ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ
STAR 21.00
Ιστορική, 1960 (Έγχρ.), 184'
SPARTACUS. Αμερικανική ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, με τους Κερκ Ντάγκλας, Λόρενς Ολίβιε, Τζιν Σίμονς.
Μία από τις ωραιότερες επικές παραγωγές του Χόλιγουντ, παρά την περιπέτεια της ολοκλήρωσής της (την άρχισε ο Άντονι Μαν, το σενάριο του Ντάλτον Τράμπο είναι κάπως ρητορικό και ο Κερκ Ντάγκλας επενέβη συχνά στη σκηνοθετική κατεύθυνσή της.
Μία από τις ωραιότερες επικές παραγωγές του Χόλιγουντ, παρά την περιπέτεια της ολοκλήρωσής της (την άρχισε ο Άντονι Μαν, το σενάριο του Ντάλτον Τράμπο είναι κάπως ρητορικό και ο Κερκ Ντάγκλας επενέβη συχνά στη σκηνοθετική κατεύθυνσή της.
Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, υιοθετώντας μια σχεδόν μαρξιστική οπτική, περιγράφει με επικό πνεύμα την απελπισμένη επανάσταση των σκλάβων, ενώ οι σκηνές στην αρένα των μονομάχων, του πλήθους και των μαχών έχουν μια πλαστική τελειότητα που μόνο με τις ταινίες του Αϊζενστάιν μπορούν να συγκριθούν. (Μα δεν είναι αδικία πάντως να τιμηθεί μόνο με τέσσερα δευτερεύοντα Όσκαρ, ενώ το «Μπεν Χουρ» είχε καταρρίψει τα ρεκόρ με τα έντεκα βραβεία;)
ΣΡΕΚ Ο ΤΡΙΤΟΣ
ΑΝΤ1 21.00
Κινούμενα σχέδια, 2007 (Έγχρ.), 93'
SHREK THE THIRD. Αμερικανική ταινία του Κρις Μίλερ.
Είναι απορίας άξιο, λοιπόν, πώς η ίδια δημιουργική ομάδα ξέμεινε από έμπνευση και ιδέες, αφήνοντας τον Σρεκ και την παρέα του να προσπαθούν να σώσουν τη χώρα του Πέρα Πέρα από τον πρίγκιπα Γλυκούλη οπλισμένοι μόνο με... κεκτημένη ταχύτητα.
Λιγοστές οι ευρηματικές (κινηματογραφόφιλες ή μη) αναφορές και οι πραγματικά αστείες σκηνές, το αντισυμβατικό χιούμορ έχει δώσει τη θέση του σε κοινότοπα ως επί το πλείστον καλαμπούρια και η ξέφρενη διάθεση –με τον Γάιδαρο του Έντι Μέρφι χωρίς πολλά κέφια– «ξεφουσκώνει» γρήγορα σ’ ένα υποτονικά χαλαρό τέμπο. Κυριαρχεί μια διδακτική ρητορική ενάντια στη μισαλλοδοξία, κάτι που φυσικά δεν αρκεί για να κάνει αυτόν τον «Σρεκ», αντίθετα με τους δύο προηγούμενους, το καρτούν που ξεχωρίζει. (Προβάλλεται μεταγλωττισμένη)
Είναι απορίας άξιο, λοιπόν, πώς η ίδια δημιουργική ομάδα ξέμεινε από έμπνευση και ιδέες, αφήνοντας τον Σρεκ και την παρέα του να προσπαθούν να σώσουν τη χώρα του Πέρα Πέρα από τον πρίγκιπα Γλυκούλη οπλισμένοι μόνο με... κεκτημένη ταχύτητα.
Λιγοστές οι ευρηματικές (κινηματογραφόφιλες ή μη) αναφορές και οι πραγματικά αστείες σκηνές, το αντισυμβατικό χιούμορ έχει δώσει τη θέση του σε κοινότοπα ως επί το πλείστον καλαμπούρια και η ξέφρενη διάθεση –με τον Γάιδαρο του Έντι Μέρφι χωρίς πολλά κέφια– «ξεφουσκώνει» γρήγορα σ’ ένα υποτονικά χαλαρό τέμπο. Κυριαρχεί μια διδακτική ρητορική ενάντια στη μισαλλοδοξία, κάτι που φυσικά δεν αρκεί για να κάνει αυτόν τον «Σρεκ», αντίθετα με τους δύο προηγούμενους, το καρτούν που ξεχωρίζει. (Προβάλλεται μεταγλωττισμένη)
ΜΙΑ ΖΩΗ ΣΑΝ ΟΝΕΙΡΟ
ALPHA 21.00
Δραματική, 2007 (Έγχρ.), 119'
ANGEL. Γαλλο-αγγλική ταινία του Φρανσουά Οζόν, με τους Ρομόλα Γκαράι, Σαμ Νιλ, Μίκαελ Φασμπέντερ.
Ένα πλούσιο και γενναίο δράμα εποχής, το οποίο προσπαθεί να μιμηθεί –ή να κινηθεί παράλληλα με– τον κόσμο της ηρωίδας του. Η Έιντζελ Ντέβερελ, μια πεισματάρα και ρομαντική Βρετανίδα συγγραφέας των αρχών του προηγούμενου αιώνα, έρχεται σε μετωπική σύγκρουση με κάθε σύμβαση της πραγματικότητας γύρω της.
Ο Οζόν δεν την αντιμετωπίζει τόσο σαν επαναστάτρια ή αγνή ιδεαλίστρια, όσο επιμένει στο πάθος της και θαυμάζει τον τρόπο με τον οποίο, όπως και οι ήρωες των δικών της «Άρλεκιν», βάζει τα πολύχρωμα όνειρά της πάνω από την ενοχλητική καθημερινότητα. Πιστός στις φόρμες του μελοδράματος, προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην καθαρή συγκίνηση και την καχυποψία, δεν καταφέρνει όμως ν’ απαγκιστρωθεί πλήρως (όπως ένας Βισκόντι ή ένας Οφίλς) από τη λογοτεχνική σοβαροφάνεια της «πρώτης ύλης» (μυθιστόρημα της Ελίζαμπεθ Τέιλορ). Με μια λιγότερο «γαλλική» προσέγγιση, θα είχε φτάσει σε μια πράγματι σπουδαία ταινία.
Ένα πλούσιο και γενναίο δράμα εποχής, το οποίο προσπαθεί να μιμηθεί –ή να κινηθεί παράλληλα με– τον κόσμο της ηρωίδας του. Η Έιντζελ Ντέβερελ, μια πεισματάρα και ρομαντική Βρετανίδα συγγραφέας των αρχών του προηγούμενου αιώνα, έρχεται σε μετωπική σύγκρουση με κάθε σύμβαση της πραγματικότητας γύρω της.
Ο Οζόν δεν την αντιμετωπίζει τόσο σαν επαναστάτρια ή αγνή ιδεαλίστρια, όσο επιμένει στο πάθος της και θαυμάζει τον τρόπο με τον οποίο, όπως και οι ήρωες των δικών της «Άρλεκιν», βάζει τα πολύχρωμα όνειρά της πάνω από την ενοχλητική καθημερινότητα. Πιστός στις φόρμες του μελοδράματος, προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην καθαρή συγκίνηση και την καχυποψία, δεν καταφέρνει όμως ν’ απαγκιστρωθεί πλήρως (όπως ένας Βισκόντι ή ένας Οφίλς) από τη λογοτεχνική σοβαροφάνεια της «πρώτης ύλης» (μυθιστόρημα της Ελίζαμπεθ Τέιλορ). Με μια λιγότερο «γαλλική» προσέγγιση, θα είχε φτάσει σε μια πράγματι σπουδαία ταινία.
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ
ΝΕΤ 22.00
Κομεντί, 2008 (Έγχρ.), 93'
LAST CHANCE HARVEY. Αμερικανική ταινία του Τζόελ Χόπκινς, με τους Ντάστιν Χόφμαν, Έμα Τόμσον, Αϊλίν Άτκινς.
Οι μεσήλικοι πρωταγωνιστές της ταινίας απλά δανείζονται ή μάλλον αφομοιώνουν τα εγγενή χαρακτηριστικά της σκιώδους λονδρέζικης ατμόσφαιρας, για να παρουσιαστούν στους θεατές. Ο Χάρβεϊ είναι ένας συνθέτης μουσικής για τηλεοπτικά σποτ, αποτυχημένος όχι τόσο γιατί δεν πραγματοποίησε τις μουσικές φιλοδοξίες του, αλλά γιατί κατάφερε –με απόλυτα προσωπική ευθύνη– να αποστασιοποιηθεί πλήρως από το ρόλο του πατέρα. Από την άλλη η Κέιτ βιώνει την ανασφάλεια μιας μεσήλικης ανύπαντρης γυναίκας, που επωμίζεται συγχρόνως και τις υπερβολές της φαντασιόπληκτης μητέρα της.
Ο σκηνοθέτης-σεναριογράφος Τζόελ Χόπκινς («Jump Tomorrow») τέμνει λοιπόν τις παράλληλες ζωές των δύο μοναχικών αντι-ηρώων, ξαναενώνοντας το σπουδαίο ερμηνευτικό ζευγάρι Ντάστιν Χόφμαν-Έμα Τόμσον, μετά το πρόσφατο «Πιο Παράξενο και από Παράξενο!». Συγγενεύοντας –έστω και μακρινά– με τη γοητευτική διαλογική αφήγηση των «Πριν το Ξημέρωμα» και «Πριν το Ηλιοβασίλεμα» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ και διαθέτοντας εξαιρετική φωτογραφία για το είδος της, «Η Τελευταία Ευκαιρία» μοιάζει αρχικά να πρωτοτυπεί. Όσο όμως η σεναριακή και σκηνοθετική ατολμία αρχίζει να γίνεται ενοχλητικά ορατή, οι δύο ερμηνευτικά παντοδύναμοι πρωταγωνιστές αναλαμβάνουν αυτοβούλως να ανυψώσουν το φιλμ στα επίπεδα του –τουλάχιστον– ευχάριστου.
Οι μεσήλικοι πρωταγωνιστές της ταινίας απλά δανείζονται ή μάλλον αφομοιώνουν τα εγγενή χαρακτηριστικά της σκιώδους λονδρέζικης ατμόσφαιρας, για να παρουσιαστούν στους θεατές. Ο Χάρβεϊ είναι ένας συνθέτης μουσικής για τηλεοπτικά σποτ, αποτυχημένος όχι τόσο γιατί δεν πραγματοποίησε τις μουσικές φιλοδοξίες του, αλλά γιατί κατάφερε –με απόλυτα προσωπική ευθύνη– να αποστασιοποιηθεί πλήρως από το ρόλο του πατέρα. Από την άλλη η Κέιτ βιώνει την ανασφάλεια μιας μεσήλικης ανύπαντρης γυναίκας, που επωμίζεται συγχρόνως και τις υπερβολές της φαντασιόπληκτης μητέρα της.
Ο σκηνοθέτης-σεναριογράφος Τζόελ Χόπκινς («Jump Tomorrow») τέμνει λοιπόν τις παράλληλες ζωές των δύο μοναχικών αντι-ηρώων, ξαναενώνοντας το σπουδαίο ερμηνευτικό ζευγάρι Ντάστιν Χόφμαν-Έμα Τόμσον, μετά το πρόσφατο «Πιο Παράξενο και από Παράξενο!». Συγγενεύοντας –έστω και μακρινά– με τη γοητευτική διαλογική αφήγηση των «Πριν το Ξημέρωμα» και «Πριν το Ηλιοβασίλεμα» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ και διαθέτοντας εξαιρετική φωτογραφία για το είδος της, «Η Τελευταία Ευκαιρία» μοιάζει αρχικά να πρωτοτυπεί. Όσο όμως η σεναριακή και σκηνοθετική ατολμία αρχίζει να γίνεται ενοχλητικά ορατή, οι δύο ερμηνευτικά παντοδύναμοι πρωταγωνιστές αναλαμβάνουν αυτοβούλως να ανυψώσουν το φιλμ στα επίπεδα του –τουλάχιστον– ευχάριστου.
ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ
MEGA 22.20
Κινούμενα σχέδια, 2006 (Έγχρ.), 86'
OPEN SEASON. Αμερικανική ταινία των Τζιλ Κάλτον, Ρότζερ Άλερς και Άντονι Στάκι.
Ο Μπουγκ ο αρκούδος και ο Έλιοτ το παλαβιάρικο ελάφι βρίσκονται στο δάσος κατά την έναρξη της κυνηγετικής περιόδου, όπου κινητοποιούν όλα τα ζώα για να γίνουν αυτά οι κυνηγοί των κυνηγών.
Η πρώτη παραγωγή της Sony Pictures Animation είναι ένα ευχάριστο ψηφιακό καρτούν που –αν και κινείται στα γνώριμα εδάφη του «Μαδαγασκάρη» και του «Πέρα από το Φράχτη»– έχει αρκετές κωμικές σκηνές και μια αίσθηση slapstick. Φωνές δανείζουν οι Άστον Κάτσερ και Μάρτιν Λόρενς.
Ο Μπουγκ ο αρκούδος και ο Έλιοτ το παλαβιάρικο ελάφι βρίσκονται στο δάσος κατά την έναρξη της κυνηγετικής περιόδου, όπου κινητοποιούν όλα τα ζώα για να γίνουν αυτά οι κυνηγοί των κυνηγών.
Η πρώτη παραγωγή της Sony Pictures Animation είναι ένα ευχάριστο ψηφιακό καρτούν που –αν και κινείται στα γνώριμα εδάφη του «Μαδαγασκάρη» και του «Πέρα από το Φράχτη»– έχει αρκετές κωμικές σκηνές και μια αίσθηση slapstick. Φωνές δανείζουν οι Άστον Κάτσερ και Μάρτιν Λόρενς.
ΑΡΚΕΙ ΜΙΑ ΣΤΙΓΜΗ
ALPHA 23.15
Δραματική, 2006 (Έγχρ.), 112'
SNOW CAKE. Αγγλο-καναδική ταινία του Μαρκ Ίβανς, με τους Άλαν Ρίκμαν, Σιγκούρνι Γουίβερ, Κάρι-Αν Μος.
Έπειτα από ένα τροχαίο στο οποίο σκοτώνεται η κοπέλα που είχε μπει στο αυτοκίνητό του με οτοστόπ, ο σοκαρισμένος Άλεξ πηγαίνει να ενημερώσει τη μητέρα της για το τραγικό συμβάν. Εκείνη είναι μια λειτουργική αυτιστική γυναίκα, που τον προσκαλεί να μείνει στο σπίτι μέχρι την κηδεία.
Είχαμε καιρό μετά τον «Άνθρωπο της βροχής» να δούμε μια σωστή ταινία για άτομα με ειδικές ανάγκες. Η Σιγκούρνι Γουίβερ δείχνει να έχει μελετήσει καλά το ρόλο της (η σχέση με τον Άλαν Ρίκμαν βγάζει μια ανθρώπινη ζεστασιά), ενώ το δράμα αναπτύσσεται αβίαστα, χωρίς να εκβιάζει με το θέμα του.
Έπειτα από ένα τροχαίο στο οποίο σκοτώνεται η κοπέλα που είχε μπει στο αυτοκίνητό του με οτοστόπ, ο σοκαρισμένος Άλεξ πηγαίνει να ενημερώσει τη μητέρα της για το τραγικό συμβάν. Εκείνη είναι μια λειτουργική αυτιστική γυναίκα, που τον προσκαλεί να μείνει στο σπίτι μέχρι την κηδεία.
Είχαμε καιρό μετά τον «Άνθρωπο της βροχής» να δούμε μια σωστή ταινία για άτομα με ειδικές ανάγκες. Η Σιγκούρνι Γουίβερ δείχνει να έχει μελετήσει καλά το ρόλο της (η σχέση με τον Άλαν Ρίκμαν βγάζει μια ανθρώπινη ζεστασιά), ενώ το δράμα αναπτύσσεται αβίαστα, χωρίς να εκβιάζει με το θέμα του.
Η ΝΥΧΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΑ ΔΙΚΗ ΜΑΣ
ET1 00.30
Κωμωδία, 2008 (Έγχρ.), 98'
QUESTA NOTTE E ANCORA NOSTRA. Ιταλική ταινία των
Πάολο Τζενοβέζε και Λούκα Μινιέρο, με τους Νικόλα Βαπορίδη, Μασιμιλιάνο
Μπρούνο, Βαλεντίνα Ιζούμι.
Νεαρός μουσικός προσπαθεί να στήσει το συγκρότημά του και εμπνέεται από τον έρωτά του για μια Κινέζα.
Εδώ δεν βλέπουμε αμερικάνικες νεανικές κομεντί, θα δούμε ιταλικές;
Νεαρός μουσικός προσπαθεί να στήσει το συγκρότημά του και εμπνέεται από τον έρωτά του για μια Κινέζα.
Εδώ δεν βλέπουμε αμερικάνικες νεανικές κομεντί, θα δούμε ιταλικές;
ΟΙ ΚΟΛΛΗΤΟΙ
ΑΝΤ1 02.20
Κωμωδία, 2003 (Έγχρ.), 118'
STUCK ON YOU. Αμερικανική ταινία των Πίτερ & Μπόμπι Φαρέλι, με τους Ματ Ντέιμον, Γκρεγκ Κινίαρ, Σερ.
Ο Γουόλτ, επίδοξος ηθοποιός, έρχεται στο Χόλιγουντ για να κάνει την τύχη του. Μαζί του κουβαλά και τον αδελφό του Μπομπ, από τον οποίο δεν μπορεί να «ξεκολλήσει», μια και είναι σιαμαίοι. Ο Μπομπ από την πλευρά του βγαίνει ραντεβού με μια κοπέλα, προσπαθώντας να κρύψει το γεγονός ότι είναι «κολλημένος» με τον αδελφό του.
Μπορεί η κατάσταση των δύο αδελφών να προκαλεί το γέλιο, σε καμιά όμως περίπτωση δεν γελοιοποιείται, τουναντίον μάλιστα προσεγγίζεται με ανθρώπινο, σχεδόν συγκινητικό τρόπο. Κι εδώ βρίσκονται τα όρια αυτής της κωμωδίας, που σατιρικά είναι μάλλον ήπια, πάντα φυσικά για τα δεδομένα των αδελφών Φαρέλι. Εκεί, που ωστόσο λειτουργεί είναι στις σατιρικές αιχμές της για το Χόλιγουντ. Το αληθινό «φρικιό» στην ταινία δεν είναι οι δυο σιαμαίοι ήρωες, αλλά η Σερ (που παίζει τον εαυτό της): χωρίς καμιά ρυτίδα, (διάσημη μεν, αλλά ταυτόχρονα στα «αζήτητα» του Χόλιγουντ) μοιάζει με εξωγήινο, κλέβοντας εύκολα την παράσταση, μόνο και μόνο με την παρουσία της. Εμφανίζεται επίσης η Μέριλ Στριπ σε μια μιούζικαλ εκδοχή του «Μπόνι και Κλάιντ», όπως και ο συμπαθής Γκρίφιν Νταν του «Μετά τα Μεσάνυχτα».
Ο Γουόλτ, επίδοξος ηθοποιός, έρχεται στο Χόλιγουντ για να κάνει την τύχη του. Μαζί του κουβαλά και τον αδελφό του Μπομπ, από τον οποίο δεν μπορεί να «ξεκολλήσει», μια και είναι σιαμαίοι. Ο Μπομπ από την πλευρά του βγαίνει ραντεβού με μια κοπέλα, προσπαθώντας να κρύψει το γεγονός ότι είναι «κολλημένος» με τον αδελφό του.
Μπορεί η κατάσταση των δύο αδελφών να προκαλεί το γέλιο, σε καμιά όμως περίπτωση δεν γελοιοποιείται, τουναντίον μάλιστα προσεγγίζεται με ανθρώπινο, σχεδόν συγκινητικό τρόπο. Κι εδώ βρίσκονται τα όρια αυτής της κωμωδίας, που σατιρικά είναι μάλλον ήπια, πάντα φυσικά για τα δεδομένα των αδελφών Φαρέλι. Εκεί, που ωστόσο λειτουργεί είναι στις σατιρικές αιχμές της για το Χόλιγουντ. Το αληθινό «φρικιό» στην ταινία δεν είναι οι δυο σιαμαίοι ήρωες, αλλά η Σερ (που παίζει τον εαυτό της): χωρίς καμιά ρυτίδα, (διάσημη μεν, αλλά ταυτόχρονα στα «αζήτητα» του Χόλιγουντ) μοιάζει με εξωγήινο, κλέβοντας εύκολα την παράσταση, μόνο και μόνο με την παρουσία της. Εμφανίζεται επίσης η Μέριλ Στριπ σε μια μιούζικαλ εκδοχή του «Μπόνι και Κλάιντ», όπως και ο συμπαθής Γκρίφιν Νταν του «Μετά τα Μεσάνυχτα».
ΑΡΚΕΙ ΜΙΑ ΣΤΙΓΜΗ
ALPHA 04.00
Δραματική, 2006 (Έγχρ.), 112'
SNOW CAKE. Αγγλο-καναδική ταινία του Μαρκ Ίβανς, με τους Άλαν Ρίκμαν, Σιγκούρνι Γουίβερ, Κάρι-Αν Μος.
Έπειτα από ένα τροχαίο στο οποίο σκοτώνεται η κοπέλα που είχε μπει στο αυτοκίνητό του με οτοστόπ, ο σοκαρισμένος Άλεξ πηγαίνει να ενημερώσει τη μητέρα της για το τραγικό συμβάν. Εκείνη είναι μια λειτουργική αυτιστική γυναίκα, που τον προσκαλεί να μείνει στο σπίτι μέχρι την κηδεία.
Είχαμε καιρό μετά τον «Άνθρωπο της βροχής» να δούμε μια σωστή ταινία για άτομα με ειδικές ανάγκες. Η Σιγκούρνι Γουίβερ δείχνει να έχει μελετήσει καλά το ρόλο της (η σχέση με τον Άλαν Ρίκμαν βγάζει μια ανθρώπινη ζεστασιά), ενώ το δράμα αναπτύσσεται αβίαστα, χωρίς να εκβιάζει με το θέμα του.
Έπειτα από ένα τροχαίο στο οποίο σκοτώνεται η κοπέλα που είχε μπει στο αυτοκίνητό του με οτοστόπ, ο σοκαρισμένος Άλεξ πηγαίνει να ενημερώσει τη μητέρα της για το τραγικό συμβάν. Εκείνη είναι μια λειτουργική αυτιστική γυναίκα, που τον προσκαλεί να μείνει στο σπίτι μέχρι την κηδεία.
Είχαμε καιρό μετά τον «Άνθρωπο της βροχής» να δούμε μια σωστή ταινία για άτομα με ειδικές ανάγκες. Η Σιγκούρνι Γουίβερ δείχνει να έχει μελετήσει καλά το ρόλο της (η σχέση με τον Άλαν Ρίκμαν βγάζει μια ανθρώπινη ζεστασιά), ενώ το δράμα αναπτύσσεται αβίαστα, χωρίς να εκβιάζει με το θέμα του.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου