JARHEAD
STAR 22.00
Πολεμική, 2005 (Έγχρ.), 125'
Αμερικανική ταινία του Σαμ Μέντες, με τους Τζέικ Τζίλενχαλ, Πίτερ Σάρσγκαρντ, Τζέιμι Φοξ.
Οι αληθινές εμπειρίες του πεζοναύτη Άντονι Σουόφορντ στο Κουβέιτ το 2003.
Οι αληθινές εμπειρίες του πεζοναύτη Άντονι Σουόφορντ στο Κουβέιτ το 2003.
Όσοι έχουν διαβάσει το βιβλίο-ημερολόγιο του πρώην πεζοναύτη, θα συμφωνήσουν ότι η ταινία αποτυπώνει τον παραλογισμό της εμπειρίας του (όταν ένας μιλιταριστικός μηχανισμός σε εκπαιδεύει για να σε μεταμορφώσει σε μηχανή πολέμου, η αποχή από την παρακείμενη μάχη ισοδυναμεί με ευνουχισμό), όχι όμως και τα πολιτικά αντιμιλιταριστικά σχόλια του συγγραφέα για τον πόλεμο στον Κόλπο. Όμως για τον Μέντες η ιδέα και μόνο της αντιμιλιταριστικής ταινίας είναι ανυπόστατη, αφού, όπως μας δείχνει με ειρωνική και εύστοχη ματιά για την ψυχοσύνθεση της στρατιωτικής ζωής, οι σημερινοί φαντάροι αναλώνουν τις πάλαι ποτέ αντιπολεμικές ταινίες για το Βιετνάμ («Αποκάλυψη, Τώρα») ως πολεμική πορνογραφία.
ΛΙΒΑΝΟΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 2/5)
ΕΤ1 23.00
Πολεμική, 2009 (Έγχρ.), 90'
LEBANON. Γερμανο-ισραηλινή ταινία του Σάμιουελ Μάοζ, με τους Όσρι Κοέν, Ρέιμοντ Αμσαλέμ, Γιοάβ Ντονάτ.
Με πείρα στο ντοκιμαντέρ, ο Σάμιουελ Μάοζ εγκλωβίζει την κάμερά του στα σπλάχνα ενός σιδερένιου τέρατος που αναζητά έξοδο διαφυγής από έναν γεμάτο παγίδες λαβύρινθο κι η κατάβαση στην κόλαση ξεκινά. Ο θεατής δεν βλέπει απλά το πλήρωμα ενός τανκ να προσπαθεί απεγνωσμένα να βρει το δρόμο προς τη βάση του και τη σωτηρία, αλλά κάθεται κι αυτός μαζί του, ασφυκτιώντας, μέσα σ’ ένα λαμαρινένιο κουτί γεμάτο λάδια, βενζίνη και αναθυμιάσεις, με 40 βαθμούς Κελσίου, χωρίς ορατότητα κι επαρκές οξυγόνο.
Αυτή η κλειστοφοβική ένταση που καταλαμβάνει την οθόνη απ’ άκρη σ’ άκρη, με την κάμερα να βρίσκεται πάντα στο ύψος των προσώπων, μια εφιαλτική ηχητική μπάντα και την εξωτερική πραγματικότητα να εισβάλει στο τανκ μόνο μέσα από το σκόπευτρο του πυροβολητή, χαρίζει στο «Λίβανο» ένα ρεαλισμό που μονάχα ταινίες οι οποίες έχουν πολεμήσει στην πρώτη γραμμή («Το Υποβρύχιο», «Το Κτήνος του Πολέμου») έχουν κατακτήσει. Ο Μάοζ, άλλωστε, ξεμπερδεύει νωρίς με τις σεναριακές αφέλειες που καταγγέλλουν την ωμότητα του πολέμου –ο έμπορος με το φορτηγάκι, η οικογένεια των ομήρων– για να εστιάσει στη γεμάτη αγωνία και τρόμο καφκική πορεία μέχρι την καρδιά του σκοταδιού – ή το κέντρο ενός ολάνθιστου λιβαδιού, εικόνα αφοπλιστικής ειρωνείας κι ευφυούς αντίστιξης που ολοκληρώνει μια αλησμόνητη κινηματογραφική διαδρομή.
Με πείρα στο ντοκιμαντέρ, ο Σάμιουελ Μάοζ εγκλωβίζει την κάμερά του στα σπλάχνα ενός σιδερένιου τέρατος που αναζητά έξοδο διαφυγής από έναν γεμάτο παγίδες λαβύρινθο κι η κατάβαση στην κόλαση ξεκινά. Ο θεατής δεν βλέπει απλά το πλήρωμα ενός τανκ να προσπαθεί απεγνωσμένα να βρει το δρόμο προς τη βάση του και τη σωτηρία, αλλά κάθεται κι αυτός μαζί του, ασφυκτιώντας, μέσα σ’ ένα λαμαρινένιο κουτί γεμάτο λάδια, βενζίνη και αναθυμιάσεις, με 40 βαθμούς Κελσίου, χωρίς ορατότητα κι επαρκές οξυγόνο.
Αυτή η κλειστοφοβική ένταση που καταλαμβάνει την οθόνη απ’ άκρη σ’ άκρη, με την κάμερα να βρίσκεται πάντα στο ύψος των προσώπων, μια εφιαλτική ηχητική μπάντα και την εξωτερική πραγματικότητα να εισβάλει στο τανκ μόνο μέσα από το σκόπευτρο του πυροβολητή, χαρίζει στο «Λίβανο» ένα ρεαλισμό που μονάχα ταινίες οι οποίες έχουν πολεμήσει στην πρώτη γραμμή («Το Υποβρύχιο», «Το Κτήνος του Πολέμου») έχουν κατακτήσει. Ο Μάοζ, άλλωστε, ξεμπερδεύει νωρίς με τις σεναριακές αφέλειες που καταγγέλλουν την ωμότητα του πολέμου –ο έμπορος με το φορτηγάκι, η οικογένεια των ομήρων– για να εστιάσει στη γεμάτη αγωνία και τρόμο καφκική πορεία μέχρι την καρδιά του σκοταδιού – ή το κέντρο ενός ολάνθιστου λιβαδιού, εικόνα αφοπλιστικής ειρωνείας κι ευφυούς αντίστιξης που ολοκληρώνει μια αλησμόνητη κινηματογραφική διαδρομή.
ΝΤΕΖΙΡΕ
ΒΟΥΛΗ 23.15
Κομεντί, 1937 (Α/Μ), 92'
DESIRE. Γαλλική ταινία του Σασά Γκιτρί, με τον ίδιο και τους Ζακλίν Ντελιμπάκ, Ζακ Μπομέ.
Η ερωμένη ενός ηθοποιού προσλαμβάνει για τις διακοπές με τον εραστή της έναν υπηρέτη που είναι γνωστός για τις ερωτικές σκανδαλιές του.
Κομψή σάτιρα των αστικών ηθών της εποχής, όπου η υποσυνείδητη ερωτική επιθυμία εκτονώνεται σε κινήσεις και όνειρα. Από τον ηθοποιό, θεατρικό συγγραφέα και σκηνοθέτη που σημάδεψε τη γαλλική κουλτούρα στις αρχές του 20ού αιώνα.
Η ερωμένη ενός ηθοποιού προσλαμβάνει για τις διακοπές με τον εραστή της έναν υπηρέτη που είναι γνωστός για τις ερωτικές σκανδαλιές του.
Κομψή σάτιρα των αστικών ηθών της εποχής, όπου η υποσυνείδητη ερωτική επιθυμία εκτονώνεται σε κινήσεις και όνειρα. Από τον ηθοποιό, θεατρικό συγγραφέα και σκηνοθέτη που σημάδεψε τη γαλλική κουλτούρα στις αρχές του 20ού αιώνα.
ΓΚΛΟΡΙ, Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ
MEGA 00.15
Ιστορική, 1989 ( Έγχρ.), 122'
GLORY. Αμερικανική ταινία του Έντουαρντ Ζούικ, με τους Μάθιου Μπρόντερικ, Ντένζελ Ουάσινγκτον, Μόργκαν Φρίμαν.
Το 1864, ο Ρόμπερτ Σόου, ένας νεαρός συνταγματάρχης, αναλαμβάνει τη διοίκηση του πρώτου συντάγματος των Βορείων που αποτελείται αποκλειστικά από μαύρους. Βασισμένη στα γράμματα του Σόου, η ταινία περιγράφει τις δυσκολίες της εκπαίδευσης αυτών των ανδρών και την ηρωική τους αυτοθυσία.
Ο Ζούικ μας προσφέρει ένα άρτιο θέαμα, φροντίζει όμως να μη θίξει καθόλου τις αρνητικές επιπτώσεις του εμφύλιου πολέμου, δείχνοντας μόνο την ηρωική πλευρά τού να πολεμάς. Η ταινία τιμήθηκε με Όσκαρ φωτογραφίας, ηχοληψίας και β΄ ρόλου για τον Ντένζελ Ουάσινγκτον.
Το 1864, ο Ρόμπερτ Σόου, ένας νεαρός συνταγματάρχης, αναλαμβάνει τη διοίκηση του πρώτου συντάγματος των Βορείων που αποτελείται αποκλειστικά από μαύρους. Βασισμένη στα γράμματα του Σόου, η ταινία περιγράφει τις δυσκολίες της εκπαίδευσης αυτών των ανδρών και την ηρωική τους αυτοθυσία.
Ο Ζούικ μας προσφέρει ένα άρτιο θέαμα, φροντίζει όμως να μη θίξει καθόλου τις αρνητικές επιπτώσεις του εμφύλιου πολέμου, δείχνοντας μόνο την ηρωική πλευρά τού να πολεμάς. Η ταινία τιμήθηκε με Όσκαρ φωτογραφίας, ηχοληψίας και β΄ ρόλου για τον Ντένζελ Ουάσινγκτον.
Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΤΥΦΛΩΝ
ΝΕΤ 01.00
Δραματική, 2006 (Έγχρ.), 110'
LAND OF THE BLIND. Αμερικανο-αγγλική ταινία του Ρόμπερτ Έντουαρντς, με τους Ραλφ Φάινς, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Λάρα Φλιν Μπόιλ.
Μόνο να διαβάσεις την απαρίθμηση των αναφορών σε ιστορικά πρόσωπα και περιόδους, καταλαβαίνεις σε τι περιπέτεια μπαίνεις. Μουσολίνι, Στάλιν, Ιούλιος Καίσαρας, Πινοσέτ, Μουγκάμπε, αλλά και Βιετνάμ, Ερυθροί Χμερ. Αρκετά; Όλες αυτές οι αναφορές εμφανίζονται σε μια χώρα που τελεί υπό απολυταρχικό καθεστώς και δεν κατονομάζεται, αλλά δανείζεται χαρακτηριστικά από τουλάχιστον πέντε υπαρκτές χώρες. Εκεί, ένας ιδεολόγος δεσμοφύλακας συνάπτει φιλική σχέση με έναν πολιτικό κρατούμενο, ο οποίος εξελίσσεται στον επόμενο στυγνό δικτάτορα.
Πριν ασχοληθεί με το σινεμά, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ρόμπερτ Έντουαρντς υπηρέτησε στον αμερικανικό στρατό. Η «Χώρα των Τυφλών» είναι η πρώτη του μυθοπλαστική ταινία, μια φιλόδοξη πολιτική σάτιρα που εμπνέεται από το «1984» και το «Brazil» και εκτροχιάζεται λόγω της φόρας των κινηματογραφικών της δανείων και της επιθυμίας του δημιουργού της να μην αφήσει τίποτα που να μην πει σε δυο ώρες.
Μόνο να διαβάσεις την απαρίθμηση των αναφορών σε ιστορικά πρόσωπα και περιόδους, καταλαβαίνεις σε τι περιπέτεια μπαίνεις. Μουσολίνι, Στάλιν, Ιούλιος Καίσαρας, Πινοσέτ, Μουγκάμπε, αλλά και Βιετνάμ, Ερυθροί Χμερ. Αρκετά; Όλες αυτές οι αναφορές εμφανίζονται σε μια χώρα που τελεί υπό απολυταρχικό καθεστώς και δεν κατονομάζεται, αλλά δανείζεται χαρακτηριστικά από τουλάχιστον πέντε υπαρκτές χώρες. Εκεί, ένας ιδεολόγος δεσμοφύλακας συνάπτει φιλική σχέση με έναν πολιτικό κρατούμενο, ο οποίος εξελίσσεται στον επόμενο στυγνό δικτάτορα.
Πριν ασχοληθεί με το σινεμά, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ρόμπερτ Έντουαρντς υπηρέτησε στον αμερικανικό στρατό. Η «Χώρα των Τυφλών» είναι η πρώτη του μυθοπλαστική ταινία, μια φιλόδοξη πολιτική σάτιρα που εμπνέεται από το «1984» και το «Brazil» και εκτροχιάζεται λόγω της φόρας των κινηματογραφικών της δανείων και της επιθυμίας του δημιουργού της να μην αφήσει τίποτα που να μην πει σε δυο ώρες.
Η ΜΑΝΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ: ΣΕΙΣΜΟΣ
STAR 02.30
Περιπέτεια, 2004 (Έγχρ.), 92'
NATURE UNLEASHED: EARTHQUAKE.
Καναδο-λιθουανο-αγγλική ταινία του Τιμπόρ Τακάκς, με τους Τζέι
Μπένεντικτ, Ντέμιαν Χαντ, Φίνταν ΜακΚιόουν.
Ένας μηχανικός καλείται να επιθεωρήσει ένα εργοστάσιο πυρηνικής ενέργειας στη Ρωσία, διότι ένας μικρός σεισμός μπορεί να έχει προκαλέσει ρήγμα. Όμως οι υπεύθυνοι κρύβουν τα στοιχεία και δεν λαμβάνουν μέτρα ασφάλειας, οπότε ένας μεγαλύτερης έντασης σεισμός φέρνει την καταστροφή.
Μία από τις ταινίες της σειράς «Nature Unleashed», που μας υπενθυμίζουν ότι δεν πρέπει να παίζουμε με τα φυσικά φαινόμενα και ότι πρέπει να αποφεύγουμε να φτιάχνουμε ταινίες καταστροφής όταν δεν έχουμε τον κατάλληλο προϋπολογισμό.
Ένας μηχανικός καλείται να επιθεωρήσει ένα εργοστάσιο πυρηνικής ενέργειας στη Ρωσία, διότι ένας μικρός σεισμός μπορεί να έχει προκαλέσει ρήγμα. Όμως οι υπεύθυνοι κρύβουν τα στοιχεία και δεν λαμβάνουν μέτρα ασφάλειας, οπότε ένας μεγαλύτερης έντασης σεισμός φέρνει την καταστροφή.
Μία από τις ταινίες της σειράς «Nature Unleashed», που μας υπενθυμίζουν ότι δεν πρέπει να παίζουμε με τα φυσικά φαινόμενα και ότι πρέπει να αποφεύγουμε να φτιάχνουμε ταινίες καταστροφής όταν δεν έχουμε τον κατάλληλο προϋπολογισμό.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου