ΕΥΚΟΛΟ ΧΡΗΜΑ
STAR 22.00
Κομεντί, 2008 (Έγχρ.), 104'
MAD MONEY. Αμερικανική ταινία της Κάλι Κούρι, με τις Νταϊάν Κίτον, Κουίν Λατίφα, Κέιτι Χολμς.
Ακόμα κι αν ξεχάσεις πως έχει υπογράψει το βραβευμένο με Όσκαρ σενάριο του «Θέλμα και Λουίζ», από την Κάλι Κούρι περιμένεις κάτι παραπάνω από μια χαζοκωμωδία της σειράς. Κι όμως το «Εύκολο Χρήμα» είναι πιο ρουτινιάρικο κι από την προηγούμενη σκηνοθετική της δουλειά, τις «Εξομολογήσεις Γυναικών» του 2002 (Σάντρα Μπούλοκ, Άσλεϊ Τζαντ). Ριμέικ της βρετανικής τηλεταινίας «Hot Money», ενώνει τρεις εργαζόμενες σε τράπεζα –η Νταϊάν Κίτον δουλεύει ως καθαρίστρια!–, οι οποίες αποφασίζουν να κλέψουν τα χρησιμοποιημένα χαρτονομίσματα που προορίζονται για καταστροφή. Το κόλπο πετυχαίνει κι εκείνες συνεχίζουν μέχρι που, αναπόφευκτα, θα προκαλέσουν την τύχη τους αλλά και τα δικά μας νεύρα.
Ακόμα κι αν ξεχάσεις πως έχει υπογράψει το βραβευμένο με Όσκαρ σενάριο του «Θέλμα και Λουίζ», από την Κάλι Κούρι περιμένεις κάτι παραπάνω από μια χαζοκωμωδία της σειράς. Κι όμως το «Εύκολο Χρήμα» είναι πιο ρουτινιάρικο κι από την προηγούμενη σκηνοθετική της δουλειά, τις «Εξομολογήσεις Γυναικών» του 2002 (Σάντρα Μπούλοκ, Άσλεϊ Τζαντ). Ριμέικ της βρετανικής τηλεταινίας «Hot Money», ενώνει τρεις εργαζόμενες σε τράπεζα –η Νταϊάν Κίτον δουλεύει ως καθαρίστρια!–, οι οποίες αποφασίζουν να κλέψουν τα χρησιμοποιημένα χαρτονομίσματα που προορίζονται για καταστροφή. Το κόλπο πετυχαίνει κι εκείνες συνεχίζουν μέχρι που, αναπόφευκτα, θα προκαλέσουν την τύχη τους αλλά και τα δικά μας νεύρα.
Κλισέ παρεξηγήσεις, εξωφρενικές συμπτώσεις, χιλιοειπωμένες ατάκες και χιλιοϊδωμένα αστεία, σε μια άνευρη και νερόβραστη δήθεν «σάτιρα» του αμερικάνικου ονείρου. Επιπλέον, μια εντελώς χαζοχαρούμενη αισιοδοξία απέναντι σε κάθε αναποδιά, καθώς η τριμελής, κι αργότερα εξαμελής, συμμορία ξεχειλίζει από καλοσύνη, αλτρουισμό και κάθε λογής αγαθά αισθήματα. Έχει κι η χολιγουντιανή αποβλάκωση τα όριά της. Ή μήπως όχι…
THE BLACK POWER MIXTAPE 1967-1975
NET 23.00
Ντοκιμαντέρ, 2011 (Α/Μ & Έγχρ.), 97'
Σουηδική ταινία του Γκόραν Όλσον.
Το ότι η σουηδική τηλεόραση διαθέτει περισσότερο αρχειακό υλικό που αφορά στο κόμμα των Μαύρων Πανθήρων, της πιο δυναμικής έκφρασης του αγώνα των Αφροαμερικανών για τα δικαιώματά τους στα τέλη της δεκαετίας του ’60, απ’ ότι ολόκληρη η Αμερική εκπλήσσει μόνον τους αφελείς. Η σκοτεινή εκδοχή του παραμυθιού δεν ήταν ποτέ αγαπητή στα κυρίαρχα media κι έτσι όταν ο Σουηδός σκηνοθέτης Γκόραν Όλσον άρχισε την έρευνα, βρέθηκε μπροστά σε έναν ανέγγιχτο θησαυρό.
Με ένα εξαιρετικά λειτουργικό, ρέον μοντάζ (βραβείο στο Φεστιβάλ του Σάντανς), συνέρραψε συνεντεύξεις, τηλεοπτικά πλάνα και ανταποκρίσεις της εποχής με σημερινό σχολιασμό διακεκριμένων προσωπικοτήτων της μαύρης κοινότητας (όπως η Έρικα Μπαντού, ο Χάρι Μπελαφόντε και πολλοί ακτιβιστές της εποχής), τους οποίους ποτέ δεν βλέπουμε μπροστά στην κάμερα, κατασκευάζοντας ένα οπτικό mixtape που μας ταξιδεύει σε ένα γνωστό-άγνωστο εκεί και τότε. Κοινωνική ανάλυση εις βάθος, γενναίες απόψεις, αντικειμενικό μάτι και διαλεκτική σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν, σε ένα σπουδαίο ντοκιμαντέρ με πολιτική και κινηματογραφική άποψη. Προβάλλεται η συντομευμένη τηλεοπτική εκδοχή.
Το ότι η σουηδική τηλεόραση διαθέτει περισσότερο αρχειακό υλικό που αφορά στο κόμμα των Μαύρων Πανθήρων, της πιο δυναμικής έκφρασης του αγώνα των Αφροαμερικανών για τα δικαιώματά τους στα τέλη της δεκαετίας του ’60, απ’ ότι ολόκληρη η Αμερική εκπλήσσει μόνον τους αφελείς. Η σκοτεινή εκδοχή του παραμυθιού δεν ήταν ποτέ αγαπητή στα κυρίαρχα media κι έτσι όταν ο Σουηδός σκηνοθέτης Γκόραν Όλσον άρχισε την έρευνα, βρέθηκε μπροστά σε έναν ανέγγιχτο θησαυρό.
Με ένα εξαιρετικά λειτουργικό, ρέον μοντάζ (βραβείο στο Φεστιβάλ του Σάντανς), συνέρραψε συνεντεύξεις, τηλεοπτικά πλάνα και ανταποκρίσεις της εποχής με σημερινό σχολιασμό διακεκριμένων προσωπικοτήτων της μαύρης κοινότητας (όπως η Έρικα Μπαντού, ο Χάρι Μπελαφόντε και πολλοί ακτιβιστές της εποχής), τους οποίους ποτέ δεν βλέπουμε μπροστά στην κάμερα, κατασκευάζοντας ένα οπτικό mixtape που μας ταξιδεύει σε ένα γνωστό-άγνωστο εκεί και τότε. Κοινωνική ανάλυση εις βάθος, γενναίες απόψεις, αντικειμενικό μάτι και διαλεκτική σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν, σε ένα σπουδαίο ντοκιμαντέρ με πολιτική και κινηματογραφική άποψη. Προβάλλεται η συντομευμένη τηλεοπτική εκδοχή.
ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΑΓΙΩΝ
ΝΕΤ 00.30
Δραματική, 2006 (Έγχρ.), 100'
A GUIDE TO RECOGNIZING YOUR SAINTS. Αμερικανική
ταινία του Ντίτο Μοντιέλ, με τους Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Τσαζ
Παλμιντέρι, Σάια ΛαΜπεφ.
Ένας συγγραφέας αναπολεί μέσω του αυτοβιογραφικού του βιβλίου τις φιλίες της εφηβείας και τη βία του δρόμου στην Αστόρια της Νέας Υόρκης στα μέσα του ’80.
Ένα βιβλίο-κάθαρση που συνέγραψε ο ίδιος για τους ανθρώπους που διαμόρφωσαν τόσο το χαρακτήρα του όσο και τις καθοριστικές επιλογές της εφηβείας, έδωσε την πρώτη ύλη στον Μοντιέλ (συγγραφέας, πρώην πυγμάχος, μοντέλο και μουσικός) για το σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Οι επιρροές από τους «Κακόφημους Δρόμους» του Σκορσέζε και το «Κάνε το Σωστό» του Σπάικ Λι είναι εμφανείς, χωρίς όμως η ταινία του να διαθέτει ανάλογη οξυδέρκεια στην προσέγγιση του ιδεολογικού και κοινωνιολογικού πλαισίου της εποχής. Ο Μοντιέλ παρακολουθεί ασφυκτικά τους ήρωές του και αγνοεί ό,τι τους περιβάλλει. Ειδικά η βία αντιμετωπίζεται με μια αυτοαναφορικότητα, χωρίς να συνδέεται με τις ρίζες της γειτονιάς. Αναξιοποίητο είναι επίσης δραματουργικά το όνειρο του Ντίτο να γίνει μουσικός. Πέρα όμως από τις αδυναμίες, υπάρχει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σκηνοθετική κατεύθυνση προς τη μη γραμμική χρονικά αφήγηση - η ζωή του Ντίτο στα ’80s τέμνεται διαρκώς με το σήμερα, όπου ως συγγραφέας πλέον επιστρέφει στην Αστόρια ύστερα από δεκαπέντε χρόνια απουσίας. Υπάρχουν σκηνές κινηματογραφημένες έτσι ώστε να επικαλούνται την επιλεκτικότητα της μνήμης, όπου δεν χρειάζεται να φανούν όλα παρά μονάχα ο αντίκτυπος ενός γεγονότος. Πολύ καλές οι ερμηνείες των Σία ΛαΜπεφ και Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ στους ρόλους του μπερδεμένου έφηβου και μετανενοημένου ενήλικου Ντίτο, αντίστοιχα.
Ένας συγγραφέας αναπολεί μέσω του αυτοβιογραφικού του βιβλίου τις φιλίες της εφηβείας και τη βία του δρόμου στην Αστόρια της Νέας Υόρκης στα μέσα του ’80.
Ένα βιβλίο-κάθαρση που συνέγραψε ο ίδιος για τους ανθρώπους που διαμόρφωσαν τόσο το χαρακτήρα του όσο και τις καθοριστικές επιλογές της εφηβείας, έδωσε την πρώτη ύλη στον Μοντιέλ (συγγραφέας, πρώην πυγμάχος, μοντέλο και μουσικός) για το σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Οι επιρροές από τους «Κακόφημους Δρόμους» του Σκορσέζε και το «Κάνε το Σωστό» του Σπάικ Λι είναι εμφανείς, χωρίς όμως η ταινία του να διαθέτει ανάλογη οξυδέρκεια στην προσέγγιση του ιδεολογικού και κοινωνιολογικού πλαισίου της εποχής. Ο Μοντιέλ παρακολουθεί ασφυκτικά τους ήρωές του και αγνοεί ό,τι τους περιβάλλει. Ειδικά η βία αντιμετωπίζεται με μια αυτοαναφορικότητα, χωρίς να συνδέεται με τις ρίζες της γειτονιάς. Αναξιοποίητο είναι επίσης δραματουργικά το όνειρο του Ντίτο να γίνει μουσικός. Πέρα όμως από τις αδυναμίες, υπάρχει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σκηνοθετική κατεύθυνση προς τη μη γραμμική χρονικά αφήγηση - η ζωή του Ντίτο στα ’80s τέμνεται διαρκώς με το σήμερα, όπου ως συγγραφέας πλέον επιστρέφει στην Αστόρια ύστερα από δεκαπέντε χρόνια απουσίας. Υπάρχουν σκηνές κινηματογραφημένες έτσι ώστε να επικαλούνται την επιλεκτικότητα της μνήμης, όπου δεν χρειάζεται να φανούν όλα παρά μονάχα ο αντίκτυπος ενός γεγονότος. Πολύ καλές οι ερμηνείες των Σία ΛαΜπεφ και Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ στους ρόλους του μπερδεμένου έφηβου και μετανενοημένου ενήλικου Ντίτο, αντίστοιχα.
SPARK
STAR 02.15
Δραματική, 1998 (Έγχρ.), 103'
Αμερικανική ταινία του Γκάρετ Γουίλιαμς, με τους Τέρενς Χάουαρντ, Νικόλ Άρι Πάρκερ, Μπρένταν Σέξτον III.
Όταν το αυτοκίνητό τους παθαίνει βλάβη, ένα ζευγάρι Αφροαμερικανών αποκλείονται σε μια επαρχιακή πόλη όπου κατοικούν λευκοί της χαμηλότερης κοινωνικής τάξης.
Γυρισμένο μέσα σε 22 μέρες, αυτό το δραματικό road movie εξελίσσεται σε ένα κοινωνικό θρίλερ για το ρατσισμό και τις ενδογενείς διαφορές της Αμερικής.
Όταν το αυτοκίνητό τους παθαίνει βλάβη, ένα ζευγάρι Αφροαμερικανών αποκλείονται σε μια επαρχιακή πόλη όπου κατοικούν λευκοί της χαμηλότερης κοινωνικής τάξης.
Γυρισμένο μέσα σε 22 μέρες, αυτό το δραματικό road movie εξελίσσεται σε ένα κοινωνικό θρίλερ για το ρατσισμό και τις ενδογενείς διαφορές της Αμερικής.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου