαντήσεις δεν έρχονται ποτέ και το σύγχρονο σινεμά μάς παλουκώνει μπροστά στον καθρέφτη με μια πρωτοφανή αποφασιστικότητα. Ποιος αντέχει να κρατήσει τα μάτια του ανοιχτά;
«Εγώ δεν έμαθα το παραμικρό» ομολογεί αφοπλιστικά η νεαρή Νταλά στο τέλος μιας πλούσιας διδακτικής χρονιάς και μιας ταινίας που δεν έχει να διδάξει τίποτα. Ο Γάλλος σκηνοθέτης του συγκλονιστικού «Ελεύθερος Ωραρίου», αφήνοντας ελεύθερες στην αρένα τις αντιθέσεις, τις ιδέες, τις επιθυμίες και τις ανάγκες που κρατούν σε ισορροπία ολόκληρη τη δυτική κοινωνία, ξανακαθίζει το σινεμά στα θρανία και συνυπογράφει το σενάριο με τον Φρανσουά Μπεγκοντό, τον 37χρονο δάσκαλο, ο οποίος έγραψε το αυτοβιογραφικό βιβλίο και κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο σ’ αυτό το χρονικό μιας σχολικής χρονιάς σε μια υποβαθμισμένη συνοικία του Παρισιού.
Με μια σκηνοθετική νηφαλιότητα που κρύβει υπόγεια, εσωτερική ένταση, ο Καντέ εξερευνά με σοκαριστική ειλικρίνεια τις έννοιες της ελεύθερης βούλησης και των κοινωνικών επιταγών, των φυλετικών, οικονομικών και μορφωτικών διακρίσεων, της δημοκρατίας, της δικαιοσύνης, της ισονομίας. Επισημαίνει με διαύγεια τα αδιέξοδά τους, αυτό που κατορθώνει όμως είναι ν’ αποκαλύψει με μια αφοπλιστική κίνηση τη δική μας αδυναμία να τα διαχειριστούμε. Οι μοντέρνες πολιτισμικές αξίες ξεγυμνώνονται μία μία, οι απαντήσεις δεν έρχονται ποτέ και το σύγχρονο σινεμά μάς παλουκώνει μπροστά στον καθρέφτη με μια πρωτοφανή αποφασιστικότητα. Ποιος αντέχει να κρατήσει τα μάτια του ανοιχτά;
ΜΠΑΤΣΟΙ ΓΙΑ ΚΛΑΜΑΤΑ
STAR 02.00
Κωμωδία, 1993 (Έγχρ.), 85'
WHO’S THE MAN. Αμερικανική ταινία του Τεντ Ντέμι, με τους Ντόκτορ Ντρε, Εντ Λάβερ, Μπάτζα Τζόλα.
Από το 1988 και μέχρι το 1995, το Yo! MTV Raps ήταν η εκπομπή-οδηγός του αμερικανικού MTV για ό,τι ήταν καυτό στην rap. Καθώς όμως η τηλεθέαση (και η επιρροή) της εκπομπής έπαιρνε τον κατήφορο, οι δύο της παρουσιαστές (ο Ντόκτορ Ντρε και ο Εντ Λάβερ), πρωταγωνίστησαν σ’ αυτή την αλά «Μεγάλη των Μπάτσων Σχολή» κωμωδία, για να τονώσουν το brand. Υποδύονται, λοιπόν, δύο κομμωτές της κακιάς ώρας, που δίνουν εξετάσεις για εισαγωγή στην αστυνομία και, φυσικά, πετυχαίνουν.
Όσα προηγούνται και ακολουθούν δεν είναι και τόσο αστεία, όμως όταν από παντού ξεπετάγονται παλιοί θρύλοι της rap, όπως οι Naughty by Nature και ο Flavor Flav των Public Enemy, ίσως κάποιοι αποφασίσουν ότι αξίζει το ξενύχτι για το rap-οφθαλμόλουτρο.
Από το 1988 και μέχρι το 1995, το Yo! MTV Raps ήταν η εκπομπή-οδηγός του αμερικανικού MTV για ό,τι ήταν καυτό στην rap. Καθώς όμως η τηλεθέαση (και η επιρροή) της εκπομπής έπαιρνε τον κατήφορο, οι δύο της παρουσιαστές (ο Ντόκτορ Ντρε και ο Εντ Λάβερ), πρωταγωνίστησαν σ’ αυτή την αλά «Μεγάλη των Μπάτσων Σχολή» κωμωδία, για να τονώσουν το brand. Υποδύονται, λοιπόν, δύο κομμωτές της κακιάς ώρας, που δίνουν εξετάσεις για εισαγωγή στην αστυνομία και, φυσικά, πετυχαίνουν.
Όσα προηγούνται και ακολουθούν δεν είναι και τόσο αστεία, όμως όταν από παντού ξεπετάγονται παλιοί θρύλοι της rap, όπως οι Naughty by Nature και ο Flavor Flav των Public Enemy, ίσως κάποιοι αποφασίσουν ότι αξίζει το ξενύχτι για το rap-οφθαλμόλουτρο.
ΑΝΤΑΥΓΕΙΕΣ ΣΕ ΧΡΥΣΑ ΜΑΤΙΑ
STAR 03.45
Δραματική, 1967 (Έγχρ.), 108'
REFLECTIONS IN A GOLDEN EYE. Αμερικανική ταινία του Τζον Χιούστον, με τους Ελίζαμπεθ Τέιλορ, Μάρλον Μπράντο, Μπράιαν Κιθ.
Πιστή μεταφορά του μυθιστορήματος της Κάρσον ΜακΚάλερς και μια από τις λιγότερο γνωστές ταινίες του Χιούστον, όπου η καταπιεσμένη ή υπερτονισμένη σεξουαλικότητα των ηρώων πυροδοτεί ένα ντόμινο συναισθηματικής επιβολής. Στον αμερικανικό νότο του 1948, ο ταγματάρχης Πέντερτον δυσκολεύεται να επιβληθεί στη σύζυγό του, αδιαφορώντας ταυτόχρονα για την ερωτική της σχέση με έναν γείτονα αξιωματικό, ο γάμος του οποίου είναι επίσης κλονισμένος. Η εμφάνιση ενός ηδονοβλεψία στρατιώτη θα φέρει στην επιφάνεια τα σεξουαλικά απωθημένα και των δύο ζευγαριών.
Ένα θέμα εξαιρετικά τολμηρό για το συντηρητικό κλασικό Χόλιγουντ, αλλά απόλυτα συντονισμένο με το νέο Χόλιγουντ που ανέτειλε στα τέλη του ’60. Ο Μπράντο κατανόησε το ρόλο σε βάθος ώστε να αποδιώξει τη λάμψη που τον στεφάνωνε και να μεταμορφωθεί σε έναν αντιπαθητικό, ασέξουαλ, κρυφογκέι ταγματάρχη που πέφτει λεπτό το λεπτό στην υπόληψη του θεατή. Η δε Ελίζαμπεθ Τέιλορ, ως υστερική και υπερσεξουαλική άπιστη σύζυγός του, αρκεί να του γυρίσει επιδεικτικά την πλάτη για να φανερώσει όλη την υποτίμηση που του αναλογεί. Αυτό το παιχνίδι αναμέτρησης χρειάζεται επίσης το αντίβαρο του γειτονικού αξιοθρήνητου ζευγαριού και της εμβληματικής παρουσίας του εκκεντρικού ομοφυλόφιλου Ανακλέτο σε ρόλο «γελωτοποιού» της αυλής. Τέλος, εντυπωσιακή είναι τόσο η κινηματογράφηση των χώρων όσο και σκηνών που εκφράζουν την παραφροσύνη του Πέντερτον, όπως αυτή όπου ιππεύει ξέφρενα το άλογο της γυναίκας του μέσα στο δάσος.
Πιστή μεταφορά του μυθιστορήματος της Κάρσον ΜακΚάλερς και μια από τις λιγότερο γνωστές ταινίες του Χιούστον, όπου η καταπιεσμένη ή υπερτονισμένη σεξουαλικότητα των ηρώων πυροδοτεί ένα ντόμινο συναισθηματικής επιβολής. Στον αμερικανικό νότο του 1948, ο ταγματάρχης Πέντερτον δυσκολεύεται να επιβληθεί στη σύζυγό του, αδιαφορώντας ταυτόχρονα για την ερωτική της σχέση με έναν γείτονα αξιωματικό, ο γάμος του οποίου είναι επίσης κλονισμένος. Η εμφάνιση ενός ηδονοβλεψία στρατιώτη θα φέρει στην επιφάνεια τα σεξουαλικά απωθημένα και των δύο ζευγαριών.
Ένα θέμα εξαιρετικά τολμηρό για το συντηρητικό κλασικό Χόλιγουντ, αλλά απόλυτα συντονισμένο με το νέο Χόλιγουντ που ανέτειλε στα τέλη του ’60. Ο Μπράντο κατανόησε το ρόλο σε βάθος ώστε να αποδιώξει τη λάμψη που τον στεφάνωνε και να μεταμορφωθεί σε έναν αντιπαθητικό, ασέξουαλ, κρυφογκέι ταγματάρχη που πέφτει λεπτό το λεπτό στην υπόληψη του θεατή. Η δε Ελίζαμπεθ Τέιλορ, ως υστερική και υπερσεξουαλική άπιστη σύζυγός του, αρκεί να του γυρίσει επιδεικτικά την πλάτη για να φανερώσει όλη την υποτίμηση που του αναλογεί. Αυτό το παιχνίδι αναμέτρησης χρειάζεται επίσης το αντίβαρο του γειτονικού αξιοθρήνητου ζευγαριού και της εμβληματικής παρουσίας του εκκεντρικού ομοφυλόφιλου Ανακλέτο σε ρόλο «γελωτοποιού» της αυλής. Τέλος, εντυπωσιακή είναι τόσο η κινηματογράφηση των χώρων όσο και σκηνών που εκφράζουν την παραφροσύνη του Πέντερτον, όπως αυτή όπου ιππεύει ξέφρενα το άλογο της γυναίκας του μέσα στο δάσος.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου