Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΕΚΑΤΡΙΩΝ
(Βαθμολογία Armageddon: 2.5/5)
STAR 22.00
Περιπέτεια, 2007 (Έγχρ.), 123'
OCEAN’S THIRTEEN. Αμερικανική ταινία του Στίβεν Σόντερμπεργκ, με τους Τζορτζ Κλούνεϊ, Μπραντ Πιτ, Ματ Ντέιμον.
Η συμμορία του Όσιαν καταστρώνει ένα απίστευτο σχέδιο για να εκδικηθεί για την προδοσία ενός παλιού μέλους της από το μεγαλοξενοδόχο Γουίλι Μπανκ (Αλ Πατσίνο).
Η συμμορία του Όσιαν καταστρώνει ένα απίστευτο σχέδιο για να εκδικηθεί για την προδοσία ενός παλιού μέλους της από το μεγαλοξενοδόχο Γουίλι Μπανκ (Αλ Πατσίνο).
Μέχρι τη μέση, οι αμέτρητες και αλλεπάλληλες αφηγήσεις σε φλας μπακ περισσότερο κατακερματίζουν παρά συγκροτούν μια σφιχτοδεμένη δομή. Από τη στιγμή, όμως, που αρχίζει να τίθεται σε εφαρμογή το σχέδιο εξόντωσης του Μπανκ, η ταινία αποκτά επιτέλους ρυθμό και αφηγηματική συνοχή. Ευφυής είναι η σύντομη αξιοποίηση του φαινομένου Όπρα Γουίνφρι, ενώ αντίθετα η παράλληλη ιστορία της υποτιθέμενης αφύπνισης των Μεξικανών εργατών κρύβει μια ανόητη ιδεολογική χειραγώγηση.
ΠΙΣΣΑ
ΕΤ1 01.15
Σινεφίλ, 2008 (Έγχρ.), 81'
ZIFT. Βουλγαρική ταινία του Γιάβορ Γκάρντεφ, με τους Ζάκαρι Μπαχάροφ, Βλάντιμιρ Πένεφ, Τάνια Ιλίεβα.
Μετά την άδικη καταδίκη του για φόνο το 1944, ο Μοθ αποφυλακίζεται στην κομμουνιστική Σόφια του ’60. Με το που περνάει την πόρτα της φυλακής, όμως, το παρελθόν επιστρέφει, διεκδικώντας τη χαμένη λεία μιας αιματηρής ληστείας.
Το μυθιστόρημα του Βλάντισλαβ Τοντόροφ, το οποίο διασκεύασε σεναριακά ο ίδιος ο συγγραφέας, δανείζεται τακτικές του αμερικανικού pulp νουάρ και ο Γκάρντεφ κλέβει εικόνες από όλη την ιστορία του σινεμά. Έτσι, κάθε σκηνή από τη μία χτίζει αφηγηματικά μια σκληρή ιστορία εγκλεισμού (το κελί της φυλακής διαδέχεται ένα καινούργιο, απειλητικότερο) κι από την άλλη την υπονομεύει με ταχυδακτυλουργικές τεχνικές και παράλογο χιούμορ. Zift, άλλωστε, σημαίνει «πίσα, άσφαλτος», αλλά και –στην αργκό– «σκατά». Ο παράδοξος αυτός συνδυασμός αποτυπώνει γλαφυρά ένα δυσοίωνο παρόν κι ένα αναπόφευκτο τέλος (μιας ολοκληρωτικής) εποχής, το οποίο ίσως φάνταζε παραστατικότερο, πιο βαθύ κι αυθεντικά τραγικό, αν ο Γκάρντεφ συγκρατούσε την over the top βιρτουοζιτέ του.
Μετά την άδικη καταδίκη του για φόνο το 1944, ο Μοθ αποφυλακίζεται στην κομμουνιστική Σόφια του ’60. Με το που περνάει την πόρτα της φυλακής, όμως, το παρελθόν επιστρέφει, διεκδικώντας τη χαμένη λεία μιας αιματηρής ληστείας.
Το μυθιστόρημα του Βλάντισλαβ Τοντόροφ, το οποίο διασκεύασε σεναριακά ο ίδιος ο συγγραφέας, δανείζεται τακτικές του αμερικανικού pulp νουάρ και ο Γκάρντεφ κλέβει εικόνες από όλη την ιστορία του σινεμά. Έτσι, κάθε σκηνή από τη μία χτίζει αφηγηματικά μια σκληρή ιστορία εγκλεισμού (το κελί της φυλακής διαδέχεται ένα καινούργιο, απειλητικότερο) κι από την άλλη την υπονομεύει με ταχυδακτυλουργικές τεχνικές και παράλογο χιούμορ. Zift, άλλωστε, σημαίνει «πίσα, άσφαλτος», αλλά και –στην αργκό– «σκατά». Ο παράδοξος αυτός συνδυασμός αποτυπώνει γλαφυρά ένα δυσοίωνο παρόν κι ένα αναπόφευκτο τέλος (μιας ολοκληρωτικής) εποχής, το οποίο ίσως φάνταζε παραστατικότερο, πιο βαθύ κι αυθεντικά τραγικό, αν ο Γκάρντεφ συγκρατούσε την over the top βιρτουοζιτέ του.
ΧΟΜΕΡ & ΕΝΤΙ
NET 00.30
Δραματική, 1989 (Έγχρ.), 102'
HOMER AND EDDIE. Αμερικανική ταινία του Αντρέι Κοντσαλόφσκι, με τους Τζέιμς Μπελούσι, Γούπι Γκόλντμπεργκ, Κάρεν Μπλακ.
Μια οργισμένη μαύρη που έχει αποδράσει από το ψυχιατρείο, αποφασίζει να διδάξει μερικά από τα μυστικά της ζωής του δρόμου σ’ έναν διανοητικά καθυστερημένο παίκτη του μπέιζμπολ, τον οποίο συναντά στο δρόμο για το Όρεγκον.
Να το ελαφρύνεις το κοινωνικό μήνυμα, δεν λέω. Αλλά να το κάνεις με δυο ηθοποιούς που τους έχουμε συνηθίσει στην κωμική υπερβολή; Αναπόφευκτα, το αποτέλεσμα μοιάζει σαν να προσπαθούν να ελαφρύνουν έναν φιλανθρωπικό τηλεμαραθώνιο.
Μια οργισμένη μαύρη που έχει αποδράσει από το ψυχιατρείο, αποφασίζει να διδάξει μερικά από τα μυστικά της ζωής του δρόμου σ’ έναν διανοητικά καθυστερημένο παίκτη του μπέιζμπολ, τον οποίο συναντά στο δρόμο για το Όρεγκον.
Να το ελαφρύνεις το κοινωνικό μήνυμα, δεν λέω. Αλλά να το κάνεις με δυο ηθοποιούς που τους έχουμε συνηθίσει στην κωμική υπερβολή; Αναπόφευκτα, το αποτέλεσμα μοιάζει σαν να προσπαθούν να ελαφρύνουν έναν φιλανθρωπικό τηλεμαραθώνιο.
ΟΛΑ ΤΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ
MEGA 01.00
Δραματική, 2000 (Έγχρ.), 119'
ALL THE PRETTY HORSES. Αμερικανική ταινία του Μπίλι Μπομπ Θόρντονκ, με τους Ματ Ντέιμον, Πενέλοπε Κρουζ, Χένρι Τόμας.
Το 1949 ο Τζον, ένας νεαρός Τεξανός που λατρεύει τα άλογα, περιπλανιέται με το φίλο του Λέισι στο Μεξικό, πιάνει δουλειά σ’ ένα ράντσο, ερωτεύεται την όμορφη κόρη του αφεντικού του, αλλά εξαιτίας αυτής της επικίνδυνης σχέσης φυλακίζεται για κάτι που δεν διέπραξε.
Διασκευή ενός ογκωδέστατου μυθιστορήματος του Κόρμακ ΜακΚάρθι, πρώτο από την «Τριλογία των Συνόρων», που αναφέρεται στην οδύσσεια-μαθητεία ενός νεαρού τον οποίο θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε ως τον τελευταίο καουμπόη της Άγριας Δύσης. Ο Μπίλι Μπομπ Θόρντον γύρισε αρχικά μια εκδοχή τρεισήμισι ωρών, η οποία περιορίστηκε τελικά σε αυτή τη δίωρη κόπια, από την οποία όμως είναι ολοφάνερο ότι λείπει το οποιοδήποτε βάθος. Ωραία φωτογραφία, αλλά η αίσθηση που αποκομίζουμε είναι κάτι σαν «κλασικό εικονογραφημένο» ενός σημαντικού μυθιστορήματος. Ο Ματ Ντέιμον αδυνατεί να δώσει βαθύτερη δραματουργική υπόσταση στο χαρακτήρα του, η Πενελόπε Κρουζ έχει διακοσμητική παρουσία και ο μόνος που πραγματικά ξεχωρίζει είναι ο νεαρός Λούκας Μπακ, ο έφηβος από τον οποίο ξεκινούν όλα τα κακοπαθήματα των ηρώων.
Το 1949 ο Τζον, ένας νεαρός Τεξανός που λατρεύει τα άλογα, περιπλανιέται με το φίλο του Λέισι στο Μεξικό, πιάνει δουλειά σ’ ένα ράντσο, ερωτεύεται την όμορφη κόρη του αφεντικού του, αλλά εξαιτίας αυτής της επικίνδυνης σχέσης φυλακίζεται για κάτι που δεν διέπραξε.
Διασκευή ενός ογκωδέστατου μυθιστορήματος του Κόρμακ ΜακΚάρθι, πρώτο από την «Τριλογία των Συνόρων», που αναφέρεται στην οδύσσεια-μαθητεία ενός νεαρού τον οποίο θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε ως τον τελευταίο καουμπόη της Άγριας Δύσης. Ο Μπίλι Μπομπ Θόρντον γύρισε αρχικά μια εκδοχή τρεισήμισι ωρών, η οποία περιορίστηκε τελικά σε αυτή τη δίωρη κόπια, από την οποία όμως είναι ολοφάνερο ότι λείπει το οποιοδήποτε βάθος. Ωραία φωτογραφία, αλλά η αίσθηση που αποκομίζουμε είναι κάτι σαν «κλασικό εικονογραφημένο» ενός σημαντικού μυθιστορήματος. Ο Ματ Ντέιμον αδυνατεί να δώσει βαθύτερη δραματουργική υπόσταση στο χαρακτήρα του, η Πενελόπε Κρουζ έχει διακοσμητική παρουσία και ο μόνος που πραγματικά ξεχωρίζει είναι ο νεαρός Λούκας Μπακ, ο έφηβος από τον οποίο ξεκινούν όλα τα κακοπαθήματα των ηρώων.
ΓΕΝΝΗΣΗ
STAR 02.30
Δραματική, 2004 (Έγχρ.), 100'
BIRTH. Αμερικανική ταινία του Τζόναθαν Γκλέιζερ, με τους Νικόλ Κίντμαν, Κάμερον Μπράιτ, Ντάνι Χιούστον.
Μια γυναίκα ετοιμάζεται να ξαναπαντρευτεί, όταν μπαίνει ξαφνικά στη ζωή της ένα εννιάχρονο αγόρι που υποστηρίζει ότι είναι η μετενσάρκωση του νεκρού συζύγου της.
Υπάρχει το παράδοξο ενός αγοριού που υιοθετεί τη συμπεριφορά ενός ενήλικα και διεκδικεί ερωτικά μια γυναίκα που θα μπορούσε να είναι μητέρα του. Παράδοξο που ενισχύεται από τη στάση της ίδιας της γυναίκας, κάνοντάς μας να αναρωτηθούμε πώς η σύνδεση αυτή θα μπορούσε να «υλοποιηθεί» και σε σεξουαλικό επίπεδο. Θα μείνουμε, όμως, με την απορία, αφού ο Τζόναθαν Γκλέιζερ δίνει μια εύκολη λύση στα αδιέξοδα των ηρώων του, έτσι όμως του ξεφεύγει το αληθινό θέμα της ταινίας, που δεν είναι βέβαια η μετενσάρκωση, αλλά ο τρελός και παραληρηματικός έρωτας.
Μια γυναίκα ετοιμάζεται να ξαναπαντρευτεί, όταν μπαίνει ξαφνικά στη ζωή της ένα εννιάχρονο αγόρι που υποστηρίζει ότι είναι η μετενσάρκωση του νεκρού συζύγου της.
Υπάρχει το παράδοξο ενός αγοριού που υιοθετεί τη συμπεριφορά ενός ενήλικα και διεκδικεί ερωτικά μια γυναίκα που θα μπορούσε να είναι μητέρα του. Παράδοξο που ενισχύεται από τη στάση της ίδιας της γυναίκας, κάνοντάς μας να αναρωτηθούμε πώς η σύνδεση αυτή θα μπορούσε να «υλοποιηθεί» και σε σεξουαλικό επίπεδο. Θα μείνουμε, όμως, με την απορία, αφού ο Τζόναθαν Γκλέιζερ δίνει μια εύκολη λύση στα αδιέξοδα των ηρώων του, έτσι όμως του ξεφεύγει το αληθινό θέμα της ταινίας, που δεν είναι βέβαια η μετενσάρκωση, αλλά ο τρελός και παραληρηματικός έρωτας.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου