Η ΣΠΕΙΡΑ
ALPHA 21.45
Αστυνομική κωμωδία, 2003 ( Έγχρ.), 98'
CRIME SPREE. Διεθνής συμπαραγωγή του Μπραντ Μίρμαν, με τους Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Χάρβεϊ Καϊτέλ, Τζόνι Χαλιντέι.
Μια ομάδα Γάλλων κλεφτών αναλαμβάνουν ένα μεγάλο κόλπο στο Σικάγο, αλλά ύστερα από τη ληστεία ανακαλύπτουν ότι το θύμα τους ήταν ο υπαρχηγός της ντόπιας Μαφίας. Έτσι, μπαίνουν στο στόχαστρο όχι μόνο της Μαφίας, αλλά και του FBI.
Προσπαθεί να μιμηθεί τον φρενήρη ρυθμό της «Συμμορίας των 11» ή των ταινιών του Γκάι Ρίτσι, αλλά το χιούμορ της μπορεί να έχει απήχηση μόνο στο γαλλικό κοινό.
Μια ομάδα Γάλλων κλεφτών αναλαμβάνουν ένα μεγάλο κόλπο στο Σικάγο, αλλά ύστερα από τη ληστεία ανακαλύπτουν ότι το θύμα τους ήταν ο υπαρχηγός της ντόπιας Μαφίας. Έτσι, μπαίνουν στο στόχαστρο όχι μόνο της Μαφίας, αλλά και του FBI.
Προσπαθεί να μιμηθεί τον φρενήρη ρυθμό της «Συμμορίας των 11» ή των ταινιών του Γκάι Ρίτσι, αλλά το χιούμορ της μπορεί να έχει απήχηση μόνο στο γαλλικό κοινό.
ΗΜΑΣΤΑΝ ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ
(Βαθμολογία Armageddon: 3.5/5 - Πρόταση Ημέρας)
STAR 22.00
Πολεμική, 2002 (Έγχρ.), 138'
WE WERE SOLDIERS. Αμερικανική ταινία του Ράνταλ Γουάλας, με τους Μελ Γκίμπσον, Μάντλιν Στόου, Γκρεγκ Κινίαρ.
Βασισμένη στα απομνημονεύματα του στρατηγού Χαλ Μουρ και του πολεμικού ρεπόρτερ Τζόζεφ Γκάλογουεϊ, καθώς και στις μαρτυρίες επιζησάντων από μια μάχη όπου για πρώτη φορά ο αμερικανικός στρατός αναμετρήθηκε και ηττήθηκε από τους Βιετκόγκ, η ταινία του Ράνταλ Γουάλας προσπαθεί να καταγράψει ρεαλιστικά το χρονικό των 100 ωρών που διήρκεσαν οι συμπλοκές.
Μόνο που το κάνει μέσα από την οπτική ενός αθεράπευτα μιλιταριστή και όχι ενός ανθρώπου που θέτει έστω και μια φορά το ερώτημα «Τι θέλαμε στο Βιετνάμ;». Στα θετικά πάντως είναι ότι εξισώνει Αμερικανούς και Βιετκόγκ, δείχνοντας και τις δυο πλευρές να μάχονται για τα ίδια πατριωτικά ιδανικά.
Βασισμένη στα απομνημονεύματα του στρατηγού Χαλ Μουρ και του πολεμικού ρεπόρτερ Τζόζεφ Γκάλογουεϊ, καθώς και στις μαρτυρίες επιζησάντων από μια μάχη όπου για πρώτη φορά ο αμερικανικός στρατός αναμετρήθηκε και ηττήθηκε από τους Βιετκόγκ, η ταινία του Ράνταλ Γουάλας προσπαθεί να καταγράψει ρεαλιστικά το χρονικό των 100 ωρών που διήρκεσαν οι συμπλοκές.
Μόνο που το κάνει μέσα από την οπτική ενός αθεράπευτα μιλιταριστή και όχι ενός ανθρώπου που θέτει έστω και μια φορά το ερώτημα «Τι θέλαμε στο Βιετνάμ;». Στα θετικά πάντως είναι ότι εξισώνει Αμερικανούς και Βιετκόγκ, δείχνοντας και τις δυο πλευρές να μάχονται για τα ίδια πατριωτικά ιδανικά.
13 ΤΖΑΜΕΤΙ
ΕΤ1 23.00
Θρίλερ, 2005 (Α/Μ), 93'
13 TZAMETI. Γαλλο-γεωργιανή ταινία του Γκέλα Μπαμπλουάνι, με τους Ζορζ Μπαμπλουάνι, Ορελιέν Ρεσουάν, Πασκάλ Μπονγκάρ.
Νεαρός Γεωργιανός μετανάστης παίρνει τη θέση ενός ναρκομανούς που μόλις πέθανε για να κάνει μια παράνομη δουλειά, αγνοώντας όμως το αντικείμενό της.
«Παραπλανητική» έναρξη, με την καθημερινότητα μιας οικογένειας Γεωργιανών μεταναστών που κάνουν διάφορες δουλειές για να επιβιώσουν στο Παρίσι. Ύστερα παρεισφρέει το αστυνομικό μυστήριο, το οποίο ωστόσο πολύ γρήγορα αποκαλύπτεται, για να βρεθούμε αντιμέτωποι μαζί με τον άβουλο ήρωα με έναν καφκικό εφιάλτη τρόμου και βίας. Φοβερές οι σκηνές «χορογραφίας» της ομαδικής ρώσικης ρουλέτας, όμως σεναριακά δεν επιτυγχάνεται η μετάβαση από τον πτικό εντυπωσιασμό σε μια αληθινή αλληγορία πάνω στη βία.
Νεαρός Γεωργιανός μετανάστης παίρνει τη θέση ενός ναρκομανούς που μόλις πέθανε για να κάνει μια παράνομη δουλειά, αγνοώντας όμως το αντικείμενό της.
«Παραπλανητική» έναρξη, με την καθημερινότητα μιας οικογένειας Γεωργιανών μεταναστών που κάνουν διάφορες δουλειές για να επιβιώσουν στο Παρίσι. Ύστερα παρεισφρέει το αστυνομικό μυστήριο, το οποίο ωστόσο πολύ γρήγορα αποκαλύπτεται, για να βρεθούμε αντιμέτωποι μαζί με τον άβουλο ήρωα με έναν καφκικό εφιάλτη τρόμου και βίας. Φοβερές οι σκηνές «χορογραφίας» της ομαδικής ρώσικης ρουλέτας, όμως σεναριακά δεν επιτυγχάνεται η μετάβαση από τον πτικό εντυπωσιασμό σε μια αληθινή αλληγορία πάνω στη βία.
AN AMERICAN CRIME
ΝΕΤ 00.30
Δραματική, 2007 (Έγχρ.), 97'
Αμερικανική ταινία του Τόμι Ο’ Χάβερ, με τους Έλεν Πέιτζ, Κάθριν Κίνερ, Τζέιμς Φράνκο.
Μια θρησκόληπτη σαραντάχρονη νοικοκυρά στην Ιντιανάπολη του 1965, στοργική μητέρα των έξι παιδιών της στα μάτια των γειτόνων, μεταμορφώνεται σε διαβολική βασανίστρια της 16χρονης Σίλβια, μιας από τις δύο αδερφές των οποίων τη φροντίδα ανέλαβε, έναντι αμοιβής, όσο οι γονείς τους δούλευαν σε περιοδεύον τσίρκο.
Η ιστορία είναι αληθινή κι έμεινε στα χρονικά της εγκληματολογίας ως μία από τις πιο αποτρόπαιες υποθέσεις κακοποίησης ανηλίκων. Όσο αποκρουστική κι αν ακούγεται όμως, τόσο ρηχή και διεκπεραιωτική είναι η κινηματογραφική της μεταφορά. Από τη μια είναι εμφανής η έλλειψη μιας εμπνευσμένης σκηνοθετικής προσέγγισης που να διερευνά το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της εποχής κι από την άλλη η ερμηνεία της Έλεν Πέιτζ είναι επιτηδευμένα υποτονική και προσποιητή προκειμένου να αποδώσει την αδυναμία του θύματος.
Μια θρησκόληπτη σαραντάχρονη νοικοκυρά στην Ιντιανάπολη του 1965, στοργική μητέρα των έξι παιδιών της στα μάτια των γειτόνων, μεταμορφώνεται σε διαβολική βασανίστρια της 16χρονης Σίλβια, μιας από τις δύο αδερφές των οποίων τη φροντίδα ανέλαβε, έναντι αμοιβής, όσο οι γονείς τους δούλευαν σε περιοδεύον τσίρκο.
Η ιστορία είναι αληθινή κι έμεινε στα χρονικά της εγκληματολογίας ως μία από τις πιο αποτρόπαιες υποθέσεις κακοποίησης ανηλίκων. Όσο αποκρουστική κι αν ακούγεται όμως, τόσο ρηχή και διεκπεραιωτική είναι η κινηματογραφική της μεταφορά. Από τη μια είναι εμφανής η έλλειψη μιας εμπνευσμένης σκηνοθετικής προσέγγισης που να διερευνά το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της εποχής κι από την άλλη η ερμηνεία της Έλεν Πέιτζ είναι επιτηδευμένα υποτονική και προσποιητή προκειμένου να αποδώσει την αδυναμία του θύματος.
Η ΑΠΑΤΗΛΗ ΛΑΜΨΗ ΤΗΣ ΜΑΤΑΙΟΔΟΞΙΑΣ
STAR 03.00
Κοινωνική, 1990 (Έγχρ.), 125'
THE BONFIRE OF THE VANITIES. Αμερικανική ταινία του Μπράιαν Ντε Πάλμα, με τους Τομ Χανκς, Μέλανι Γκρίφιθ, Μπρους Γουίλις.
Ένα μοναδικό μυθιστόρημα, που αποτελούσε πραγματική κοινωνιολογική μελέτη της Νέας Υόρκης των ’80s, και μια κινηματογραφική μεταφορά που έχει σταθεροποιηθεί στη λίστα με τα μεγάλα χολιγουντιανά φιάσκο. Μέσα από την ιστορία ενός χρηματιστή ο οποίος γίνεται πρωτοσέλιδο όταν τραυματίζει έναν μαύρο με το αυτοκίνητό του και τον αφήνει αβοήθητο, ο συγγραφέας Τομ Γουλφ συνέθετε ένα παζλ χαρακτήρων και συμπεριφορών της αμερικανικής μεγαλούπολης, εκμεταλλευόμενος τη δημοσιογραφική του όσφρηση (πριν εκδοθεί σε βιβλίο, το μυθιστόρημα είχε δημοσιευτεί σε συνέχειες στο «Rolling Stone»).
Ο Μπράιαν Ντε Πάλμα αρχικά παρακολουθεί και επισημαίνει μικρά επεισόδια άκρως χαρακτηριστικά της περιόδου, αλλά στη συνέχεια εκτροχιάζεται με… οδηγό τον Τομ Χανκς, που δεν το έχει ως παντοδύναμος χρηματιστής σε πτώση. Τελικά, αντί για μια σατιρικά ανελέητη απομυθοποίηση του συστήματος, οδηγούμαστε σε ένα μεγαλόστομο ηθικοπλαστικό κήρυγμα από τον Μόργκαν Φρίμαν – επίσης ατυχής η επιλογή.
Ένα μοναδικό μυθιστόρημα, που αποτελούσε πραγματική κοινωνιολογική μελέτη της Νέας Υόρκης των ’80s, και μια κινηματογραφική μεταφορά που έχει σταθεροποιηθεί στη λίστα με τα μεγάλα χολιγουντιανά φιάσκο. Μέσα από την ιστορία ενός χρηματιστή ο οποίος γίνεται πρωτοσέλιδο όταν τραυματίζει έναν μαύρο με το αυτοκίνητό του και τον αφήνει αβοήθητο, ο συγγραφέας Τομ Γουλφ συνέθετε ένα παζλ χαρακτήρων και συμπεριφορών της αμερικανικής μεγαλούπολης, εκμεταλλευόμενος τη δημοσιογραφική του όσφρηση (πριν εκδοθεί σε βιβλίο, το μυθιστόρημα είχε δημοσιευτεί σε συνέχειες στο «Rolling Stone»).
Ο Μπράιαν Ντε Πάλμα αρχικά παρακολουθεί και επισημαίνει μικρά επεισόδια άκρως χαρακτηριστικά της περιόδου, αλλά στη συνέχεια εκτροχιάζεται με… οδηγό τον Τομ Χανκς, που δεν το έχει ως παντοδύναμος χρηματιστής σε πτώση. Τελικά, αντί για μια σατιρικά ανελέητη απομυθοποίηση του συστήματος, οδηγούμαστε σε ένα μεγαλόστομο ηθικοπλαστικό κήρυγμα από τον Μόργκαν Φρίμαν – επίσης ατυχής η επιλογή.
(athinorama)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου